Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Råd hur bygga om seven för bäst banegenskaper ? | 1, 2 >> 1393 besök totalt |
Går i tankar att köpa en seven, vill ha en som är snabb på bana.
(Ska dock gå att köra på väg också, svår kompromiss kanske men ett krav) Förutom att lära sig köra, vad är det som gör en 7:a snabbare än en mer std 100hk 7:a? Minns en 7:a i Eskilstuna som kört 1,06 nåt på Gelleråsen, antagligen mkt påskostad och duktig chaufför, men vad krävs av bilen? Std svaren mer motor, större bromsar begriper jag, men vad gör just en sjua snabb? Råd o tips tas emot tacksamt, helst av dom som har egna erfarenheter av dessa byggen och kört med dom på bana. Kari PS. Jag har kört mkt hoj på bana så det är inget nytt, testat lite bil också och tänkte ta steget över till det. _________________ Kari Svärd |
||||
Inte svaren på din fråga kanske, sorry men:
- Däckval - Slarvigt dåligt injusterad kan ju sänka massor. Bra uttänkt chassigeometri men också hjulvinklar, fjädrar o dämparinställningar osv så att föraren kan ta ut det mesta ur bilen. - Jag kan ha fel men de riktigt snabba brukar väl ha något tänk kring aero? Ps: (minsta möjliga bromsar som klarar att kyla bort energin och även är lättdoserade. låg ofjädrad vikt) _________________ Magnus Thomé |
||||
Aero viktigt såklart, och ofjädrad vikt. Geometri blir lite svårare, vem kan sånt? Bilens grundmått, speciellt bredd påverkar mkt, vad är optimalt? Nån som vet? _________________ Kari Svärd |
||||
Jag hade nog helt enkelt letat bland de som dyker upp till salu efter en väl utsorterad med historik med bra varvtider Att dyka ner i chassigeometriområdet, det är ju värre än raketforskning eller kvantmekanik
Att hitta rätt bland hjulvinklar, fjäderhårdheter, dämparkurvor, kränghämmare o däckstryck är tillräckligt för att förvirra bort mig ändå Är din tanke att bygga från scratch, bygga byggsats/känd design eller köpa? _________________ Magnus Thomé |
||||
Lite (mycket) raljerande kan man säga att den låga vikten gör att det går att köra runt många mindre perfekt geometri/fjädrar/dämpare/whatever.
Köp nåt nyckelklart (som körts nån säsong på bana) och kör. Visst finns det grunder men det är ju din upplevelse och körstil som styr vad du vill göra. Den låga vikten gör att föraren är en stor del av paketet och inte bara viktmässigt. |
||||
Det är ju bara på dem extremt snabba se7en som det är lite aero på. Titta på Kimmens fram och bakvinge, Libell hade inget sånt men var snabb ändå _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Har tänkt mig ngt färdigt, men man behöver väl ändå ha lite koll på vad man ska titta efter
Så man inte behöver byta ut en massa delar. Det där med varvtider är knepigt, är det samma bil fortfarande som satte tiderna, kan ju vara bra o veta. _________________ Kari Svärd |
||||
En sak som du förmodligen redan har koll på men som kan vara värd att lyfta fram för andra som kanske läser; Olika "Locost" eller "Seven"-kit har väldigt olika målbild från start. Det finns en del, framförallt kanske Engelska, kit som satsat stenhårt på att komma så nära "single donor" som möjligt där man återanvänder väldigt mycket av (oftast en Sierra) donatorbilen.
De kiten är sällan bra banbilar. Övriga som använder egna bärarmar osv. har oftast bättre förutsättningar. Om det sedan är Westfield, Caterham, MK eller någon av de svenska, alternativt helt hembyggt, kan förstås också ge olika förutsättningar men utgångspunkten är normalt sett okej för banbruk. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ja, en del bygger för gata och andra för bana, och som du säger donor bilar funkar väl sådär på bana kan jag tänka mig, och en ren banbil blir väl inte så kul på gata. Svår kompromiss. _________________ Kari Svärd |
||||
Kimmen körde 1:05,92 enligt varvtidsregistret här, med slicks och på tävling. Men han kan ju köra, till skillnad från tex mig. (1:20 med noll förtroende för bilen efter en avåkning och vågade inte pressa mer resten av dagen ) Här kan du se vad han gjort för att få sin snabb: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Plant golv, bra (dyr?) växellåda (Type9 är inte så snabb på att växla), bra stötdämpare, mm, och konstant utveckling under åren. Hästkrafter ger ju fart på rakan, mina pyttebromsar med solida skivor har räckt överallt utom på Arlanda Testrack, men sen är det vad man vill göra och hur långt man vill gå. Silltech tycker tex att Westfields Wide-kit är dåligt gjort, dämparna får helt fel förutsättning att kunna göra sitt jobb. Naturligtvis tycker det att deras egna Superwide-kit är bättre, inte så mycket för den extra hjulbredden fram utan för att dämparna får bättre förutsättningar. När jag väl har förtroende igen för bilen så på just Gelleråsen skulle en 3,92-diff hjälpa massor, nu kör jag på 3'an och 4'an och lever på vridet i de långsamma partierna. Med den diffen kunde jag få nytta av 2'an och 5'an också (och kanske komma över 187km/h som snabbast på rakan). Men det viktigaste: Någon som kan köra och en väl utsorterad bil som är konsekvent och som föraren har förtroende för. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Om man ska bygga/bygga om behöver man ju veta mer exakt men mina funderingar med hjälp av er o vad jag läst på.
Prio ett: lätt bil, dvs lätt motor gör väl störst skillnad? (Tung gammal gubbe, inget o göra åt) Låg bil, kränger mindre? Sänka? Plant golv, hur mkt påverkar det? Effekt, hur mkt är hanterbart? Turbo? Brett chassie, hur brett? Delad eller hel bakaxel, för och nackdelar? Viktfördelning, fram/bak, och sidor? Diff, vilken typ? Växellåda, sekventiell/dyrt? Fjädring, chassiegeometri, vem kan? Sellholm? Dimension däck? _________________ Kari Svärd |
||||
Säger som flera andra. Köp en färdig med banambitioner. Ut och kör för att hitta begränsningarna. Delar är billigt och att konstruera om är roligt.
Har gjort den resan och man lär sig otroligt mycket om bilen och bilkörning under tiden. Små saker som en krängare i mitt fall har gjort stor skillnad. Nu bygger jag om igen och då utan krängare med ny geometri Däremot är det ju bra om man har lite koll på delarna. Jag köpte en med bmw 318is-motor medan jag sedan innan kunde mycket om opel. Klar fördel så med opelmotor även om bmw är helt ok, dock inte för mig _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Köpa en bil dyrt och sen bli besviken och behöva bygga om känns inte så lockande, Ngt bygger man väl om men minimera det med kunskap/input känns bättre för min del.. Ett test på bana säger inte så mkt om man inte är van med biltypen, blir bara gissningar.. Du som gjort resan har väl ngn av punkterna du kan ge input på? Tex , Vilken typ av krängare är bäst? _________________ Kari Svärd |
||||
Köp billigt o bli inte besviken, utan snarare beredd på att det är "utgångsmaterial" Nånting måste du ju börja med att köpa om du inte ska bygga från scratch.
För att få till en riktigt riktigt snabb seven krävs nog att den utvecklas på bana och inte i blindo i garage. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag tänkte att jag skulle slippa göra alla o samma misstag som många andra har gjort. Dvs ta lärdom av dem som redan testat, o vet vad som funkar. _________________ Kari Svärd |
||||
Jag antar att du har god koll på tex www.locostsweden.se och internationella motsvarigheter? _________________ Magnus Thomé |
||||
Köp en Caterham... Gärna en S3 med Duratec och Sadev-låda om du ska åka fort.
I princip alla andra ramar är 2mm gods och Caterhams 1,6mm. Dessutom finns certade burar som betydligt lättare till Caterham än vad man kan få till andra sevens. Min S3 med fyllbur vägde ca 510kg. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Bra info, är den till salu? 😀 _________________ Kari Svärd |
||||
Allmänt banåkaforum Råd hur bygga om seven för bäst banegenskaper ? | 1, 2 >> 1393 besök totalt |