Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 134, 135, 136, 137, 138 >> 18 besök idag (1061554 totalt) |
Nu har hon snurrat 1 timme isch. Växellådan (som också är ombyggd) är genomkörd och verkar fungera.
Så planen är provkörning i närtid.... Ett vackert litet smycke. Inte helt nöjd med de här skumfiltren. Mest för att jag absolut inte gillar skumfilter. Men tillsvidare får de rulla, medan jag ritar på en ny lösning Och så en liten video där gasspjällen synkas med lite tomvarvning. _________________ Ricky Schneberger |
||||||
Underbart att lyssna på!
Ser att du blockar ena vevhusventialtionen, vet du varför den finns alls? Senare busso's. |
||||||
Den är bara temporärt blockerad för att det inte ska ramla ner elefanter i motorn. Jag har även en vänsterkåpa med ventilation i, såg jag igår när jag letade efter något annat, så den ska bytas. Jag kommer att dra ventilationsslangarna rakt ner till grenrören, så som man gör/gjorde på amerikanska räserbilar. Dels brukar undertrycket som blir kunna hjälp till att evakuera ganska bra och dels så blir jag av eventuell oljedimma på ett smidigt sätt. Att den sitter där den sitter på nya Bussos tror jag har att göra med att placeringen stämmer med var inslugsslangen är placerad på en tvärställd motor. Det skiljer som sagt en del smått och gott mellan den gamla och den nya generationen av Bussos. Bara en sån sak att topparna är bredare på den nyare generationen.....men man har behållt motorfästena i blocket för längsmontering. Italienska prioriteringar.... _________________ Ricky Schneberger |
||||||
Gjutformen för blocket var säkert mkt dyrare.. Men stämmer det verkligen, jag trodde måtten på alla 24V toppar var samma? Enda stora skillnaden jag sett på ventilkåporna var att nyare har 2 vevhusvent och gamla bara 1 (på ena toppen endast). Läste ngt om att den kunde frysa i extrem kyla etc o därför gjorde de en till..?
Jaja, parantes! |
||||||
Lite offtopic men Alfa 164 hade problem med frysande vevhusventilation. Inte hört om det på 156/166/GT/147. Så det kan vara därför det finns två på de nyare.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jopp. Avgaskanalerna är 10mm längre. Upptäckte det av en händelse i våras i flödesbänken. Och nu när jag monterade ihop avgaset så var jag tvungen att montera distansplattor för att få ihop grenrör/avgassystem då måtten inte stämmer. _________________ Ricky Schneberger |
||||||
Hej,
Någon som har tips på bra oljefälla till vevhusventilationen som funkar bra och inte är glödyr? Inkl returledning ner till tråget. Min gamla tank passar inte riktigt samtidigt som nya motorn verkar ventilera lite mer på höga varv. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
Håller på och bygger en oljefälla nu som ventilerar av ventilkåporna och sen har en oljeretur ner i tråget. Det finns ett hål för det i blocket där den gamla elektriska oljenivågivaren satt tidigare. Oljedimman från oljefällan drar jag ut i den ena kollektorn på grenrören. Jag hoppas det ska bli bra.
Under tiden får det bli lite filmtajm. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
❤️❤️❤️❤️ _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Stegningen i nya växellådan vet jag itne vad jag ska tycka om. Jag gillade den gamla stegningen för att den kändes mer oldschool, samtidigt så har jag ju rätt växel i hela tiden nu på ett helt annat sätt.
Ska bli kul och få känna hur den går på Mantorp. Med gamla lådan åkte jag på 2 och 3 och en kort stund på 4an på Mantorp. Nu hoppas jag kunna använda 3,4 och 5 och hamna ovanför vridmomentstoppen hela tiden. Lite filmtajm. _________________ Ricky Schneberger |
||||||
|
||||||
Tänkte också på det, men de kanske brinner upp i de heta avgaserna? Och så ser jag en viss risk att få en antändning av dimman i grenröret, som riskerar att sprida sig in i oljefällan. Varm oljedimma brinner bra. Eller är jag överdriven? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Finns ingen regel om sluten vevhusventilation på bilen. "Varenda" Nascarbil kör på det viset. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
"Varenda" Nascarbil: Höga vevhustryck och därmed flöden är ju associerade med höga förbränningstryck och därmed höga avgastemperaturer så det borde vara varmt nog för att oxidera vevhusgaserna i kollektorn om det finns syre att göra det med. Du har väl låga avgasmottryck? Vevhustrycket blir ju aldrig lägre än vad du ventilerar det mot. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
En snabb googling ger att sluten vevhusventilation är obligatoriskt på bilar av årsmodell 1969 och senare. :-) Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Hej,
Är det någon som kan sin Pierburg vattenpump (sitter bla på BMW E60)? Den här pumpen började strula genom att helt plötsligt gå ner i lågfart och sen gå för fullt igen för att till sist nu bara gå på det här viset som syns i filmen. Pumpen har max 50timmar drifttid och i det här läget så matar jag den med full spänning och den ska då gå i full fart. Som hörs så pulserar den okontrollerat och går bara på lågfart. Strömförbrukningen ligger på mellan 1.1-2A i det här läget, så det är inte pumpen som går tungt. Styr jag den med ett pulståg så beter den sig likadant. Är det bara att kasta den, eller finns det något känt "standardfel" på dom, då jag tror att det ligger i pumpelektroniken? mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 134, 135, 136, 137, 138 >> 18 besök idag (1061554 totalt) |