Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 23 besök senaste veckan (8545 totalt) |
Måste vara enkelt att mjukvarumässigt säkerställa samma effekt med elmotorer, verkningsgraden är mätbar, och ström och spänning är enkelt mätbar. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Riva ut till tom kaross o montera in någon enhetsdrivlina/batteri i alla bilar. Eller utgå från vad de olika bilarna har och se till att de får snarlik effekt eller effekt/vikt eller nåt (hyfsat enkelt). Vilket är det det kommer vara?
Om bilarnas drivlina och batteripaket ska tas bort och ersättas med någon sorts racetanks-variant av enhetsbatteripack? Låter knöligt....Men som nämndes längre upp i tråden så finns det gjort redan i en serie? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Enhets drivlina måste var det bästa ur alla synpunkter.
Kostnad, effekt, utvekling. annars skall alla team utveckla eget, då blir det nog dyrt. Att anpassa en kaross till en drivlina ser jag som det lilla bekymret. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Aha! 👍😁 _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Fast det är skillnad på luftmotstånd och marktryck . Bil med låg luftmotstånd och vingar för högt marktryck är vad man är ute efter Så TESLA med jättevingar borde svänga fortast.. ... _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
""De nya helt eldrivna STCC-bilarna byggs av företaget EPWR. I den första produktionsserien ingår tolv bilar, och samtliga är tingade"" Så alla bilar är exakt lika förutom olika karosser. Skillnaden är att dessa verkar inte vara bara siluett karosser, som så många andra av dessa serier.. Så det är ju positivt.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Rimac körde nyligen 7.05.
Det blir spännande att se om Teslas Roadster rår på den tiden. https://nuerburgring.de/info/nuerbur _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Såg just onboard-kamerafilmen från rekordförsöket och tvingade mig själv att se det till slutet. Det tråkigaste jag någonsin sett. Det är mirakel att chauffören inte somnar under de dryga sju minuterna. Om det är det här som är framtidens för bilkörning så är det dags att hitta en ny hobby. Funderar på näverslöjd.
_________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||||
Bra flame bait. Cruisa fram på ringen i 350km/h eller näverslöjd? Du hänger nog på fel forum. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Nu har jag bara läst sista sidan i den här tråden så detta kan ha nämnts förut. För en del handlar motorsport om att vara snabbast, kompromisslöst. Mest effekt, mest grepp, högst downforce, lägst tider, högsta toppfarten etc. För andra är atmosfären och helhetsintrycket viktigare. Doften av oförtjänt bränsle (vem har t ex inte blivit omkörd av en gammal 2 takts moppe och fått många kära minnen tillbaka?) Kanske avsaknaden av ABS och styrservo. För att inte nämna ljudkulissen... Är det då så långsökt att en del tycker att elbilar är lite tråkiga? Jag tillhör absolut dom som alla dar i veckan hade valt en Porsche 962 före den nya 963an t ex Jag har inte sett filmen heller men om "vem som helst" kan hoppa in i en supersportbil och köra t ex låga 7 min på ringen pga att bilen i sig är sjukt välbyggd så tycker jag det tar bort liiite av tjusningen med.. nu pratar vi förvisso ingen dussinbil men jag tror min poäng går fram ändå? Någonstans vill man ju att det ska vara en förarprestation också och inte bara en bil prestation _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Helt oberoende drivmedel så är det oftast enkelt att köra 90% (inte en exakt siffra, ni förstår nog vad jag menar ) av en bils kapacitet på bana. Svårt att utnyttja 99% och väldigt väldigt få som kan utnyttja 99,99%. Men också att bilars hjälpsystem numera gör att man enkelt kan nå högre procent än 90%. Vill man få en utmaning så stänger man av delar eller allt. Oberoende drivmedel.
Sen om man ska köra varvet inom några få enstaka sekunder från vad en bil klarar Ringen runt så lär man knappast kunna sitta o sova Att vilja ha en speciell sorts ljudkuliss, kopplingspedal eller vissa lukter tex som olika delar i upplevelsen är ju helt okej. Precis som att inte tycka det gör något om något av det inte finns med. Jag njuter av ylet från en CSL men älskar vrid o respons i en elbil. Upp till var o en vad man vill ha. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag inser nu att snart kommer man få se på en skärm "såhär tog du kurvan - så här skulle du ha tagit kurvan", och sen blir det realtime och alla får se sig slagna av en dator som kör åttor kring en individ - tills individen bryter reglerna. Dvs sätter ett hjulpar utanför linjen typ.
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Nu blev det ju plötsligt lite intressant. Eller är det förstörande av en klassiker..?
https://www.youtube.com/watch?v=M48j _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||||
Frän ju, men jag vill ha en med manuell låda _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Kan bara hålla med !
_________________ Mvh Johan Samuelsson *************************** |
||||||
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 23 besök senaste veckan (8545 totalt) |