Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4 M Coupé -2007 | << 1, 2 8 besök senaste veckan (4549 totalt) |
Snyggt! Bilen förtjänar denna nivå. 🙏 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Bilen genomgången, bytt lite smågrejer, gått över bultförband, luftat bromsar, fixat karosspassning lite här & var samt fått på täckkåpor runt bakljus, justerat in dörrar mm. Mycket småplock som tar tid!
Dags att montera spacers tilll original ratt, fick förlänga kablaget. Väldigt sliten ratt, någon som har bra tips på företag som klär om rattar? Börjar bli hemtrevligt! Gathjulen på, med pimpade centrumkåpor och ventilgummihattar Det krävdes 10mm spacers runt om för att de skulle sitta snyggt Sista fixet innan besiktning, släcka airbag felkoderna, dvs koda bort allt. INPA hittar bilen och alla moduler, men NCS-extpert vill inte läsa in VIN. OBD Specialisten försöker supporta men går bet. Z4M är en jäkla hybrid mellan E46 och E90 Någon här som har bar koll på vad som är felet? -Alternativt någon i Skåne som har rätt utrustning för att koda bort? -Tacksam för hjälp! _________________ Patrik Skoog |
||
Ratten kan du lugnt skicka till https://royalsteeringwheels.com/
De har gjort både till min Z4 och 992an. 👍🏼 _________________ Rikard Ahlin |
||
Royal Steering Wheels håller jag med om! Klart prisvärda med tanke på kvaliteten.
De kan göra skinn, alcantara & M-färgade sömmar om man vill. Jag bad dem demontera gamla skinnet först för att slippa få den tjockare, snarare en aning tunnare krans. Blev otroligt bra i mitt fall! Grym jävla ban-ratt. Ekrarna rengjordes & lackades i satin-black för att slippa kladd. Fler bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Då var min banpremiär avklarad!
FörenadeBil var (som alltid) skyssta och lät mig köra ett par pass på deras kunddag på Ring Knutstorp. Strålande sol, men lite blåsigt. Men sämre kan man ha det när det vankas bankörning Första passet avklarades i lugnt tempo, ville få koll på bilen så allt hängde ihop! Hade tankat i 2,5bar kallt och Robin tipsade om 2,2-2,4 bar varmtryck i AR-1:orna. Allt verkade lira så till pass två var det dags att gasa lite. Samson tipsade om RaceChrono appen som laddades ner i depån och sattes igång. Efter 4-5 varv med bättre tempo började det bli lite halt, gick in och justerade trycket som då var 3,5bar Ut igen och blev allt mer kompis med bilen, fortfarande en hel del trafik. En hel del 1M, M2, M3 CS och M4 även med R däck. En och annan Porsche smög sig också in på BMW eventet Varven avverkades och jag fick allt mer förtroende för bilen, vilken grym framvagn! -Galet bra bett! Pass 3 var bästa tid 1:07:3. Kollade däcktemp/tryck och lite ändringar i hjulvinklar blir det inför kommande trackdays. Bakdämparna fick 5 klick mjukare inställning för att göra den mer stabil över NGK och ut på rakan. Gjorde susen! Pass 4 hade de flesta kroknat så då fick jag ett riktigt bra stint tillsammans med M3 CS med R däck. Galet snabb ut på rakan, men resten av varvet blev den bakom Som sig bör växer "att göra listan": -Montera förarstol utan skjutbart underrede. Var rent för vekt. -Montera 6p bälte så jag sitter fast -Köpa extern GPS, fick bara logg på 1/3 av varven... -Hjulinställning & Cornerweight -Sätta i halvburen Riktigt trevlig kärra och bra grundämne lagd av Robin Fick ca 60 min körtid i bilen och som bäst 1.06.5 under pass 4. Rätt hyfsat ändå, finns mycket kvar att hämta då jag är lite "rattrostig" och behöver bli betydligt bättre på att utnyttja ABS efter långa & korta rakan. Fegisbroms deluxe mot apex! Mer justeringar och framförallt mer körtid så vi blir kompisar på riktigt så skall det minsann varvtiderna ner på 1:05:XX. Åter igen, vilken framvagn! Upplever heller inte att bakvagnen är sådär supernervös som många påstår, visst är den lättare i rumpan än en M3:a eller liknande men släpper det så gör den det utan större drama. Fortsättning följer, senast i Juni i Rudskogen! _________________ Patrik Skoog |
||
Kul att läsa! Den bilen har kommit till rätt ägare!
Kul med Rudskogen, grym Z4M bana Håller med dig om bakvagnen, funkar kanon speciellt på slät asfalt (svenska banor), är väl egentligen bara m-diffen som kan bli lurig på ojämnt men den slipper ju du din linjära diffbroms är helrätt! |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4 M Coupé -2007 | << 1, 2 8 besök senaste veckan (4549 totalt) |