Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Autom Tautom Sieben - Konsten att bygga en transaxelsjua | 54 besök senaste veckan (1024 totalt) |
Den här berättelsen har några olika startpunkter; snart, i söndags, eller juli 2023. Vi börjar väl i början.
På väg hem från Europaresan med MR2an hade jag till slut rensat huvudet, och kunde ägna motorvägen åt att fundera på vad jag egentligen ville göra med min motorhobby. Förutom ett jobbsituation som stressade hade jag känt att min hobby hade gått över från att behöva ett garage till att vara själva garaget. Activan var då fortfarande i "samla delar-stadiet", och jag hade inte riktigt bestämt vad jag skulle göra av den, och i övrigt kändes det som att den mesta tid jag lade i garaget gick åt till att göra garaget bättre. Så vad ville jag egentligen göra? Till slut kom jag fram till att jag vill ut på bana, och kunna tävla. Inom rimlig tid, och utan göra det med lånade pengar. Efter det har jag hållit ögonen öppna, räknat på att konvertera MR2an, och funderat på olika lösningar för att faktiskt komma närmare en racerbana. En MC-motor dök upp och köptes in, planerad för en hemmabyggd RS-bil, och material för att bygga ergonomirigg och simulera rörram har införskaffats. Men så dök det upp en annons för ett tag sedan, här på Rejsa missade jag den men på FB Marketplace såg jag ett projekt till salu. Ett rullande Locostchassi, en 442E-ram med hjulupphängning och lite tillhörande delar. "Bara" att slänga ihop, sådär. Och någonstans klickade det i mig, så jag hörde av mig om fler bilder och började samla information. Mejlade SFRO-folk, och allting. Till slut lyckades jag skrapa ihop dragbil, släp, och kompis, så jag gav mig av till Köping och köpte alltihopa av Erik. Väl tillbaka i Linköping tillstötte strul (för er som kört Volvo V50 kanske felmeddelandet "nyckelfel: försök igen" kan framkalla några obehagskänslor), men efter sådär 15 timmar kom jag tillbaka till lägenheten och kunde svimsova hela natten. Så här i slutet av veckan har jag både kunnat lämna tillbaka lånebilen, plocka i det jag köpt och kontrollmäta lite. Så hur ser det nu ut i garaget? Ungefär så här: Och vad är planen? Racing på bana, vilket väl leder mig till Roadsport. Att räkna hem en Seven-klon i C är nästan omöjligt, har jag insett, men B och A ser bättre ut. Just nu siktar jag på B, efter lite räknande på effekter och vikter. Och konceptet? Jag letar fortfarande efter några mått, men jag gillar ju att ha extra fotutrymme och transaxel är coolt. Sedan ett tidigare projekt har jag en VW-stämplad Audi 012-låda, den borde ju passa. Ungefär så här ser den väldigt tidiga CAD-mockupen ut med en vettig modell av både ram och låda (plus lite annat): Tanken är att kombinera lådan med en Corvette C5 torque tube och Toyota 1ZZ-motor från en Toyota Avensis, för att hamna på 750 kilo klassificeringsvikt. Någonstans mellan förare och bil kan jag säkert bli av med ett gäng kilo, men tanken är att kunna komma ut och göra det här någorlunda billigt och snabbt. Det fascinerande är att delarna åtminstone på längden ser ut att passa skrämmande bra, sedan får vi se hur allting annat blir. Men drivlinan lär i alla fall hålla för effekten ... Så nu till det där "snart": jag har ju bara mockat upp min sittställning med tvärgående reglar, så det finns lite kvar att göra. Men någonstans mellan CAD och verklighet borde det gå att göra på rimlig tid med rimliga ambitioner. Och det vore kul att kunna komma ut på bana igen! Förhoppningsvis kan jag uppdatera allt eftersom saker sker antingen i dator eller garaget. Tanken är att bygga "bakifrån" för att fördröja det slutgiltiga beslutet om motor så länge det går. Om någon kan hitta fler motorförslag med avgasportar på höger sida och rimlig vikt så är jag absolut intresserad av att lyssna,med mina viktgissningar (underbyggt av att ha plockat tjänstevikter på en 10-12 Sevens här från Rejsa) vill jag ha en tävlingseffekt på cirka 130-145 hästar för B och 220-230 hästar för A. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Fan vad kul! En locost har man funderat på en och två gånger på innan jag började med min baja.
En fransk motor kanske? _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Tackar! Jag ska försöka att undvika "decision paralysis" så långt det går i detta, så förhoppningsvis kommer framsteg att ske.
Franskt är ju inte fel, jag tror att jag har delar till att bygga en 2.2-liters 8V XU med turbo (utan att kompromissa XU9-turbon som ska i Activan), problemet är väl att jag tror det blir svårt att tajma in effekten bra mot vikten. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Duratec är intressanta, jag inser att jag aldrig postade mitt lilla Excelark senast men nu har jag också uppdaterat det med en XU10 turbo (SPVM gillar inte turbomotorer ...) och Modsportvikter:
Jag har inte riktigt lyckats räkna ut om min låda är bolt on på en Porsche torque tube (jag tror att en Audi 012 borde vara det, men min låda kommer från en Passat och de har tydligen ett lite annat svep, kanske?), men det största problemet som jag ser det är längden och priset. Jag har läst igenom den här tråden om en Locost med transaxel och VW-boxer, och längden på Porschedelarna avskräcker mig lite. Att Corvettedelarna verkar finnas i varje jänkeintresserad buske och kostar väldigt lite är ingen nackdel med tanke på mina förhoppningar om att kunna komma ut i rimlig tid ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Roligt med ett uddabygge som inte är som alla andra sevens. En fundering jag direkt fick med din idé är hur viktfördelningen blir. Den är ju väldigt bra med en klassisk setup med 2-liters sugmotor fram och sierraklump / stel fordaxel bak. Blir inte din variant ganska tung bak?
I din CAD-modell sitter motorn längre bak än dom brukar sitta i seven. Framkant motor brukar vara nästan vid det stag i ramen du har ritat in mellan motor och längst fram. Ser ut att vara typ 2 dm längre bak motorn sitter i din modell Som sagt är det skoj med ett uddabygge så se inte detta som annat är dåliga tips Så kör på, hur fel kan det bli _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Kul med fler byggen som inte är som alla andra. Din framvagn ser dock inte riktigt ut att stämma med det som SFRO har som krav på nya byggen. Rören till länkarmarna ser ut att vara lite klena (ska vara 30x3 mm sömlösa hydraulrör) och sen behöver väl stötdämparen rätas upp en del för att hålla minst 60 grader mot markplanet.
Förhoppningsvis har du redan koll på detta men om inte är det ju bättre att få reda på det nu istället för vid SFRO's byggbesiktning. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag såg annonserna och tänkte några gånger "-Om man skulle..." men bra att den hamnade i rätt händer. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Super seven har jag drömt om att äga sedan jag var liten pojk, och nu med en Porsche 944 började tankarna växa om en transaxel-super seven. Svincoolt att du ska göra en! Bygget kommer följas med glädje
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Först och främst: fortsatt tack för alla hejarop! Jag har lite garagefixande att göra klart innan jag kan ställa upp bilen på sin något mer permanenta position och börja arbeta, så det tar nog en vecka eller ett par innan uppdateringarna börjar få mer innehåll. Under tiden får jag försöka svara på frågor istället.
Det är definitivt en risk; jag ser ut att växla fotutrymme och (eventuellt) minskad yaw inertia mot att den kan bli baktung istället. Jag kan nog behöva justera motorn framåt lite från CADen, men det kommer nog fortfarande att vara en risk. Det jag kanske säger som motargument är att jag inte är säker på att Audilådan (ens med drivaxlar och hjulupphängning) är så vådligt mycket tyngre än den Volvobakaxel som sitter där nu, men det är nog ett svagt argument från min sida. Jag får hålla koll där, helt enkelt.
Det är inte utan att jag har läst den medicinska definitionen av "oppositional defiant disorder", som en slags självidentifiering. Jag har hört att sånt är bra ... Mycket uppmärksamt! Jag har inte mätt rören själv, men i de bygghandlingar jag har så är de markerade som 22*4 mm. Och stort tack för att du påpekade det, det hade inte slagit mig så det får jag kolla upp och justera efter behov.
Tack, men jag tror att det är stora förhoppningar! Mina händer är väldigt sällan de rätta, men jag ska göra mitt bästa _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Autom Tautom Sieben - Konsten att bygga en transaxelsjua | 54 besök senaste veckan (1024 totalt) |