Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T -90 4WD | 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 >> 163 besök senaste veckan (142417 totalt) |
Tänkte även jag lägga upp lite nya bilder på min banbil så ni vet varför jag ställer all dumma frågor
Bilen under transport mellan två garage En bild från sidan Framvagnen Nytt insug Nytt bromscentrum fram Fjäderben Så ser det ut just nu me det händer lite hela tiden _________________ Per Wahlqvist |
||||
Motorn blir den vanliga 2.0T 16 V som satt i från fabrik dock med andra kolvar, ny topp, turbo insug mm.
Växellådan är en gammal 4 växlad saab låda som jag pillat lite på för att få ut axeln till bakhjulen. Vad gäller bromsar så blir det saab original frambromsar bak dock med andra skivor och belägg. Bakbromsar Bakvagnen är en saab framvagn med ombyggda bärarmar för att få dit uniballs. Faste spindel-Uniball Själva diffklumpen bak är en bakdel från en 900 automatlåda som är som ett eget litet hus med diff och drivknutar mm. _________________ Per Wahlqvist |
||||
Jag äger ingen digitalkamera utan får låna en från jobbet när jag får lust att fota lite. Jag har en gammal bild på bakvagnen om ni vill se.
Utrymmet ovanför bakvagnen är för tanken och den blanka burken är min catchtank till soppan. Det har hänt en del sedan bilden togs så allt stämmer inte med hur det ser ut nu. Stolen ligger numera i ett hörn av garaget och har ersatts av en Kirkey oval racing stol i Alu. Den är garanterat inte FIA godgänd men duger där jag ska åka. Välldigt lätt och superskön att sitta i. Stolen _________________ Per Wahlqvist |
||||
Tokfränt bygge
Kommer du ha en mellandiff av någon sort? När räknar du med att den ska vara klar? PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Klart Jag hoppas att jag någongång kommer så långt att jag kan trycka på start
Vad gällande mellan diff så har jag inte bestämt mig än hur jag ska göra. Jag har ju ingen diffspärr fram eller bak så det borde inte bryta allt för mycket. Innan jag startade med detta projekt lyssnade jag runt lite med några som kör Audi och har spärrad diff och det var inga problem att åka med det. Jag tror mig dock ha en lösning på problemet om det inte skulle fungera. Man måste ju prova sig fram. Ofta slutar det med men någon gång måste man ju lyckas _________________ Per Wahlqvist |
||||
Jäkligt coolt bygge. Har ju haft lite tankar på nåt liknande ett par gånger... Frågan är bara hur den veka stackaren till växellåda kommer klara trycket.
|
||||
Hoppas att jag inte väcker en björn som sover nu...
Det man ser av din rörkonstruktion till bakvagnen verkar lite dåligt triangulerad - du har inte funderat på att svetsa dit några snedstag för att styva upp konstruktionen? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Gammal bild
Det sitter några till stag bak som stagar upp det hela i sidled. Sedan hänger själva "diffklumpen" i två stag som är svettsade på tvären så det borde bli stadigt. Jag har som sagt ingen kamera så det är svårt att visa någon bild. Kan låna hem en nästa vecka då jag är på resande fot resten av veckan. _________________ Per Wahlqvist |
||||
|
||||
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
Klart att ni ska påpeka. Hur ska jag annars lära mig att göra rätt Det är väll lite därför man visar upp vad man håller på med. Sedan är det alltid kul att höra positiva komentarer om det man sysslat med under ganska många timmar. En liten motorbild _________________ Per Wahlqvist |
||||
Tufft bygge!
Jag har bara en liten fråga: Var har du tagit drivningen för bakhjulen ifrån? Bakdiffen påminner om en BMW diff, och den kanske inte har samma utväxling som framdiff. Bilen kommer att kännas mycket konstigt och skutta fram om du kör utan mellandiff om det skiljer även det minsta på utväxling mellan bak- och framdiff. Man kör i stort sätt aldrig med låst mellandiff förutom på snö eller (om man har gammal Land Rover) om man hamnar i gyttjan. Är det inte enklare att du får tag på en gammal Audi Quatro låda och försöker passa ihop den med motorn? Då får du Torsen mellandiff och lite annat smått och gott. du skulle också kunna leta efter en viskodiff för att ha mellan fram. Och bakhjulen. Kanske något som satt på en gammal Volvo V70, Golf Synchro eller liknande? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
_________________ Ragnar Burenius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T -90 4WD | 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 >> 163 besök senaste veckan (142417 totalt) |