Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos En svensk sportbil? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13544 totalt) |
Något som jag har drömt om länge är att bygga mig en egen sportbil. Då menar jag inte en "färdig" kitcar
utan en helt egen designad bil. Okej det hade nog varit lättare att ta ett färdigt chassi och "bara" bygga karossen själv. Men det hade ju varit roligare att bygga hela själv. Det hade varit kul och höra om fler här har lekt med tanken på att bygga en egen bil. I vilket fall som helst så är här lite bilder på mina design försök. Jag är inte riktigt nöjd med fronten. håller på med lite nya förslag för den. Ni får gärna berätta vad ni tycker och vad ni hade ändrat på. Självklart måste man ju ha en race variant _________________ Christofer de Maré |
||
Vem har inte haft sådana drömmar..
Jag tycker om det förslaget du har presenterat, riktigt fin bil _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
du gillar vipern ser jag
raceversionen ser ruggigt bra ut , men gatversionen får en lite udda form med det korta taket och bakåtdragna vindrutan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Överlag tycker jag det ser förbaskat bra ut! Snyggt tekniskt genomförande av 3D-modellerna också.
De linjer jag personligen kan ha synpunkter på är området där vinruta går över till tak, samt framlampornas utséende. _________________ Ragnar Burenius |
||
|
||
Förresten,vad har du tänkt för prestanda,motor,v-låda mm? |
||
Tänk om man kunde rita i datorn på det viset....
Trots avsaknaden av kunskap om att själv skapa bildesign digitalt, så är jag en stor tyckare Jag tycker raceversionen är betydligt vassare i sin framtoning. Färgvalet eller? om jag utgår från gatbilen tycker jag nosen med hjulhusbågarna är för hög i förhållande till midjan. Höga hjulshusbågar ser rejsigare ut om även nosen är lägre. Nu ser det lite "nedsjunket" ut på mitten. Luftintaget i nosen luktar för mycket Mazda, även om t.ex. även Honda m.f.l. kopierat Mazdas femkantiga grill numera. Bakparti, det korta taket och den annurlunda a-stolpen/vintrutan gillar jag. Det ger bilen en egen karaktär och profil. Tror en sänkning av nosen och inte så mycket Mazda influens i "grillen" gör att bilen lyfter från 95% till 100%. Även om jag har synpunkter på nosen, måste jag säga att jag blir riktigt imponerad av din designförmåga Egna bilbyggar drömmar: Jag har i 25 års tid funderat på en lätt nostlagi-sportvagn, med enkel plåt eller aluminium semimonocoque med rörambultad i bakre delen för drivline och bakvagnsinfästning. (i värsta fall ett helt rörramschassi) Enkel framvagns med dubbla A-armar och coilovers traditionellt placerade fram, styrväxel från Saab 96 innan -70 (2,3 varv) Bak dubbla A-armar och radialstag. Drivlinan ska vara en Saab 2-T strokad och borrad till ca 1050 cc, med en tätstegad V4-ådam ed 7:39 i slutväxel och lammeldiff. (har funderat på en V4 motor som alternativ, men 4-taktare låter så mesigt...) Karossen tidigt 60-talsinspirerad, lite i stil med Lotus 30 (men mindre) nosen inspirerad av designelementen på Saab 96 "Kortnos" Vikt 450 kg ca 90-100 hk skulle ge kul egenskapet. Eftersom jag inte påbörjat bygget på 25 år, så förblir det väl en tanke, men visst en egen konstruktion, vore kul som nästa steg när man tröttnat på att åka racing (om man nu gör det???) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Vindrutan ska gå längre upp på taket, "bulan" på motorhuven lägre pga. sikt framåt.
Ses bäst på racebild 3. Alt. något högre bakom bulan, mot och inkl.vindrutan. Annars...otroooooligt läcker! _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||
|
||
Riktigt schyssta bilder! Vad har du använt för program?
Angående formen, bulan på fronten är kanske en aning hög. Men det jag "stör" mig mest på är de dubbla luftintagen i fronten, först ett litet som ser ut som det är taget från en standardbil, samtidigt som du har de feta där under. Försök pilla bort det lilla kanske? Baken är däremot helt sagolik! _________________ Henning Olsson |
||
|
||
snygg bil, men som sagt.. antingen är bilen oerhört liten eller så är hjulen extremt stora, gilllar speciellt diffusorn, så ska det se ut
kraniel >> du gillar/gillade lotus elise va? ser kul ut, på ett japansk vis _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Snygg bil, och jag är jätteimponerad av dina fina bilder , jag har två saker som jag skulle vilja ha annorlunda, delvis rent estetiska och estetik är ju subjektiv och helt personlig, och smaken är som baken och allt detdär.
Jag tycker som fler att hjulen ser för stora ut, tycker det ser mycket 2F2F och spoilernytt ut, eller west-coast customs. stora hjul är tunga, och hjul är ofjädrad vikt. Sen tycker jag övergången mellan rutan och huv går ner för djupt i förhållande till frontens/hjulhusens höjd, vilket i mitt tycke gör att det ser ut att vara en *knäck* där, licksom att man skall bryta av bilen där. Men jättebra ritat |
||
Snyggt, bifaller dock i många av (de små) invändningarna som tidigare tagits upp... Vill särskilt stödja Lennarts åsikter om fälgarna...
Rejsversionen ser grym ut men Le-mansränderna, cobra-ränderna eller vad man nu ska kalla dom borde sitta mycket tätare IMHo. Kolla på anrda bilar med liknande ränder så fattar du var jag menar. _________________ Mattias Meldert |
||
Tycker bilen liknar en korsning mellan Mazda RX-8 och Dodge Viper, och då kan det inte gärna bli annat än snyggt.
Annars brukar jag också leka med tanken att designa en bil. Jag har dock aldrig lärt mig rita och aldrig haft tålamod nog att modellera en bil i något 3d-program. Därför satsar jag istället på en karriär som konstkritiker. om jag nu just skall leka konstkritiker skulle jag vilja ge rådet att fundera mer på bilens funktion i detalj. Jag tycker det ser ut som du har utgått ifrån att göra en snygg design och sedan har det blivit en muskelbil av det hela. Med en såndär huv måste det ju bli en stor motor där fram, men är det verkligen optimalt? Kanske gör den sig bättre bak i bilen? Isåfall får du flytta fram taklinjen och göra ett kortare framparti. Luftintag till motorn lär också behövas. Sådär stora fälgar lär också väga en hel del vilket inte gynnar väghållningen. Med mindre fälgar bör hjulhusen också göras mindre. A-stolparna smalnar av ganska mycket nedtill, vilket kanske blir lite trist vid en smäll. Luftintagen vid hjulen behöver nog vara djupare om de skall göra någon nytta, backspeglarna ser ut att kunna brytas av lite väl lätt och luftintaget i taket behövs nog bara i race-versionen(som givetvis saknar bekvämligheter som AC). Kanske låter jag väldigt negativ, men jag vill bara visa på ett sätt att tänka som jag tycker är bra. Förenar man funktion och design är det lättare att hitta något helt unikt(även om man knappast skall klaga på inspiration från vackra bilar som Viper). Hursomhelst tycker jag det var grymt snyggt. |
||
Tack för responsen. Både ris och ros.
om ni tycker att dom skiljer sig i utformningen så är det bara en illusion. Det är väll färgerna som gör det. Det ända som skiljer dom åt rent formmässigt är att Race varianten har kjolar som går längre ner. Jag har tänkt mycke på det där att den är så låg innan vindrutan. Jag har provat att ha den högre där men jag tycker att den får mer karaktär när den e låg där. Angående fronten så ville jag ha ett aggressivt utseende med en hög front. Men jag tänkte ändå prova lite av det ni har sagt (när jag får tid). Så kan jag lägga upp lite bilder så ni ser hur det blir. Fälgarna är för stora, jag vet. Jag gjorde dom överdrivet stora för att den skulle se extra fet ut. Men dom hade ju inte funkat i verkligheten. finns liksom ingen fjädringsväg. Just det, angående motor val och så. När jag började fantisera så ville jag att det skulle vara en ganska "stor" bil, typ i Ferrari 550 klassen med V12 o allt. Sedan när man började se på det lite mer realistiskt så blev jag mer inne på att ha en rak 6:a. Kanske en BMW M-motor. Men man skulle t.o.m. kunna ha den i miata-klassen med en fyra i. Typ 150-200 hk och 700-800kg. "cobra-ränderna eller vad man nu ska kalla dom borde sitta mycket tätare" Det är nog lite av en smak fråga. Programet jag har använt mig av är 3D-StudiOMax-7 _________________ Christofer de Maré |
||
Bilder o videos En svensk sportbil? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13544 totalt) |