Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88 | 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 >> 147 besök senaste veckan (175885 totalt) |
Här följer en historia om hur en liten japanbil blev någonting annat än vad som från början var tänkt.
I första skedet när jag började med bilen så var det egentligen bara en "vanlig" turbokonvertering som skulle ske, men det fortsatte i all hast med skärmbreddning, ny lack, nya fälgar, etc. Resultatet blev detta: I det fallet med min första turboinstallation så gick inte bilen riktigt "rätt", så det inhandlades lite ny hårdvara till motorn, och projektet fortskred framåt. Nu började det likna något, och prestandan var klart godkänd. Men, nöjd blir man ju aldrig utan en tredje installation skulle till slut ske med ny elektronik, ny turbo osv. Nu hade jag till slut lyckats få ordentlig fart på maskineriet, och det märktes att resten av bilen hade glömts bort då det inte på något sätt gick att tygla effekten. Kul på många sätt, men inte så värst användbart. Efter att pysslat med denna bil sedan år 2000 och den egentligen inte blivit något mer än ett rullande objekt, så blev det då efter mycket funderingar bestämt att bilen till slut skulle bli klar. Bilen skall nu byggas om med rörchassie och konverteras till bakhjulsdrift. Hjulupphängningar och bromsar kommer att uppgraderas till det bättre, och en drivlina från BMW skall förhoppningsvis borga för hållbarhet. Vikten skall hållas ner så gott det går och hjulupphängningar/chassie skall konstrueras så att det går att modifiera för båda bana och strip. Självklart skall bilen byggas för att kunna genomgå en komplett besiktning hos svensk bilprovning. operation demontering är påbörjad. Några dagar senare så var det bara en tom kaross kvar. Bilen sänktes ner med dom nya hjulen ställda på plats för att kontrollera markfrigång, samt att det kunde vara kul att få en aning om hur det skulle bli. En stabil ram tillverkades som karossen skulle vila på under själva bygget av det nya chassiet. Ramen mättes under tillverkningen upp med laser för att få den 100% rak, och förseddes sedan med 4 st kraftiga fötter så att den skulle kunna justeras in på plats. Material till buren är inhandlat. Till slut när karossen var inmätt och fastsvetsad i ramen så åkte tigersågen fram. Denna motor levererar idag 285 hk, vilket sätter ordentlig fart på denna lätta bil. Bakaxeln kommer från BMW 325. Växellådan, en Getrag 265 skall få sitt svep modifierat för att passa på min motor. I detta nu så skall då konstruktionen av chassiet att påbörjas, och det kommer säkerligen att spenderas ett antal timmar med att bara titta/fundera/mäta innan bygget sätter igång på allvar. Fortsättning följer...... _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||
Shit, har läst lite om bilen på zatzy förut men nu har det ju minst sagt tagit en intressant vändning. du har ju en del jobb framför dig men slutresultatet lär ju bli hur grymt som helst om du får allt att lira
|
||
Håller med alla föregående talare...
Ett riktigt tuff objekt, helt klart udda och det krävs nog mycket nogrannhet! Med andra ord ett projekt som är hur kul som helst!!! (jag skulle aldrig klara det bara ) _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Kul att ni gillar bilen
Det kommer som sagt krävas mycket noggranhet, och inte minst tid. Jag har aldrig gjort något liknande förut, men har turen att skruva tillsammans med många andra flitiga likasinnade. Så gott om ideer finns alltid till hands. Jo den lilla 1.3:an är ett riktigt kraftpaket, och visst finns planer på att utveckla den ytterligare. När bilen är klar för provkörning så ska jag se om den fungerar som jag vill, och om så är fallet så bygger jag ihop en ny motor som skall få en hel del extra effekt. Men det är steg två, och ingenting som är planerat ännu. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||
Öhh, 285 hästar skulle jag vilja veta lite mer om.
Jag kör också med en turbokonverterad Swiftmotor dock med lite annan utformning på resten av plåten runtom. Var finns bilen? Vilken del av Sverige? Är det något man kan besöka? Kul projekt! Speciellt bakhjulsdriften! EDIT: om du bygger ny motor så är jag spekulant på din gamla.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||
Visst kan du få lite info om motorn. Givetvis är cylindervolymen bibehållen, annars är det ju inget roligt. Dock är kompressionen sänkt till 8.5:1 med smidda JE-kolvar. Toppen är bearbetad ganska lätt, och ett par orginalkammar slipades om för att passa toppjobbet. Vevstakarna är kulpenade. Jag styr motorn med ett Haltech E6K, och ersatte orginalspridarna med 370-kubikare från Nissan 200 (ganska högt tryck på spridarna krävdes). Turbon är en Garret GT28BB som trycker på med 1.3 bar. Det är i stort sett det hela. Bilen står i Linköping, och visst får du titta in om du har vägarna förbi. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||
Fick förmånen att åka med en sväng med bilen förra sommaren då den var framhjulsdriven och den lilla bilen pinnade på som F-N!!
Riktigt kul projekt, speciellt nu när den ska få rätthjulsdrift hoppas bara den får smaka på lite banor med kurvor på oxå _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Saknar man motivation för sin egen del är det bara att sitta en stund framför datorn
och kolla in en sida som den här. ... Hur var det nu med oljetråget till min bil - motorkuddarna och det lilla grenröret nu igen ... /Nicke _________________ /Nicke Lindgren |
||
Spännande bygge och roligt med en Swift till!
Men min är förstås lite mer "orginal" är din. Var har du köpt buren eller är det bara rör du har böjt? En bur i en sån här pärla känns nödvändigt, det är ju inte så mycket plåt i dem. |
||
Våra race- och banåkarbilar Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88 | 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 >> 147 besök senaste veckan (175885 totalt) |