Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13 >> 63 besök senaste veckan (28980 totalt) |
Men på nyare bilar med pyrotekniska bälten har man även fästen som är konstruerade för att böjas/deformeras för att "fånga" passagerarna. Antar att det är lättare att kontrollera än att förlita sig påatt alla sitter med bältet på rätt sätt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar? Fästen som böjs/deformeras? Bältesfästen eller?? _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||||
[quote="Gripenland"]
HANS fungerar bäst vid frontalkrockar. I sidokrockar skyddar inte HANS mot hjälmens vikt. I F1 har man en hög stoppning i sittbrunnen som ska bromsa hjälmen i sidled vid en sidokrock. Stoppningen är 75mm tjock. Det finns ju racingstolar med huvudskydd för sidokrockar men jag har inte sett några uppgifter på om de fungerar. [/quote="Gripenland"] Sådan stol kör jag med. Jag har provat sidskyddet i praktiken och det fungerar utmärkt Min co-driver åker med vanlig stol och med nackkrage och han fick nackbesvär men inte jag. Kan bero på lite annat oxå såklart men jag kommer ihåg att hjälmen slog i sidorna. Edit: Slarvig qoute _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Sådan stol kör jag med. Jag har provat sidskyddet i praktiken och det fungerar utmärkt Min co-driver åker med vanlig stol och med nackkrage och han fick nackbesvär men inte jag. Kan bero på lite annat oxå såklart men jag kommer ihåg att hjälmen slog i sidorna. Edit: Slarvig qoute _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Så den största belastningen är alltså längst upp där pilarna visar och inte längre ned?
Jag vet inte riktigt vad motsvarande fastspänning är på ett 6p-bälte, men jag brukar nog dra åt nästan så hårt jag orkar. När det gäller F1 så hänger ju mekanikerna på bälterna när de drar åt dem, så de sitter nog med en hyfsad kraft, ändå brukar de kuna sopa hjälmen i ratten vid olyckor, så det verkar ju vara rätt lagom spänning. De där 700-2000 N är det vad förspännigen ger momentant i infästningen eller den faktiska kraften mitt på bältet? Acceleration och friktion i bältet tar ju en del kraft också. Jaså, det blir ingen som helst vridning i ett vanligt trepunktsbälte? Det var lite förvånande då jag inte trodde kroppen var så stum. Med en stel krop går det ju att lösa genom att ha kroppens tyngdpunkt under bältet, men en deformerbar kropp är det lite förvånande att inte höger axel och därmed den sidan åker fram mer än vad vänster gör när bältet går över vänster axel. Jag trodde att kroppen skulle "veckas" lite över bältet, men det gör den alltså inte? Hur skyddar förresten HANS mot den där bakåtvridningen av huvudet? Drar remmarna i nederkant av hjälmen så att huvudet inte kan rotera baklänges, eller är det mest för att förhindra den extra effekten av hjälmens vikt? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Hmm, NASCAR var det som inte längre tillåter Hutchens: http://msn.foxsports.com/story/32931
Från den där artikeln verkar det inte helt ovanligt med skallskador i NASCAR: "NASCAR mandated use of a restraint system in october 2001, after an investigation of Earnhardt's death the previous February. Earnhardt died of a skull fracture, the same injury that killed NASCAR drivers Adam Petty, Kenny Irwin and Blaise Alexander in a one-year span." _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Nej, inte alltid men den farliga belastningen är där pilarna pekar.
Bra att du spänner in bältet rejält. Det är grymt viktigt! Slack i bältet är av ondo både på gata och bana. 700-2000N mäts i bältet. Vanligvis med en kraftmätare på diagonalbandet och en på höftbandet.
Nix, ingen vridning i full frontalkrockar. Kroppen veckar sig dock något diagonalt längs med bandet men det ger ingen vridning av överkroppen. Precis som du säger lägger man överkroppens tyngdpunkt något under diagonalbältet.
Det är ingen bakåtvridning av huvudet. Huvudet flyger fritt. Det är nacken som ändrar vinkel. Huvudet börjar inte rotera förräns nacken bottnat ur mot bakhuvudet och då roterar huvudet frammåt. Se tidigare skiss. HANS mfl försöker hindra huvudet från att flyga fritt och således minska våldet när nacken bottnar ur mot huvudet. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||||
OK, tackar för svaren.
Med huvudrotation menade jag relativt nacken och där hängde jag inte riktigt med hur HANS förhindrade det. Men det var alltså så att urbottningen blir mildare för att huvudet inte slungas fram med samma kraft/hastighet? Himla synd att HANS är så dyrt. Men det blir väl billigare med åren, antar jag, då det mest är plast och remmar. Å andra sidan är det ju inte tillåtet i Sverige i allafall, så man slipper tänka på den utgiften. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Ingen orsak
Rätt upfattat!
Jag har haft planer på att kopiera ett befintligt nackskydd och sälja till intresserade banåkare. Utrustning för att prova finns ju på jobbet. Frågan är ju om någon skulle vara intresserad av att köpa? Skyddet kommer att genomgå samma procedur som kravs för FIA cert men kommer inte officiellt att bli certat. Sen finns ju det där lilla problemet med lagar och piratkopiering _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||||
Ang HANS-bältets fördelar o funktion, så finns det en väldigt intressant dokumentär som brukar gå på DiscoveryChannel med jämna mellanrum.
Förklarar det mesta. Inklusive intervjuer med läkare o konstruktörer av skyddsutrustning. Man får även se en belastningstest på ett HANS-bälte som sitter i en F1 bil. Så spana på Discovery! |
||||||||||
I Ernhardts fall så lossnade ryggraden från skallbenet, han slog alltså inte i huvudet i något, Kan tilläggas att just Ernhardt var flitig motståndare till användningen av Hans/Hutchens _________________ Andreas Zolnir |
||||||||||
Det är väl det som HANS ska skydda mot? Eller har jag missuppfattat allt? |
||||||||||
Ernhardt använde inte HANS. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||||
Jo, DET är jag medveten om. Han vägrade ju, ansåg det vara en snara. Men vad jag blev osäker på var vad HANS skyddade mot när jag läste i tråden. Men det är väl att skyda mot skador likn de Earnhardt drabbades av. Vad kostar en sådan nu förresten?? och måste man köpa en ny hjälm? |
||||||||||
Det kostar runt 800-900 euro och man behöver en HANS-kompatibel hjälm. |
||||||||||
Det har redan hänt lite grejer:
http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2005 Snabbt agerat måste jag säga! |
||||||||||
Vad kostar en sådan hjälm? _________________ Erik Häggbom |
||||||||||
Fick nya GA katalogen i brevlådan idag (förmodligen övriga licensinnehavare också?)
HANS-system för upprätt sittställning finns från strax under 10.000:- Nu kan alla kolfibertalibaner även införskaffa en HANS-godkänd hjälm i carbon, där materialet inte har någon topcoat, Kostar bara från 15. 000:- Men då syns tydligt att det är kolfiber. För att det syns är väl det viktiga med att ha kolfiberprylar högt och lågt:conf: I så fall kan jag trösta med att även HANS själv är Carboniserad.... HANS är utan tvivel ett bra system. Men de som tidigare i tråden bekymrade sig över kostnaderna för att ha en SBF godkänd hjälm och en FIA godkänd, får kanske ett delvis vidagt perspektiv på kosntaderna för personlig säkerhet. Undrar hur mågna utövare på hobbynivå vi får den dagen FIA kräver HANS system i alla klasser och mästerksap? Sagt med viss ironi över att en kolfiberhuv för 5.000-10.000 sväljer vi, men en hjälm för ett par tusenlappar, nej då måste vi säga ifrån till överheten! (sedan att ett komplett HANS-system är överlägset en aldrig så lätt hjälm som möjligt kan inte förnekas!) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13 >> 63 besök senaste veckan (28980 totalt) |