Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum OCL/Brorssons M3 CSL 1.21.56 i SS | << 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (8637 totalt) |
Enhetsdäck, restriktorer och samma vikt vore ju att ta död på intresset från arrangören... |
||||
Då har man köpt fel slicks..... Och blivit frånåkt! Det är väldigt skönt att se OCL/Brorsson CSL'en gå såpass fort som den gör nu! Tänk va fräna chassi komponenter för en halv mille kan göra..... Nu är det bara trimning av maskinen kvar sen är den klar! _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
Jag tycker personligen inte man kan skriva "Sveriges snabbaste gatbil" och ta tiden med slicks. Med slicks är det inte en gatbil längre, däremot kan man ju köra SS utan problem, men då utan att hävda gatbils joxet.
Som jag ser det är Radical SR3 den snabbaste gatbilen, den körde på r-däck och så vitt jag vet i ett sånt skick att den kan släppas igenom en besiktning. Visst, den har inte tak, fyra sittplatser och bagageutrymme, men det behöver inte en gatbil ha enligt definitionen. Däremot behöver den ha däck med E-märkning och minst 1.6 mm, framlampor och bromsljus. / Jonas Jarlmark |
||||
Det är väl mer än däcken som gör att OCL/Brorssons CSL inte skulle komma igenom en hårdför besiktning eftersom den är helbilsgodkänd. Samma sak gäller en hel drös andra "gatbilar" som kört i SS.
Lista tiderna och omständigheterna så kan väl ingen gnälla. Slicks, tävlingsbil, markfrigång, vikt, annat luftfilter, okoncentrerad, solen i ögonen eller vad som helst påverkar ju. |
||||
Det står ju i listan om det är Standard, Modifierad eller tävlingsbil. Står även vad man kört på för däck och vad man har för vikt. Sen kan var och en uppskatta fritt.
|
||||
Personligen är jag lite trött på att på allt om att bilar måste vara per definition en "gatbil".
"bla, bla jag kör med den till jobbet dagligen, det är en gatbil" (läst spoilernytt) Jag slutade köra med min bil dagligen för 1,5 år sedan. Och den är inte ens extrem.. har jag en räserbil nu då? (brukar kalla den för räserbilen kan erkännas) Har iofs också blivit hårt uppklassad i smålandscupen p.ga. slicks en gång men det var det värt Ta bilarna för vad dom är.. man får egentligen inte göra något kul på en modern bil utan att den blir olaglig och därmed är den väl inte är en "gatbil" länge även om den nu är registrerad och klar? Så jag sållar mig till Samuel.. var och en kan uppskatta fritt Snuskigt snabbt är det iaf _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag tycker inte det är dumt alls att kommentera däcken. SJälvklart kan inte en bil med slicks vara en gatbil i det utförandet. R-däck är ju fortfarande däcktrim. Min bil kallar jag utan tvekan gatbil. Den går med samma setup och däck på både strippen och banan och till besiktningen. Enda modden är monterande av katten och omställt soppatryck. Det ÄR inte lika ballt att ha en banbil på trailer som att ha en bil a la Superevon!
_________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Superevon är lika lite en gatbil som en SLC-räser. Ska man ha någon typ av rättvisa i tex SS så får man ha ett reglemente som styr coh en besiktning. Precis som i riktig racing Bilsports SS får man ta som ren underhållning /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Med andra ord kör du med en bil som inte är besiktningsduglig till vardags... har du hållit dig inom reglerna för effektökning? 10% vrid och 20% effektökning (eller var det tvärt om)? Vad är det för skillnad med en motor som är olaglig och på däck som är olagliga med bilprovningens ögon? Som Björn skrev så är väl inte superevon laglig på speciellt många punkter? En gatbil borde ju i rimlighetens namn vara helt laglig att köra på gatan... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Ja, det måste man absolut göra. Inte bara bilarna är "felkällor" tänk er att komma dit en dag efter att några varit där dagen innan och lagt ner gummi. Det har varit en varm och ljummen sommarnatt, temperaturen är 22 och soldis, vindstilla. Redan under de förhållandena har men ett par sek. jämfört att komma dit i oktober med +7 och ingen som kört där på tre veckor och det regnat de senaste två veckorna... Den som verkligen vill mäta sitt material eller sin "person" bör ställa upp i en rejsingserie, inte sitta och räkna med Bilsport! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Eller ett billigare alternativ, kör ett par sprintlopp med 10st identiska Neon bilar på Gelleråsen. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Att diskutera en exakt defintion av "gatbil" är extremt hopplöst. Det är bara och inse att SS är underhållning och inte ett fullt fungerande mätinstrument _________________ Magnus Thomé |
||||
Nja, om man läser mitt inlägg så är det två alternativ. Material - Person. Vill man mäta personen så tar men Neon eller go-cart eller nåt. Men det säger ju inget om materialet i garaget... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Visst, men just Neon sprint eller liknande tycker jag är väldigt intressant för att det är på lika vilkor, likvärdigt matrial. Så det är person som avgör och inte budget. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
citat:
Eller ett billigare alternativ, kör ett par sprintlopp med 10st identiska Neon bilar på Gelleråsen. Behövs inte, en RIKTIGT satt konbana så är föraren MYCKET viktigare än matrialet. Hmm vist finns det en nedre gränser för matrialet, men den är betydligt lägre än vad de flästa tror. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jo visst, men för att konbanan ska bli lika intressant som ett Neon sprit så skulle alla köra samma bil genom konbanan Då utmärker sig personen. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
(PS självklart är jag införståd med att alla Neon bilar inte presterar 100% lika men nog är det nära DS) _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Behövs fortfarnade INTE lika bilar OM konbanana är BRA satt, då är den FÖRAR beroende.
Men vist är 2st förare jäv.... gämna/lika och duktiga kringel vridare kommer det skilja om matrialet skiljer sig mycket åt. Det är självkart, men det skiljer mindre än vad de flästa tror. Det är detta jag tycker är så jä... underbart med konbanaor, de skiljer angnarna från vetet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jo jag är helt på det klara med att det är ren underhållning och vilken underhållning sen Vände mig lite emot att många säger att det är "fusk" och olagligt med slicks och sen åker dom själva i bilar som är olagligt trimmade osv... Ville inte ha en diskussion om gatbil osv edit: Detär deremot ett rätt bra instrument för att mäta hur mycket man klarar av att ta ut ur bilen. I alla fall i dom fallen där gullabo kört och man har en bil som stämmer med den han körde. Har han kört tex 1,30 och jag 1,40 så vet jag ju att det finns mycket kvar att göra _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
Allmänt banåkaforum OCL/Brorssons M3 CSL 1.21.56 i SS | << 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (8637 totalt) |