Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88 | << 1, 2, 3, ... 23, 24, 25 >> 147 besök senaste veckan (175885 totalt) |
Buren är köpt på http://www.svetsosmide.se Jo buren (eller hela chassiet) blir nödvändig för att jag skall kunna registreringsbesiktiga bilen som amatörbyggt fordon _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Den sitter i flera olika bilar bla vet jag att den satt i volvo 265, Tror att den satt i en del Bimers med! MVH PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Riktigt ball den där, en kompis hade en breddad sådan swift med sugmotor en gång, bilen var byggd av en meck till SLC-Fredrik här på forumet när den va typ ny 88-90 ngn gång när Fredrik hade sin rallykariär. Kompisens bil var breddad i plåt typ 15cm per sida och hade cromodorafälgar i 15" med 205 fram och 225 bakdäck. Motorn hade sepparata spjällhus och ngn annan låda. Den var tätstegad upp till 4:an men 5:an var grymt högt växladtror att det satt diffbroms i den oxå. Vet inget om effekt mm men den körde iaf rätt lätt ifrån Audi s2 coupé med fullt hjulspinn. Jag åkte med i 230km/h en gång men mer vågade vi inte Jag skulle köpa bilen av kompisen när jag tog körkort men han körde sönder lådan samt han sälja den innan tyvär. Var den finns nu vet jag inte Lycka till med projektet, jag har sett din bil på mantorp och den var grymt ball tycker jag.
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
En uppdatering är nog på sin plats...
Bakaxeln ligger mer eller mindre nu där den ska, och endast en liten justering skall göras så att den får rätt linje mot motor och låda. Den ordinarie bakaxel-bryggan kommer att plockas bort, och infästningarna för bärarmarna kommer att sättas direkt i chassiet. Jag använder dock denna nu som hjälp för injusteringen. Bärarmarna kommer även att modifieras enligt BMW:s Grupp A (tack Arne). Drivaxlarna kommer att få kortas 45 mm per sida, alternativt nytillverkas. Mitt nya svep som förbinder kraftpaketet med transmissionen är klart och ser ut såhär. Ena delen från den nya växellådan passades ihop med andra delen från en rasad swiftlåda. Nu ska jag lyfta i motor med låda så att den sista justeringen av bakaxeln kan ske. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
En liten undring,
Varför vill du ha karossen så högt upp från marken? om nu motorn är placerad lämpligt lågt så verkar du ha mängder med plats från topp till motorhuv. Skulle det gå att sänka hela baletten över motorn som du placerat den nu? Kanske skulle det kräva uppflyttade hjulhus och det kanske inte är lämpligt på en Swift (vad vet jag), men som det ser ut nu så verkar drivpaketet sitta väldigt lågt i karossen. |
||||
Jag är lite osäker på om jag hänger med på hur du menar. Karossen som den står nu på balkkonstruktionen har i princip den markfrigång som bilen kommer att ha när den är klar (ca 15 cm). Det kommer inte att bli lågt på något sätt då det som du nämner nog inte är riktigt lämpligt att börja modda hjulhus på denna bil (inte minst sagt för att jag vill bibehålla utseendet såsom det var när jag skruvade ner bilen). Motor och växellåda (nu ca 10 cm markfrigång) ville jag trycka ner så långt som möjligt av två skäl. Dels så är det för att få ner tyngdpunkten så mycket som möjligt, dels så hamnar kardanaxeln (vilket jag blev varse om idag) annars väldigt högt upp. Den ligger nu precis i linje med dörrarnas underkant. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
kommer bli en värsting av det där ju
litet tips angående drivaxlarna köp nya med rätt mått i stället. korta befintliga eller dylikt är på ren svenska skitjävligt de måste ju bli 110% raka annars så skakar de sönder hela bakaxeln men det visste du säkert redan _________________ Gustav Olofsson Volvo V40 T4 2002 |
||||
Ska bli kul att se hur väl bilen går efter ombyggnaden... vet ju sedan innan att den lilla råttan rör på sig
|
||||
Då har äntligen bygget kommit igång på allvar.
"Bottenramen" och bakvagnsupphängning klar (helsvetsning kvarstår). Bakvagnen är numera helt justerbar. Det ska vara passform om det ska bli bra Jag har även handlat på mig lite frambromsar. Lätt begagnade 4-kolvsok, med några års förbrukning av belägg. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
ojojoj! Du ligger minsann i riktigt bra!
Den bilen lär ju bli nåt sjukt kul att köra |
||||
Det går framåt i chassiebygget, och nu börjar det faktiskt likna någonting Snart är det bara hjulupphängningen fram, samt stötdämparinfästning bak kvar (å lite småpill förstås).
_________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Jag vet faktiskt inte hur Dahlbäcks ser ut, men allt blir i alla fall nykonstruerat med Mc Pherson i stil med vad som syns på sista bilden. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Mja... Det är jag som sköter kameran faktiskt, men han som svetsar gör inget annat om dagarna _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Varför är det så att han som skall svetsa på mitt bygge (= jag själv) alltid gör något annat på dagarna? Snyggt som tusan blir det! Kan inte annat än beundra ditt galna bygge! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88 | << 1, 2, 3, ... 23, 24, 25 >> 147 besök senaste veckan (175885 totalt) |