Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Knutstorp
1, 2, 3, 4   >>
94489 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Knutstorp, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?knutstorp osv thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Har kört knutstporp på 1.19.xx med en bmw M535 -85a utrustad med M5 motor på 3.6 liter och helt fel utväxlig (3.07 ska ha 3.91)
Detta var första gången jag körde på knutstorp (dock inte första varvet..) dock var körstilen mer sladda än seriös bankörning..

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag börjar nog turn in tidigare i förstaböjen än vad spårvalet visar. Det ser lite tvärt ut för min smak ..

Sista svängen (bäcken) har jag problem med att få till .. Där tappar jag nästan alltid tid till andra bilar. Tror det beror på höjdskillnaderna. Några tips?
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Dan Hovang skrev:

Sista svängen (bäcken) har jag problem med att få till .. Där tappar jag nästan alltid tid till andra bilar. Tror det beror på höjdskillnaderna. Några tips?


Det gäller att utnyttja att den är bankad. Man kan köra mycket fortare än vad magen säger.
Jag brukar gå in med vad man kan tycka är aldeles för hög fart och "kasta" in bilen i kurvan. På något magist vis så får man faktiskt grepp och bilen svänger runt utan probem. Hade inte bankningen funnits där hade man understyrt rakt fram.
Jag kom på detta när de hade tagit bort muren som satt där tidigare. Innan var det lätta att fega när man dundrade fram med fullgas mot en betongmur

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



borg skrev:
Dan Hovang skrev:

Sista svängen (bäcken) har jag problem med att få till .. Där tappar jag nästan alltid tid till andra bilar. Tror det beror på höjdskillnaderna. Några tips?


Det gäller att utnyttja att den är bankad. Man kan köra mycket fortare än vad magen säger.
Jag brukar gå in med vad man kan tycka är aldeles för hög fart och "kasta" in bilen i kurvan. På något magist vis så får man faktiskt grepp och bilen svänger runt utan probem. Hade inte bankningen funnits där hade man understyrt rakt fram.


Ja, det är lurif den där kurvan. Dessutom är den ju extra bankad en dryg bilbredd längre ut, rejält mkt mer bankad faktiskt. Har tänkt att det där kanske går att utnyttja som en veleodrom.... fast jag har aldrig vågat prova

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Jag har tidigare haft svårt att fatta hur de som åkt av där (bäcken) burit sig åt, men i söndags fixade jag en snurrning där - med lånad bil - så nu vet jag att det går och hur man inte ska köra där.

Eftersom jag under dagen lärde mig att jag varit onödigt sen in i flera andra kurvor, gick jag in för tidigt, vilket senare tvingade mig att svänga vänster där marktrycket nästan är obefintligt. Kast höger, kast vänster, helspinn, baklänges mot reklamskyltarna längs rakans vänsterkant, stopp ca 2 dm ifrån

Sent och tvärt in, full patte, tajt på curbsen - då funkar det

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej

Åkte på knutstorp 16/4

Utgången till rakan är ändrad, man kan gå mer rakt fram in på rakan.
Banan breddad ca 1,5-2m till höger så att man slipper "knycken" på höger sida,
vid 28 efter bäcken på rejsas banskiss.
Detta ger högre utgångsfart in på rakan.
I fjol tror jag att jag fick ca 145km/h innan jag började bromsa på rakan men i går (16/4) fick jag drygt 160km/h
Annars inga banändringar men lite murar här och där ersatta med räcken.
Utfart från bandepån till banan flyttad någon meter framåt.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
heavymetalhamsters
Båstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 34



Bengt Metz skrev:
Hej

Åkte på knutstorp 16/4

Utgången till rakan är ändrad, man kan gå mer rakt fram in på rakan.
Banan breddad ca 1,5-2m till höger så att man slipper "knycken" på höger sida,
vid 28 efter bäcken på rejsas banskiss.
Detta ger högre utgångsfart in på rakan.
I fjol tror jag att jag fick ca 145km/h innan jag började bromsa på rakan men i går (16/4) fick jag drygt 160km/h
Annars inga banändringar men lite murar här och där ersatta med räcken.
Utfart från bandepån till banan flyttad någon meter framåt.

/ Bengt Metz
Hej Bengt, Det var jag sog stod och flaggade er i hårnålen i Lördags, så jag passade på och klocka några stycken av er, det såg riktigt bra ut för din del runt 1.17-1.19 med trafik, och har du bara 160km/h på rakan så är det mycket bra varvtider.

_________________
Carsten Lindblad
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Flaggvakt

Jag fick några fria varv också.
Hade en laptimer i gång lite på skoj
Tiderna var väl inte över sig bra, jämfört med höstens tider 1.13.68
men det var ju premiäråkning.
I fjor låg jag runt 1.16.7 på min premiäråkning i maj månad (MGCC KM1)
Låg i lördags klart bättre, lite hemlig får man vara.

Tack för uppmärksamheten

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



heavymetalhamsters skrev:
Bengt Metz skrev:
Hej

Åkte på knutstorp 16/4

Utgången till rakan är ändrad, man kan gå mer rakt fram in på rakan.
Banan breddad ca 1,5-2m till höger så att man slipper "knycken" på höger sida,
vid 28 efter bäcken på rejsas banskiss.
Detta ger högre utgångsfart in på rakan.
I fjol tror jag att jag fick ca 145km/h innan jag började bromsa på rakan men i går (16/4) fick jag drygt 160km/h
Annars inga banändringar men lite murar här och där ersatta med räcken.
Utfart från bandepån till banan flyttad någon meter framåt.

/ Bengt Metz
Hej Bengt, Det var jag sog stod och flaggade er i hårnålen i Lördags, så jag passade på och klocka några stycken av er, det såg riktigt bra ut för din del runt 1.17-1.19 med trafik, och har du bara 160km/h på rakan så är det mycket bra varvtider.


Hej Carsten
Hur mycket körde jag på under förmiddan? 1.17.03? Det gick väl fortare senare på dagen? Tog du några tider då?

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:

Utgången på rakan är ju ombyggd lite och gör antagligen att man kan få med sig högre fart ut, ngn sa att det påverkar mer om det är en snabb klass med mycket pulver i maskinerna. Jag tror det stämmer, apex är inflyttat ca en bilbredd i knycken åt höger ut på rakan. "Ryggen" är dock kvar och jag har inte lyckats reda ut vilket som är rätt sätt att köra där. Går man på riktigt tidigt så flyter man ut såpass att man fortfarande ligger i sväng när man närmar sig den ryggen. Det känns inte alls lockande att trampa fullt och samtigt ligga i sväng där när man går över den, så i de lägena rätade jag upp just över krönet på ryggen för att sen svänga lite till när bilen satt sig igen. Hur gjorde ni andra?


Såhär skrev jag i en annan tråd. Hur gör ni?

Avståndskyltarna i slutet av rakan är borta ny, har inte hittat ngt tydligt att ha som bromspunkt än.

_________________
Pär Hylander
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Jag besökte Knutstorp för första gången i mitt liv under Svenskt Sportvagnsmeeting den 10/7 och blev för det första helt betagen av banan. I Sverige har jag bara varit på Mantorp tidigare och den framstår ju som väldigt blek när man sett Knutstorp! Jag gick runt lite på olika ställen men fastnade för Litokurvan som åskådarplats då man dels ser nästan hela banan bra därifrån samt att partiet från Idioten till utgången på målrakan enligt min mening är det tekniskt mest intressanta och bäst synligt därifrån.

Nu till min undran: Som Magnus säger i spårvalsbeskrivningen så verkar det finnas en hel del spår att välja på runt Knutstorp och det är svårt att avgöra vilket som är bäst, men vad gäller just Lito så verkade många köra precis enligt Magnus utritade förslag, dvs att man bromsar sig rakare in i kurvan med ett "spetsigt" apex för att accelerera relativt rakt ut mot Bäcken. Inifrån bilen kanske det känns bra att göra så men utifrån slogs jag av att det såg ganska avigt ut samt att farten i själva apex verkade vara ganska låg. De få som höll längre ut till vänster i nerförsbacken och tog ett rundare apex som dessutom låg närmare innerkanten i mitten samt släppte ut bilen långt eller ända till vänster i utgången SÅG snabbare ut. Att de sedan dessutom hann över till högersidan inför Bäcken gjorde ju att de inte såg ut att behöva kompromissa med ingångshastigheten i Bäcken och därmed inte med utgångshastigheten på målrakan heller. Ni som har erfarenhet av att köra där, varför kör ni som ni gör och har ni provat andra alternativ? Den enda som verkade ha riktigt harmoniskt flyt "trots" vasst-apex-spårval var väl Lars Macklin i Hult-Healeyn, de övriga såg lite lätt till en del oharmoniska ut. Pär Hylander som postat ovanför mig körde mer enligt det rundare alternativet och det såg mycket bättre ut. Är det så att det som ser snabbt ut kanske inte är det och vice versa? Har ni klockat tider och jämfört? Visserligen kan jag tänka mig att den tillryggalagda sträckan blir kortare med vasst apex men fartminskningen torde äta upp vinsten, allt enligt mina helt ovetenskapliga teoretiska observerationer givetvis!

Som sagt, oerhört intressant bana tekniskt sett. Jag retar mig fortfarande på att jag inte tog tillfället i akt och åka med någon under skjutsa-folk-runt-banan-perioden, det ser säkerligen helt annorlunda ut inifrån bilen...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Jag kan tänka mig att man vill hålla lite till höger för att täcka så att ingen smiter om på insidan i nerförsbacken innan Lito. När jag gick licenskurs där så lärde jag mig dock spåret där man håller mer till vänster och kör lite rundare.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Alla

Var på Knutstorp på teknikerkurs lördagen 18/3

En del ombyggnader hade påbörjats.
Man har breddat EDIT avåkningszonen i nerförbacken efter NGK krönet och flyttat räcke till höger längre ut från banan, man har också tagit bort betongmuren som var kvar i början på rakan och ersatt med räcken hela vägen.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Bengt Metz skrev:
Hej Alla

Var på Knutstorp på teknikerkurs lördagen 18/3

En del ombyggnader hade påbörjats.
Man har breddat i nerförbacken efter NGK krönet och flyttat räcke till höger längre ut från banan, man har också tagit bort betongmuren som var kvar i början på rakan och ersatt med räcken hela vägen.

/ Bengt Metz


Intressant värre! Vilket håll breddade de åt?
Låter som de försöker skapa en säkrare bana, det är väldigt trevligt. Kul att börjar satsa lite på banorna nu när hyrorna åker uppåt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Ett förtydligande

Man har breddat avåkningszonen till höger i nerförsbacken efter NGK

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Härligt väder eller hur.

När ni har tid, ladda ner filmen på denna länk http://www.seventwentyfour.org/porsche/06050503.wmv och ge mig kritik!!!

Behöver hitta minst sex sekunder! /Mats

easec@seventwentyfour.org

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Spårval Knutstorp

Hoppas ni förstår Danska

Bra spår

Spårval Knutstorp

http://www.youtube.com/watch?v=kZODyo0CtIo

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Bengt Metz skrev:
Spårval Knutstorp

Hoppas ni förstår Danska

Bra spår

Spårval Knutstorp

http://www.youtube.com/watch?v=kZODyo0CtIo

/ Bengt Metz



Den skulle man sett i lördags

Så det var så man skulle ta den långa högern innan rakan, tyckte aldrig jag fick till den riktigt.

_________________
Daniel Steiner
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Tyckte spårvalet ner i liton på den filmen var lite konstigt... borde han inte svängt in tidigare åt höger ner mot liton?
Det är så jag fått lära mig köra och även sett andra, t.ex. stcc köra.
Tyckte även han körde lite väl tajt på första curbsen efter såghuskurvan på första varvet, hade han släppt ut bilen mer hade han kunnat ha med sig mer fart ut ur kurvan och istället gått på apex på den andra curbsen på högersidan.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej

Tycker att dansken har hyfsatt bra spårval, liknar mitt, jag kör dock oftast innerspår i idioten (hårnålen), alltså håller hårt in mot höger.
Använder gärna detta ställe för omkörningar.

Naturligtvis varierar valen mycket efter bil och körstil

Daniel du är väl inte helt galet på det, knutstorp skall man harva några hundra varv innan man börjar känna sig hemma på banan

Kolla lite spårval i halvblöta, jag åker på ca 1.17 (tidsträning), det är min smutsiga Caterham som dyker upp de sista varven. Jag har för dagen helt nya Yokohama A048or, haaaaaaalt

Mina spårval går bla ut på att hålla andra bilar bakom mig.

Lägg märke till Miatans fabulösa ABS bromsar i blötan, Niklas tar in 10-15 meter i vissa bromsningar.

Jag kör om Niklas igen senare på rakan och håller honom bakom mig passet ut

Niklas har filmat

http://www.youtube.com/watch?v=OEVQKmn1VZY

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Knutstorp
1, 2, 3, 4   >>
94489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande