Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-05-28 Sturup Miata Club of Sweden | 4710 besök totalt |
262 bilder finns på:
http://www.zoomphoto.se |
||||||
Hur kort kan man ha en bana utan att det blir fånigt?
Att vi endast använde övergången i Dammkurvan gjorde att det blev rundbaneövning med varvtider runt 35 sekunder . Men det blev en ganska intesiv övning i kurvtagning på fjolårets nya kurvparti. Värmen gjorde att man knappt orkade en kvart i overall och hjälm. Det gick åt mycket vatten. Men man ska väl inte gnälla på 25° och blå himmel. Jag passade ju på att förena nöjet med viss nytta, nu vore det väl snart dags för en bilbyggartråd iaf... |
||||||
Ska bli... |
||||||
Fina bilder, Dan!
(Tack för CDn ) Som Niklas skrev blev det lite väl kort; nästan ovalbana. Dagens viktigaste händelse för min del var att några motorkunniga medmiatister kom med en trolig förklaring till varför min bil går så dåligt under 4200 rpm; en ledtråd var att jag har ett kliniskt rent avgasssystem - inte tillstymmelse till sot - Bilen går MAGERT Ägnade hela söndagen åt problemet - mer om det i tråden om min bil - så småningom... Nåja, pangväder hade vi i a f, tack förresten också till Niklas som gav mig lite extra vatten när jag druckit upp allt mitt eget; svart overall är inte alltid idealiskt... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Något längre än det ni verkar kört på, typ som gamla sturup är utan ytterliggare nedkortning. Tur att miator har samma dimension runt om så man kan byta sida på däcken........ _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Men det underlättar ju att kunna välja ut offerdäck (och ha fyra att välja på) för vissa banor (men med lite mindre "abuse" körstil kan man faktisk få liknande slitage fram och bak). |
||||||
Rotationsbestämda däck med olika dimensioner fram och bak begränsar omflyttning något....... Tacka vet jag däck som är märkta outside , det blir fantastiskt mycket skillnad höger/vänster slitage på vissa banor. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Det finns lite mer bilder (och ett par filmsnuttar!) på http://somogyi.mine.nu/gallery/album
Mitt högra framdäck är nästan helt slut efter lördagen... Bilen uppförde sig däremot oklanderligt, särskilt när jag såg till att däcken inte tog i skyddsplasten framme i hjulhusen (16-tummarna tog i när jag svängde.. löstes med hjälp av en victorinox och ett par snabba snitt i mjukplasten). Efter första passet var tempen uppe nästan på max så jag böjde bak registreringsplåten, "tyvärr" gick buntbanden som höll plåten av, men temperaturen höll sig i mitten efter det. På andra passet höll jag på att göra mos av en kanin som sprang över banan ca 1½ meter framför min bil precis efter krönet, som tur var klarade sig både den (snabbast på banan idag?) och jag. Tack alla för alla tips och råd angående båge mm. Vi får se om det blir en CC eller en Deuce, men jag har nog bestämt att om/när jag ska ha R-däck så ska jag också ha båge. Vädret var underbart. Dan - hann du med både oss och PCSS på samma dag?? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Jepp, det känns att man spenderade hela dagen under klarblå himmel utan tröja! De var ganska hektiskt, innan lunch PCSR efter MCS och inflyttningsfest på kvällen, tur att det är arbetsdag igen så man kan återhämta sig! |
||||||
Håller med, det var lite för kort, det enda man kunde träna på var spårvalet in i sista långa kurvan.. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Båda ändarna av banan blev ganska lika egenterligen rent tekniskt, en snabb nedbromsning, kort raka och sedan rejäl bromsning in i en vänster. Lite lägre hastighet i Dammkurvehårnålen men egenterligen ganska lika. Många pedal coh spakrörelser på kort tid iaf... |
||||||
Jag har haft det problemet med farsans (min gamla) MkII Miata. Skylten går helt enkelt inte att ha framför kyaren på en bana med så få högfartpartier som Sturup. Fint väder och bilen kokar.... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
ja, det hände ju en incident... Peters stackars flickvän (vars namn jag tyvärr inte fick..) - Efter att ha kört ett pass - med normal temp - ställde hon bilen och då - POFF - sprack en kylarslang. Kan det vara så att man ska låta bilen svalna med ett avkylningsvarv, ev. låta den stå på tomgång ett par minuter efter att man har kört den hårt innan man slår av tändningen?
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Eftersnack 2005-05-28 Sturup Miata Club of Sweden | 4710 besök totalt |