Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Racerapporter från Anderstorp | 4123 besök totalt |
Grattis till TLC som vann http://www.tlcracing.se/
Björn i Pentascrew beskrivning av helgen http://www.erf.nu/index.asp?N=1338 Resultatlistorna hittar man här: http://www.erf.nu/index.asp?N=1334
Foto: Christer Lundmark _________________ Magnus Thomé |
||
Hjulaxelbrott för Team Thyréns Toyota: http://www.erf.nu/index.asp?N=1336
_________________ Magnus Thomé |
||
JMB Racing racerapport 2
Inför deltävling 2 på Anderstorp var vi lite extra taggade och spända då den gamle BMW-räserfantomen tillika 02-gurun Lennart Bengtsson skulle köra med oss och därmed skulle vi också vara fulltaliga bakom ratten. Men säg den glädje som varar, Bengt gick och skadade huvudet så illa att han inte kunde kränga på sig hjälmen utan att skrika eller ta till smärtstillande. Vi beslutade hastigt och lustigt att undertecknad skulle ta två stint. Träningen på lördagen var vi tvungna att hoppa över då tiden helt enkelt inte räckte till för att få bilen servad, tvättad och lastad till lördag morgon. Nu visade det sig inte vara en lika stor förlust som vi först trodde då lördagen formligen regnade bort. Magnus och jag lämnade Ängelholm och körde uppåt Smålandsskogarna vid 16-snåret på lördagen för att åtminstone hinna besiktiga bilen och få en schysst plats att ställa den på över natten. Väl på plats ett par timmar senare visade det sig som sagt att de som tränat under dagen hade tränat regnkörning och dessutom varit förhållandevis få. Det visade sig också att vi var väl tidiga för besiktning trots att vi kom iväg så sent. Besiktade och klara avnjöt vi en utsökt Alsace-pizza på Isabergs restaurang (rekommenderas) som sköljdes ner med ett likaledes gott glas Alsacevin. Några kända ERF-ansikten siktades bland de Tyska turisterna men många var vi inte där. På morgonen förstärktes vi först av Lennart och lite senare av Magnus bror Stefan som fick äran att vara tankchef denna tävling. Vi hoppas för övrigt varje gång Stefan utsätts för samlat BMW-folk att han ska komma ur villspåret att köra Audi och se denna gång skymtade faktiskt en tillsaluskyllt i RS2ans bukruta! Bilen hade på en tisdagsträning innan loppet visat sig passa bättre att köra på våra gamla trotjänardäck från Toyo och vi beslutade oss därför att köra på dessa. Lennart visade storstilad form på träningen och verkade trivas bra i bilen, speciellt som det var första gången han överhuvudtaget satt i nummer 11an. Magnus fick sedan sätta en tid som gav oss en sjätteplats i startfältet. Första stintet tog Magnus hand om precis som vanligt. Precis som vanligt gjorde han också mycket bra ifrån sig trots att han blev påkörd och passerade bandepån med en lite ledsen front samtidigt som Flying fellows kom in med punka. Det blev ett stint som vi kommer att minnas som ett stint fullt av safety car. Av den anledningen beslutade vi (ivrigt påhejat av mig) att taktiktanka i slutet av första stintet så snart det blev ett safety car pass igen. Idén var så klart att undvika det kollektiva kaos som lätt uppstår vid 90-minuters tankningen och att bara byta förare i bandepån vid den tiden. Taktiken kunde ha lyckats om det inte var så att vi tankade lite för tidigt och att andra stintet.. .som jag körde, kördes i fullt rejstempo i stort sett oavbrutet. Självklart drog det mer bränsle och 15 minuter innan andra stintet var slut började bilen hacka. Ridå för taktiken. Det blev alltså tre stopp istället för ett och det straffar sig. Annars gick stintet fint och orginalmotorn gjorde forfarande bra ifrån sig också på snabba Anderstorp även om det är lite frustrerande att hamna på efterkälken på långa rakan. Tredje stintet tog Lennart hand om och Lennart verkade angelägen att visa att gammal är äldst. På tal om gammal, ung menar jag, så firade Lennart sin 50års dag dan innan och istället för att bjuda på bakfylla kom han med en fantastisk smörgåstårta till oss. Det gillade vi! Vi gillade också att vår "rookie" körde stabilt, snabbt och bra. Kul att se honom fajtas med de snabba redan efter några varv. Så var det dags för det fjärde och sista stintet som jag alltså skulle ta hand om. Lite nervigt var det med tanke på att jag var ganska slut redan innan men det visade sig vara precis lika kul som vanligt. Mindre kul var det att åka på en treminuters stop and go för att jag kört om på gulflagg. Kan fortfarande inte påminna mig om att det hände, men eftersom det var mitt framför huvudposteringen stämmer det alldeles säkert och jag tog förmodligen rygg på en snabb bil lite väl tidigt innan den gröna sköna flaggan. Det är lite lurigt med grönflaggan så långt efter safty car kört av, men det är ju en del av charmen med detta. Alla faktorer alltså. Vi fajtades länge om en tredjeplats men slutade alltså femma på grund av tabbarna som jag dessvärre inte var helt oskyldig till... JMB Racing tackar för en strålande tävlingshelg och grattar TLC till segern (en välförtjänt sådan), Pantas crew till andraplatsen och Flying fellows till tredjeplatsen. Vi tackar också Stefan som mycket förtjänstfullt ställde upp och tankade under dagen. Samtidigt lovar vi att komma igen på vår hemmabana och kanske överaske lite grand. Vincent bakom tangenterna _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||
Nu har även vi lyckats få ihop en racerapport på hemsidan: http://drive.to/caranracing
Finns även en del bilder där och en sammanfattning av säsongen 2004. CARAN Racing - Racerapport ERF deltävling 2 - Scandinavian Raceway, Anderstorp Så var det då äntligen dags för premiär för oss. Vi missade ju tyvärr första deltävlingen i ERF pga en gemensam konferensresa till Åre men en del av detta tog vi igen genom att medverka på SLC Racecamp, ett tvådagars träningsläger på Mantorp Park för alla racingteam i Sverige. Under dessa två dagar fick vi möjlighet att slipa bort rattrosten ordentligt, det blev ca 7 timmars körning totalt. Vi hade dessutom tid att testa olika inställningar på bilen vilket är svårt att hinna med under de normala tävlingstillfällena. Bilen funkade kanon och vi blev en hel del klokare på vilka inställningar som funkar bra. Det var även kul att mäta sig med bilar från andra serier, tyckte vi klarade oss förvånansvärt bra. Kvalet gick bra och vi placerade oss på en 18:e plats av 31 startande. Dock uppstod kaos under line-up så vi hamnade tyvärr inte på vår korrekta startposition. Detta spelar dock inte så stor roll i ett 6 timmars race men är ändå lite irriterande när man sitter bakom ratten. Thomas tog starten som gick bra och vi fick en kul fight med Citius Motorport i en Toyota MR2 och IRE i en liknande S40. Dock uppstod ett problem med ABS bromsarna vid ett par tillfällen vid omkörningsförsök efter långa rakan. Då man här ska bromsa ner från ca 200 km/h till 70 km/h så uppstår en smått orolig känsla när bromsarna inte fungerar som de ska. För att undvika incidenter slog vi av ABS-systemet och därefter fungerade bromsarna perfekt. Efter en timme, varav hälften nog var bakom safetycar, var vi uppe på en 12:e plats och efter ytterliggare en 30 min var det dags för första bytet till vår nya förare Stellan. Detta gick smidigt men tyvärr fick vi efter några minuter en 3 minuters Stop&go bestraffning. Anledningen visade sig vara att vi hade överskridit maxtiden per körpass med 1 min. Detta öde delade vi med flera team som likt oss hade missat att starten gick under gulflagg pga att en bil hade stannat under uppvärmningsvarvet. Resten av körpasset fungerade bra med undantag från att Stellan var ute och botaniserade bland Lecakulorna några gånger. Han kom dock upp på banan av egen maskin vid samtliga tillfällen men har trots detta skaffat sig ett nytt smeknamn. Efter tre timmar var det då äntligen dags att testa vår nya tankanläggning. Vi låg vid detta tillfälle på en 10:e plats. Tyvärr funkade inte själva tankstoppet helt optimalt men detta berodde på vår egen orutin, själva tankanläggningen fungerade kanon. Ut på banan igen, denna gång med Henrik bakom ratten. Han satte direkt ett högt tempo och blir första man i teamet under två minuter på Anderstorp med S40:n. Detta är en förbättring på ca 1.5 sekunder jämfört med förra årets racetider. Henriks körpass flöt på bra med undantag för att vänster baklampa lossnade och vi tvingades till ett oplanerat depåstopp. Efter ytterliggare 1.5 timmar var det då dags för Matz att testa på S40:n. Han kom ut på 11:e plats, var uppe på 10:e en stund men tog till slut bilen i mål på en total 11:e plats, 9 varv efter vinnaren TLC i en BMW M3. Detta är vi naturligtvis nöjda med eftersom det är den bästa placering vi någonsin har kört oss till. 10:e placeringen i finalen förra året ärvde vi ju på bekostnad av några Porschar som blev diskade. Dock hade vi troligen klättrat ett par placeringar om vi inte hade haft våra två oplanerade depåbesök. Men, that's racing. Nu ser vi fram emot nästa tävling på Ring Knutstorp den 11:e juni! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Allmänt banåkaforum Racerapporter från Anderstorp | 4123 besök totalt |