Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3 ... , 11, 12, 13 >> 63 besök senaste veckan (28980 totalt) |
När kan man tänka sig att SBF tar beslut om HANS får användas i sverige eller inte?
Jag måste snart köpa mig en täckt hjälm. Men eftersom dom inte är gratis vill man ju gärna köpa rätt hjälm från början. |
||||||
Lyfter upp en gammal tråd med en egen fråga:
Vilka hjälmregler gäller om man ska åka internationellt, typ VLN; 24-timmars och sånt? Finns det någon speciell FIA-märkning man kan spana efter, några viktgränser etc. etc? Tänkte i första hand om det fanns några Integralhjälmar, utan HANS, som är godkända. (Inte för att VLN ligger i min planering, men jag tänkte ev. komplettera min äggskals-Peltor med en hjälm som dessutom skyddar huvudet, och då är det väl lika bra att skaffa något ordentligt) _________________ -- |
||||||
Allt utom Peltor är väl godkänt i internationell racing. Hjälmar som är märkta med Snell SA2000 (eller nya standarden SA2005) är iaf godkända av FIA. _________________ Anders Dauner |
||||||
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den. Eller har jag missat något, som att FIA dragit in godkännandet för Peltor generellt? Trodde annars att det som inte är internationellt godkänt är den svenska hjälmstandarden, oavsett tillverkare? Vore ju lättare för alla om man kunde enas om ett hjälreglemente, blir lite löjligt att man ska behöva minst 2 hjälmar bara för att kunna köra både här hemma och internationellt. Vore ju en sak om de nationella relgerna bara gälde här hemma, men att FIA.s regler gädle både och. Som det är nu är det ju lika illa åt bägge håll. Obegåvat! Riktigt moment 22 uppstod när jag åkte historiskt EM på A-torp för en 10 år sedan. Då hade vi gemensam fri träning för både nationella bilar och FIA EM-race samtidigt. Eftersom jag dels skulle köra EM racet som co- pilot i en bil och dels köra det nationella rajeset i min egen bil (som var exakt lika dan) skulle jag byta bil under träningen. Egentligen skulle jag då bytt hjälm eftersom både SBF och FIA tydligen är övertygade om att skaderiskerna är olika om jag kör en röd Saab 96, eller en annan röd Saab 96 på banan i samma träningspass. Tror ni jag bytte från min lättare och bekvämare G6? Njet! Edit: skriver som en kratta... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Vad har du för stol och bälte i bilen? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
-Är inte en HANS förberedd hjälm godkänd här i Sverige? Dvs om den är FIA/SNELL SA2000 godkänd. _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Det var med lite ironi som jag skrev det där. (med tanke på allt tjaffsande om Peltor, SBF och FIA tidigare) Peltor G7 och G77 är godkända av FIA. _________________ Anders Dauner |
||||||
Jag har för mig att Peltors hjälmar är godkända enligt BSI (BS6658-85 type A/FR red), vilket också ger FIA-godkännande. Har verkligen G7 och G77 SNELL SA2000? |
||||||
De hjälmar som är godkända enligt de standarder som listas i http://www.fia.com/resources/documen Det finns dock flera race-serier som ställer krav på HANS och det ryktas att ett sådant krav kommer föreligga i VLN och ADAC 24h nästa år. |
||||||
Enligt SBF:s regler enbart ok med hjälmar som väger max 800 g i täckta bilar såvida man inte använder HANS och/eller har internationell licens. Någon så lätt hjälm som dessutom har FIA-godkännande (e dyl.) finns inte på marknaden. För öppna bilar får inte hjälmen väga över 1500 g (1100 g för kvinnor och juniorer) samt att den skall vara av integraltyp. Det finns många integralhjälmar med FIA-godkännande som väger 1500 g eller mindre, bl a alla hjälmar från Stand 21. |
||||||
okki då är jag med Fick en falshback på när man förbjöd allt vad Momo hette beträffande bälten. Isamband med någon Nascar åkares frånfälle! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Jag ska gå till garderoben någon dag och gräva fram dem och se efter vilket godkännande de har. (hade för mig den hette Snell, men jag kan minnas fel) Kan säkert vara någon annan standard också. Jag är inte så överdrivet engagerad i byråkratin runt hjälmar och dyligt. Finns redan för många som är det tycker jag. Men det får bli när inspirationen för att själv köra runt på en bana förhoppningsvis återfunnit sig. Just nu njuter jag av för första gången sedan 1976 vara en intresserad hangaround, _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Nej, men G90 verkar ha Snell 2000. _________________ Anders Dauner |
||||||
Tar upp en gammal tråd!
Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna? Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna? Får man köra med eget monterat Hans system eller måste man ha FIA godkännandet from nu? Någe som har mer info om ämnet,,?? ...och nej Peltor G90 är inte Snell godkänd... bara BSI.... _________________ Sven Svensson |
||||||
om du menar monteringen av själva fästena på hjälmen så är det ännu inget krav från FIA att den skall ha FIA-godkännandet, bara en stark rekommendation. Dock ställs krav på att såväl hjälm som HANS device är FIA-godkända. Så om man hårddrar det så är de flesta HANS köpta i USA inte gokdända då dessa har SFI-märkning och inte FIA-märkning. |
||||||
Det är tillåtet i alla klasser men så vitt jag vet inte obligatoriskt i några. |
||||||
Men glöm inte bort att det ska vara ett komplett system för att vara godkänt. Stol,bälte....rubbet! Mvh Peter _________________ Peter Edgren --------------- Klubb:HMS --------------- Peugeot 205 i ERCup (Vilar) Citroen BX 16v ERCup (Vilar) Passat som dragbil |
||||||
Nej, Stol och bälte behöver inte vara "HANS-godkända", sen att vissa stolar inte passar så bra rent praktiskt är en annan sak. |
||||||
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3 ... , 11, 12, 13 >> 63 besök senaste veckan (28980 totalt) |