Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat Coupe 20VT 1998 - RIP | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (61118 totalt) |
Detta är min Fiat Coupe. Används till vardags sommartid, men är ute o gasas på banor lite oxå.
Hittills har det i Sverige blivit Gotland Ring (aug 04), Kinnekulle (sept 04), Anderstorp (aug 05),Anderstorp (sept 05), Gelleråsen, Mantorp, Falkenberg, Sviestad osv. under åren. Banor jag vill testa med Coupen skulle vara Sturup o Knutan även om jag har en jäkla respekt för Knutans baksida efter att kört där med Argentan.. Utomlands har vi varit på Spa Franchorchamps 2010 samt förstås Nürburgring 06, 09, 10 och 12 (GP-slingan och Nordschleife). Köptes februari 2002, då såg den ut så här: och Den köptes ny i Danmark av en tysk, tjock läkare som bodde nära gränsen. Han monterade bl.a sänksatsen från Eibach, köpte Postert 17"-fälgarna och fick ny motor vid 3700mil pga ventilproblem. 2:a ägare var en Södertälje-kis som importerade bilen till Sverige jan. 2001. Han monterade Carguard-larmet och Sony-stereon. I juli 2005 såg den ut så här: och 2009: 2010: 2012: 2013: Uppdaterade bilder och fakta finns HÄR |
|
Hehe bra ide, ska göra en sån. Men han sover så tråden kommer inte vara så livlig på ett tag...
|
Christian: du kan kolla på Blocket om du vill se en fin originalare... Köp! (inte min alltså)
|
Jaha nu har jag monterat isär lite av allt det mkt mkt trånga framför motorn.. Jag har ju läckage mellan grenrör nr. 5 och topplock. Packningsbyte! Hoppades jag skulle räcka. Nu såg jag emellertid ett antal små sprickor:
Frågan är om man helt enkelt ska ignorera dessa? De är så små att inga läckor syns. Nytt grenrör kostar över 5000 och att svetsa involverar även saker som planslipning.. Om det nånsin håller! |
Jag skulle avråda från att prova svetsa grenröret. Jag hade ett grenrör tidigare på S2an som sprack, i dumsnålhet lämnade jag in det till en "gubbe" som verkligen var helt suverän på svetsning. Det blev helt perfekt!Det tråkiga var att det sprack lite senare i samband med bankörning brevid svetsen.....Nu hade jag sån tur att biten som losnade ramlade rakt genom turbon utan att skada något på vägen, man jag utgår från att det var en makalös tur och inget annat. Jag har bytt till ett rostfritt nu..
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
OK, bra att veta.
Det verkar bara finnas ett eftermarknadsrör till 20VT, o det är DYRT. T.o.m oklart om det passar ihop med AC-pumpen.. Så det blir nog till att skruva ihop det, med ny packning. Som sagt, det verkar inte läcka något, om man kollar i värmeplåten finns bara sot vid 5:ans port (packningen).. Det märkliga är egentligen sprick-riktingarna - ingen spricka går RUNT något rör.. Den ena går längs med förstärkningsflänsen på 5ans rör, den andra går upp längs "kollektorn"! |
hej min bror har haft samma problem med sin coupe
han provade svetsning, det höll väldigt dåligt, han tyckte det bara hade varit bortkastad tid. enda fördelen var att han viste hur allt satt sen när han bött till ett nytt de nya grenrören är förstärkta runt området som sprickan är på, skall hålla lite bättre lite tråkigt med priset, men man får väl offra en del för attt en så trevlig bil inte skall låta som en gammal taxi _________________ John Nilson |
Maz: det tror jag inte! Man ska va jäkligt skicklig för en 20VT.. Det är TRÅNGT.
John: Det är det nyaste röret jag har nu. (motorn är en 99:a) De spricker oxå uppenbarligen, men på andra ställen. |
Edit: Tydligen är original grenrör fortfarande oslagbara när det gäller flöde, det gäller bara att få dem att hålla.. Trösten är att eftermarknadsrören håller ännu sämre.
|
om det kostar 500 euro är det inget att fundera på-även om det är mycket slant blir det inte mycket billigare sas
Annars finns ju alternativet att lämna std grenröret till en kunnig kille, som kan svetsa ihop en enkel jigg med originalet som mall, och sen tillverka ett nytt i rf. Jag var inne på en sån lösning, innan jag fick en hjärnblödning och beställde ett med bättre flöde-bara för att det är sååå kul att bygga om främre rör, wgrör, samt alla tryckrör... ok, det blev faktiskt märkbar skillnad på responsen-men å andra sidan tog det ju ett par veckor extra innan jag kunde provköra. Nu håller det iaf! _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
Ja nu visade det sig att det kostar 750euro plus 60 i frakt. Så... Jag går på rekomendationer från Fiatklubben, o låter det vara. Enda stället som läcker är ju faktiskt vid packningen på 5e cylindern, o det kommer förmodligen ta ett tag innan sprickorna verkligen märks, så som jag kör (försiktigt innan allt är varmt).
Istället kan jag ju förgylla folks tid med att visa hur man kan förbättra bromskylningen fram på en Coupe: |
|
Uppdatering av mitt grenrörsdilemma:
Problem: Avbruten pinnbult, bilen hos Autoalfa för att borra ur skiten. Antagligen var detta källan till min läcka, den ser ut att gått av vid monteringen (ny motor 1999). (rostig brottyta) Annars är jag på rätt väg. Enl. en Coupe 20VT-trimmare (bänkat 460hk..) i England är flödet bäst i original Fiat-grenrör, inte Saitos extraktor (däremot spricker det lättare). och slipar man till kanterna så att den matchar toppen bättre vinner man ca 200rpm i spoolup! Så nu ska det karvas... Tyvärr inga bilder ännu. |
Update: AutOAlfa lyckades borra ur skiten och satte i en ny pinnbult, 1nr större. Hoppas det funkar..
Nya mods: Slipade portar i grenröret, ända ut till packningens kant, ca 4mm som mest.. Och så långt in man nådde med maskinen, ca 8cm. Slipad collektor, mkt gjutgrader där! Karvade avgasportar i toppen. Längst ut och upp i nästan varje port satt en gjutgrad på ca 1mm, lätt skrapad med kniv! Funderar även på avgasbandage från turbo till kat när man ändå har allt åtkomligt. Onödigt? Mitt största problem kom dock när jag tänkte borra upp min nya grenrörspackning så att den passade på nya, större, pinnbulten.. Jättedum/trött/hungrig som jag var startade jag pelarborren och höll i stålpackningen med vä hand... Ni gissar vad som händer; borren hugger fast o alltbörjar snurra. Packningen snittar snyggt upp mitt ring- och lillfinger och lillfingrets yttre sena + nerver går av. Så nu har jag varit sjukskriven i 2 veckor, och fram till 15januari. Får inte mecka alls förrän 10februari. Segt! Ska iaf fixa lite bilder sen på modsen - det kommer bli bra till slut! |
Våra race- och banåkarbilar Fiat Coupe 20VT 1998 - RIP | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (61118 totalt) |