Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ungefärliga varvtider med gatbilar?? | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (11678 totalt) |
Jag definierar R-däck så här (helt privat uppfinning ;-)
R-däck kan man sänka trycket i när man ska köra på banan tack vare extra styv stomme/däcksidor. Gatdäck viker sig om man inte höjer trycket istället. Som sagt, en högst personlig uppfinning av definition.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Skall vi diskutera R-däck under den här tråden oxå?
Jag tror inte det finns någon egentlig definition som är nedskriven. Vad det handlar om är däck med såväl kraftigare stomme som mjukare gummiblandning och oftast betydligt större mönsterklackar. ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Martin har helt rätt i sina tankar om Anderstorp tycker jag.
1.57 var vad en deltagare mäktade med i BMW Cup med en E30 utrustad med R-däck, std. bussningar, bromsar och fjäderben. Att den väger extremlåga 890 kg bidrar dock. Själva åkte vi på 1.48 som bäst om jag minns rätt. Men då, som Martin säger, på R-däck, Öhlinare och 500Nm++ i vrid... För även om det är långa rakor så grundas snabba varvtider ALLTID av bra väghållning. Studerar man antalet sekunder (eller om man så vill %) man är i sväng på Anderstorp inser man snart att en obalanserad bil direkt sätter krokben för snabba varv. Sedan beror det på bana oxå. Men ngt skoj jag upptäckt är att tar man Fyndbörsen Cups varvtider så är det vad de snabbaste med VASSA gatbilar brukar mäkta med. Väljer man Kinnekulle som slagplats brukar utfallet bli till "den förb***ade lilla shopingbilen på 150hk". MVH Andreas PS Måste bara säga att detta var ett mkt bra forum med vettig ton och vettiga diskusioner! Bra jobbat! |
||||
Nu står det så här i ban-databasen om ungefärliga tider för gatbilar med gatdäck:
Mantorp Långa: 1:40 - 1:50 Mantorp Korta: 1:00 - 1:05 Knutstorp 1:15 - 1:20 Kinnekulle 1:05 - 1:10 Gelleråsen 1:20 - 1:30 Falkenberg ??? Anderstorp långa 2:00 - 2:20 Anderstorp södra 1:00 - 1:10 Anderstorp norra Sviestad 1:10 - 1:15 Midlanda ??? Sturup ??? Mo i Rana ??? Rudskogen ??? Våler ??? Eikås ??? Nürburgring BTG 8:20 - 9:30 Nån som vet Falkenberg och/eller Midlanda????? _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag tar dit ord för det och lägger in det på studs Jag själv vet inte varvtider där.... av hrrrrmmm... Olika skäl som vissa av er vet (och om ni inte vet tänker jag inte berätta för det är för pinsamt...) _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag körde 1.15 med gratisdäck från gummihandlarens skrotcontainer och så jämför jag lite med Kinnekulles tider och mitt förhållande till andra bilar där. Rätt eller fel vet jag inte, men tydligen såpass rätt att det blev lag. Förövrigt så har en viss M. Johansson kört sönder sin blinkersspak på Rudskogen... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
[quote="Nisse C"]
Ja... ungefär så var det för mig... Det var något dörrhandtag på högersidan som inte funkade... _________________ Magnus Thomé |
||||
om jag får stå för sämsta varvtiden på Kinnekulle på gatdäck, så bör du ändra den till 1:12(det körde jag på förra året, dvs innan omasfalteringen, med Polon på gatdäck). Efter omasfalteringen och med R-däcken låg jag på 1:10. Men tiderna skulle väl vara med vanliga gatdäck!?!
På Midlanda körde jag på c:a 1:17 med gatdäck, så det kan väl få bli sämsta tid där också! Kanske 1:10-1:17 är vettigt? Någon med en snabb bil, som kört där och vet vad ni brukar ligga på? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Vi satsar på 1:10 - 1:20 på Midlanda _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag kan bidra med ett litet intervall på Falkenberg, med tanke på övriga tider så är en gissning 55sek-1.10 för en gatbil med gatdäck. Det är dock svårt då det är en bana där man kan ha ganska bra nytta av mycket motor på vissa ställen...
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
En liten förklaring till ovanstående:
Jag stod vid depåmuren och tittade på alla som fick problem med retursläpp ur utgången från kurvan innan den sväng som bär ut på depårakan, och ondgjorde mig över att alla fick problem där. Gissa vem som fick retur under sina första varv på banan där? Det bar givetvis av (under vilt rattande) och eftersom curbsen är ganska höga tänkte jag att tråg, framvagnsbalk och alltihop låg kvar. Det enda som gick sönder var...blinkersspaken. _________________ /Mathias |
||||
Tackar!!! Så här ser det ut nu då:
_________________ Magnus Thomé |
||||
Mo i Rana har jag kört på ca 1.54 med en M3 E30. Går säkert att pressa med några sekunder...
Per Fjeld var där samtidigt med en 964 RS som han tävlar med i Roadsport. Körde på ca 1.45. Dock var dessa tider satta med en extra chikan innan chikanen på baksidan. Kostade säkert 2-3 sekunder. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Allmänt banåkaforum Ungefärliga varvtider med gatbilar?? | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (11678 totalt) |