Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri mk1 -73 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14730 totalt) |
Projekt nerlagt tills vidare. Bil och fälgar till salu ifall någon är intresserad. Lägg bud.
Har nu äntligen fått tummen ur röven och lagt in alla bilder på min egen server istället för att använda imageshack. Dock orkade jag inte sitta och ändra bilderna i varje uppdatering så jag tyckte det blev enklast att starta en ny tråd. Desutom känns det som jag kommit över den stora kullen nu, det har varit en lång och tråkig väg upp men nu är det nästan bara roliga saker kvar. Jag kan säga att jag är sjukt trött på sand. Det finns desutom ett gäng bilder som inte visats förut så det är inte bara gammla uppdateringar som samlats i ett inlägg. För er som inte hängt med i den gamla tråden kan jag dra lite snabbt om mina planer osv. Bilen köpte jag den 28 feb 2005. Det här är absolut första gången jag gör något liknande med en bil så så fort jag gör något med bilen så är det i princip första gången jag gör det någonsin. Planerna med bilen är första och främst att totalrenovera den, sen blir det breddning, viss styling, feta fälgar, roligare väghållning, bättre bromsar och tids nog även roligare motor (när ekonomin tillåter). Bilen ska både vara snygg och kunna gå hyffsat snabbt på bana. Till bilderna nu då, det har ju blivit ett par stycken. På båten. Bor ju på Gotland och dit kommer man bara med båt, iaf om man är en bil. I garaget. Ganska omgående började bilen rensas. Underredsmasseskrapandet börjades. Bilen vältes upp så jag skulle få lättare att skrapa. Sen blev det garagebyte. Snyggt bilsläp va? I nya garaget. Underredsmassan börjar försvinna. Reservhjulsbaljan likaså. Rostlagning i full gång, här har jag precis bytt bägge trösklarna + lite till. Supersvetsen, jepp jag svetsar med pinnsvets Breddarna som ska på. Snygg montering va? Dags att börja fundera på hur breddningen ska sitta och hur jag ska göra med innerskärmar. Breddningen testmonteras. Vipps så har jag kapat bort hela skärmkanten och börjar nu bygga nya innerskärmar. Klart Dags för framskärmarna då. Innan. Kapat bort en massa onödig plåt. Sedan fäster jag breddarna uppepå bara. Sen köpte jag mig en ny fin blästerpistol, en som faktiskt funkade. Tillsammans med den gigantiska kompressor på hela 24liter.... ...och en capri instängd bakom en massa plast.... ...så blev det faktiskt ganska fint tillslut. Här har jag även lagt på por15 där det legat kvar lite rost. Reservhjulsbaljan täcktes för och stadgades upp. Kommer köra på bromsar från Scorpio 2.9L. Här är servon. och den passade ju tillslut faktiskt riktigt bra i caprin. Kolla vilja rejsingpedaler. Halktejp från biltema is the shit. Underredet börjar bli klart för att få lite grundfärg på sig. och här var det grundat. Hagmans Epoxigrund kör jag med. Här likaså. Lacken slipas ner. För att sedan grunda även resten av bilen. Lite karosserikitt här o var. Nyblästrade framskärmar. Och dom här har jag faktiskt inte blästrat själv. Det är det första jag inte gör själv på bilen, men jag är så sjukt trött på sand så det var det värt. Här är även framskärmarna grundade. En gammal bild på bakaxeln. och en lite nyare, fast det ska bli skivor bak så det är en del jobb klar innan montering. Lite bussningar, ett coiloverconvertionkit, fjädrar och sänkblock inhandlades. Har sprutat vit tröskelskyddsmassa på underredet. Det ska dock på ett lager till innan jag kan känna mig klar. Är inte helt hundra hur jag ska göra i hjulhusen. Känner på mig om att det kommer bli en hel del stenskott där, sen kanske det inte är så snyggt med vita hjulhus. Men underredet ska iaf vara vitt. Det var allt jag hade att bjuda på nu. Mer kommer tids nog. Fast inte än på ett par veckor, väntar på lite prylar innan jag kan fortsätta, bromsskivor bla. /David _________________ /David Johansson |
||||
ser mycket bra ut det där! tror vi har gått ungefär samma väg tycker du ska köra vitt i hjulhusen också.. är ju inte så svårt att bättra på lite om de skulle bli nått stenskott så färgen släpper osv! snyggt blir det iaf
_________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||||
coiloverconvert sats?!?! får man tag på vart??!
riktigt fint bygge men hur funkade blästern me en så liten kompressor?!?! bra / dåligt har funderat på att jag likadant har en lika dan kompressor! ceep up the good work!!! _________________ Olle Syréhn |
||||
Flitig värre ... mkt starkt jobbat. Jag vet... renoverat en Golf GTI mk1 som var i mindre än i halva skicket som din. Hojta till när du säljer
_________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Tackar tackar alla.
Jo, det får bli vita hjulhus, skulle det inte passa bra sen så går det ju att fixa senare. Breddningen har jag inte kommit på hur jag ska fästa ännu. Skulle vilja ha ett riktigt starkt lim men som inte flexar och det verkar tydligen vara omöjligt att hitta. Tips motages gärna. Coiloverconvertsatsen kommer från rallydesign. Att blästra med en sådan kompressor är så sjukt tråkigt. Ursch, ursch ursch!!! Men nu är det färdigblästrat för min del iallafall och det känns så här --> _________________ /David Johansson |
||||
Fick hem ett paket på posten idag (ett tack till therealpinto).
Ett par begagnade fjäderben. Jag har ett av fel modell och det andra som var rätt var skadat istället. Så det fick bli 2st nya, ja, eller begagnade då. Gaz justerbara dämpare fram. Excentriska topplager. Ett par distatanser som gör att jag får på skorpans broms-ok på caprins fjäderben. Hålen ska ännu borras upp. Nya bromskivor även inhandlade sedan innan. Får ursäkta den lite halvtaskiga kvalitén på bilderna men har skaffat mobil med kamera och det tillför endel lathet när det gäller att ladda batterierna till den vanliga kameran _________________ /David Johansson |
||||
Fast inte jag, vill inte ha någon synlig skarv. Men det är ju en smaksak. Vad tror ni om det här då? Va lite funderas vart oket skulle sitta, på framsidan eller baksida men jag tror det här blir bra. Kapade bort fästena på scorpion'en och satta dit dom på min axel. Blev kanske ingen sugpasning som jag hade tänkt men det blir nog bra med en rejäl svetsfog. Nej, den är inte svetsad här, sitter bara tillräkligt bra för att inte ramla ner av sig själv. Idag var jag också och köpte ett vänster bromsok på skroten då mitt andra var för rostigt. _________________ /David Johansson |
||||
Förstår inte hur det kan bli problem att lufta oavsett vart oket sitter? _________________ /David Johansson |
||||
Gha!
Anledningen till att luftnippeln sitter nedåt är att det där är ett vänster bromsok, på höger sida och jag var ju som jag skrev innan och köpte ett nytt bromsok, ett vänster. Bank med huvet i väggen igen! Så nu sitter jag med 2 vänster bromsok. Blir väll till att gå och köpa ännu ett nytt, ett höger denna gång. _________________ /David Johansson |
||||
Montera oken hängande under axeln, för lägre viktplacering |
||||
Sierra v6. Fram likaså fast där är det ventilerade.
Smart! Men nu blir det så att luftningsnippeln hänger så långt upp som möjligt. Tänkte inte på det alls i början. Har gjort nya fästen till oken också då det tydligen inte skulle vara bra att fästa fast dom där som kommer från skorpan, dom va av gjutgods eller nått sånt. _________________ /David Johansson |
||||
Har gjort om fästena för bromsoken. Blev bra mycket mer sugpassning på dessa bitar än innan. Är riktigt nöjd. Desutom sitter nu luftningsnippeln så högt den bara kan på bägge sidorna.
Svetsat. Färdigt. och eftersom att mina coilovers ändå syns på bilden ovan så kan ni lika gärna få se en egen bild på dom också Dom ska dock ännu svetsas. _________________ /David Johansson |
||||
Bilen står på bakhjulen!! För första gången på 1½ år! Det känns riktigt ballt
Här är även breddaren monterad för att de såg för hemskt ut utan den på. Såg ut som om hjulet satt alldeles för långt fram. Rätt lagom höjd måste jag säga, dock kommer den ju bli lägre med allt skit i bilen. Sågade ut nya bussningar ur ett skärbräde. Fin bussning Sen en bonusbild på vad som ramlade in i garaget idag _________________ /David Johansson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri mk1 -73 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14730 totalt) |