Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Besikta som ombyggt fordon innan svensk regbes? | 6 besök senaste veckan (7297 totalt) |
Therealpinto kommer snart med facit.
Men ombygge kräver förhoppningsvis en svensk identitiet först (med specar som skiljer sig tillräckligt från det ombyggda). Ett Amatörbygge behöver ingen identitiet (men nån form av indicium om att det är du som byggt konstverket). Om inte så får jag korrigera mina noteringar. Är det frågan om import av ett färdigt monster (brukade inte sånt ske via England?)? :host: Karossbyte :host: |
||
Svaret är kanske snarare "mja".
Man kan inte göra klart en regbesiktning som ombyggt fordon innan bilen är reggad (eller åtminstone förreggad) i Sverige. Däremot ska det vara okej att ta in en bil, som byggs om så att den klassar in som ombyggt fordon, och regga den som ombyggt i samband med att den regbesiktas som importbil. Reglerna för ombyggt fordon säger att bilen ska vara "tagen i bruk" men inte att den måste vara tagen i bruk i Sverige. Rent praktiskt så gör man normalt sett SFRos byggbesiktning under byggets gång, som vanligt (även om bilen då inte har en svensk identitet), och slutbesiktning hos SFRo före bilen regbesiktas. Men det är klokt att kolla med aktuell ASB-station så att de är med på noterna, förstås. Kanske vill de först regbesikta för import, och ge "tvåa" på att den måste reggas som ombyggt fordon... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Troligen är bilprovningen det största problemet. Tidigare ägaren till min Grantura ville göra så för att få byta till V8, annan låda osv. Bilen var då förreggad men ej regbesiktad sen nästan 10 år tillbaka och importerad från England. Bilprovningen vägrade dock hur han än försökte så han fick ge upp och ta ur motorn. Däremot godkände de ett byte till en motor med ungefär samma effekt, enligt reglerna för utbytt motor (ej ombyggt fordon alltså) utan att först kräva regbesiktning. Så reglerna är nog inte tillräckligt tydliga utan bilprovningen kan stoppa det hela. Man ska nog ha mycket god kontakt med dem först så inget krånglar! Mvh _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Tja...grejen är att det finns ett ärende som varit upp till Vägverket med överklagande för ett par-tre år sedan. Då tror jag det var en Opel Calibra som skulle importeras, den var ombyggt i Tyskland men stoppades i Sverige. Minns jag inte helt fel blev Vägverkets utslag att det skulle vara OK att regga som ombyggt fordon i samband med importreggningen.
Men Vägverkets alla överklaganden meddelas ju inte alla ASB-stationer per automatik. Så som sagt, kolla innan och sätter de sig på tvären, be att de ringer huvudkontoret eller VV och kollar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tack för matnyttig info.
Därav att jag frågar är att jag har börjat spåna lite på nästa drömprojekt. Där det isf skulle bli mycket billigare att kunna importera en med rasad motor och lite krockskadad då motorn ändå ska bytas ut och karossen moddas. Hur gör Puppan föresten? Hans är väl nyimporterad och byggs om lite lagom _________________ Dick Petersson Mazda RX-7 FD -96 |
||
Puppan följer väl ungefär det jag skrivit, han har frågat mig om råd tror jag bestämt.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det stämmer bra jag bygger helt enligt dina råd.. Så snälla ändra dig inte nu I värsta fall blir det "ett skepp kommer lastat" till Skellefteå när det är dags för besiktning! Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
Följdfråga,
Hur löser man 15kw per 100kg reglen när man bygger om en bil som original har bra mycket bättre vikt/effekt förhållande är 15kw/100kg? |
||
Förutsatt att det är ombyggt fordon (inte blir amatörbyggt) och förutsatt att det fortfarande kan hantera effekten, så kan man få öka upp till 20% baserat på original effekt (och 10% vridmoment). I vissa fall kan det ge högre effekt än 15 kW/100 kg tjänstevikt men det ska alltså vara okej. Men kraven på hur bilen beter sig är förstås höga, liksom manövrerbarhet etc. Allt ska funka riktigt bra, även bälten, sikt, parkeringsbroms osv... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
När jag för en herrans massa år sedan gick och drömde om en Turbo S men inte hade pengarna, åkte jag till tyskland och köpte en krockad 964 C4. Jag turbobredda den, satt i en C2 låda, monterade en bazooka (omodern baslåda) och svarvade spacers och för glatta livet. Så kom kall duschen. När jag skulle reg-besiktiga bilen blev det tvärnit. Enligt besiktningsmannen "Bilen måste registreringsbesiktigas i original utförande" sedan sas det något i stil med "går vi vidare med registreringsbesiktningen kan identiteten gå förlorad och bilen blir omöjlig att ta in i sverige". Så jag åkte hem, traila bilen till några banträffar och ställde den på pallbockar i garaget för restaurering till original skick. Och där står den än.
/Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||
Då är det kanske dags för ett nytt försök ;-)
Det var ett överklagandeärende hos Vägverket för några år sedan som gav "klartecken" för att göra så här. Så om man frågat Bilprovningen innan är jag inte förvånad om de nekat. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Go and get them Tiger!! :-) /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
Under de senaste kanske 15 åren (svårt att se hur gammal en tråd är?) har jag gjort massor av SFRO-besiktningar på importbilar innan de regbesiktats i Sverige, inte ett enda problem.
Förutsatt att du har kvar alla originalhandlingar för att importera bilen så är det bara att göra SFRO-besiktning, sedan regbesiktning. Jag rekommenderar ursprungskontroll före SFRO-besiktning. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ok nu är det en biltransporter vi byggt och reggat i Tyskland på dekra. Sedan tagit hem. Kanske går att göra en Sfro om de krånglar för mycket. _________________ zeta zetterberg |
||
Det beror ju på hur ni byggt, om den omfattas av reglerna för ombyggt eller amatörbyggt fordon.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Allmänt banåkaforum Besikta som ombyggt fordon innan svensk regbes? | 6 besök senaste veckan (7297 totalt) |