Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E28 M5 CSL - SÅLD | 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 >> 35 besök idag (213794 totalt) |
Kommer här beskriva bygget/ombyggnationen av vår tävlingsbil inför BMW Cup 2009.
Bilen har i sitt tidigare liv drivits av oss i BMW Cup Standard, där den vann serien 2004. Efter detta har den mest stått i garage, men nu vaknar hon snart igen, med nya krafter. En bil som det blivit mycket mummel och spekulationer kring men som nu kommer offentliggöras. Kaross: - E28 tillverkad 1982 (lätta typen) utan taklucka. Matchvikt 1050kg (målsättning). - Hela karosseristommen är renskrapad och målad blankvit. - Hela karosseristommen är förstärkningssvetsad, ramben och torped är helsvetsad för ökad vridstyvhet. - FIA godkänd utökad bur. - Bakdörrar igenlagda, ersätts av plastsiluetter och luftintag till bakaxelkyl och växellådskyl. - Karosseri breddat 100mm per sida bak i samma typ som gamla 3.0CSL "Batmobile" tävlingsbilar. - Framskärmar breddade 85mm överhjulhus, med fullt öppen luftutstyrning i bakkant i typ 3.0CSL tävlingsbilar. - Motorhuv i klarlackad kolfiber, bagagelucka, frontparti, diverse karosseripaneler i glasfiberarmerad plast/kolfiber. - Samtliga rutor (förutom vindruta) är tillverkade i 3mm super lexan, en repfri plastruta. - Frontspoiler M-Tech i glasfiberavgjutning, breddad ca 90mm per sida för att matcha skärmar. - Bakvinge M3 E30 DTM i glasfiber med DTM 1992 stora flipperblad i klarlackerad kolfiber. - Backspeglar i kolfiber från M3 E30 DTM 1992 med luftintag för förare i spegelhus. Drivlina: - S38B38, utbytesmotor från BMW tillverkad 1999. Inkörd på gata. Lackerad i S14 EVo färger (vit, röd/blå/violett). - Standard kammar under tiden utprovning av chassie och inställningar pågår, senare ev. Schrick alt. Köhler. - Dubbelt 2.5" avgassystem med dubbla racekattar, en typ med utlopp bak, en typ med utlopp under höger tröskel (högre dB). - Getrag 260 växellåda med ombyggt spakställ. Luft/oljekyld. - BMW M3 E30 diffklump med 70% spärrverkan, utv 3.73:1, diffkåpa från Z3 M coupé, luft/oljekyld. - Stum diffinfästning. - 35A generator. Bränsle: - 30L skumfylld fuelcell i aluminium. - Bosch/Porsche bränslepump. - Högtrycks bränslefilter med stålfilterinsats. - Stålomspunna bränsleledningar med samtliga anslutningar typ AN8. Chassie: - Förstärkninssvetsad/boxad framvagnsbrygga, pulverlackerad vit. - Grupp A 635CSi framvagnskontruktion, uniballs och ledlager upphängd. - Förstärkta A-armar bak, med full justermöjlighet i camber/Toe och stum infästning mot karosseri. - BMW Motorsport E28 ETCC Coiloversystem fram med H&R fjädrar. - BMW Motorsport E28 ETCC Coiloversystem bak med Sellholm fjädrar. - Kränghämmare fram/bak från M5 E28. Kommer bytas ut mot grövre justerbar typ. - Styrservo med elektrisk bakflyttad servopump. Bromsar: - 6-kolvsok fram med ventilerad slitsad gjutjärnskiva 330x32mm . - 4-kolvsok bak med ventilerad slitsad gjutjärnskiva 303x28mm . - Större huvudbromscylinder, bromsvåg för bakaxel. - Pagid alt. Performance Friction belägg. Fälgar/Däck: - Framfälg med slicks, 3-delade BBS RS 11x16" med AVON medium slicks 11 x 23,5-16 . - Bakfälg med slicks, 3-delade BBS RS 12,5x16" med AVON medium slicks 12,5 x 25-16 - Framfälg dim 10x17" Et15 med Kumho V700 275/40-17" R-däck. Soft. - Bakfälg dim 12x17" Et-45 med Kumho V700 335/35-17" R-däck. Soft. Utseende: - Lackerad imolarot alt. Zinnoberrot med vit dekor/sponsortext. - USA grill med E34 elipsoidstrålkastare i ytterdelen. Bortplockade helljus. Bilen är under uppbyggnad, men specen är den som gäller. Bilder kommer snart. _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||
|
||
Tack för alla motivationshöjande kommentarer, ska försöka uppdatera tråden i sådan takt att den behålls intressant, men sitter dessvärre i Asien i jobb, och har lite ont om bilder i denna burken, men laddar upp lite av de jag kan hitta, med förklaring till bilderna.
Först lite bilder på hur projektbilen byggdes upp... En 528i -85 som stått och mjuknat på en gräsmatta i 8 år köptes för en skrotpremie, bilen gick ej att lyfta med domkraft, var som blöt knäckebröd i botten... Ett flak öl inhandlades och med lite pervers CSL fantasi lät sig resultatet inte vänta, det var två dagar innan nyårsafton 2006. En vecka senare gick den till skroten och gjutformarna var klara, oerhört mycket arbete, vi jobbade 2 man, ca 9:00-01:00 var dag i en vecka för att färdigställa allt. Alla som hållt på med glasfiberarbete vet hur dryga väntetiderna är mellan spackling, torktid, slipning osv, för att inte tala om gelcoat och polyester... Därefter fick man börja riva ner tävlingsbilen, helsvetsning av karosseri, lättning, förbättring och målning. Vaggan karosseriet är upphängd i gör jobbet till en lek. Efter att underredet blivit klart monterades bakvagnen ihop, camber/caster justeringar enligt excenter typ monterade, allt pulverlackerat vitt med pulverklarlack, ingen dålig finish. Hjulhusen bak är ej uppfräshade på bilden eftersom de skall modifieras av ytrymmesskäl för mackorna bak. Diffinfästning i karosseristomme helsvetsad. Framvagn monterad, och fjäderben på plats, bromsar likasså. Dock sitter det just nu en original framvagn på plats, Grp A framvagnen är under tillverkning och kommer monteras senare i vår. Bromsarna är 750i E32 fyrkolv. Fälgarna, på bilden en framfälg i dim 10x17", mycket riktigt är det Rondell 58, eller populärt kallad "Y-design", "Super DTM", kärt barn har många namn, själv har jag tre. Bak sitter samma fälg men i specialdimension 12x17" och då ca 50mm djupare fälgkant än den på bilden, ganska hårig om jag får säga mitt... Ny modellbeteckning, mest för att man inte kunde låta bli att undra hur det skulle se ut... En teamkompis tog glädjande emot bakdäcken när poståkeriet tittade förbi! Ska rota efter lite fler bilder, får återkomma i ämnet. Bygget kommer accelerera under Februari månad, är iaf tanken, målsättning är att komm ut och göra shakedown och eventuellt nåt enstaka race i år. Masse _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||
|
||
Pricken över i hade varit om du även förlängde dörrarna för ett mer coupeaktigt stuk...men ändå hålla kvar E28-linjerna liksom...men det är kanske mer Vallåkra än race...fränt hade det dock varit.
Imponerad att du orkar. Kommer bli bra detta. |
||
Varför ändra på något som är perfektionismen matrialiserad? Heja Kinnby! _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
(sorry för OT, men var bara tvungen att hugga ) Det var du själv som sa det Dax att lämna pallbocksracingen och praktisera alla dina teorier själv! _________________ Patrik Skoog |
||
HALLELUJA!!!! Det finns hopp!!! Yttligare ett bevis för att:old racecars never die, thay just goes faster!!!!
Vi i Bapelsin välkomnar detta å det bästa. äntligen en riktig räserbil till! Ska bli kul o se hur herr Kindby tänkt sig nå 1050 kg, du har förvisso mindre midjemått än mig o Kristofer. dock inte Gunnar! Du vet var vi är om du vill kolla in vår nybyggda framvagn!!! o du behåll dragkroken! _________________ Patrik Silverstam BMWSC 001..:-) |
||
|
||
Det har jag ju redan gjort i Cupen för 100 år sedan...och dom funkade. Numera får jag utlopp på annat håll för det samma. Men visst vore en come back kulkul! |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E28 M5 CSL - SÅLD | 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 >> 35 besök idag (213794 totalt) |