Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Broms kit Mitsubishi Eclipse GSX -98
1 besök senaste veckan (2455 totalt)
EVOLUTioN_6SiC6
Skövde
Här sen Jan 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tja! Helt ny på området och letar bromsar till min bil.
Tänkte köra på gatan och bana.

Letar både fram och bak, det är där de svåra kommer. Väldigt svårt att få tag i bromsar till baken också.
Men det står mellan k-sport eller dessa: http://www.tceperformanceproducts.com/cgi-bin/brakes/cginews.pl?record . . . .

Vettigt eller har ni några andra förslag?

Lite läsvärt:
http://www.dsmtuners.com/parts/default.php?cPath=3_151_80
http://www.dsmtuners.com/sub.php?page=2groadrace - där rekomenderas TCE kitet

_________________
Johan Bring
[jc-performance.s]:[carsound.se]
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Det här kommer att lite tråkigt men: Är du säker på att du behöver större bromsar? Jag vet ingenting om Eclipsen, men det är sällan man på hobbynivå verkligen behöver de stora fina bromskiten. Hur mycket har du kört på bana med de bromsar du har? Kör du med R-däck på banan? Det kommer negativa effekter av att byta till stora bromsar med.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
EVOLUTioN_6SiC6
Skövde
Här sen Jan 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Sleipner skrev:
Det här kommer att lite tråkigt men: Är du säker på att du behöver större bromsar? Jag vet ingenting om Eclipsen, men det är sällan man på hobbynivå verkligen behöver de stora fina bromskiten. Hur mycket har du kört på bana med de bromsar du har? Kör du med R-däck på banan? Det kommer negativa effekter av att byta till stora bromsar med.


Jupp medveten om det Går ju att köpa större skivor och andra belägg å sedan stålspunna slangar till det. Men tyvär så sitter det inga herrejösses bromsar på. Räcker ju egentligen med att uppgradera i fram men för min del har det lite med utseende också.

Planerar att börja tävla i EMMA Racing:
http://dotube.se/emmanet/index.php?option=com_content&task=view&am . . . .

Jag har kört på Kinnekulle en gång med Nankang däck och orginal fjädring, det var ingen att rekomendera!
Så jag har köpt på mig Tein type felx coilovers och Yokohoma advan Ao48 r-däck

om jag skulle vara lite mera händig och förstå mig på det dära med bromsar skulle jag köpt mig Evo 6-9 bromsar å slängt på.


Liten länk till bilen min och vad som sitter på:
http://www.garaget.org/?car=49375

Men det är intresant å se vad ni erfarna tycker och tänker... Mer svar thumbs up

_________________
Johan Bring
[jc-performance.s]:[carsound.se]
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41617

Forumägare
Forumägare

1:

Nybytt och värmetålig bromsvätska (finns många trådar om det, gissar en sökning på "bromsvätska" i faq-forumet ger bra trådar)


2:

om ovan inte räcker: Värmetåligare belägg (sök på "belägg" eller "bromsbelägg" gissningsvis)


3:

om ovan inte räcker: Kylluft, kanske en slang från bilens front till stos mot bromsskivan. (uj, vete tusan vad man ska söka på, blir till o prova sig fram men det finns mycket skrivet och bilder på monteringar)



Sen kan man ju byta plats på 2 och 3 om man vill thumbs up


Större ok och skivor kan ge bättre känsla, speciellt om originaloken flexar lite. Vill man ha overkill på bromssidan eller om man kör med r-däck och bilen är många ggr snabbare än original... ja då kanske det behövs grövre doningar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Tipsen ovan räcker långt. som exemple: Jag körde min Miata på en mycket bromskrävande bana i Juli-värme i South Carolina (Carolina Motorsport Park), fullt ut, full attack i 30min intervaller utan minsta problem. Vad jag gjort var: Ventillerade skivor, stålspunna slangar (mest för känslan), Hawk blue pads och Super Blue vätska. Då har bilen redan bra chassi-kit och färska R-däck. Viktigast är att lufta bromsarna helst inför varje ban-helg.

Men om man vill att det ska se coolt ut också, då är det såklart en hel annan femma.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Magnus skriver viktiga punkter dessa är nr1..

original storlekar skiva/ok(kolv)/belägg räcker väldigt långt i de flesta fall

jag ställer ett par frågor istället..

1 diameter på skiva f/b ?

2 diameter å antal bromskolv f/b?

3 beläggets area

4 bilens vikt?

5 bromsvåg/bromsreducering installerad?

6 Såg i Emma regler att fetast plånbok vinner broms tävlingen..
(bygg bromsvåg och stålspunnet överallt samt fetaste Tarox kittet så ligger du garentareat bra till där)

www.snowdragon.se kolla kitta din bil och filsofi...

sedan en kommentar stålspunna slangar har man för säkerheten, att det blir bättre känsla med dessa är en bonus.

Gummi slangar har inget att göra på en bil som ska gå bana. (dessa flexar/expanderar vid värme/tryck och man riskerar att nästan helt tappa bromsverkan..)

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Broms kit Mitsubishi Eclipse GSX -98
1 besök senaste veckan (2455 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande