Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Gtv 1.8T -86 | 6472 besök totalt |
Har vist missat att ha en projekt tråd här så nu blir det en lång första post med en sammanfatning av vad jag pyslat med dom senaste 7-8åren
Köpte mig en Alfa gtv 2.0 -86 när jag var 16år, tänkte då snygga till den och bygga om till lite fränare väghålnings prylar osv och se ha som 18_års bil. Så här såg bilen ut vid köpet När jag började plocka isär bilen så upptäckte jag inte helt oväntat en "del" rost. Trösklar,golv,kylarbalk,sandplåtar,reservhjuls baljan,balken vid bakluckan,luftinsläpp, mm mm rostlagades. Läste det mesta jag kom åt och försökte snappa åt mig allt jag kunde så jag kunde svetsa rosten själv, även grund,slipa,spackla och lacka. Allt gjorde jag själv hemma i garaget. Skruvade ihop bilen med 75 ts låda(med diffbroms)nya polybussningar,justerbara spax dämpare,mt-steg2 fjädrar,stora bembo alu oken från gtv6/75 med slitsade skivor mm Till slut såg den ut så här, kördes sommaren 2004(?) ca 100mil i detta skick. Sämre 18:års bil finns ju På hösten ställdes bilen av och plaserades i garaget igen. Var nog tänkt att det inte skulle göras så jätte mycket med den, men det spårade ur Kort sagt så revs motorn ur,ihop med inredning,tank,växellådan,transaxeln mm. En 1.8L turbo skulle byggas och allt runt om motorn skulle byggas nytt. Siktet stäldes på 400whp Ett 1,8 sug motor block parades ihop med turbo kolvar och stakar, fodren blev o-ringade och blocket fyldes med betong upp till vatten kanalen. Naturligtvis med nya lager osv. Toppen blev en sug motor topp som ska ha bättre kanaler redan från början, den blev renoverad och portad och fick lite raceigare vinklar på ventiler/säten. 1.8 sug motor kammar blev det oxå, turbo kammarna är onödigt tråkiga. Ett alu insug,rostfrittgrenrör,turbo,ic köptes och provmonteras För att få plats med allt så fick det kapas en del. Turbon vart en Garret T04b, ic en kines i lagom strl, spridare precision 880cc, alutech fuelrail, ppf 50mm dump, setrab oljekylare, 75 ts 3" spjällhus. Styrsystemet blev ett Vi-pev v44, bra pris, lokal suport, ppf som är åf är välldigt bra att ha att göra med osv. Det blev helt enkelt smidigast + ett mycket bra pris och det verkar funka klockrent. Motorn med alla custom byggda delar börjar sakta trilla ner i bilen och jag svetsar ihop ett 3" rostfritt avgas, alu tryckrör mm Soppa systemet blev en egenbyggd tank + catchtank med en 044 pump som förpump,044 huvudpump, an8 rör/slang, aeromotive regulator. Sprutet håller på att kopplas ihop, blir en massa kablar att försöka hålla reda på Effter en massa problem både med fel kopplat sprut,def delar, massa krångel att få alla cutsom delar att lira ihop osv så startades i alla fall bilen och verkade funka. http://www.youtube.com/watch?v=N4fcv nu under dom sista veckorna har div små saker fixats och jag har lackat kjolpaketet och monterat allt sånt. Det enda utsedne mässigt som är kvar är att lacka revolution fälgarna(8x16/9x16) och montera nya däck(225/40,245/45). Inte långt kvar nu, igår fick jag bilen att gå så pass bra att jag vågade åka en liten bit på vägen,första gången sedan 2004!. Blev bara 7-800m med bilen käns riktigt bra med tanke på att det bara är en startmapp i sprutet. Så snart som möjligt ska bilen mappas hoss PPF, för hoppnings vis blir det lite åka av innan det blir för kallt ute. Blev en lite snabb/osamanhängande/kanske inte helt rätt tidslinje när det blev så snabbt sammanfattat, hela historien från dag1 finns i en lång tråd på AlfaPower - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=2886 _________________ Nicklas Flor'en Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14 |
||||
Snyggt !!!
Jag tror minsann att det är mina gamla fälgar, kanske ?? Jag gjorde om en uppsättning Revolutionfälgar till min Twinspark 75:a som hade Porsche-delning innan. Ser precis ut som dom, en spacer i fram för att byta delning och omborrade bakfälgar. Kul i sånt fall !! |
||||
den bilen var här nere i blekinge och vände... en kompis som ägde.. _________________ Michael Thulesius |
||||
'Min' gamla bil har jag hittat, det är AlfaKenneth på Alfapower.nu som äger den för närvarande. Fälgarna blev jag grymt nöjd med, lite lacksläpp gjorde att man tappade lite orken bara. Nu får det räcka med OT. Gillar GTVn skarpt, själv har jag dock blivit lite mätt på dessa växellådskonstruktioner. Kör hårt !!!!! |
||||
Stämmer bra att det är dina gammla fälgar, dom satt på pappas aka Alfakenneth på Ap+s 75TS. Han böt till 17" som passar bättre ihop med bredningen så då tog jag dom här. Passar grymt bra på gtv'n!
_________________ Nicklas Flor'en Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14 |
||||
Fälgar glasblästrade och lackade med siden svart + klar lack. Pulver lackat. Krängde på nya däck oxå, 225/40 fram och 245/45 bak. Med en valsning och spacer så skulle det kanske gå att klämma in 255 bak, men just nu är det inte mer än nån mm innan däcket tar i. Ska prova med en röd stripe runt kanten på dom, tror det kan bli snyggt.
Har även fått plenum,tryckrör och vevhusvent burken pulverlackat. Blev riktigt snyggt men någonstans på vägen så har jag lyckats slarva bort ett tryckrör :x _________________ Nicklas Flor'en Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Gtv 1.8T -86 | 6472 besök totalt |