Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 13 besök senaste veckan (147171 totalt) |
Det är så att säga självklart att att det är självklart att mer effekt ger snabbare varvtider...På samma sätt som en hobbyförare bör kunna köra under 1.25.. I teorin... ' om En hobbyförare vilken som helst fick en Formel 1 bil skulle han eller hon då med rimlig träning ligga 1-2 sekunder efter Schumacher? Jag tror iallafall inte det eftersom ju fortare det går desto svårare är det att hinna reagera på olika situationer som dyker upp framför fordonet och planera sin körning. Ett misstag innebär oftast större konsekvenser än i en Golf GTI eller Renault GTI. Dessutom handlar det om att flytta fram mentala spärrar som de flesta inte klarar.. I PCS finns det massor av snabba bilar och trots detta är det få som åker under 1.30 oavsett bil och trots att dom hållt på och kört bana under många år. Att det går att åka en bra bit under 1.30 med en välavstämd GT3:a med Rdäck är dock bevisat många ggr. I GateBil Extreme series så finns bland dom extremaste bilarna i Norden. ofta är det nerlagt otroligt mycket tid och pengar på varje bil. Trots detta åker de flesta av dessa bilar runt Mantorp som snabbast 1.25 på SLICKS.. Till slut så handlar de om att kunna ställa in och förstå hur man skall bygga om materialet. Rickards GT2:a gick Inga 1.25 tider i början.. Alla har inte kunskapen och möjligheten att ställa in och bygga om en bil så att den blir såpass snabb även om man lämnar bort sin bil och bara betalar så är det fortfarande inte helt enkelt. På Supraklubbens träff i Augusti fanns det massor av Supror och Evosar samt en och annan Skyline som på pappret borde gå 1.25 men som inte gör det trots extremt mycket effekt och tid/pengar nerlagt.. Mao, det är en förenkling att säga att var och varannan hobby åkare med tid och pengar borde kunna köra under 1.25 på Mantorp. I teorin ja men i verkligheten nej. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||||||||
I BMW Cup kör de snabbaste 1.21 tider detta på slicks dock så är effekten långt ifrån Gatebil Extremes turbomonster då det bara tillåts sugmotorer. De starkaste bilarna ligger på runt 450 hk. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
Jo vad jag kan se åker den som är allra bäst höga 1.21 alltså närmare 1.22 med BMW E46 GTR vilket inte direkt är några dåliga bilar utan genomtänkta i minsta detalj och byggda för att vinna American Le Mans Series (ALMS). Ändå hade dom antagligen kört över 1.25 om dom hade haft Rdäck... Faktum är att det stärker mina argument om att det är riktigt riktigt svårt att åka 1.25 tider i en gatbil med Rdäck oavsett material. Det är såklart inte omöjligt och många här inne kan säkert klara det men att säga att alla med tid och pengar klarar det är en generalisering som i mina ögon är långt från verkligheten. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||||||||
Jo det blir ju så när det är för lite motor i bilen det går lite sakta på banor som kräver kraft som mantorp & anderstorp. Fast det går ju att åka 1.21 på mantorp på slicks & endast 300 hk men då krävs mycket testande & proffsförare. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
300hk i en seven eller 300hk i en 7-serie? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||||||||
Tänkte i detta fallet på bilarna i stcc Det går ju att åka fort även med tung bil & låg effekt om man optimerar hela paketet så långt det går inom de ekonomiska ramar man har. I stcc fallet är dom rätt stora med svenska mått mätt & går då med rätt förare rätt fort. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
Joo men då har man ramlat lite utanför scoopet vi pratat om.. STCC cirkusen är ganska långt ifrån gatbilar på rdäck och hobbychaufförer Varje bil kostar 2 miljoner, 1050KG ink förare, massor av olika utväxlingar, de bästa piloterna i Sverge osv,osv! _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||||||||
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
Blygsam farkost Med nya slicks går SMR GT2:an med största sannolikhet snabbare än en CUP bil.. Alltså under 1.18.. Skulle påstå att det ligger ca 4 sek i byte till "flång nya" slicks på Mantorp från R-däcken kanske tom 5 sek! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||||||||
Nu var det inte rickards bil som menades som blygsam farkost utan som i stcc fallet ta en förhållandevis långsam bil & genom optimering & tester plocka ut det absolut sista. & på detta vis göra den snabbare än de flesta värstingar på banan. Sen finns det alltid undantag även bland amatörerna t.ex speedlab teamet som kör mycket testande & kommer gå fort när bilen är uttestad. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
Detta tror jag inte på, max 2-2.5 sek skulle jag tippa på. om inte det är riktiga skitdäck dom där Khumo'sarna. |
||||||||||||
Jag tror lätt över 4 sec, jag som äger bilen alltså, Alx som kört bilen och kunnat utala sig också säger också runt 4-5s..Khumosn är inte alls snabbaste R däcket det va det däcket som fanns tillgängligt för tillfället, bilen skulle gå under 1,20 med R däck me dlite justering och lite bättre förhållanden som förra Alx träffen tex... Slick är the shit, går att kapa otroligt mycket tid med slicks, alla bilar jag testat och kört med slick vs r däck har vi legat runt 4-5s sannabre bara direkt till slick byte, och då pratar vi ofta gamla slicks och en bil ej optimerad för slicksen.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||
Gatbil optimerad för slicks |
||||||||||||
Har en bekant som nyligen la om till slicks och han kapade ganska exakt 2 sek på Mantorp.
Då hade han oxå ställt om bilen för slicksen och han måste anses som en god förare (tidigare tävlingsframgångar). Nu kan säkert skilnaderna variera med oilka typer av bilar, men jag tror inte att den är så stor. |
||||||||||||
Du får tro det du tror, jag vet vad jag vet.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||
som jag skrev ovan har jag testat, inte på gt2an men på andra bilar och då har skillnaden varit 4-5s _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||
Jag vet inte hur det funkar på lätta locost byggen men på tunga bilar som Porsche ger det kring 4 sek.. Vad bygger jag detta antagande på, jo jag vet hur snabbt en 2009 997 Cup bil går på iallafall en viss typ av bana och på slicks var min bil snabbare.. Båda bilarna var körda av proffs. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||||||||
OM det ger så mycket som ni påstår skulle ex. Macklin i Roadsport (1000 kg +) rasta alla modsport bilar om han satte på slicks (trots sämre vikt/effekt förhållande).
Jag säger som Fantomen, möjligt men knappast troligt... |
||||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 13 besök senaste veckan (147171 totalt) |