Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E28 M5 CSL - SÅLD | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 32, 33, 34 >> 269 besök senaste veckan (214027 totalt) |
På enems hemsida står följande
BMW M5 X20: 292/11.5/106/3.40 omslipning!! Motor S38. Du måste sända oss dina kammar, arbetet hos oss tar ett par dagar. Grundcirkeln reduceras precis så mycket att du fortfarande kan använda BMW:s original justerbrickor (gäller kammar i bra skick). Ett beprövat koncept som fungerar bra! Pris 5600:- ink moms _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Jag menade att om han ville ha vildare kammar än dem jag listat så måste han slipa om. Och för att komma upp i högre lyft så behöver han byta till tjockare shims. |
||||||||
Slängde in det för att det var lite bättre pris än dom andra kan man lungt säga 1/3 av priset mot nya & hyfsat vassa _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Ja det är helt klart ett prisvärt alternativ! Priset för omslipning, är det för en kam eller för två? |
||||||||
Tolkade det som för 2 då jag frågat på min M42 skulle kosta 3800:- att slipa om båda men det är nog bäst att fråga _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Kan inte tänka mig annat än att det är för 2 st kammar. När Nisse Hedlund slipade om 2 st Ford DOHC kammar till mig för några år sedan så kostade det 1000:- / kam. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Även Dbilas finns:
Bestell-Nr.: 04.044.001 Einsatzbereich: Strasse 3,4 276 110 11,0 2,3 28/68 - 68/28 30/30 1400.26 --- Satz 63.700.002 655.45 Bestell-Nr.: 04.044.002 Einsatzbereich: Strasse 3,6 280 110 11,3 2,6 30/70 - 70/30 30/30 1400.26 --- Satz 63.700.002 655.45 Bestell-Nr.: 04.044.003 Einsatzbereich: Strasse 3,8 290 108 11,5 2,9 37/73 - 73/37 30/30 1400.26 --- Satz 63.700.002 655.45 Bestell-Nr.: 04.044.004 Einsatzbereich: Rallye 300 108 11,0 3,7 42/78 - 78/42 35/35 1482.75 --- Satz 63.700.002 655.45 Bestell-Nr.: 04.044.005 Einsatzbereich: Rundstrecke 324 104 11,4 4,8 58/86 - 86/58 35/35 1482.75 --- Satz 63.700.002 655.45 5600:- hos enem är ju lockande! frigång ventil/kolv? /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||||||
Tack för alla tips grabbar!
Då motorns sammansättning hittils är okänd med frigång och ventiluttag i kolvar innebär det att motorn måste delas och mätas upp för att kunna säkerställa frigång. Då bottendelen är 3.6 liters och topparna är 3.8 borde det ju vara 3.8 litarens kammar man ska kika på eller? Även att slipa om de befintliga vore ju en klart intressant sak. Är definitivt ingen S38 specialist, så alla tips på lämplig kam slipning mottages tacksamt, har ju doktorerat i M30 men aldrig med 24v topp ovanpå... Någon som har erfarenhet om en lämplig kam med bra spets i registret men utan att tappa moment helt, vill ju ha kvar lite segdrag i motorn. _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||||||
Prata med bäckis på PPF, han är ganksa vass på s38motorn! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
B36 och B38 har samma kamaxlar.
original är det likadana kamaxlar på insug och avgas. mvh |
||||||||
olika kamdrev bara mellan b36 och 38. /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||||||
Ja det sitter ju drivning till fördelaren på avgaskamen på b36 |
||||||||
|
||||||||
Även insugsdrevet skiljer, skiljer lite i vinkel vad jag vet. En del byter till 3,8 drev har jag läst. /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||||||
Åfasen. Där ser man Ja nu har ju Mats fått en hel massa matnytig info så vi får hoppas att han får bra fart i spisen nästa säsong Nytt sprut och lite vildare kammar kommer nog göra susen i musen |
||||||||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
I garaget står allt stilla i väntan på nytt BMW Cup Special reglemente.
I denna väntan har ju tankarna om en alternativ serie kommit upp, är det några som känner till alternativ där en bil som denna kunde platsa? Är bara intresserad av att se vad det finns för alternativ för entusiastbyggen och replikabyggen som denna. Nordic Supercar är ju ett alternativ, men att åka gamla diagonalslicks där hävdar sig nog dåligt , och risken är väl att effekten står sig lite slätt... Är inte intresserad av att förstöra med "GT-slicks" i 18-19" heller, klassiska stilen från 70-talet måste bibehållas även om det kanske inte är det mest optimala för varvtiderna, hehe . AR Cup (Anderstorp Racingclub Cup) är ju också alternativ, men det är ju mer eller mindre "träning" vid den körningen, även om det är en kul bana och lokalt lokaliserat, 7 mil enkel dit Dock är det ju fritt för vem som helst att komma, och det blir ju mer körning än tävling där. Kom gärna med ideér och förslag, hade varit kul att kunna fortsätta bruka kärran då och då, även om det inte skulle bli fortsättning i BMW Cup. Alla förslag är av intresse. I övrigt kommer bilen vara med i två biltidningar i vår, Engelska Performance BMW Magazine kommer släppa sitt Januari nummer med bilen, och i den artikeln är bilen fotograferad av skicklige fotograf och BMW Entusiasten Peter Eklöf. Australiensiska Auto Salon kommer även de i vår att släppa ett nummer där bilen är fotograferad av vår välkände Dejjan som tidigare även plåtat flertalet Rejsa bilar, bl.a Loaded. _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||||||
Hoppas verkligen inte reglementet dras åt så vi inte får se denna kärra i cupen, vore rent hemskt , det är ju just sådana här byggen som gör det så roligt att titta .
och jag hoppas verkligen du får till det med motorn under vintern så du slipper bekymmer. _________________ Viktor Starkman |
||||||||
SSK klass 3 måste ju passa och är ett bra komplement till BMW Cup.
EDIT: Vi ska köra våran Nascar där....bara den blir färdig. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Ja, tanken med bygget har alltid varit just att kittla ögat för åskådare och mig själv, och att blanda in historiska inslag i form av CSL influenser, men tider förändras och likasså regelverk, och det får man nog acceptera, tiden får helt enkelt utvisa hur och var och i vilken serie den ska kämpa vidare, i min eller någon annans regi Planen är dock att fortsätta använda den om möjligt, även om utländska spekulanter hört sig och önskat att jag ska sälja den Jag tror dock att alternativ bör finnas, finns ju många gamla bilar med breda karosser och maffiga ostar som kanske inte går rakt in i RHK reglementet så nånstans kan man nog ansluta sig till skaran, eller? Svårt att få in såna här byggen i andra serier annars, eftersom de inte direkt är byggda för att vara optimala för nån serie egentligen, utan bara skapade ur en entusiast ögon med vikt lagda på helt andra områden, nämligen själen i bilen och bygget Vad gäller originalsprutet så är jag "liiite" trött på det just nu, så det lutar åt ett friprogrammerbart sprut, det finns tydligen Mega Squirt som byggs i original ECU och kostnaden för detta inklusive mappning hamnar på ca 15-20'000kr, vilket är ritkigt billigt i min värld, då använder man ju dessutom originalhärvan, och slipper alla problem som hemsökt oss 2009 . Avvaktar feedback från ett sådant byte just nu .
Tackar! Skall djupdyka i detta. Kan vara ett kul alternativ _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||||||
Bara hoppas vår kära reglementes grupp håller sig på mattan
så vi får se detta ekipage även nästa år i cupen. Skulle vara intressat se en problemfri säsong med lite vässad motor skulle ge för resultat. Håller tummarna för 2010 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E28 M5 CSL - SÅLD | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 32, 33, 34 >> 269 besök senaste veckan (214027 totalt) |