Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formula student, Chalmers Formula Studentbil 2010 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 47123 besök totalt |
Vi har också köpt vanliga standard kuggar med evolventprofil tanken är att köra in pumpen i verkstaden och utvärdera flödet och sedan om nödvändigt modifiera kuggarna.
_________________ Anders Vikström Mitsubishi Lancer EVO 2 GSR -94 |
||||||||
Hej
Håller inte på med fsae själv, men hittade mycket läsvärt på http://www.formulastudent.de/academy Där finns mycket matnyttigt för alla som bygger bil! "Design error of the month" är ju kul tills man hittar något man själv gör sig skyldig till När jag läst igenom Pat's artiklar var jag förståss tvungen att kolla er bil Några funderingar _________________ Johan Lekås |
||||||||
Johan: Tack för åsikterna! Självklart har vi läst Pat's corner!
Vi har redan funderat en del över de saker du nämner. Det svårt att konstruera allt enligt boken. Vissa designbeslut är kompromisser där funktionen helt enkelt anses tillräckligt bra. Toe-basen är helt okej ändå, det är rätt mycket caster bak. Kameravinkeln luras kanske lite. Vi är medvetna om att toe-stagen kommer ge extra last på ledlagret, och det är dimensionerat därefter. Genom att montera på detta sätt har vi kommit undan med en rätt sinnrik design av det obligatoriska bogseringsröret (som inte hänger bakom som på bilden). Bonus: vi slipper jigga en extra infästningspunkt + vi slipper justera toe-staget när vi justerar RC/Anti-squat + lite viktbesparing. Vi var själva lite oroliga för den longitudinella lasten från krängarstagen in i vipporna. Först tänkte vi faktiskt ha frästa alu-vippor. Efter att ha hållfasthetsräknat lite visade det sig att lösningen med två stålplattor är tillräckligt stark och styv, och lättare än vår frästa vippa. Att ha rod-ends på insidan av A-armarna är en enklare/billigare lösning än att montera in sfäriska bussningar som på utsidan. _________________ David Madås |
||||||||
oops, blir man granskad så av dig nu så törs man knappt lägga upp några bilder på sina snedsteg längre ... Kul länk förresten. Jag hade inte sett den förut. Gillade "Design error of the month" och begreppet GTB (Going To Break). Ett och annat igenkännande var det nog trots allt... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||||
om jag får spekulera i svaret på frågan, så är den inte tänkt att "justera". Det är helt enkelt ett enkelt sätt att montera leden. Den grundjusteras till att få de tänkta nominella måttet, vartefter den inte pillas på mer. I praktiken vet man, efter att ha jobbat med de där bärarmarna, att såpass tunna rör ger ett oerhört litet böjmotstånd. Därför "känner man knappt" om man monterar in dem förstpännda, vilket i sin tur oxå ger att dessa resulterande krafter du pratar om blir oerhört små sett till hur de påverkar lagrets funktion. Men vad gäller domarnas bedömning har du helt rätt. Där handlar det om principiellt rätt, eller principiellt fel. I detta fallet får det anses vara det första eftersom det inte är en justerfunktion. Dessutom är det så att principiella fel t.o.m. kan ge pluspoäng om man har en oerhört bra motivering till varför man gjort så trots vetskap om att det är felaktigt. Slut på mitt spekulerande... |
||||||||
Kan fixa det när jag hinner.
Har inte varit någon kritik på detta senaste åren vad jag vet. Sen är det ju skönt att ha något justerbart att korrigera småfel i tillverkningen med. _________________ David Madås |
||||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||||
Tjenare allihop! Alex Buchka heter jag och sitter med i ram gruppen och unsprung mass. Agerar för tillfället också lite allt-i-allo på NC fräsen. Tänkte slänga upp några bilder på diverse prylar som har tillverkats.
Tillgång till ett pålitligt rörnotchverktyg har varit ett återkommande problem i CFS cirklar. Bestämde mig för att plocka ihop något som förhoppningsvis håller ett par år framöver: Graverar in en gradskala Klar att användas. Röret fästs med skruvtving i V-spåret. Här syns gradskalan. Axeln till hålsågen och lagerblocket återanvändes från förra årets notchbygge. Fällde även in en mutter på baksidan. Justering av vinkeln kräver bara en insexnyckel. Fräste också ner båda sidor på den tjocka plåten så den är lite lättare att sätta i skruvstycket. Pedalstället är också på gång. Efter många timmar beredning blev basplattan till slut utfräst: Efter första inspänningen Tredje inspänningen. Kör med 0,06mm kopparfolie så det inte blir märken av skruvstycket. Färdig produkt, minus några hål. Funktionen kanske inte är helt uppenbar direkt. Jag lovar att återkomma med flera bilder på det färdiga pedalstället. _________________ Alex Buchka |
||||||||
_________________ // Henrik Hellström |
||||||||
Tjena,
Fräckt med mörkerfilmningen men jag saknar responsanalysen, typ som den här http://www.youtube.com/watch?v=56zbH hälsningar _________________ //Jonas Alfredson Opel Speedster TURBO |
||||||||
Hej, startar med att tacka så mycket för trevlig information.
Tänkte bara fråga kort om inte pedalstället ser lite för "kraftfullt" ut? Ser ut att ha säkerhetsmarginaler... _________________ Tobias Gunnarsson CRR |
||||||||
Tjena! Jag heter Magnus och tillhör från början unsprung mass gruppen men har sedan senhösten även jobbat mycket med pedalstället, som tekniskt sätt tillhör frame.
Tänkte dra lite info och siffror om årets unsprung mass och lägga upp några bilder. Årets upplägg vad gäller bromssystemet ser ut på följande sätt; * 190 mm fully floating stålskivor, både bak och fram * broms-ok fram; 4 kolvs-ok från ISR brakes, 25 mm * broms-ok bak; 2 kolvs-ok ,lightweight, från ISR brakes, 25 mm * broms-cylindrar; 2 st 14 mm från ISR brakes * stålomspunna slangar * balancebar från taylor racing Årets pedalställ är nästan uteslutande gjort i aluminium, och målsättningen har varit att göra pedalstället så robust och förtroendeingivande som möjligt. Det har varit vissa problem med detta tidigare år. Detta är naturligtvis inte allt! Men jag återkommer så snart jag har några bra bilder på nav och spindel-lederna, som i år är extra speciella!! Det kommer också fler bilder på övriga detaljer! Stay tuned! Vi gjorde en wave-disc till årets bil också! _________________ Magnus Nilsson |
||||||||
Efter en miss så saknar vi 1 m rör till ramen innan den kan färdig ställas.
om det är någon som bor i Göteborgsområdet och har 1 m CrMo rör tillövers skulle vi vara tacksamma. Det vi behöver är CrMo 4130 1" diameter 0,065" gods 1 m lång _________________ Anders Vikström Mitsubishi Lancer EVO 2 GSR -94 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Formula student, Chalmers Formula Studentbil 2010 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 47123 besök totalt |