Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Lämplig andra banbil | 9864 besök totalt |
Hej, körde tidigare en 240 turbo med en medium bannivå. Nu är den såld och det kliar redan att köra till sommarn igen. Min fundering ligger på en Bmw e46 330i sedan, är detta en lämplig bil att bygga vidare på ?
Jag vill ha något med en pålitlig drivlina och en bil det finns mycket eftermarknads delar att välja på. Bakhjulsdrift och manuell låda är ett måste, finns det några bättre alternativ i 50-70k klassen ? Tack på förhand / Johan _________________ Johan Finnström |
||||
330 före mx5 alla där i veckan för min del, finns hur mycket prylar som helst och dem går bra till skillnad mot en miata.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ja det har den, dock mycket mindre pga effekten.
Jag anser att om man byter till millways stumma bussningar i subframen, så krävs inga plattor i karossen. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Vad som är rätt bil beror väldigt mycket på omständigheterna. Tänkte du också köra den till jobbet på måndag morgon, eller är det en ren lekbil? Har du bra tillgång till verkstad eller kommer du behöva betala för att någon ska skruva på bilen åt dig?
Jag brukar alltid ge det ytterst tråkiga rådet: Gör en budget för första året med bilen. Inköp, modifikationer du tänker dig, R-däck, avgifter till de track days du tänkt köra, skatt, försäkring, licens, bensin, en uppsättning nya bromsar, osv. Ta gärna en valium eller två innan du summerar ihop kostnaderna på understa raden... Att jämföra en Miata och 330i från samma år är lite som att diskutera om dansband eller dödsmetal är bäst. Det handlar om preferens. BMW är snabbare runt de flesta banor, men är den roligare att köra? Den lär ju, om man tar med ALLA kostnader ovan, vara fett mycket dyrare att äga i alla fall. Riktigt klokt och långsiktigt är man om man väljer en bil som det finns en bra klubb för och gärna en tävlingsserie man kan latja lite i om ett par år, då man tröttnat på bandagarna. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Bilen kommer endast köras på sommaren samt bankörning, jobbar på mekonomen så reservdelar är inget problem. Tanken ligger på nya bromsar runt om med redstuff + stålomspunna, 17" med r888, coilovers, grövre krängare, halvbur + stolar, vikta det som går. 1510 tjänstevikt, försöka komma ner runt 1350-1400kg.
_________________ Johan Finnström |
||||
Jag skulle nog valt en Miata.
Förstår att alla har sina egna preferenser, men såhär ser jag på det. Med en billigare bil med lägre driftkostnader kan man istället ta sig råd att köra mer om tiden finns. Visst kommer varvtiden att vara sämre, men man blir omkörd av alla GT3'or ändå. Sedan hade jag nog inte valt just redstuff. _________________ |
||||
Brukar bli ca 1050-1100kg med förare. 01-05 är mer komfort och ca 50kg styvare (de större bromsarna är effektivare, men beläggen kostar mer). |
||||
Finns det inga plus med modellen 06-14? _________________ Magnus Thomé |
||||
Större hjuldiameter (fler tillgängliga breda däck), men minst 16" Kraftigare chassidetaljer (mycket RX8ish, därmed lite övertung) Motor som andas bra och svarar bättre på extern optimering. Med Serwanski bakom ratten så går det under 8min BTG utan större fix. - Hjulhusen och chassit skriker efter mer effekt (ännu mer än de äldre). Med tanke på att det är MZR/Duratec så finns det ju större block att knö ner (2,5L iaf) så 220-250hk är inte så svårt teoretiskt. Men inte ens i USA är volymen av trackdayfixade bilar stort nog för att nå brytpunkterna som för de äldre, där det finns massor av recept för varje ändamål och effektnivå, recept som dessutom omvärderas/justeras kontinuerligt. Sen är de äldre mer tillgängliga som objekt under 50' (jo, det finns för 20-25 också, men man får skruva/byta/laga mer). Miatorna är inte de billigaste bilarna att ha skoj med på bana (eller tävla med), men de är väldigt prisvärda och hyffsat lätta att komma underfund med. Det behövs ingen magiker för att komma nån sekund från "eliten", rent bilbyggarmässigt. Det går att ha skoj med annorlunda lekkamrater tom på Mantorp. |
||||
Måste bara påpeka att alla Miata-motorerna är slitstarka och pålitliga. Det finns inget år och ingen modell man bör undvika. Men vill man ha ut max av bilen utan att trimma bör man välja en 1,8. De tillverkades -94 till -05. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Hej alla kurventusiaster !
Nytt jobb och flytt ramlade ner framför nya banbils planerna.. Har gjort ett nytänk gällande inköp och behöver lite tips igen. 2013> Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC, och Suzuki Swift Sport ? _________________ Johan Finnström |
||||
Clio III RS Fas 2. Av de där hade jag nog annars valt Fiesta ST. Gott om delar att få tag på iom att britterna är hårdnackade Fårrd-entusiaster. Corsan bränner väl kolvar på cylinder 4, eller vad det är. Swiften är sugis, så mindre trimvänligt (å andra sidan är ju Clion jag nämner det också, men betydligt effektstinnare från fabrik). _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Nu kan jag inte detta med generationer men nån Swift gick väl dokumenterat driftsäker som hyrringräser.
Dvs den blygsamma listan av slitdelar efter långt bruk http://citizen.co.za/149443/suzuki-v |
||||
Swiften på Ringen är riktigt rolig, men jag skulle inte tro att den är närheten av lika kul på svenska banor pga den låga effekten.
Corsa OPC:er har jag själv haft två stycken av och de är riktigt roliga att köra och funkar bra på bana, finns diffbromsar som går att montera utan att man ens behöver ta ner lådan och då har du ~200hk, diffbroms och bra bromsar (308mm). Räcker gott och väl för att ha kul på banorna Åk och provkör en av varje och ge lite feedback här, det är alltid intressant _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
328 e36 så får du diffbroms på köpet... eller varför inte en m3 e36 - ryms i din budget. |
||||
Var det standard med diffbroms i 328'an Erik? Diffbroms stod som option på listan till min bil.
Skottsäkra är verkligen både 328'an och 330'an. 328'an hade gått 27000 mil när jag sålde den, inget drivlineproblem. 330'n har till dags datum gått 31500 mil och det enda som gått sönder fram till 30500 är en packning på avgasröret. Ja-ja man kan inte få allt :-) men att koppling, avgas och allt håller fortfarande efter den tiden tyder på kvalité. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Lämplig andra banbil | 9864 besök totalt |