Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (47093 totalt) |
Ja det blir ju lite trångt för luft till turbon när man har den sådär Ett alternativ kan ju vara att gå nedåt med en böj och sätta filter där efter, dock är det nog svårt om man ska behålla strålkastarna, iallfall på min bil... _________________ Martin Israelsson |
||||
Jadu, den hamnade där. Nä men det kändes som en bra placering för att få ett vettigt grenrör samt slippa massera hjulhuset. Att montera den nere jämte blocket gick bort pga åtkomligt och säkert platsbrist med om jag inte missminner mig. _________________ Martin Israelsson |
||||
Har du några fler bilder och info om växlingssystemet?
Undrar mest vad det är för tryckluftscylindrar du använder? Vill du inte skriva det öppet så kan du väl pma. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
För min del var det mest plats bekymmer, och en liten del grenrörs desigen. S14 toppen är så bred och med de större hjulhusen fram på min bil hade turbon stuckit upp en bra bit över huven och legat över ventilkåpan. Nu ska jag inte stjäla med av din trevliga tråd _________________ Roger Hyrskylahti |
||||
Då förstår jag ert val av placering! Tänkte inte på att det var en E36 först...dom har ju klart sämre plats mellan topp och fjäderbenstorn :P Även en E30 med större hjulhus blir trång..
Ser bra ut! _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||
Har tänkt göra något sådant jag också; att köpa en färdig vinge kostar ju en hel del. Bygger du så här eller? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62316&sid=23a95744326e3b167ceed946c3f56867 _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||||
Jag måste nog också göra en sån. Polerad aluminiumvinge med nitar, är mycket fränare än "kålfiber" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Japp här är en film från körning på Ljungbyhed Park.
https://youtu.be/Kp5nMi57Wko Tanken med dagen var att testa de nya bromsarna, justera bromsvåg, känna på bilen med de nya krängarna och bärarmsbussningarna samt självklart testa växlingssystemet. Dock kördes det fortfarande med 225 breda Federal RS-R-däck som blir för varma och hala efter typ tre varv Växlingen funkade hyfsat, behöver jobba lite med hastigheten och lite annat, men det var skoj att köra med sekventiella läge Nästa gång bilen går på bana så blir det med 50mm breddning och 295 breda Dunlop R-däck. _________________ Martin Israelsson |
||||
Var länge sedan det uppdaterades här nu tyvärr.
Vi var på Ring Knutstorp i fredags (30/9-2016) och körde med GRC. Trevlig dag med tur med vädret dessutom, bara lite duggregn mitt på dagen en kort stund. Var svårt att få till några fria varv men lyckades iallafall köra nästan tre sekunder snabbare än sist vi var där. Blev iallafall en 1.07.75-tid, så behöver kapa några sekunder till... främst genom mer rutin på piloten, men finns nog en del att göra på bilen med inställningar, frpntsplitter, vinge samt lite högre laddtryck än de 1bar jag åkte med igår. Här är ett par bilder iallafall på en bil som börjar se ut som tänkt... _________________ Martin Israelsson |
||||
Tackar!
Har kikat lite i loggarna från PerformanceBox:en. Hade 1:07,17 som idealtid om man hade kört sitt snabbast i alla sektorer under samma varv, så mer övning på föraren krävs... Har också noterat att max kurv-G var ca 1,5. Vad har ni för max G-krafter i kurvorn ni som åker fort?[/quote] _________________ Martin Israelsson |
||||
Ladda upp en logg här (i .vbo): https://rejsa.nu/bana_info.asp?knuts Lateral-G får rätt mycket hjälp av bankningarna på sina ställen, min högst okalibrerade 10Hz Garmin säger såhär: _________________ Pontus Fyhr |
||||
Gillar nya breddarna, egenutvecklade eller köpta?
Skriv gärna lite vad som gjorts med bilen sedan senaste uppdateringen. Gillar bygget och följer med spänning. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jo så är det ju, kommer inte ihåg nu vart jag hade max lateral-g men kan ladda upp en logg ikväll om jag hinner. _________________ Martin Israelsson |
||||
Kul att du gillar dem! Tycker själv att det blev precis som jag tänkt mig att en breddad E36 ska se ut. Det är en lokal kille som har gjort fyra skärmkanter i tunnplåt, då rejält breda och grovklippta. Sedan har jag själv måttet in det och monterat det som jag ville ha det. Tanken är kanske framöver att gjuta av i glasfiber. Har breddat 50mm ca runt om för att det är det som gäller i ProStreet-klassen om man vill åka TA. I övrigt så är det nu 295 breda r-däck på 10,5x18"-fälgar på bilen som precis får plats Samt att jag har M3 3,2 bärarmar fram för att få mer castervinkel (och för att hjulen ska få plats). Tryckluftsväxlingen ligger på is så länge, meckade ihop ett vanligt H-mönstrat spakställ så får vi se vad som händer i framtiden. Svårt att lägga massa av tid på de få bankörningarna man är på åt att pilla med växling. Man skulle utveckla vidare det i en vanlig gatbil och flytta över när det funkar precis som man vill. Det största bekymret är växlingstiderna. _________________ Martin Israelsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (47093 totalt) |