Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -85/2 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 41082 besök totalt |
Tjena Gustav, nyfiken på höra hur det gick! //Petrus Förresten, konsollen som satt fast på A-stolpen löste sig. Den var skuvad fast helt galet bara! Skruven hade liksom glidit snett under gummimassan.. äh, svårt förklara med bra blev det! _________________ Petrus Ruuth |
||
Summering av MGCC KM3
Efter att ha fått på rejs/ballonghjulen i lördags så bar det av söderut från Göteborg. Efter några timmar kom jag fram till easec i Lomma där jag hade blivit erbjuden att stanna över natten. Det sparkades lite däck, blev en del skitsnack och grillning. Lite senare tog vi oss till Eddie Varvstopp i mekgaraget då han hade fastnat med sista-måste-göra-attackmek med hjulvinklarna bak. Mats (easec) gjorde ett hästjobb med vattenpass och linjal medans Edvin skruvade. Själv stod jag mest och övervakade... Vår "avancerade riskokarförberedelse" försvann tyvärr pga tidsbrist men det får bli till nästa gång! (filmnötning, "bästa sätt att få en Miata att bromsa på sig", mental avslappning är några av programpunkterna i kursen) Sen blev det sova och upp tidigt i ottan. Edvin kom förbi och vi körde på ett "streeg" (streck påskånska) till Sturup Raceway. Väl framme var det besiktning och diverse iformation osv. Var lite halvirrigt iom att det var första gången för min del. Lagom till besiktningen så började det regna.... Tidsträning 1: Låg bakom easec hela tiden och försökte bekanta mig med banan. Eftersom det var rejält blött gick det inte så fort och jag hann inte riktigt känna på bilens gränser. Blev mest att ta sig runt och lära sig bansträckningen. Tidsträning 2: Tror det var lite torrare denna gång, nåja, mindre blött och körningen kändes mycket bättre. Hittade bättre runt och kunde laborera lite mer med fart och känna på bilen. Tycker den beter sig riktigt bta och är lättkörd. Vid det här laget hade jag koll på hur svängarna i banan låg så det var me avslappnat. dessutom var det inte så mycket trafik så det var lättare att konsentrera si på sitt. Innan vi ställde upp för race: Racet: Hade tredje sämsta tid så jag startade i näst sista ledet. Starten var väl inte hundra men samtidigt inte helkass, tappade inget mot dom runtomkring i alla fall. Det var mycket torrare nu så det gick helt klart snabbare. Några snurrningar längre upp i fältet gjorde att det blev lite kaos men det var ingen kontakt nån gång i hela fältet. Hade ett riktigt bra race med Fredrik Hedberg (svart 944) och Magnus Mattson (Mgb GT) och vi tampades på bra. Fredrik låg först i klungan men efter några varv var jag ganska varm i kläderna och kände att jag var lite snabbare. Lyckades ta mig upp bredvid efter målrakan och vi låg jämsides hela rakan efter första böjen och var om vid högfartskurvan. Sen lyckades jag faktiskt köra ifrån lite och det var skitroligt!! Racet var kanonkul! Målet var att inte komma sist och det gjorde jag ju inte så jag är mycket nöjd. Det kommer bli mer banåka för min del! Nästa banträff blir med Porscheklubben på Anderstorp! Det va allt för nu. Ps. Gott mos Petrus! Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||
Vilken minnesvärd första race det måste ha varit, Gustav! Kul läsning och sporrar mig ännu mer att börja delta! Har skaffat mig nu hjälm, overall, skor och handskor som en reminder vad som ska äga rum inom kort! Måste bara skärpa mig nu och bli medlem i PCS... därefter; no more excuses! // Petrus
_________________ Petrus Ruuth |
||
Det var ett tag sen jag uppdaterade så nu blir det en rapport från helgens strapatser!
Sista KM:et för säsongen och min första gång på Knutstorp. Åkte ner på fredagskvällen från Göteborg och övernattade hos vänner i Halmstad. Upp i ottan på lördagen med riktning mot Kågeröd. Väl framme ställdes det upp i depån tillsammans med Pär H, Edvin, Mats, Patrik och otto, alla här från forumet. Senare under dagen kom det fler folk här från forumet. Minns inte exakt vilka ni var så hojta till om ni läser detta! Efter besiktningen var det roadsport C som var först ut med tidsträning 1: Smått nervös över att det var första gången på banan, lite allmänt irr kring däckstryck osv så kom vi ut på banan. Jag Edvin och Mats var tidigt i ledet. Tänkte att jag skulle försöka hänga på Edvin men det visade sig att det var döfött, Han hittar ju sen tidigare runt banan så jag fick snällt harva runt bästa jag kunde med massa miator som körde om hela tiden... Hittade i allafall runt och det var väl inte mycket mer med det. Spårval osv var väl lite hit och dit. Tyvärr så fungerade inte min transponder så alla varv loggades inte... Mitt mål var att slå Edvins tid från tidigare på 1.18.88. vilket jag inte fick nån indikation på hur det hade gått. Dessvärre fick jag missljud från motorn vilket lade lite sordin på glädjen när jag kom tillbaka till depån. Efter lite mek (fettack Edvin för den rejäla domkraften!! ) visade det sig att det antingen var generatorn eller AC-kompressorn som lät. Ingen fara för motorn så det var bara att stå på igen. Tidsträning 2: startade lite längre bak i fältet den här gången för att slippa trafik (bli omkörd hela tiden...) vilket gjorde att jag fick lite mer tid till att koncentrera mig på körningen. Det small till en gång och det visade sig att AC-kompressorn spontanlättade sig med några gram (bakstycket lossnade) och det var alltså den som ställt till med oljud. Ljudet försvann och allt frid och fröjd. (Kompressorn agerar endast remspännare nu för tiden då resten av AC:systemet är bortplockat) Hade personlig klockning vilket gav bästa tid kring 1.17.5. Kanonkul att jag lyckades med det! Bilen gick bra men är för understyrd och mjuk. Hårnålen är ett riktigt helsike och där tappar jag nog mycket tid iom att jag hamnade för långt ut hela tiden vilket straffar sig i kurvorna efter. Kul som bara den i allafall! I mellantid bjöd Mats på korv vilket var mycket uppskattat! Gott att det finns folk med rutin (och engångsgrill!) Race 1: Hamnade ganska långt bak i fältet och gjorde en halvdann start. Tappade placering i första kurvan då jag var lite mesig. Fältet blev ganska utdraget så det var mest solokörning som gällde. Tog dock tillbaka placeringen från MGB:n? jag tappade i starten. Race 2: Detta var helt klart höjdpunkten under dagen!! Den rutin jag trots allt skaffadt mig under dagen + lite spårvalstips gjorde att det blev betydligt mer rejs än tidigare! Gjorde en bättre start en dom runt omkring mig så jag tog flera placeringar. Dock visste jag ju att flera är snabbare på banan så jag släppte förbi utan fajt (kommer dock sluta med det framöver!! ). Film finns här: https://lagring.storegate.se/user/Sh Hade kanon fajt med en Miata (Jan-Erling Rydquist) och vi jag lyckades hålla honom bakom mig rejset ut. Var riktigt svettigt vid dom kurviga partierna. Den extra pressen gjorde (nog) att jag presterade bästa tiden på dagen 1.16.9x.! Undet 1.17!! Kul! Nästan två sekunder bättre än uppsatt mål! Sammanfattningsvis var dagen kanon och vädret kunde inte varit bättre!! Kul att träffa nya och bekanta sig ytterligare med folk man träffat sen tidigare! Bilen behöver bli med betydligt mer chassi då det ibland kändes som att man åkte omkring i en överviktig båt (segelbåt i kryss!) i förhållande till konkurrenterna! Tyckte dock att jag hängde med bra trots brist på chassi och lättad bil. Har fått blodad tand oh kommer sikta på att klättra i tabellen nästa år! Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||
Meksäsongen har börjat! Har fått tag i ett vettigt mekgarage så nu har Porschen åkt upp på pallbockar!
Målet för den här säsongen vad gäller mekning är:
Bygga om till justerbar höjd fram + vettiga fjädrar Skaffa rejsstol Riktigt bälte Bygga eller köpa båge Lätta bilen till klassgräns Bättra på bromskylning Allmän service Det tillkommer garanterat några grejer men det tar jag när det kommer upp. Har skaffat mig en bruksbil så jag slipper slita på "räserbilen" i onödan framöver! Målet är att köra alla MGCC klubbmästerskapstävlingar nästa säsong + några bankörningar osv. Ser redan fram emot våren! Plockade isär mina fjäderben med glappande gula koni. Dessa fjäderben har jag bara kört på när jag tog licensen men eftersom det glappade så satte jag dit fjäderben från en 951:a istället så jag kunde åka bil istället. Det visade sig vara som jag trodde att dämparen glappade i fjäderbenet och att det inte verkar vara något fel på själva dämparna! Får bygga nån distans eller så som säkerställer att glapp inte uppstår igen. Troligtvis var det den pressade "toppmuttern" som gjorde att det blivigt lite spel. Säkrar nog den med svetsloppa när det monteras igen! Det blir ombygge till justerbar höjd på dessa fjäderben också framöver. Passade även på att räta ut en ganska stygg bukla som någon klåpare åsamkade mig på jobbet utan att säga till... Ungefär såhär såg det ut före riktningen, återkommer med efterbild. Plockade loss växelspaken och tog bort pinnen. Kommer borra hål, gänga och skruva dit en skruv så kommer det bli betydligt tajtare. Mer info kommer när det händer! Satte även tillbaka räserratten, OMP-mockaratt, isället för orginalratten. Det var allt för nu! _________________ Gustav Hedelin |
||
Skönt att se att du äntligen kommit igång med vintermekningen! Vi får verkligen ta tag i garagebesöken i början på det nya året. Jag är väldigt nyfiken på det nya garaget och att kolla närmare på den vite.
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Japp, det är skönt att man kommit igång så smått. Det största orosmolnet för tillfället är hur jag ska ta mig an bakvagnen men vi får se hur det blir. Fram känns det väldigt lugnt. Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Njää, inte annat än att se över länkagepunkterna på lådan också så att det inte glappar där. Tror statusen är ganska ok "där bak" så jag får se hur resultatet blir av denna ändring. _________________ Gustav Hedelin |
||
Så har det hänt lite i mellandagarna.
Växelspaken är tillbaka och det blev riktigt bra, mycket tajtare än innan. Fick slipa ner insexskallen på skruven då den gick emot annars. Gjorde den till kvadratisk så det gick lätt att spänna med skiftnyckel! Säkrade skruven med loc-tite också. Blir nog bra! Eftersom bilen är lite fläskig (läs tung) så blir det lite bantningskur. Så jag har börjat med att göra en form att gjuta glasfiberhuv i. Har gjutit av huven med ganska bra resultat får jag säga. Första gången jag håller på med sånt här så det var nästan lite över förväntat! Skalet som jag gjort hittills ska stagas upp rejält så det inte flexar. Mer om det senare! Har även blästrat av fjäderbenen fram och påbörjat i fronten för bromskylning. Har inte snyggat till kanterna på denna bilden dock. God fortsättning och Gott nytt alla! Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Lite nyheter!
Har fått tag i en generatorkonsol från bil utan AC. Med denna konsolen kan jag ta bort AC-kompressorn och samtidigt hamnar generatorn längre ner. Det skiljde ca 700 gram på konsolerna och AC-kompressorn väger flera kilo så jag sparar minst 3 kg! Dessvärre måste hålet för generatorns genomgående skruv borras upp för skruven gick inte in... måste bytt dimension mellan årsmodeller eller nåt. Har inte kunnat montera grejerna än pga detta. Har även kommit igång med att bygga om fjäderbenen till höjdjusterbara. Kommer bli kanon med mina justerbara konidämpare som jag knappt kört med ännu. Vad för fjäder jag ska använda vet jag inte än. Fick med fjädrar med "coil over kitet" men vet inte vad det är för hårdhet på dom. Ska försöka mäta upp detta. Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||
Då har det hänt liiiiite till!
Fick hem Heigobågen och givetvis var jag tvungen att "torrköra" den. Blir nog bra. Om någon har några konkreta tips som kan hjälpa till vid montering så är det bara att hojta till! Har även fått generatorkonsolen uppborrad så nu är generatorn på plats igen, ska till en ny kort rem bara. Det ser även ut som att det kan gå finfint att bygga om mina konidämpare bak till coil over. I och med detta så blir det troligtvis till att plocka bort torsionsstavarna och se över bakvagnens infästningar samtidigt. Ska försöka få fram delar till detta nu framöver
Ja, med timmar i garaget så vinner du fett i alla fall... Och på banan så, eehhh Vi får väl köra ikapp så får vi se!! Snabbare än förra året hoppas jag på men det har nog mest med rutin än med nya bitar i bilen att göra i så fall! Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||
Då har det äntligen hänt lite i garaget!
Fick en litet paket från staterna med lite detaljer till bakre krängare som eventuellt kommer till användning. Sen var jag förbi Utzon och köpte lite bussningar till bakvagnen; röda, fina och hårda! Glad i hågen fick jag ner bakvagnen. Stavarna ska ur och nya bakdämpare ska till. Hade tänkt bygga om mina konidämpare men det tar nog lite för mycket tid samt att det riskerar att bli sådär så jag ska nog leta nya grejer! Har nämligen fått rejält med tidspress då det ska köras på Kinnekulle den 13:e april... Det var allt för dagen! _________________ Gustav Hedelin |
||
Då har bakvagnen blivit isärplockad och torsionstavarna urplockade. Har slitit med orginalbussningarna som satt som berget. Fick såga, bränna, skära... Är inte helt färdig men mer pallade jag inte idag!
Rosten ska bort också och allmän uppsnyggning. _________________ Gustav Hedelin |
||
Jo tack, försöker lägga lite tid för att minska på panikmeket senare. Japp, jag har väl kapat restiden till garaget från 60 min till 6 typ. Det underlättar en del! _________________ Gustav Hedelin |
||
Panikmeket har börjat!!
Bilen skall vara färdig till nästa fredag, den 13:e... Det finns en del saker att fixa tills dess så jag lägger upp en lista så får vi se hur det går: - Montera bakvagn På gång - Bygga färdigt fjäderbenen fram På gång - Skaffa nya fjädrar fram .... - Montera coil-overdämpare bak På väg från England 2:a gången... - Montera orginalhuven - Skaffa rem till generatorn - Montera r-däcken på fälg - olja, filter mm. - Påställning, försäkring osv. - Garagehjulinställning Hinner nog i princip bara skruva ihop grejerna... Detta är den korta listan, saker som måste göras för att det ska gå att köra. Finliret får komma senare! En riktig show-stopper är bakdämparna. Beställde från AVo med vissa specialmått men dom lyckades på något sätt tolka fel så dämparna går inte att använda. Dom ska skicka nya men dom måste jag modifiera lite innan dom passar så vi får se om tiden räcker! Fortsättning följer! Har fått lite svarvhjälp med distanser till fjäderbenen, det blev kanon! Så här ser det ut nu, som en smäck! _________________ Gustav Hedelin |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -85/2 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 41082 besök totalt |