Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (68009 totalt)
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Jocke Rydell skrev:
Pelle E skrev:
Snyggt lyft med vingen

Det var ingen vidare vacker syn det du fick ut ur slavcylindern på vxllådan, kan tänka mig att det är detta som ställt till det för dig vid växlingarna när bilen är varm.

Skall bli kul att höra om detta löst sig efter att du kört nästa banträff.

/Pelle


Ja jag tror kombinationen av dessa kan ha ställt till det. Kopplingspedalen fjädrar inte tillbaks hela vägen ibland när man växlat ett tag, hoppas det berodde på sörjan i slavcylindern.



Jag hade samma problem med att min kopplingspedel heller inte fjädrade tillbaka helt, efter byte av båda slavcylindrarna försvann detta problem.

Bytte först cylindern som sitter inne i bilen vid pedalstället. Detta hjälpte dock inte helt utan jag var även tvungen att byta cylindern vid växellådan.

Förhoppningsvis har du lyckats lösa problemet utan att behöva byta dessa.

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Ja det är vanligt att folk hoppar över att lufta/blöda slavcylindern just för att den sitter knöligt till. Vid växelproblem är det i princip alltid slavcylindern man ska börja med, först blöda och sen byta. Den sitter i sån jobbig miljö med hög värme och dålig ventilation så den tar stryk med tiden jämfört med den som sitter vid pedalstället som har en mer behaglig miljö. Byter man slavcylindern så byt alltid slangen också för den blir också dålig och börjar ofta läcka av samma miljöskäl och det är oxå enklare att byta cylindern då man då kan klippa av gamla slangen och får loss kopplingarna enklare.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



964 skrev:
Ja det är vanligt att folk hoppar över att lufta/blöda slavcylindern just för att den sitter knöligt till. Vid växelproblem är det i princip alltid slavcylindern man ska börja med, först blöda och sen byta. Den sitter i sån jobbig miljö med hög värme och dålig ventilation så den tar stryk med tiden jämfört med den som sitter vid pedalstället som har en mer behaglig miljö. Byter man slavcylindern så byt alltid slangen också för den blir också dålig och börjar ofta läcka av samma miljöskäl och det är oxå enklare att byta cylindern då man då kan klippa av gamla slangen och får loss kopplingarna enklare.


Min slang är också bytt, dock inte vid samma tillfälle. Men precis som Thomas skriver var slangen i rätt dåligt skick nu när den byttes ut.

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Pelle E skrev:

Jag hade samma problem med att min kopplingspedel heller inte fjädrade tillbaka helt, efter byte av båda slavcylindrarna försvann detta problem.

Bytte först cylindern som sitter inne i bilen vid pedalstället. Detta hjälpte dock inte helt utan jag var även tvungen att byta cylindern vid växellådan.

Förhoppningsvis har du lyckats lösa problemet utan att behöva byta dessa.

/Pelle


Hade du provat att blöda slavcylindern innan bytet?

964 skrev:
Ja det är vanligt att folk hoppar över att lufta/blöda slavcylindern just för att den sitter knöligt till. Vid växelproblem är det i princip alltid slavcylindern man ska börja med, först blöda och sen byta. Den sitter i sån jobbig miljö med hög värme och dålig ventilation så den tar stryk med tiden jämfört med den som sitter vid pedalstället som har en mer behaglig miljö. Byter man slavcylindern så byt alltid slangen också för den blir också dålig och börjar ofta läcka av samma miljöskäl och det är oxå enklare att byta cylindern då man då kan klippa av gamla slangen och får loss kopplingarna enklare.


Att byta slavcylinder måste vara det roligaste jobbet på dessa bilar, otroligt gott om plats och insyn
Hoppas jag slipper det just nu.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Det blev ingen luftboxmoddning ikväll heller eftersom jag lyckades med att köpa hålsåg och borr till densamma som inte passade ihop .
Så istället gav jag mig på bakrutetorkaren. Det som tog längst tid var att knata över till grannen och be om hjälp eftersom armarna inte räckte till att vara inne i bilen och utanför samtidigt. Fattar inte att jag låtit den sitta kvar så länge, nu är det ett så mycket cleanare utseende.



_________________
Jocke Rydell
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Jocke Rydell skrev:
Att byta slavcylinder måste vara det roligaste jobbet på dessa bilar, otroligt gott om plats och insyn
Hoppas jag slipper det just nu.

Verkstadshandboken menar att man ska man lossa slavcylindern för att komma åt att ta bort startmotorn. Jag konstaterade krasst att det var lättare att bara ta loss startmotorn direkt än att försöka ta loss slavcylindern.....

Ser nu också att torkaren bara måste bort även på min bil. Gör ingen nytta och ser bara ful ut. En klockren operation thumbs up

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Jocke Rydell skrev:
Pelle E skrev:

Jag hade samma problem med att min kopplingspedel heller inte fjädrade tillbaka helt, efter byte av båda slavcylindrarna försvann detta problem.

Bytte först cylindern som sitter inne i bilen vid pedalstället. Detta hjälpte dock inte helt utan jag var även tvungen att byta cylindern vid växellådan.

Förhoppningsvis har du lyckats lösa problemet utan att behöva byta dessa.

/Pelle


Hade du provat att blöda slavcylindern innan bytet?




Yes det gjorde jag. Men på min bil hjälpte det inte. Det är dock 6-7 år sedan jag gjorde detta bytet, sedan dess har det fungerat bra, efter att jag luftat även slavcylindern vid alla bromsvätskebyten.

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Jocke: På min bil så satte jag hålsåget i locket och gjorde två rejäla hål lite omlott, kanske 100mm i diameter. Fick ett otroligt rejsigt resonansljud som tyvärr var olidligt i längden och det försvann helt efter 6000 RPM. Jag tog då sågen och sågade bort allt så att bara ramen blev kvar och då blev det ett mer normalt bröl som dessutom inte försvann när det var som roligast!!

//Pehr

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
Jocke: På min bil så satte jag hålsåget i locket och gjorde två rejäla hål lite omlott, kanske 100mm i diameter. Fick ett otroligt rejsigt resonansljud som tyvärr var olidligt i längden och det försvann helt efter 6000 RPM. Jag tog då sågen och sågade bort allt så att bara ramen blev kvar och då blev det ett mer normalt bröl som dessutom inte försvann när det var som roligast!!

//Pehr


Aha, det går alltså att få till lite olika ljudbilder. Jag tänkte mig att det låter lite med ett litet hål och massor med hela skiten bortkapat. Då kan ju min lilla (51 mm) hålsåg passa bra att exprimentera fram det perfekta ljudet. Eftersom jag köpte budget verktyg på jula så kan jag offra 30 spänn till för att få en hållare som passar min hålsåg.

Det finns inga genvägar....................


_________________
Jocke Rydell
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Ja det borde gå att labba lite!

Min bil fick lät lite som en LeMans Prototyp som ylade hålen låg visst inte omlott som jag trodde....


[img]http://www.944sverige.com/forum/download/file.php?id=13055[/img]

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Ja det borde gå att labba lite!

Min bil fick ljud lite som en LeMans Prototyp som ylade hålen låg visst inte omlott som jag trodde....




_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Ja säg den glädje som varar. Efter att ha borrat lagom antal hål i luftboxen så hoppar jag in i bilen för en första testrunda, trampar ned kopplingspedalen och den stannar prydligt kvar i golvläge.
Nu tappade jag sugen att hissa upp bilen igen så jag stängde garaget och tänker ägna resten av kvällen åt..... ja vafan, soffan ser inbjudande ut.
Frågan är om det bara bildats vakum i ledningen eller om slavcylindern fick nog när jag började pilla med den. Hur som så orkar jag inte riva vidare just nu. Helgen som skulle bli full av slalomkörning och allt.

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Sånt där e surt!

Dra upp pedalen med handen. Trycksätt vätskebehållaren och lufta igen. Det räckr att lyfta upp bilen på vänster bak och ta av bakhjulet. Det går att jobba bra med slavcylindern sittandes på balken med benen rakt och så in med armarna och jobba på känn.

Det är lite klurigt att lufta slaven för den delen i vätskebehållaren som är för kopplingen är så liten så att man har bara några sekunder på sig innan det börjar suga luft. Jag bruknar bara räkna till tre med nippeln öppen och sen toppar jag upp behållaren igen.

Kom igen nu, zappa lite TV och så ut igen!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Dags att lägga ett skambud!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
964 skrev:
Sånt där e surt!

Dra upp pedalen med handen. Trycksätt vätskebehållaren och lufta igen. Det räckr att lyfta upp bilen på vänster bak och ta av bakhjulet. Det går att jobba bra med slavcylindern sittandes på balken med benen rakt och så in med armarna och jobba på känn.

Det är lite klurigt att lufta slaven för den delen i vätskebehållaren som är för kopplingen är så liten så att man har bara några sekunder på sig innan det börjar suga luft. Jag bruknar bara räkna till tre med nippeln öppen och sen toppar jag upp behållaren igen.

Kom igen nu, zappa lite TV och så ut igen!


Sååå måste det vara. Jag har en sån där bromsluftare som man sätter på nippeln och suger ut vätskan. Jag hade hela tiden proppfullt i behållaren under luftningen, men när vätskan som kom ur slaven var ren så lät jag nivån sjunka till mitt emellan max och min innan jag stängde nippeln. Det borde alltså ha kommit luft i ledningen och när jag trampade på pedalen så..............
Trodde inte man kom åt den genom hjulhuset heller så jag såg framför mig det gamla vanliga när man skall hissa upp och plocka bort plasten under motorn.
Nu jäklar.


Pehr Johnsson skrev:
Dags att lägga ett skambud!


För seeeent

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Yes, det var luft i systemet. Nu har jag tryck igenom systemet en gång till och det gick hur bra som helst att komma åt allt genom hjulhuset. Det blev också skillnad på pedalreturen när man kört ett tag men den är inte perfekt. Så det verkar ändå som att slavcylindern måste bytas. Nåväl, jag provar detta tillsvidare och ser om det blir någon skillnad på bana. Isåfall var det växellådsoljan som var boven i de tröga växlingarna.

Gjorde också 4st 51 mm hål i locket till luftfiltret, det finns plats för 9 st hål. Insugsljudet är helt underbart från 3000 till 6000 rpm. Alldeles lagom mycket, inget tokbröl. Ljudet kommer bara under belastning så det kommer inte att bli jobbigt under motorvägskörning.

Fjärde hålet sitter strax efter bullen på locket, svårt att se på kortet.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Kul att det löste sig med kopplingen!! Jag hade ju tänkt lägga ett skambud på 375' för bilen, men det är ju inte aktuellt längre....

Luftburksmodden är den klart billigaste och ballaste modden man kan göra på en 964!!!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Du ser, det finns hopp! Kul att det funkade.

Det går att jobba rätt bra med slaven på känn. Även byta den kan du göra på samma sätt om det blir aktuellt.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Sådär ja, efter att ha kört hela 230 mil så är den avställd.
Trots det dåliga utnyttjandet så har varje mil varit en fröjd. Det blev 2 banmöten och 4 slalomtävlingar. Jag längtar redan till nästa säsong då det kommer finnas mycket mera tid att leka med bilar. I alla fall brukar jag intala mig det efter varje säsong .

Jag hade stora planer för denna vinter. Den första åtgärden skulle ju vara att byta ut höger bakre bärarm eftersom den är för sne för att fixa hjulvinklarna utan modifiering av svärdet. Eftersom hjulvinklarna gick att få till efter nämnda mod och att jag inte ens ser om hjulet hamnat längre in än på vänster sida så får det vara som det är tills vidare.

Det andra jobbet var att byta svänghjul. Jag har hela tiden trott att dubbelmassesvänghjulet varit på väg att ge upp eftersom det durrar vid dragläge när den är varm. Jag undrar om inte min dåliga slavcylinder spelar en viss roll här eftersom jag också får andra kopplings/växelproblem när bilen är varm. Jag kommer att byta slavcylinder och slang till den för att se om det blir någon skillnad. Just nu har jag ingen lust att släppa ner motor/låda och lägga de pengarna som ett svänghjul kostar.

Så vinterns planerade jobb är:
Slavcylinder och slang.
oljeslang och rör mellan tank och motor. Den svettas lite och jag hatar oljeläckage.
Bromsslangar stålomspunna. Jag får se om de får bort den svampighet jag inte gillar.
Koppla in slangar till bromskylnings intagen.
Skalstol (kanske båda). Det har jag ju egentligen förstått länge men annat har varit prioriterat.
Växellådsfäste. Här har jag inte bestämt mig än, jag vet att det är ett helvete att byta på plats. Vi får se.

Ett jobb är redan färdigt. Jag hade tur att få tag på ersättningsrör för motorrumsfläkten till att bra pris.
Den provmonterades idag och förutom det snyggare utseendet så sparar man HELA 2205 gram. Jag känner på mig att detta kan vara klart avgörande för köregenskaperna


Nytvättad inför avställning




384 gram kolfiber.


_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Här har inte hänt speciellt mycket mer än att jag hamstrat grejor. Nu när det börjar bli varmt (jag har bara ett kallgarage) så börjar det dra lite i meckar armarna. På tur står.

Sittafaststolar.
Stålomspunna bromsslangar.
Koppla in kylluftsintagen för bromsarna.
Växellådsfäste.
Hårdare kuddar till motorfästena.
Slavcylinder koppling och slang till den.
Diverse oljeslangar/rör.

Bild på banåka prylarna.


_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Härlig bild!

Ser att du slog till på vxl.fästet från Turbokraft, det kommer du bli helnöjd med!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (68009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande