Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... , 503, 504, 505   >>
34 besök idag (2511267 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
När jag var hemma så upptäckte jag att gängorna även var förstörda i broms oket på andra sidan.

Så gängorna behövdes lagas i bägge bakre bromsoken så jag letade och beställde hem en helicoil sats för M10x1

Men luft nipplarna sitter monterade snett in i oket och det finns ingen yta att spänna upp det med i pelarborrmaskinen så att det går att borra rakt in i luft nippel hålen





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 291



Montera öronen i en fixtur?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
OscWan skrev:
Montera öronen i en fixtur?


Jag har tyvärr bara tillgång till en helt vanlig pelarbord med fast monterat skruvstycke.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
Vad finns det för fixtur man kan använda för en pelarborrmaskin som inte kostar flera tusen?


Denna gång fick det bli en chansning och frihandsborra..



Var ju dock en annan spetsigare kona som blev kvar i mitten och jag vågade inte borra djupare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
Varit upptagen, men här kommer fortsättningen.

Helicoil jag köpt var lite bökiga att dels klippa ner i rätt längd samt få av pinnen i botten så det gick åt 2 st innan första satt på plats.




Sen rengjordes det och snyggades till och test att luft nippeln gick att skruva ner.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
Samt kolven togs ut och bromsoket rengjordes och fick ny tätning och damask.

2023-08-11

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
Men något blev inte rätt för luft nippeln höll inte tätt



Så konan i botten skulle behövas putsas till i samma vinkel som gängorna osv. nu är gjorda.

Detta är inte gjort ännu men jag funderar på att använda en luft nippel som jag borrar ur invändigt i svarven för att på så sätt kunna styra en borr rakt ner och hand borra konan när nippeln sitter i hålet.

Eller har ni några bättre/enklare förslag?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5606



Köpa andra ok...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1756



super7 skrev:
Köpa andra ok...


Helt klart

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
Detta är en projekt tråd på rejsa där det finns personer som skulle kunna designa och fräsa fram helt egna bromsok
och att slänga och köpa nytt när det går att laga är inte min grej, speciellt inte om priset på nytt är högt..

Nya broms ok från Audi tradition kostar EUR 573.40 styck ! + frakt
org nr: 4B3615423 och 4B3615424


Likadana aluminium ok med 43mm kolv och fabrikat TRW:

Trodo ca 7000 kr för 2st (står inget om stomavgift)

Autodoc ca 5000kr + stomavgift så då hamnar man på 5720 kr
Och då är det renoverade broms ok !!

2st nya på Autodoc kostar 8654kr och då kräver dom ändå gamla tillbaka så stomavgift 723kr tillkommer..


Så dessa jag har ska lagas så dom fungerar thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6372



Prova med flytande gängtätning mellan ok och insatsgänga och få till rätt kona i botten. Jag tycker det är lovvärt att försöka laga saker.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Kolja skrev:
Prova med flytande gängtätning mellan ok och insatsgänga och få till rätt kona i botten. Jag tycker det är lovvärt att försöka laga saker.


Det man använder om man vill få det bra och att fungera, är att köpa reparationskit (går givetvis lika bra att tillverka för den som hellre gör så) för luftnippel.

Består av en hylsa med lite större gänga än original luftnippel, samt en luftnippel (ofta med mindre diameter).

Denna monterar man, så fungerar det.

Men det är ju inte aktuellt i detta fallet, för något som hände för två år sedan

_________________
Roland Johansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6372



Rolle Scirocco skrev:
Kolja skrev:
Prova med flytande gängtätning mellan ok och insatsgänga och få till rätt kona i botten. Jag tycker det är lovvärt att försöka laga saker.


Det man använder om man vill få det bra och att fungera, är att köpa reparationskit (går givetvis lika bra att tillverka för den som hellre gör så) för luftnippel.

Består av en hylsa med lite större gänga än original luftnippel, samt en luftnippel (ofta med mindre diameter).

Denna monterar man, så fungerar det.

Men det är ju inte aktuellt i detta fallet, för något som hände för två år sedan


Kan du länka till sådant kit? Jag har några Alfa 116 V6 ok från Brembo som har trasiga luftnipplar.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Kolja skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Kolja skrev:
Prova med flytande gängtätning mellan ok och insatsgänga och få till rätt kona i botten. Jag tycker det är lovvärt att försöka laga saker.


Det man använder om man vill få det bra och att fungera, är att köpa reparationskit (går givetvis lika bra att tillverka för den som hellre gör så) för luftnippel.

Består av en hylsa med lite större gänga än original luftnippel, samt en luftnippel (ofta med mindre diameter).

Denna monterar man, så fungerar det.

Men det är ju inte aktuellt i detta fallet, för något som hände för två år sedan


Kan du länka till sådant kit? Jag har några Alfa 116 V6 ok från Brembo som har trasiga luftnipplar.


Nej, för jag har inte brytt mig om var de finns på internet. Finns att köpa på broms och toppservice, troligen industribromsar också.

Finns i olika storlekar och kostar kanske 150 spänn kitet

_________________
Roland Johansson
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1203



Rolle Scirocco skrev:
Kolja skrev:
Prova med flytande gängtätning mellan ok och insatsgänga och få till rätt kona i botten. Jag tycker det är lovvärt att försöka laga saker.


Det man använder om man vill få det bra och att fungera, är att köpa reparationskit (går givetvis lika bra att tillverka för den som hellre gör så) för luftnippel.

Består av en hylsa med lite större gänga än original luftnippel, samt en luftnippel (ofta med mindre diameter).

Denna monterar man, så fungerar det.

Men det är ju inte aktuellt i detta fallet, för något som hände för två år sedan


Ja vi får väll lösningen om ca 4 sidor

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 872



Har kollat många filmer där du kör bana, tex Gotland.
Du har en herrejösses motor, men ändå så får du med dig bra fart där det svänger.
Ser helt odramatiskt ut, du går in o kommer ut utan problem, du använder knappt ratten.

Din setup av bilen ser väldigt trygg & effektiv ut.
Skulle gärna se RS8an ett eller två varv på ringen, tror att du skulle få till riktigt bra tider.

Är helt klart imponerad över hur du får den stora bilen att leverera.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
//Lasse

Tack för det trevliga inlägget idag på min födelsedag och inte bara tråk inlägg..

Ja på något vis har jag fått till bilen helt okej, men man får inte gå in med för hög fart i kurvan för då plogar den bara.
Sen kör jag ju med mycket lägre effekt än vad som finns tillgängligt så en växellåda som pallade full effekt skulle vara kul att ha i bilen samt en uppsättning nya dyrare däck gärna i bredare dimension än 265 så skulle det gå undan
Men nu kör jag ju bara för att ha kul och tävlar inte.


Ja ringen skulle vara kul att prova men ligger alldeles för långt bort och jag har inte ens kört den ett varv på ett data spel så skulle krävas många varv innan jag hittar runt

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1515

Namndispens
Namndispens

Grattis!

_________________
Johan B
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1203



Grattis

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9015


Trådstartare
Ja la upp bara en bild per inlägg i början på renoveringen för jag tänkte dra ut på det på sidan, men nu plötsligt blir ju detta det näst sista inlägget innan sidan är full thumbs down
Och jag hade tänkt lägga in mer på denna sida..

Förtydligande till er som missade det jag skrev.

Dessa 2 bak broms ok är INTE lagade utan ligger på hyllan i väntan på renovering så därför jag frågade er om hjälp..

Sen kommer denna renovering inte göras nu utan när jag får tid och lust med detta och det kan dröja tills i vinter eller ännu lägre bort.
Så OM jag visar det så kan det mycket väl bli om 4 sidor..


Jag hade 2st nya broms ok jag köpte för 10år sedan för RS6 som jag skrev om på sid 494 men som visade sig inte stämma alls nu när jag behövde dom, men jag hade även extra begagnade broms ok som jag nu fick använda istället.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1203



RallyQuattro skrev:
Ja la upp bara en bild per inlägg i början på renoveringen för jag tänkte dra ut på det på sidan, men nu plötsligt blir ju detta det näst sista inlägget innan sidan är full thumbs down
Och jag hade tänkt lägga in mer på denna sida..

Förtydligande till er som missade det jag skrev.

Dessa 2 bak broms ok är INTE lagade utan ligger på hyllan i väntan på renovering så därför jag frågade er om hjälp..

Sen kommer denna renovering inte göras nu utan när jag får tid och lust med detta och det kan dröja tills i vinter eller ännu lägre bort.
Så OM jag visar det så kan det mycket väl bli om 4 sidor..


Jag hade 2st nya broms ok jag köpte för 10år sedan för RS6 som jag skrev om på sid 494 men som visade sig inte stämma alls nu när jag behövde dom, men jag hade även extra begagnade broms ok som jag nu fick använda istället.


Du får lägga i formera oss innan hur du tänk så vi inte sabbar din sidplanering 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... , 503, 504, 505   >>
34 besök idag (2511267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande