Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (67446 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Med en effektstark ~400hk bil med vettig väghållning och bra däck, så är det inte omöjligt att uppnå ca 250-260km/h på t.ex. Anderstorp. Kanske runt 240-250km/h på Långa mantorp. T.o.m. Knutstorp kan nog ge en bit över 200km/h.

Jag skulle sikta på en toppfart runt 230-240km/h för att slippa hålla på att byta utväxlingar.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
anders johanson
borås
Här sen Mar 2004
Inlägg: 11



var i helsike har du fått tag i denna drevsats? är det volvo orginalgrejer eller något spm är specialtillverkat?

_________________
anders johansson
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



anders johanson skrev:
var i helsike har du fått tag i denna drevsats? är det volvo orginalgrejer eller något spm är specialtillverkat?


Jag svarar lite åt conny, och säger att det är specialgrejjor från volvo





Angående utväxlingen, du kanske skulle fundera på 4,3:1?

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Dude skrev:
Med en effektstark ~400hk bil med vettig väghållning och bra däck, så är det inte omöjligt att uppnå ca 250-260km/h på t.ex. Anderstorp. Kanske runt 240-250km/h på Långa mantorp. T.o.m. Knutstorp kan nog ge en bit över 200km/h.

Jag skulle sikta på en toppfart runt 230-240km/h för att slippa hålla på att byta utväxlingar.


Då kanske 4,10:1-utväxlingen är ungefär rätt, då toppar jag ju 220 km/h på 4:an. Viss övervarvning kanske kan tillåtas, får räkna lite mer på utväxlingen till kompressorn... Men det är väl bara att prova. Det märks väl vad som behöver uppgraderas efter en sommar på banan.

Ang drevsatsen. Det gäller att veta var man ska leta. Nu är dom slut i alla fall.. Det har funnits rätt länge att få tag på. Men det är Volvo original-prylar hela vägen.

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



C Upp skrev:
Dude skrev:
Med en effektstark ~400hk bil med vettig väghållning och bra däck, så är det inte omöjligt att uppnå ca 250-260km/h på t.ex. Anderstorp. Kanske runt 240-250km/h på Långa mantorp. T.o.m. Knutstorp kan nog ge en bit över 200km/h.

Jag skulle sikta på en toppfart runt 230-240km/h för att slippa hålla på att byta utväxlingar.


Då kanske 4,10:1-utväxlingen är ungefär rätt, då toppar jag ju 220 km/h på 4:an. Viss övervarvning kanske kan tillåtas, får räkna lite mer på utväxlingen till kompressorn... Men det är väl bara att prova. Det märks väl vad som behöver uppgraderas efter en sommar på banan.

Ang drevsatsen. Det gäller att veta var man ska leta. Nu är dom slut i alla fall.. Det har funnits rätt länge att få tag på. Men det är Volvo original-prylar hela vägen.


lite dumt tipps... men
volvo 940 automat kan ha 4.1:1 visst får du bygga om axeln, men det kan det vara värt.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
lindgren skrev:
lite dumt tipps... men
volvo 940 automat kan ha 4.1:1 visst får du bygga om axeln, men det kan det vara värt.

Fast 4.10:1 är jag 90% säker på att jag redan har sitter i bilen. Ska dit och kolla nu. Men tack ändå för förslaget.

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



C Upp skrev:
lindgren skrev:
lite dumt tipps... men
volvo 940 automat kan ha 4.1:1 visst får du bygga om axeln, men det kan det vara värt.

Fast 4.10:1 är jag 90% säker på att jag redan har sitter i bilen. Ska dit och kolla nu. Men tack ändå för förslaget.


du kan vara säkrare än så
men orig 140 axel håller dåligt för effekt!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



lindgren skrev:

du kan vara säkrare än så
men orig 140 axel håller dåligt för effekt!


varför skulle 940-axeln hålla bättre? det är ju exakt samma grejjer..
300hk ska inte vara några problem alls med en M30

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Axel_Wall skrev:
lindgren skrev:

du kan vara säkrare än så
men orig 140 axel håller dåligt för effekt!


varför skulle 940-axeln hålla bättre? det är ju exakt samma grejjer..
300hk ska inte vara några problem alls med en M30


Lätt att den håller för bruks åka, fram och tillbaka till ica.
Dom håller dock inte såå bra att åka brett eller provocerat..
Jag håller oftast med dig axel.. dom håller dock bättre om du sätter en M30 på en amazon...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



lindgren skrev:

Lätt att den håller för bruks åka, fram och tillbaka till ica.
Dom håller dock inte såå bra att åka brett eller provocerat..
Jag håller oftast med dig axel.. dom håller dock bättre om du sätter en M30 på en amazon...


Är det så att du har erfarenhet av oservade bakaxlar, som börnats på ett hjul? det håller dom inte för...

Den 1030 (samma skit som M30) som sitter på min 240 turbo har inte visat några som hellst symptom på förslitning trots en körstil där hjulspinn och bredställ på dom första tre växlarna förekommer. ca 260hk..

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Länge sedan jag skrev nåt här. Jag håller fortfarande igång och det går fortfarande lika långsamt som tidigare.
Har i alla fall fått dit bakaxeln med nya fräsha länkarmar, bussningar, dämpare och fjädrar.



Ser ju fräsht ut.
Har även en M31 bakaxel med Sathcellänk på gång... Men den är inte så besiktningsvänlig med endast uniballs.

I fram så sitter krängningshämmaren på plats. Ska dras åt lite mer när motorn är på plats.



Har även fått tag i fräsha 164 frambromsar som ska rengöras och monteras. Sålde S60R-bromsarna, dom var too much.
Har också målat bilen äntligen, så nu kan jag börja montera lite mer saker.



Nu ska jag försöka få tag på en koppling. Blir en provtryckt Saab og 900 Turbotryckplatta och en 4 eller 6-puckad 215mm sinterlamell.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Zwofurti
Gällivare
Här sen Jun 2005
Inlägg: 67



Axel_Wall skrev:
lindgren skrev:

Lätt att den håller för bruks åka, fram och tillbaka till ica.
Dom håller dock inte såå bra att åka brett eller provocerat..
Jag håller oftast med dig axel.. dom håller dock bättre om du sätter en M30 på en amazon...


Är det så att du har erfarenhet av oservade bakaxlar, som börnats på ett hjul? det håller dom inte för...

Den 1030 (samma skit som M30) som sitter på min 240 turbo har inte visat några som hellst symptom på förslitning trots en körstil där hjulspinn och bredställ på dom första tre växlarna förekommer. ca 260hk..


Det sitter inte 1030 på 240 turbo utan 1031, mkt grövre.

_________________
Emil Rapp
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



Zwofurti skrev:

Det sitter inte 1030 på 240 turbo utan 1031, mkt grövre.


både rätt och fel..

Det sitter 1031 orginal på 240 turbo. men det sitter 1030 på min.

1031 (t.o.m. ca 83 års modell) har dana 44 kronhjul och pinjong, diffen är en hybrid mellan dana 30 och dana 44, alltså samma diffdrev som 1030 (dana 30) och det är vanligtvis diffdreven som ger sig på båda axlarna.

efter 84 har 1031 samma innehåll som 1030, dvs dana 30 rakt av. Huset är dock något kraftigare.

1030 har samma innehåll som M30
1031 t.o.m. ca 83 har samma innehåll som M31

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Hade egentligen inte tänkt uppdatera förrän jag gjort nåt stort igen. Men jag känner mig lite sugen att rapportera de små framstegen jag gjort.

Jag tog en paus i en månad för att samla krafter, sen var det på't igen bara. 5 dagar i garaget efter jobbet i sträck. Fick lite småsaker gjorda, men inte så mkt som man velat kanske.

Allt är nu lackat och monterat igen förutom flippfronten. Dock så märkte jag när jag monterat allting inkl. dörrsidan och armstöd och allt på högerdörren att jag missat nånting så dörren går inte att öppna från insidan, så jag måste riva isär igen. Men det är ett senare problem. Stör mig lite bara då jag inte kan minnas att jag inte monterade allt som skulle dit.

Sen så påbörjades arbetet med stolsfästen av lite hålat vinkeljärn jag hittade på metallåtervinningen. Där lyckades min hjärna fungera på sätt jag aldrig trodde den kunde, då jag endast med en tumstock och tankeverksamhet lyckades smida ihop rätt stabila stolsfästen i ett stycke på första försöket, som dessutom passar både i originalfästena och stolen utan att behöva borra ett enda hål till. Men det ska stabiliseras upp lite mer innan dom åker i på riktigt.

och äntligen ska styrningen vara "färdig". Har haft lite problem med P-ändar. Köpte Vänster P-ände från KG, men den visade sig ha för lång kona för att kunna skruvas fast i pitmanarmen. Det märkte jag inte först så jag drog åt den lite mer än jag borde och så var det gängpaj på den, och jätteglapp. Men på SVIS kunde man minsann berätta att det fanns två olika längder, och de hade den kortare i lager, så nu sitter det en fräsh P-ände på ordentligt. Nu hoppas jag bara att glappet i styrsnäckan försvinner när den får servoolja och lite tryck, annars blir det att justera och/eller renovera.

Ska försöka få tag i ett centreringsverktyg i veckan så jag kan montera kopplingen och lådan så jag kan lyfta i motorn och börja dra lite el. Sen är det nog dags för vinterbilen/reservdelsbilen att komma på besök och lämna ifrån sig lite delar, typ kylare, bromsok, bromsservo mm.

och förhoppningsvis blir det uppstart i sommar med en Weber 36/36 DCD och standardtopp. Jag måste få köra kärringen lite också. Inte bara sminka.

En bild kan jag bjuda på. Hejjarop mottages tacksamt.


_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Sådärja. Monterade kopplingen häromdagen (6-puckad sinter + provtryckt Saabas 900 tryckplatta) Hade fel urtrampningslager när jag skulle sätta ihop lådan och motorn, men igår kom ett nytt på posten och det långa urtrampningslagret passade som handen i handsken. Och när jag ändå stod där oljig å jäklig i natt så tog jag tag i "det stora lyftet" på en gång. Lite dumt att göra ensam, men det gick!







Rullar på nu.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



Bra jobbat Conny! jag kanske hinner inspektera till nästa helg om det passar dig?

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Tog hjälp av Axel idag och fick lite smått å gott gjort som jag inte fått gjort utan honom. Tack å bock!

-Fixade glappet i styrsnäckan (bara å justera, men bra att ha nån med som är van vid att justera servostyrsnäckor).

-Drog fast rattstången ordentligt, det hade jag glömt göra i all hast med att få i instrumentpanelen.

-Drog loss originalbromsarna fram och tog tillfället i akt att bli av med de (om än välventilerade) luftstoppande dammskydden. Monterade ventilerade skivor från 164. Oken är inte på plats då jag ska beställa nya, sportigare belägg och bromsledningar. Står och väljer och kväljer när det gäller belägg. Har hittat Mintex 1144 och Tarox till oken... Några erfarenheter? Lutar åt Mintex trots priset.

Kan bekräfta att 164-bromsar är bult on, men jag rekomenderar byte av hjulbultarna till 164:ans då de är några mm längre och jag tror bilprovningen skulle klaga på att muttrarna inte gängats sin hela längd. Det fungerar dock prima att knacka loss dom från 164 och montera i samma veva som man byter skivan.

Fick också lite klarhet i hur remmen till kompressorn ska dras, och att det antagligen blir servopump även i den installationen.
"Nästa vinter, då lägger vi på en rem..." :lol: :lol: :lol:

En bild som vanligt bjuder jag på, så jag inte tas för en lögnare.


_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare


Det börjar likna nåt nu. Men det blir ingen kompressor i år. För mycket kvar att bygga och för mycket kliande i gasfötterna, styrarmarna och växelhänderna.

edit: Ändrade trådtiteln också för att få bort den påbyggda känslan.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



Stiligt fäste där!
Nu kan det ju inte vara så farligt mycket kvar att meka dit på den innan uppstart.

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Startmotor och lite el och vätskor kvar innan uppstart... Sen behöver jag dra bromsledningar, montera bromsok, resten av elen, bak- och vindruta, framlamporna och kardanaxeln så är det bara att tuta och köra (efter att jag monterat en tuta då, annars får jag bara köra).

_________________
Conny Uppvall
Citera
ZeonSe
Södertälje
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17



underbart jobbat på bilen.
sitter själv på en 1970 144:a och har planer på att fixa till den lite, såg tackv are dina foton att min kära bror har bytt bra saker på min bil som exempelvis till 164:ans bromsok och skivor, sitter en B20 i min så jag håller ögonen på ditt arbete när du berättar något så man får lite tips inför komande vinter...sorry missade att tråden eventuellt var död sorry....

_________________
Tobias Kuru
Raggare och driftare i Södertälje med Chrysler 180 & Volvo 144
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (67446 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande