Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (41091 totalt)
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Har uppdaterat lite dåligt märker jag...

Bilen är på hjul och banpremiären blev avklarad på Kinnekulle:

Morgonen på fredagen den 13:e April var det packning och förberedelse av ekipagen i garaget och stämningen var på topp! I strålande solsken och med temperatur som var en av de högsta i år bar det iväg från Göteborg till Kinnekulle Ring. Resan gick bra och bilen ramlade inte isär vare sig i framvagn eller bakvagn, gott teckan så långt! Väl i depån kontrollerade jag alla skruvar och det satt fortfarande fast.

Grillning i solen innan det var dags att ge sig ut på banan. Vi var drygt ett tiotal ekipage varav de flesta riktiga räserbilar med rutinerade chaffisar. Jag som hade nyskruvad bil och som aldrig kört på banan åkte tillsammans med standardbilarna i långsamma grupppen.

Banan är helt klart en rolig och kuperad bana med många blinda kurvor som nyper åt mot slutet och det gäller att få lite koll på spåren innan man kan stå på lite mer. Den blinda högfartsvänstern under bron efter start och mål är lite spännande bland annat. Vi körde i kvartsstintar och det blev nog närmare 1,5 h effektiv körning på banan, kul! Det blev inte mycket tidtagning för min del men jag uppskattar att jag åkte runt på 1.06.xx och att det går att åka fortare vet jag. Fick mycket bra tips under dagen men behöver åka med snabbare folk nästa gång för att få bättre utvecklingskurva känner jag!

Upptäckte att det rök under huven efter ett pass på eftermiddagen. Det visade sig att det läcker olja från toppkåpan som rinner ner på grenröret. Läckaget kommer från en av täcklocken/pluggarna som jag saknar och istället sitter det en frysplugg där istället... Den håller inte måttet längre så det måste fixas, tror det är gängpaj så jag kan nog inte sätta dit en orginalplugg. Summan är att det stänker olja när jag varvar ur motorn.

Bilen verkar fungera fint så här långt! Kul att vara igång så pass tidigt på säsongen! thumbs up

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Det har åkts på bana så då blir det uppdatering!

Lyckligtvis blev det ingen resa med jobbet förra veckan så det blev utrymme till att köra på Falkenberg med SVKG.

Ny bana för mig så jag anmälde mig till långsamma gruppen. Fick hjälp av en garagekollega, Mikael, som visade spårval ståndsmässigt i en fin Alfa Berlina, tack för det! Upptäckte ganska snart att det gick lite för långsamt så jag kunde inte köra på som jag ville.





Bytte till mellangruppen vilket gav betydligt mer utrymme för min egna körning. Bilen känns bra och beter sig snällt tycker jag förutom att jag troligtvis skulle få bättre bromskänsla med andra belägg och bromskylning (kör orginalbelägg nu).



Sista passet körde jag med snabba gruppen och jag upplevde inte att jag var någon bromskloss där heller vilket var riktigt kul!



oljeläckaget på kamkåpan har jag inte fixat så det blev till att torka upp lite efter varje pass med det gick fint. Inget läckage så det hamnar på bana så det fick gå! thumbs up


Tackar SVKG för en kanonkväll med glada miner, inga stora incidenter och mycket körning. thumbs up
Tack även Nisse för dom fina bilderna!

Kul att träffa lite nytt folk här ifrån också!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
oj oj oj vad jag uppdaterar dåligt...


Det har blivit mer åka av sen sist, på Kinnekulle.

Blev en del trevligheter som fint väder, folk från forumet och en väl fungerande bil!
Bästatiden hittills blev 1.04.95 vilket jag är nöjd med.

Har monterat Heigobågen med bra resultat så nu känner man sig lite säkrare i alla fall! oljeläckaget är åtgärdat även det!

Nästa körning blir nu på lördag, Sturup KM3 med MGCC. Tyvärr verkar det som att två tappra 924:or inte kommer till start vilket är tråkigt... Hade varit kul att mäta sig med likasinnade!

Nåväl, bifogar en stämningsbild från Kinnekulle. Tackar Tomas Pihl för bilden!




Ska försöka få ihop en racerapport efter helgen!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Racerapport: MGCC KM3 Sturup Raceway 070804

Första KM:et för mig för säsongen och andra gången på Sturup. Förra året var det blött och bilen var i princip orginal så det var mycket spännande hur det skulle gå!
Tvätt och polering, byte till r-däcken och kontroll av vätskor var ända förberedelserna på bilen.

Åkte ner från Göteborg på fredagskvällen och övernattade hos Mats, världsklass på det! thumbs up

Väl på plats på banan vi 8-tiden blev det besiktning och förberedelser vilket flöt på utan några problem. Lånade laptimer av Tomas igen (kanontack! ) och monterade filmkameran.

Första tidsträningen var ganska avvaktande och jag försökte mest hitta runt vilket gick ganska bra. Bilen gick bra och utan dramatik fick jag en bästatid på 1.15.39 enligt laptimern. Det visade sig att det var ganska snabbt i jämförelse med stora delar av fältet vilket både var kul och överraskande. Kände att det fanns en del tid att plocka både här och där på banan då jag inte riktigt hade bekantat mig med banan.

Till tidsträning två passade jag på att ställa mig längre fram i line-up:en för att förhoppningsvis få lite draghjälp av de lite mer rutinerade förarna Josen, Kullman, Fredrik o mfl. Gick ut med Henrik (Cyberoid) bakom mig men släppte fram honom då jag lovat att filma honom en stund. Det blev ett ganska raskt tempo med en gång och Henrik viftade på baken i var och varannan kurva. Hade lite mer fart så jag klämde mig förbi och lade driftingfilmandet på hyllan och koncentrerade mig på min körning istället. Hade ingen kontakt med bilar framför så det blev till att köra mitt eget race utan draghjälp. Hade mer fart i bilen än första tidsträningen och snabbaste tiden blev på 1.14.18x tror jag vilket blev tredje bästa tiden i roadsport C tätt efter Dennis Kullman i sin Miata. Josen körde på 1.13.xx vilket var imponerande!

I racet stod jag bakom Josen och Dennis och jag hade innerspår och Fredrik i sin Fiero bredvid. Blev lite rörigt med nedräkningen vid starten men kom ändå iväg ganska ok när starten väl gick. Lyckades hålla mitt innerspår efter Josen och det var tätt mellan mig och Fredriks Fiero. Lyckades hålla innern igenom högfartsvänstern och lyckades passera Dennis som låg på utsidan. De kommande två varven var jag flitigt uppvaktad av Fredrik och Dennis vilket var stressande. Tappade fart i BMW-kurvan efter lite brehas och efter det kändes det bäst att låta dem passera. Strategin var att ta rygg och stressa dom men efter att missat apex något i högfartsvänstern driftade jag ut och smakade lite på det som finns utanför asfalten... Resultatet blev ett "halleluja-moment" när jag gick på bredställ över krönet... Lyckades hålla mig på asfalten och räta ut returkastet men tappade givetvis mycket fart och kontakt med täten (nåja, Josen var väl ytterligare en bit bort...). Tappade inte någon placering i alla fall utan gick i mål som fyra och mycket nöjd med dagen!

Nästa gång det blir åka av är på KM5 på Knutstorp, ser fram emot det!

Ska försöka lägga upp film när jag får möjlighet!



Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Trevlig rejsrapport Gustav thumbs up .
Nu vet jag vad för tider jag skall köra på Sturup, kan du så kan jag .

Kul att träffas igen och vi ses på KM5

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grattis till fin körning Gustav thumbs up - med den farten du har fått upp så blir det svårt att hålla sig framför i fortsättningen

Själv missade jag att filma detta rejs, filmade du rejset ? Alltid kul att se sig själv om du har möjlighet till att dela med dig film via mail vore det kanon.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Josen skrev:
Grattis till fin körning Gustav thumbs up - med den farten du har fått upp så kommer vi få det svårt att hålla dig bakom oss i fortsättningen

Själv missade jag att filma detta rejs, filmade du rejset ? Alltid kul att se sig själv om du har möjlighet till att dela med dig film via mail vore det kanon.


Tack för lovorden, ska försöka hålla farten uppe! Har lite att jobba på för att komma ner på dina tider, imponerande! Med lite rutin får man väl hoppas att man kan vara med och slåss!

Jag filmade alla körningar från KM3, ska försöka lägga ut det någonstans. Har tyvärr ingen hemsida att lägga upp det på...

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Trevlig sammanställning Gustav! Såg inte så mycket av dig under rejset förutom det moln av damm du lämnade efter dig på krönet. Det var gulflagg när jag passerade men ingen bil att i sikte... Måste varit en spännande resa?

Nästa gång ska jag få lite mer grepp i bakdelen och köra ifrån dig.

Ser också fram emot filmerna. Speciellt tidsträning 2 då du måste fångat några ordentliga bre-kas?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



headline skrev:


Jag filmade alla körningar från KM3, ska försöka lägga ut det någonstans. Har tyvärr ingen hemsida att lägga upp det på...

Mvh Gustav


Youtube?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Racerapport Ring Knutstorp MGCC KM5

Dagen började i ottan och det var uppklarnande men blött i Göteborg. Framme på Knutstorp så var det blött och det såg inte speciellt roligt ut, blött och regnet hängde i luften. Sedvanligt däckbyte (tack Edvin igen för domkraften!), inskrivning och besiktning som blev mer stressigt än normalt pga något sen ankomst.

Fri träning. Då roadsport A/B/RS/Historic hade tränat innan trodde jag att det skulle vara lite torrt i alla fall på banan. Så var det inte utan det var halt! Kom iväg efter Josen vilket kändes bra då det var första gången på banan för min del i år. Varven jag har i ryggen sedan innan är inte så många heller och med helt annan set på bilen kändes det bra att ta rygg på lite mer vana åkare. Det gick inte fort alls och det var kul att se Josen ligga och ratta fram och tillbaka i sökandet efter grepp. Hade ungefär samma "att-göra-lista" och det kändes ganska bra och det var bra varv att få tillbaka bilden av bansträckningen och bli lite varm i kläderna. Ska försöka lägga upp film på detta.


Tidsträning 1. Nu hade det i princip torkat upp helt, lite fuktigt här och där, och farten ökade markant. Det var lite mycket trafik tyckte jag och fick inte så många varv i eget tempo som jag hade önskat men resultatet var ändå väldigt bra. Hade inga förväntningar på tider annat än att det borde gå betydligt fortare än förra året med orginalchassi. Mitt personbästa på 1,17,56 från förra året flög all världens väg och jag klockade in på 1,12,560 som bästatid. Detta gav mig en 3:e-placering efter första träningen vilket sporrade rejält! Bilen går kanon men är fortfarande för understurd trots att jag skruvat lite på bakdämparna dagen till ära. Dock tyckte jag att det skramlade lite från bakvagnen/växellådan men lyckades förtränga det när jag gick in i depå. Pär H låg på förstaplats och Josen på andra.

Tidsträning 2. Eftersom jag hamnade lite "off" i tidsträning 1 så bestämde jag, Per H och Edvin att vi skulle gå ut tillsammans för att få upp farten tillsammans. Per var angelägen om att jag skulle vara snabbare än Josen (dom slogs om totalsegern) och Edvin sökte mer fart i sin bil (väldigt lika chassin på våra bilar) då det bevisligen var möjligt. Precis innan line-up så kom jag ihåg skramelljudet så jag tog en kik under där bak. Tur att jag gjorde det för två av skruvarna till en inre drivknut var urskruvade. Bara att lyfta bilen och dra åt grejerna samtidigt som fältet rullade ut på banan. Detta tog onödig tid och koncentration och när jag väl kom ut så hade jag ingen från toppen av tabellen att referera till och eftersom jag inte har någon lap timer fick jag ingen återkoppling på hur det gick. Resultatet var att jag överkörde för mycket. Åkte dessutom av i Kvällsposten ner mot Liton vilket troligtvis rubbade hjulinställningen fram något då ratten fick en lite annan position. På de varv jag fick var det snabbaste 2 tiondelar långsammare än tidsträning 1. Lite av en besvikelse måste jag säga och jag halkade ner till fjärdeplats inför rejset. Har iofs mig själv att skylla då jag borde kollat upp drivknuten direkt efter tidsträning 1. Då hade jag hunnit vara med i tid. Blev inget filmat pga tidsbrist.

Efter tidsträning 2 blev jag lite orolig för framvagnen men det visade sig att allt var rakt (till synes i alla fall), tajt och satt ihop. Däremot rubbades något med hjulinställningen men det få bli vintemek.

Rejset. Stog i 2:a startled på fjärdeplats på vänster sida, Pär först, framför mig stod Niklas Falk, något framför till höger stod Josen. Snett bakom stod Fredrik olsson i Fieron och bakom mig stod Edvin. Strategin var att komma iväg så fort det gick och förhoppningsvis ta en av miatorna och sen hänga med i täten. Viktigt var att hålla Fredrik i Fieron bakom då han är erkänt startsnabb och svår att köra om. Starten går och kommer iväg bra på 1:an, missar 2:an och ser min strategi rinna iväg tillsammans med miatorna och emellan kommer en svart bred amerikanare!! Jag skrek av besvikelse när jag väl fått i 2:an, förbannat helt enkelt. Fältet höll ihop ett varv eller så och mina attacker mot Fredrik var ihärdiga och konstanta. Var uppe jämsides på rakorna men fick se mig besegrad i bromsduellerna. Var frustrerande att inte komma förbi då jag hade mer fart i bilen. Då körningen var defensiv från Fredriks sida hade Edvin inga större problem att hänga med i kampen om fjädreplatsen. I utgången till rakan på varv 8 fick jag bättre fart med mig och hamnade på utsidan av Fieron. Det blev mindre och mindre asfalt kvar och till slut var jag ute och höghastighetsklippte gräsmattan/åkte båt med hela bilen utanför banan. Tyckte det var väl tufft av Fredrik och var rejält sur och tappade dessutom en placering till Edvin. Som tur var gick det bra med materialet och sur är jag inte längre. Nästa gång tutar jag tidigare Fredrik så du vet var jag är! Nu blev det jakt igen och var tillbaka i matchen efter ett varv. Både jag och Edvin högg mest hela tiden efter omkörningsmöjligheter men läget blev oförändrat och tajt mål.

Tack alla som gjorde det möjligt att köra, världsklass!!

om någon har bilder så hör av er!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Härlig körning Gustav!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3723



Himla kul läsning Gustav. Riktigt inspirerande. Det bevisar att det går att komma långt i en ganska standard bil. Bra kört. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3089



Riktigt imponerande körning ! Du har verkligen utvecklas snabbt, nu går det ju riktigt fort. Och med hyffsat standarbil. Tummen upp, det ger ju en själv lite inspiration för att ta sig ner nån gång och ge sig på knutan själv

Återigen stort tack för blocket !!!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Hoppas du hade en trevlig helg Gurra. Det ser ju ut till att ha gått ordentligt fort. Som de andra säger så är det imponerande med tanke på hur pass standard det ändå är. thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



headline skrev:

Mitt personbästa på 1,17,56 från förra året flög all världens väg och jag klockade in på 1,12,560 som bästatid.




Kanonbra kört! Jag vill inte att du skaffar en S2:a eller en turbo eller nåt.. Då blir du farlig...

_________________
--
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Tack för alla värmande ord, riktigt sporrande och kul! Kul att folk läser, det är ju liksom meningen... thumbs up

Cédric skrev:
Riktigt imponerande körning ! Du har verkligen utvecklas snabbt, nu går det ju riktigt fort. Och med hyffsat standarbil. Tummen upp, det ger ju en själv lite inspiration för att ta sig ner nån gång och ge sig på knutan själv

Återigen stort tack för blocket !!!


Hoppas blocket kommer till användning! Ser fram emot rapporter på hur det går!

Cyberoid skrev:
Hoppas du hade en trevlig helg Gurra. Det ser ju ut till att ha gått ordentligt fort. Som de andra säger så är det imponerande med tanke på hur pass standard det ändå är. thumbs up


Ja trevligt var det! Du får se till att komma med nästa år, rekommenderas!

FredrikÅ skrev:

:woot:
Kanonbra kört! Jag vill inte att du skaffar en S2:a eller en turbo eller nåt.. Då blir du farlig...

Du kan vara lugn Fredrik, vi kommer inte köra på samma villkor än på ett tag i allafall så du kan vara lugn! Däremot ser jag gärna att man får åka efter på någon bana för spårvalstips etc. Det är ju bara att släppa lite på gasen för dig!

Daniel engström skrev:
Himla kul läsning Gustav. Riktigt inspirerande. Det bevisar att det går att komma långt i en ganska standard bil. Bra kört. thumbs up


Kul att läsningen uppskattas, hade varit kul att mötas på någon bana nästa år, likheter mellan bilarna finns ju definitivt!

easec skrev:
Härlig körning Gustav!


Tack Mats, ja det blev lite över förväntan faktiskt!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Då var det väl dags för en uppdatering och stolpa upp lite inför nästa år!

Kortfattat blev det mycket kört i år även om det planerades för mer och relativt sett inte blev så många tillfällen. Tycker att jag är ganska bra kompis med bilen men det finns givetvis saker att förbättra både för mig och på bilen! Allmänt fläsk och mjukhet ska bantas/tränas bort till viss del.


Att göra på bilen är:

- Byta ut orginalbussningarna i framvagnen till hårda
- Byta fjädrar fram och kanske även bak (allmänt hårdare)
- Bygga färdigt min glasfiberhuv (som påbörjades i mellandagarna förra året... )
- Lättad baklucka/glasruta
- Bättre bromsbelägg
- Bromskylning
- Montera 6-punktsbälte
- Byta rattstången (lite glapp i en knut)
- Bygga nytt avgassystem eftersom man behöver katalysator

Utöver detta blir det allmän service med oljebyten, filter osv.


oj då... känns som att det blev en del ändå!

Som lite motivation kommer här en liten snutt från tidsträning på Sturup med MGCC.
http://video.google.com/videoplay?docid=-5692562270411677764&hl=en . . . .


God Jul!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
oj oj oj... över två år sedan förra uppdateringen, (inte) illa....

Har tyvärr inte blivit så mycket kört eller mekat mycket pga. att jag vekopendlar till jobb i Norge och få således inte tid till bilen i den utsträckning jag skule vilja.

Dock så har jag kört på Sturup i somras med MSCC vilket var trevligt.


Sedan senaste inlägget har jag bytt både fram- och bakfjädrarna och fått dit delrinbussningar i framvagnen. 4-punktsbälte hittade dit så nu sitter jag ännu bättre.

Har köpt nya Toyo R888:or och ett annat grenrör (från senare modell) som är svetsat istället för gjutet. Anledningen till bytet är viktbesparing. Ska väga och se hur mycket det faktiskt skiljer framöver, hoppas på några hekto...

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3089



Här går det undan med uppdateringarna:) Vad är planen för kommande säsong, blir det nåt km? Va kör du med för däcksbredd?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Cédric skrev:
Här går det undan med uppdateringarna:) Vad är planen för kommande säsong, blir det nåt km? Va kör du med för däcksbredd?


Hallå!

Jodå, väntar man på något gott så...

Har inga konkreta planer och inget bokat, tanken är att jag ska komma ut på bana i alla fall minst 3 gånger!!

Häpp, helt plötsligt fick vi ett delmål att sikta in sig på!

Jag kör på 225/50-15". Vad kör du med?

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



headline skrev:


Hallå!

Jodå, väntar man på något gott så...

Har inga konkreta planer och inget bokat.....


Vårruset med SVKG den 22e April är ju klassisk premiär?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (41091 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande