Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
53937 besök totalt
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Snyggt, vad kör du för ET? Spacer, tjocklek?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Passar 100 % till bilen thumbs up , så jädra snyggt.

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109



Blir ju nästan sugen att skaffa sig en 964a när man ser hur jävla grymma dom är...

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1379



-Den ser riktigt grym ut
Mycket snyggare nu än när den bodde här nere

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
964 skrev:
Snyggt, vad kör du för ET? Spacer, tjocklek?

Fram är det 8,5 ET 40 och bak 10,5 ET 46 ( 52 - 6 mm spacer).
Camber: 3 fram och 2,6 bak

Tack för alla trevliga kommentarer, de värmer.

_________________
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1142

Namndispens
Namndispens

Snyggt.
11-12 år sen, hardcore meck.
Allt går snabbare med en rolig blå bil :-)

Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
AndersK skrev:
Snyggt.
11-12 år sen, hardcore meck.
Allt går snabbare med en rolig blå bil :-)


Men nu förtiden meckar jag mer i garaget...
Vilken rolig bil det var.

_________________
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4506



Tjusigt med fälgarna, han inte se den i lördags! Thomas var så fängslande.

Tydligen skall man ha haft 2002or innan 964or. Jag hade 5 st. Roligt roligt thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Jens L skrev:
Tjusigt med fälgarna, han inte se den i lördags! Thomas var så fängslande.
Tydligen skall man ha haft 2002or innan 964or. Jag hade 5 st. Roligt roligt thumbs up


Min tii var super kul, hade den i tio år och jag saknar den.
Men 964an är en naturlig utveckling. Den är tillräckligt modern utan att bli tråkig..

_________________
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Hej Tobias,

Bilen ser snabb ut.
Går den rent nu?
Kommer du ner till NBR i år på banmötet?

Ett litet bidrag till vxl-låde diskussionen 8:32 slutväxeln har ganska kort livslängd har jag fått lära mig av egen erfarenhet. Jag och tidigare ägare körde den ca 1500 mil sedan var den slut. Ca 500 mil i Cup bilarna.
Ett av skälen är att om man får en liten skada så ligger det och nöter på samma ställe hela tiden (eftersom 32 är jämnt delbart med 8). Har haft det på min 993rs låda men nu monterat tillbaka till original.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



oj, det var en nyhet för mig hade lite funderingar på att byta utväxlning i min Cup.

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
LUX skrev:
Hej Tobias,

Bilen ser snabb ut.
Går den rent nu?
Kommer du ner till NBR i år på banmötet?

Ett litet bidrag till vxl-låde diskussionen 8:32 slutväxeln har ganska kort livslängd har jag fått lära mig av egen erfarenhet. Jag och tidigare ägare körde den ca 1500 mil sedan var den slut. Ca 500 mil i Cup bilarna.
Ett av skälen är att om man får en liten skada så ligger det och nöter på samma ställe hela tiden (eftersom 32 är jämnt delbart med 8). Har haft det på min 993rs låda men nu monterat tillbaka till original.


Är Bokad den 28/9 hoppas att jag lyckats finna felet innan dess, kört 3 bandagar här hemma utan något problem förutom att jag snart måste köpa nya bakdäck...

Du har väl en "CUP" G50/32 så din lägen borde vara väldigt bra även utan 8/32 slutväxel, priset på orginal är nog inte mycket lägre.

oljan behöver bytas oftare då jag tror det sliter mer. I min kalkyl så räknar jag med att slutväxlen håller ett par säsonger, men vad kul det är undertiden....

Har förvisso en genomgången orginallåda men diff i reserv, som jag kan stoppa in i bilen om det skulle behövas.

_________________
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
På Gelleråsen i Juli med nya de fyra CUP däcken så stannade motorn tre gånger i nya 90 grader Trösen kurvan och ville inte starta igen. Efter en lite fem minuter så startade bilen igen men jag fick åka med NOKAB Rescue bilen bakom mig...
Så nu har jag lämnat in den till M Tech Workshop AB för hjälp. Det är samma fel som jag hade på Flugplatz, Hoe Acht och på vägen ned på baksidan på SPA. Känns som något med bränslepump eller kabel som hamnar i kläm.

När jag var hos MTech så tittade jag även på min reparerade låda som Magnus plockade isär och gick igenom i samband med lagningen av fästet.
Tycker att lagningen och förstärkningen ser ut som något som borde varit där från början, hoppas att alla som bytt till RS svänhjulet även bytt styrhylsan. ( se bild.)

Före.


Efter.


Som vanligt hos M-tech så är hela lådan ordentlig rengjord samt uppmärkt.

_________________
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Hämtade bilen hos M-Tech i fredags. Felet verkar ha varit dåliga lödningar i larmboxen så att det blev glappkontakt.
De är nu omlödda och jag hoppas verkligen att felet nu är borta.

Frågan är om jag hinner testa den före Ringen i slutet av september.

_________________
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
fel

_________________
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



LUX skrev:
Hej Tobias,

Bilen ser snabb ut.
Går den rent nu?
Kommer du ner till NBR i år på banmötet?

Ett litet bidrag till vxl-låde diskussionen 8:32 slutväxeln har ganska kort livslängd har jag fått lära mig av egen erfarenhet. Jag och tidigare ägare körde den ca 1500 mil sedan var den slut. Ca 500 mil i Cup bilarna.
Ett av skälen är att om man får en liten skada så ligger det och nöter på samma ställe hela tiden (eftersom 32 är jämnt delbart med 8). Har haft det på min 993rs låda men nu monterat tillbaka till original.


Är det någon som har erfarenhet med 8:32 utväxling i en G-50 låda , jag tror att det skulle passa bra på svenska knixigare banor då 3:an och 4:an är för " seg " i vissa partier.

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Säsongen 2012 kan sammanfattas med väldigt mycket körtid och inte lika många modifieringar.

2 dagar på Knutstorp
2 dagar på Kinnekulle
4 dagar på Mantorp
1 dag på Gelleråsen
2 dagar på Ringen
1 dag på Spa
0 dagar med trailer...

Började säsongen att en rem i fördelaren gick sönder utanför Jönköping på väg ned Knutstorp. Tack vare det starka 964 gänget i Skåne så fick jag låna en fördelare under banmötet och lämnade bilen. Tyvärr så var även den hjulinställning jag precis fått gjord felaktig och det blev 5 mm toe istället för 0,5mm och blien styrde in dåligt och efter 65 mil och två dagar så var framdäcken helt slut.
Efter Knutstorp så var jag därför tvungen att beställa en uppstättning nya däck och då blev det en uppsättning Dunlop Direzza. Däcken hade ett fantastiskt fint grepp både i torrt och väta, släppte snällt och kontrollerat även i regn vilket inte M Pilot Sport Cup gör.

Reparationer och modifieringar som gjordes under säsongen
 FVD MAF Kit
 Byte till RS växellådsbussning från Delrin
 Renoverad fördelare, rem gick av inuti.
 Elektrisk styrservopump med fin begagnad styrväxel.
 993 förstärkningsstag till styrväxeln
 Nya bussningar och styrleder i framvagnen
 Nya drivaxlar
 En porsche tutknapp till Momo ratten.

MAF Kittet som monterades gjorde att bilen kändes mer alert och ljudet blev bättre. Detta i kombination med det nya RS växellådsfästet gjorde att bilen blev roligare att köra till banorna.

Den inför säsongen nymonterade elektrisk styrservopumpen visade sig vara helt rätt då jag orkade köra mer. Det är en pump från en Opel Astra turbo ( samma modell som GT3 CUP) som kopplades till en begagnad C2 styrservoväxel med hjälp av två slangar, ett modifierat Opel original fäste, ett par kablar och en av och på knapp.
Så här blev resultatet.



En bild från hösten.


Inför 2013 så blir det lite mer uppgraderingar men mer om det senare.

_________________
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Lysande Sickan! Vet du vad som står skrivet om Opel i Wehrseifen....!?!?!?!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Ruskigt fin 964:a du fått ihop Tobias! thumbs up

AndersK skrev:
Snyggt.
11-12 år sen, hardcore meck.
Allt går snabbare med en rolig blå bil :-)



Men oj vilken flashback jag fick av den där bilden - måste väl vara Isakssons gamla E30 i bakgrunden (?).
Den har jag åkt med, mest på tvären genom ett blött Stockholm sittande i baksätet och hållit mig i bågen...

Och Tobias och bakaxlar verkar ha varit ett återkommande tema under 02-tiden...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325



Hur lurig var elservopumpen att koppla in? Vad krävs i format av matning, signal mm

Tjusigt bil annars

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Martin G skrev:
Ruskigt fin 964:a du fått ihop Tobias! thumbs up

AndersK skrev:
Snyggt.
11-12 år sen, hardcore meck.
Allt går snabbare med en rolig blå bil :-)



Men oj vilken flashback jag fick av den där bilden - måste väl vara Isakssons gamla E30 i bakgrunden (?).
Den har jag åkt med, mest på tvären genom ett blött Stockholm sittande i baksätet och hållit mig i bågen...

Och Tobias och bakaxlar verkar ha varit ett återkommande tema under 02-tiden...


Tack!

Det är Isakssons gamla, den gick brett även med Anders..

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
53937 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande