Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 53937 besök totalt |
Min tii var super kul, hade den i tio år och jag saknar den. Men 964an är en naturlig utveckling. Den är tillräckligt modern utan att bli tråkig.. _________________ |
||||
Hej Tobias,
Bilen ser snabb ut. Går den rent nu? Kommer du ner till NBR i år på banmötet? Ett litet bidrag till vxl-låde diskussionen 8:32 slutväxeln har ganska kort livslängd har jag fått lära mig av egen erfarenhet. Jag och tidigare ägare körde den ca 1500 mil sedan var den slut. Ca 500 mil i Cup bilarna. Ett av skälen är att om man får en liten skada så ligger det och nöter på samma ställe hela tiden (eftersom 32 är jämnt delbart med 8). Har haft det på min 993rs låda men nu monterat tillbaka till original. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Är Bokad den 28/9 hoppas att jag lyckats finna felet innan dess, kört 3 bandagar här hemma utan något problem förutom att jag snart måste köpa nya bakdäck... Du har väl en "CUP" G50/32 så din lägen borde vara väldigt bra även utan 8/32 slutväxel, priset på orginal är nog inte mycket lägre. oljan behöver bytas oftare då jag tror det sliter mer. I min kalkyl så räknar jag med att slutväxlen håller ett par säsonger, men vad kul det är undertiden.... Har förvisso en genomgången orginallåda men diff i reserv, som jag kan stoppa in i bilen om det skulle behövas. _________________ |
||||
På Gelleråsen i Juli med nya de fyra CUP däcken så stannade motorn tre gånger i nya 90 grader Trösen kurvan och ville inte starta igen. Efter en lite fem minuter så startade bilen igen men jag fick åka med NOKAB Rescue bilen bakom mig...
Så nu har jag lämnat in den till M Tech Workshop AB för hjälp. Det är samma fel som jag hade på Flugplatz, Hoe Acht och på vägen ned på baksidan på SPA. Känns som något med bränslepump eller kabel som hamnar i kläm. När jag var hos MTech så tittade jag även på min reparerade låda som Magnus plockade isär och gick igenom i samband med lagningen av fästet. Tycker att lagningen och förstärkningen ser ut som något som borde varit där från början, hoppas att alla som bytt till RS svänhjulet även bytt styrhylsan. ( se bild.) Före. Efter. Som vanligt hos M-tech så är hela lådan ordentlig rengjord samt uppmärkt. _________________ |
||||
Hämtade bilen hos M-Tech i fredags. Felet verkar ha varit dåliga lödningar i larmboxen så att det blev glappkontakt.
De är nu omlödda och jag hoppas verkligen att felet nu är borta. Frågan är om jag hinner testa den före Ringen i slutet av september. _________________ |
||||
Är det någon som har erfarenhet med 8:32 utväxling i en G-50 låda , jag tror att det skulle passa bra på svenska knixigare banor då 3:an och 4:an är för " seg " i vissa partier. _________________ Hans Åhlén Porsche 964 Carrera Cup |
||||
Säsongen 2012 kan sammanfattas med väldigt mycket körtid och inte lika många modifieringar.
2 dagar på Knutstorp 2 dagar på Kinnekulle 4 dagar på Mantorp 1 dag på Gelleråsen 2 dagar på Ringen 1 dag på Spa 0 dagar med trailer... Började säsongen att en rem i fördelaren gick sönder utanför Jönköping på väg ned Knutstorp. Tack vare det starka 964 gänget i Skåne så fick jag låna en fördelare under banmötet och lämnade bilen. Tyvärr så var även den hjulinställning jag precis fått gjord felaktig och det blev 5 mm toe istället för 0,5mm och blien styrde in dåligt och efter 65 mil och två dagar så var framdäcken helt slut. Efter Knutstorp så var jag därför tvungen att beställa en uppstättning nya däck och då blev det en uppsättning Dunlop Direzza. Däcken hade ett fantastiskt fint grepp både i torrt och väta, släppte snällt och kontrollerat även i regn vilket inte M Pilot Sport Cup gör. Reparationer och modifieringar som gjordes under säsongen FVD MAF Kit Byte till RS växellådsbussning från Delrin Renoverad fördelare, rem gick av inuti. Elektrisk styrservopump med fin begagnad styrväxel. 993 förstärkningsstag till styrväxeln Nya bussningar och styrleder i framvagnen Nya drivaxlar En porsche tutknapp till Momo ratten. MAF Kittet som monterades gjorde att bilen kändes mer alert och ljudet blev bättre. Detta i kombination med det nya RS växellådsfästet gjorde att bilen blev roligare att köra till banorna. Den inför säsongen nymonterade elektrisk styrservopumpen visade sig vara helt rätt då jag orkade köra mer. Det är en pump från en Opel Astra turbo ( samma modell som GT3 CUP) som kopplades till en begagnad C2 styrservoväxel med hjälp av två slangar, ett modifierat Opel original fäste, ett par kablar och en av och på knapp. Så här blev resultatet. En bild från hösten. Inför 2013 så blir det lite mer uppgraderingar men mer om det senare. _________________ |
||||
Ruskigt fin 964:a du fått ihop Tobias!
Men oj vilken flashback jag fick av den där bilden - måste väl vara Isakssons gamla E30 i bakgrunden (?). Den har jag åkt med, mest på tvären genom ett blött Stockholm sittande i baksätet och hållit mig i bågen... Och Tobias och bakaxlar verkar ha varit ett återkommande tema under 02-tiden... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Tack! Det är Isakssons gamla, den gick brett även med Anders.. _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 53937 besök totalt |