Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (68009 totalt)
porsche356sc
Landskrona
Här sen Sep 2008
Inlägg: 7



ffrån vilka firmor i england beställde du nya bussniingar, mm till vxl länkaget.

_________________
Jonny Pedersen

Porsche 911 C2 1990, ev bliv banbil
Porsche 356 C 1965, Project outlaw
Volvo 850 2,5SE, Bruksbil
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Jag beställde bussningen till korset härifrån. http://www.design911.co.uk/fu/pt376_916_-cma81-cmo104/Porsche/911-1965 . . . .

Fick mail om att de lämnat butiken idag, kanske hinner de komma fram innan helgen.

Bussningarna till staget finns hos Porsche eller Utzon.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Jag har fortfarande en del kvar att ta tag i men idag tyckte jag det var dags att starta upp.

Gjorde en liten töntig filmsnutt av det (risigt gjord i movie maker) men jag bara älskar det gurglande ljudet i 964:an. Tyvärr fattar jag inte hur man får in filmklipp här på Rejsa.

Har även hittat lite matnyttigt om bromskylningen http://p-car.com/diy/coolingduct/

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Ok, då var det som jag gissade. Fram med sågen!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Det börjar närma sig.

Idag fick jag mycket gjort. Först monterade jag nya bussningar till växelföringen. Blev rätt förvånad när det visar sig att de nya bussningarna till korset har ovala hål redan från start. Kan det vara för att inte påverka växelmekanismen när motorpaketet rör sig? Även de vita bussningarna till staget är liiite glappa som nya också. Jaja, nu är det nya fräscha prylar i alla fall. Tillbaks med alla plåtar och skydd under bilen. Bytte ut alla plastmuttrar till plastsjoken, finns på Bilia för 2 spänn styck. Irriterande med de gamla dåliga som inte greppar efter alla av/på monteringar.

Sen var det dags för stolarna.
Det visade sig att Sparcos glidskenor inte är anpassade för stolar med sidomontering och blev rådd att använda Recaros istället. Skenorna passar rakt av på bilen. Även hålbilden för Sparcos sidofästen stämde med glidskenorna. Dock behövde hålen breddas eftersom stolen är smalare i bakkant. Efter att ha mätt och donat var det bara börja borra och fila. Eftersom stolen slår i botten på sidofästet innan sista hålet kan användas så skar jag bort en bit från detsamma. Provade att montera med stolen löst och det funkade. Tyvärr funkade det inte när allt var monterat???? Satte dit allt för att se hur man sitter och det funkar bra men jag skulle ändå vilja ner den där sista centimetern. Det får väl bli en justeringsfråga under säsongen, nu orkar jag inte pilla mer på det.

Nu är det bara bromskylningen kvar. Sågade upp hela hålet i stötfångaren och det ser nog inte så mörkt ut som jag trodde först. Ska bara hitta slang i veckan för på söndag ska jag åka slalom.


Ny bussning på plats, två såna går det åt.


Bussningen till växelkorset är oval redan från början. Jag borde kanske gå på lösningen som RS:n har med någon typ av stumt knutkors eller vad det kan heta.


Köpte två stycken fästen för bälteslåset på Porsche center. Det hade säkert gått att få till det själv men ibland är man lite lat.


Skenor och sidofästen borrade, sågade och monterade. Jag var noggrann med att mäta in allt så inget ska sitta i alltför mycket spänn. Det fungerade såklart inte, man får övertala stolen att följa med när man justerar.


Skenorna är så låga som det är möjligt men det känns åndå lite för högt.


Vaf.n. Jag kollade ju så att stolen gick att få ner i botten med lösa skenor. Ändå funkar det inte när allt är på plats. Den får sitta i näst nedersta hålet tillsvidare.


Den här lilla skruven var inte så kul att få på plats. Det är rätt trångt mot "kardan" tunneln.


Sådär ja, äntligen på plats. Nu är jag sååååå sugen på att komma ut och köra. Frugan tyckte förresten att det var synd att förstöra bilen sådär. Pfff, vad kan väl hon om sånt här.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Trevliga bilder !

Har du eventuellt någon bild av monteringen av bälteslåsen ?

Och artikelnummer till beslagen till bälteslåsen från Porsche ?

(vi sitter i samma båt ...)


Ragnar

_________________
Ragnar Joensen
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Snyggt! När det gäller bussningen i det du kallar korset så är det ingen skillnad på RSen. 993 rs/fick dock en länk där istället och uniballs istället för plastkopparna.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Ragnar Joensen skrev:
Trevliga bilder !

Har du eventuellt någon bild av monteringen av bälteslåsen ?

Och artikelnummer till beslagen till bälteslåsen från Porsche ?

(vi sitter i samma båt ...)


Ragnar


Inga bilder från monteringen men de ska sitta mellan skena och sidofäste för att följa med stolen när man justerar. Jag satte den mellan golv och glidskena först, bara att göra om.
Försökte mig på att ta några bilder idag på hur det ser ut monterat, inte jättetydligt men man får ändå en känsla för hur det funkar.
Artikel nr: 964.521.065.00.

Lycka till.


Fästet sett uppifrån.


Fästet sett bakifrån. Man ser hur tight det är mot tunneln. Du ser också hur mycket du behöver fila upp hålen i botten av sidofästet.



964 skrev:
Snyggt! När det gäller bussningen i det du kallar korset så är det ingen skillnad på RSen. 993 rs/fick dock en länk där istället och uniballs istället för plastkopparna.


Så var det ja. Hur har du löst detta, har du 993:ans lösning?

_________________
Jocke Rydell
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Jocke Rydell skrev:


Inga bilder från monteringen men de ska sitta mellan skena och sidofäste för att följa med stolen när man justerar. Jag satte den mellan golv och glidskena först, bara att göra om.
Försökte mig på att ta några bilder idag på hur det ser ut monterat, inte jättetydligt men man får ändå en känsla för hur det funkar.
Artikel nr: 964.521.065.00.

Lycka till.


Tackar !

Det var så jag gissade att det skulle vara, men jag var bara rädd förr att stolen skulle kännas sned att sitta i. Har motsvarande brickor på andra sidan ?


Ragnar

_________________
Ragnar Joensen
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Porsche tar väldigt bra betalt för de där 993-stagen så jag fick hjälp av Marcus på SMR att bygga om stagen istället då jag vet att han gjort det till sin egen bil. Nu är uniballs på det främre staget istället för plastkopparna. däremot hade han testat olika ledlager som ska ersätta korset mot lådan men inte hittat något bra som inte började glappa efter ett tag. Så han gör istället en ny bussning som ersätter den gamla i något slags hårt med självsmörjande nylonmaterial. Gjorde detta i vintras och testade första gången på Mantorp nu i helgen och länkaget känns väldigt tajt och precist nu.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Ragnar Joensen skrev:

Det var så jag gissade att det skulle vara, men jag var bara rädd förr att stolen skulle kännas sned att sitta i. Har motsvarande brickor på andra sidan ?
Ragnar


Ja jag gjorde en platta i 3 mm plåt för andra sidan.


964 skrev:
Porsche tar väldigt bra betalt för de där 993-stagen så jag fick hjälp av Marcus på SMR att bygga om stagen istället då jag vet att han gjort det till sin egen bil. Nu är uniballs på det främre staget istället för plastkopparna. däremot hade han testat olika ledlager som ska ersätta korset mot lådan men inte hittat något bra som inte började glappa efter ett tag. Så han gör istället en ny bussning som ersätter den gamla i något slags hårt med självsmörjande nylonmaterial. Gjorde detta i vintras och testade första gången på Mantorp nu i helgen och länkaget känns väldigt tajt och precist nu.


Jag har kollat hans 964 turbo tråd och sett vad som är gjort, det ser riktigt bra ut.
PM:ade honom faktisk om detta men fick inget svar, tänkte då att man kan ju alltid byta ut de vanliga bussningarna så länge. Hur dåliga var dina bussningar innan bytet?

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Den gråa i korset var nog aningen mer glapp än din eller lika. Plastkopparna hade gjort sitt. Jag hade kört dom på lite övertid med fett i kopparna. Har tyvärr inga mått på glappen. Det var egentligen inget peoblem med länkaget men skönt att veta att det är tajt och det känns skillnad nu. Tycker också att växlarna klickade i lite lättare när allt var genomvarmt på mantorp i helgen.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Jag hann inte få tag på slang till bromskylningen så den finns kvar att fixa. Det svettiga jobbet med att få hål i plåten vid kondensorn är i alla fall klart. Jag borrade ett hål först, sedan försökte jag med hålsåg. Plåten är rätt tjock och den sitter i vinkel så hålsågen högg fast hela tiden så det fick bli det gamla hederliga bågfilsbladet till slut.

Sedan var det dags för påställning och ut för en testrunda. Fasen vad skönt att sitta i en skalstol igen. Tillsammans med motor och växellådsfästena så känns det ända in i ryggmärgen när man kör . Precis som det ska alltså. Åkte och fyllde på 98 oktan för 911 spänn , det var faktiskt inte meningen utan helt omedvetet, är det ett tecken?

I söndags var det så dags för årets första slalomtävling på Malmby. Det var som jag redan visste mycket roligare att sitta i en riktig stol och köra slalom. Växlarna klickar i skönt med nya bussningarna och kopplingspedalen beter sig som den ska. Om det var huvud eller slavcylindern som var dålig tidigare vet jag inte men det är skit samma nu när det funkar.
Det visade sig också att stolen behövde komma ner ett snäpp till eftersom jag slog huvudet i taket med hjälmen på. Det åtgärdades igår och nu sitter man perfekt. Ska göra samma sak på passagerarstolen också.

Hålet för slangen är inte speciellt snyggt gjort men det kommer att funka.


Det ser inte ut att vara så stor skillnad i höjd men det räcker. Passagerarsolen sitter i näst sista hålet och förarstolen i nedersta.


Några nya klibbor har också hittat sin plats på tröskeln för i år.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Ja här händer inte så mycket. Har provat ett par slalomkörningar men senaste månaden har bilen bara stått i garaget, fortsätter att köpa grejor gör jag dock som vanligt. Jag har retat mig på några detaljer sedan jag köpte bilen och nu var det dags att göra något åt det. Vänster baklyse är bytt av förra ägaren och det matchar inte riktigt med det högra. Innan det vänstra blir fult så beställde jag ett nytt till höger sida, tyvärr restat hos Utzon men det kommer väl i sinom tid. Sedan har kederlisterna mellan trösklar och kaross krympt och krupit upp vid ändarna. Tyvärr är även en av listerna också restade men den borde komma hem snabbare än lycktan. Det blidde också ett nytt ändrör av grövre sort. Jag vet att inga av dessa prylar gör bilen snabbare men den måste ju vara fin också.
Nåväl, eftersom Mantorp är i antågande och jag har förra årets bromskänsla kvar i minnet så beställdes det även belägg från Pean (Carbotech XP10) och originalskivor från Utzon idag. Det är ett skit med de små tvåkolvsoken bak eftersom det knappt går att hitta fräsigare belägg till dem så jag beslutade att bara byta fram denna gång. Per på Pean var mycket bra att ha att göra med och jag har beslutat att börja jaga fram C4:ans 4kolvsok till bakaxeln. Då är det samma belägg fram som bak och allt blir mycket enklare. Är det någon som har eller vet vart det ligger och skräpar sådana ok så .
Knäpper lite bilder när jag arbetar med bilen nästa gång.
Over and out.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Lyktorna bak är helt slut och kommer att tillverkas när det är många nog som beställt. Det kan ta tid.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Nu finns det lite att rapportera.
Bytte bromsbelägg och skivor fram inför banmötet på Mantorp. Det blev nämnda Carbotech XP10 och originalskivor. Skivorna sjöng verkligen på sista versen då de var 24 mm tjocka mot nya 28 mm. Jag har lurat mig själv genom att känna på kanten som inte varit så markant och den visade sig vara 25 mm, hmm har något tidigare slipat ned kanten?
Ut för att bromsa in dem kvällen innan banmötet. Pratade med Per på Pean om hur man skulle "översätta" inkörningsinstruktionen från bana (enligt Carbotech) till gata. Stegvis uppvärmning med hastighetsökningar 30 - 60 - 90 -120 - 150 km/h. 3 st bromsningar i varje hastighet och kylsträcka mellan varje steg. När det var dags för bromsningarna från 90 så hände det något med beläggen för där blev bettet markant bättre. Fortsatte sedan med resten av bromsningarna men det blev varken bättre eller sämre och jag tror jag var slarvig med kylningen för när jag kom hem och ställde bilen så tyckte jag skivorna blivit blåanlöpta.
På Mantorp kändes det som bettet var bra till en början men sedan började pedalen sjunka igen. Snabb analys är dock att jag är för tveksam och måste träna min bromsteknik mera. Jag vet ju att man ska bromsa hårt och kort men det är jag för dålig på. Det blir lite ond cirkel av det hela då jag fegar ännu mer (läs bromsar längre) ju sämre bromsarna tar och de blir knappast bättre av det. Sedan är det kanske inte optimal bromsbalans jag skapat genom carbotech och nya skivor fram / Textar och slitna skivor bak. Frambromsarna får nog jobba mycket hårdare och det var flera gånger jag låste upp fram, ABS:en jobbade inte ens och det kanske den inte kan vid fel bromsbalans?
Nu börjar jakten på riktigt efter 4 kolvare från C4 bak för att kunna köpa belägg från hyllan. Jag envisas med att köra originaldimensioner på ok och skivor eftersom det blir helt annan ekonomi i det och jag vet att bettet finns där med rätt belägg.
Banmötet var trots det en fullträff. Växlingarna funkade perfekt och de problemen som fanns förra året är borta. Nu kan jag gå ner på tvåan och få mera fart i vissa partier. Vad i kedjan av reparationer (Huvud och slavcylinder, olja eller växellådsfäste) som rått bot på det vet jag inte men det spelar ingen roll, jag är bara så nöjd att det funkar.
Kul att det var så många 964:or på plats. Synd bara att man inte hinner prata med alla man vill så jag säger väl hej nu då


Nya bromsar fram



Efter inkörning. Var jag för slarvig med kylning mellan stegen? Nu är det dock borta och skivorna har en grå halvblank färg vilket verkar stämma med vad Carbotech beskriver.


_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Ja bromstekniken är viktig för att få grejerna att hålla/funka.

Instämmer också att tiden flyger iväg, för dig hann jag inte heller prata med vilket var synd!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



Jocke Rydell skrev:
Det börjar närma sig.



[b]Ny bussning på plats, två såna går det åt.




Fin bil! En fråga; vart sitter numer 2 av den där ovan? för det där är väl den rakt under spaken?

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
964 skrev:
Ja bromstekniken är viktig för att få grejerna att hålla/funka.

Instämmer också att tiden flyger iväg, för dig hann jag inte heller prata med vilket var synd!


Ja det får allt bli skärpning på både bromsteknik och depåsnack.


Rickard M skrev:
Jocke Rydell skrev:
Det börjar närma sig.



[b]Ny bussning på plats, två såna går det åt.




Fin bil! En fråga; vart sitter numer 2 av den där ovan? för det där är väl den rakt under spaken?


Tack, jag gör mitt bästa för att hålla ordning och puts på bilen.

Den sitter i andra änden av staget . Skämt åsido, ja den på bilden är under spaken. Staget är ca 50 cm långt så den andra sitter strax innan huvudbromscylindern i en kula fäst i ett plattjärn. Plattjärnet skruvas i underredet. Det var lättare än jag trodde att byta.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Jag kör med Ferodos standard belägg och körde som längst ca 45 minuter på Mantorp, fast på söndagen. Hade inga problem alls med att mina bromsar verkade vissna. Nu har jag ju förvisso 4kolvare bak, men som du säger så är det nog viktigt att inte kliva för snabbt på bromsen.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2169



Skumt det där med dina klossar.. Nu har jag visserligen XP8 men detsamma borde gälla XP10.
Mina kördes in tills de fadade helt enkelt, ett antal maximala inbromsningar (utan att stå still) tills fading uppstod, sen avkylningskörning i nån mil. Sen stillastående i minst 30min. Detta enl. Carbotechs instruktioner.
Efter detta är de helt enkelt helt omöjliga att fada enl min erfarenhet, på vilken bana som helst..

Eftersom du fick svampig känsla på banan undrar jag om du verkligen fick ordentlig fade under inkörningen?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (68009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande