Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (47088 totalt)
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Marcus S skrev:
Häftigt bygge! 4cyl E36 är mumma.
Riktiga R-däck och fetare fälgar ( 9" ) tycker jag du ska satsa på om varvtid är i fokus. Det gör sekunder, annat trams ger bara tiondelar


Tack så mycket
Tanken från början var att bygga en replika på en S42b20 som bmw tävlade med. Den gav 315 hk tror jag det var... Men sen la jag ner det som tur var och satsade på överladdning istället, vilket både är billigare och ger mer effekt Men valde ändå att bygga på denna motor dels för att den är lätt men även för att det är lite udda. Överladdade M50 finns det ju rätt gott om, men visst de ger ju sjukt med effekt så inget ont om dem

Angående däcken så håller jag helt med dig, kände på Knutstorp att dessa inte duger... Nu är bara frågan vad man skall satsa på för R-däck samt fälgar.

_________________
Martin Israelsson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



9x17 fälgar och 235-245/40-17 Kumho V70A. Medium eller Hard beroende på om tiondelar eller livslängd är viktigast. Är mitt tips

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1509



BMW-Izze skrev:
Himlar skrev:

Coolt! Kör du pneumatisk koppling också? Och hur gör du för att kunna köra länge, är det en stor tank eller använder du kompressor som fyller på under tiden bilen går?


För tillfället helt manuell koppling. Har liten kompressor och liten tank


Intressant teknik Har du funderat på att koppla på kopplingen också? Vilka fördelar har du siktat in dig på, mer än att det borde vara väldigt svårt att lägga i fel växel; har växlingstiden förändrats eller så?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Himlar skrev:
BMW-Izze skrev:
Himlar skrev:

Coolt! Kör du pneumatisk koppling också? Och hur gör du för att kunna köra länge, är det en stor tank eller använder du kompressor som fyller på under tiden bilen går?


För tillfället helt manuell koppling. Har liten kompressor och liten tank


Intressant teknik Har du funderat på att koppla på kopplingen också? Vilka fördelar har du siktat in dig på, mer än att det borde vara väldigt svårt att lägga i fel växel; har växlingstiden förändrats eller så?


Japp systemet är förberett även för koppling...
Den stora fördelen är ju som du skrev att man inte får i ettan när trean ska i, eller trean när femman ska i t.ex. Lådan är ju fortfarande original så den sätter ju begränsningen i växlingshastihhet. Dock så lär det blir konsekventa växlingstider varje gång, och inga missade växlingar. Vid test på bana så lär det väl visa sig hur växlingstider står sig mot vad jag tidigare haft. Bygger det mest för att jag tycker det är oerhört skoj, samt att man alltid tyckt det varit ballt med att peta i växlarna sekventiellt

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Vad säger ni angående krängningshämmarbussningar (de som håller krängaren i byglarna), funderar på Strongflex istället för nya från BMW. Är de bra eller anus?

Har idag iallfall gjort klart fästplattorna till den bakre krängaren samt kapat till krängaren, bara svetsning kvar.



_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Marcus S skrev:
9x17 fälgar och 235-245/40-17 Kumho V70A. Medium eller Hard beroende på om tiondelar eller livslängd är viktigast. Är mitt tips


Skiljer det mycket i grepp på Federal Rs-r och riktiga R-däck?
Den dimensionen du nämnt här skulle ju få plats i original hjulhus, men det behövs ändå nya fälgar samt nya däck... Om man ändå ska köpa detta då kanske man skulle satsa på bredare när man ändå handlar, sen kanske det innebär breddning av skärmar men det får man väl ta då Eller, ja kanske Om vi leker med tanken att fritt välja däckbredd/profil/diameter, vad hade ni valt då till Time Attack? Vad kör ni andra med som kör 2wd och åker fort?

_________________
Martin Israelsson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1068



10x18" med 265/35 är vanligt.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



595 RSR är att betrakta som ett riktigt bra gatdäck greppmässigt, möjligen något vassare. När jag gick från såna till begagnade, gamla r-däck (888) så upplevde jag ett klart bättre grepp. Och då finns det snabbare alternativ till r-däck än 888, tex V70A, och speciellt jämfört med mina gamla.
Däck och förarträning kapar många sekunder.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Ett tips: Dalhems har fina smidiga krängarfästen i alla möjliga storlekar. Flexar väldigt lite.
Länken visar 18mm men dom har väldigt många olika, både mm o tum.

http://dalhems.com/sv/p/7c94cfd481964d6d8ca37d3fe063ee95/bussning-kran . . . .


BMW-Izze skrev:
Vad säger ni angående krängningshämmarbussningar (de som håller krängaren i byglarna), funderar på Strongflex istället för nya från BMW. Är de bra eller anus?

Har idag iallfall gjort klart fästplattorna till den bakre krängaren samt kapat till krängaren, bara svetsning kvar.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Ett tips: Dalhems har fina smidiga krängarfästen i alla möjliga storlekar. Flexar väldigt lite.
Länken visar 18mm men dom har väldigt många olika, både mm o tum.

http://dalhems.com/sv/p/7c94cfd481964d6d8ca37d3fe063ee95/bussning-kran . . . .


Tack så mycket för tipset, men har nya original "byglar" så får väl använda dem, därför måste jag ha nått som passar. Men blir jag inte nöjd med resultatet så kan ju Dahlhems vara ett bra alternativ thumbs up

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
chrix74 skrev:
10x18" med 265/35 är vanligt.


Ja nu börjar det ju bli lite bredd Men för att få plats med detta krävs ju breddning, tjänar man på att köpa ännu bredare däck typ 275-295 om man nu ändå håller på, eller blir det bara onödigt tungt eller kanske man får svårt att få upp däckstemp

M|cke Fagner skrev:
595 RSR är att betrakta som ett riktigt bra gatdäck greppmässigt, möjligen något vassare. När jag gick från såna till begagnade, gamla r-däck (888) så upplevde jag ett klart bättre grepp. Och då finns det snabbare alternativ till r-däck än 888, tex V70A, och speciellt jämfört med mina gamla.
Däck och förarträning kapar många sekunder.


Okej, ja men det känns ju positivt. Ett riktigt R-däck med ordentlig bredd låter ju som en bra början för att plocka några sekunder, sen ordentligt med förarträning samt lite trixande med inställningar så kanske det blir bra det här

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Dax att läsa reglemente och se vilken klass man kan tänkas hamna i samt vad som eventuellt måste ändras/byggas...

Ingen som har några fler åsikter angående däckbredd? Vad säger expertisen här om däckbredd fram kontra bak. Min tanke är att köra samma bredd så det behövs gummi bak för att få ner effekt samt det behövs gummi fram för att bromsa. Men vet samtidigt att många åker bredare bak



_________________
Martin Israelsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



295 runtom om du ska åka fort i PRO.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
erikjakan skrev:
295 runtom om du ska åka fort i PRO.


Nu jäklar snackar vi
Vet i tusan om det inte blir att bredda bilen framöver och satsa på riktigt breda sulor någon stans i närheten av den bredd du nämner. Ska mäta och klura lite på hur mycket man måste bredda...
Och då bygga rörbärarmar fram samt fixa till rollcenter

Efter som det är fredag så har det varit fredagsmys i garaget ikväll. Svetsat krängare, nu återstår bara målning.

_________________
Martin Israelsson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Marcus S skrev:
9x17 fälgar och 235-245/40-17 Kumho V70A. Medium eller Hard beroende på om tiondelar eller livslängd är viktigast. Är mitt tips
Med så pass lätt bil skulle jag rek soft, min bil väger 1150kg utan mig med halv tank och jag har kört soft och dem har hållit en hel säsong med 500whp

Ballt bygge och imponerande arbete med seq-prylarna thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Jag tror att definitionen på en TA-säsong skiljer sig en hel del från en trackdaysäsong

Eller är det bara okunskap och fördomar från min sida? Upplys mig, hur många varv hinner man normalt sett med på en TA-dag? I full attack alltså, avkylningsvarv och liknande räknas inte Men givetvis förstår jag pga tävlingsupplägget så är det inte fokus på antal varv, bara det att man själv vill köra så mkt som möjligt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3445



M|cke Fagner skrev:
Jag tror att definitionen på en TA-säsong skiljer sig en hel del från en trackdaysäsong

Eller är det bara okunskap och fördomar från min sida? Upplys mig, hur många varv hinner man normalt sett med på en TA-dag? I full attack alltså, avkylningsvarv och liknande räknas inte Men givetvis förstår jag pga tävlingsupplägget så är det inte fokus på antal varv, bara det att man själv vill köra så mkt som möjligt



Jag har kört TAnu sedan 2012 (full säsong sedan 2013).
Ungefär 2timmar effektiv bantid på raceday brukar det maximalt bli, sedan finns det ju ofta träningsdag dagen innan som ger ungefär lika mycket körtid, så ungefär 4timmar total/racehelg de som väljer att köra träningsdagen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Wärhner skrev:

Jag har kört TAnu sedan 2012 (full säsong sedan 2013).
Ungefär 2timmar effektiv bantid på raceday brukar det maximalt bli, sedan finns det ju ofta träningsdag dagen innan som ger ungefär lika mycket körtid, så ungefär 4timmar total/racehelg de som väljer att köra träningsdagen.


Det blir såpass mycket körning alltså? Tänkte att det borde bli rätt långa köer med tanke på att det är 115 st reserverade startnummer (=anmälda?)

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3445



M|cke Fagner skrev:
Wärhner skrev:

Jag har kört TAnu sedan 2012 (full säsong sedan 2013).
Ungefär 2timmar effektiv bantid på raceday brukar det maximalt bli, sedan finns det ju ofta träningsdag dagen innan som ger ungefär lika mycket körtid, så ungefär 4timmar total/racehelg de som väljer att köra träningsdagen.


Det blir såpass mycket körning alltså? Tänkte att det borde bli rätt långa köer med tanke på att det är 115 st reserverade startnummer (=anmälda?)


Brukar lite grovt funka enligt följande på raceday: 15min warm up, kval 1 15min, kval 2 15min, final 10min. Är man inte top 8 i sin klass så missar man iofs finalen.

Grupperna brukar vara uppdelade så det är ungefär 10-12st på banan samtidigt uppdelat på klass och beroende på antal startande, har funkat smidigt med en check in fålla 15min innan heatet startar och som stänger 5min innan passet startar.

115 bokade startnummer är inte samma som 115bilar på startlinjen, det faller alltid bort en del folk/bilar.
Men jag har sett uppåt 90startande som mest och det flöt bra, mycket pga bra struktur i organisationen och skötsamma utövare.

Träningsdagarna brukar det inte vara lika mkt bilar och man delar upp i något större grupper men det finns gott om körtid och även dedikerade shakedown pass dedikerade enkom för de tävlande utöver de som kör trackday.

Nu skall vi kanske inte spamma sönder BMW-izzes tråd med detta.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Ripper skrev:
Marcus S skrev:
9x17 fälgar och 235-245/40-17 Kumho V70A. Medium eller Hard beroende på om tiondelar eller livslängd är viktigast. Är mitt tips
Med så pass lätt bil skulle jag rek soft, min bil väger 1150kg utan mig med halv tank och jag har kört soft och dem har hållit en hel säsong med 500whp

Ballt bygge och imponerande arbete med seq-prylarna thumbs up


Ja soft och 275-295 bredd är kanske rätt väg att gå om man ska åka fort. Såg i din tråd att du bytt från 275 till 295? Var det stor skillnad i fäste? Men du åker lite smalare fram eller?

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Wärhner skrev:
M|cke Fagner skrev:
Wärhner skrev:

Jag har kört TAnu sedan 2012 (full säsong sedan 2013).
Ungefär 2timmar effektiv bantid på raceday brukar det maximalt bli, sedan finns det ju ofta träningsdag dagen innan som ger ungefär lika mycket körtid, så ungefär 4timmar total/racehelg de som väljer att köra träningsdagen.


Det blir såpass mycket körning alltså? Tänkte att det borde bli rätt långa köer med tanke på att det är 115 st reserverade startnummer (=anmälda?)


Brukar lite grovt funka enligt följande på raceday: 15min warm up, kval 1 15min, kval 2 15min, final 10min. Är man inte top 8 i sin klass så missar man iofs finalen.

Grupperna brukar vara uppdelade så det är ungefär 10-12st på banan samtidigt uppdelat på klass och beroende på antal startande, har funkat smidigt med en check in fålla 15min innan heatet startar och som stänger 5min innan passet startar.

115 bokade startnummer är inte samma som 115bilar på startlinjen, det faller alltid bort en del folk/bilar.
Men jag har sett uppåt 90startande som mest och det flöt bra, mycket pga bra struktur i organisationen och skötsamma utövare.

Träningsdagarna brukar det inte vara lika mkt bilar och man delar upp i något större grupper men det finns gott om körtid och även dedikerade shakedown pass dedikerade enkom för de tävlande utöver de som kör trackday.

Nu skall vi kanske inte spamma sönder BMW-izzes tråd med detta.


Ingen fara, bara intressant läsning att få veta lite hur en racedag går till för en som inte hållit på med detta thumbs up


Nu är krängararna färdiga och den bakre monterad. Köpte Strongflex bussningar till dessa och såhär långt är jag mycket nöjd, känns rejält styva och hade bra passform.



_________________
Martin Israelsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (47088 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande