Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta -11 - Premiärtur gjord!
<<   1, 2, 3   >>
12801 besök totalt
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3215



Jag upplevde att mina va svampiga å eländiga,trots stålomspunna slangar...det är ju trots allt glidok med bara kolv på ena sidan, ingen märkbar skillnad mot orginaloken i mina ögon.
Kanske fungerar bra med bättre belägg,men det kändes inte intressant för mej att testa,fick ju anledning att byta ut dom,för brembo är ju mkt fränare i slutändan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
Mange K skrev:
Jag upplevde att mina va svampiga å eländiga,trots stålomspunna slangar...det är ju trots allt glidok med bara kolv på ena sidan, ingen märkbar skillnad mot orginaloken i mina ögon.
Kanske fungerar bra med bättre belägg,men det kändes inte intressant för mej att testa,fick ju anledning att byta ut dom,för brembo är ju mkt fränare i slutändan


Håller helt med dig egentligen.
Känns bara lite trist att behöva lägga ut runt 13-15000 till innan man ens kommit ut med bilen

_________________
Emil W
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3215



Mjae...utgifterna har bara börjat

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
Mange K skrev:
Mjae...utgifterna har bara börjat

Haha joo så är det väl "tyvärr". Det är ju inte direkt billigt att hålla på med detta..
Men men, detta år får bli en mjukstart och se så konceptet med bilen funkar.
SEN får man öppna plånboken rejält och börja handla grejer

_________________
Emil W
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skickade ett pm till dig

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
Har lite bekymmer med att få ordentligt tryck i bromsarna och behöver lite tips och råd..

Det började med att jag "bara" skulle byta bromsslangar.
Det visade sig dock att bromsslangarna som skulle på bilen inte alls passade..
Originalslangarna återmonterades och allt är tätt därikomkring.
Efter återmonteringen av slangarna så luftade jag systemet med en bromsluftare från biltema som suger, startade på oket längst bort.
Efter att ha fyllt systemet och luftat ett bra tag så hade jag fin känsla i pedalen när bilen var avstängd, när den startades så sjönk pedalen ner till botten.
Då luftades även ABS-enheten genom VCDS och bromssystemet luftades återigen enligt proceduren ovan.
Nu har jag återigen fin känsla i pedalen när bilen är avständ, den sjunker dock sakta sakta när bilen väl är startad och motorn går.

Att pedalen sakta sjunker tyder i min bok på att den tappar trycket och att det måste finnas luft i systemet eller att något annat är fel, dock har jag svårt att tro att det kan finnas luft kvar någonstans då det luftats i ett antal timmar nu..
Tänker jag fel när jag säger att något är fel?
Har ni några tips på vidare åtgärder, förutsatt att det jag beskriver verkligen är ett problem..
Bilen står nu upphissad och har aldrig faktiskt rullat utan den har varit upphissad sen jag började skruva.

_________________
Emil W
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1757



har man fått luft i ABS enheten är det ett helvete enligt min erfarenhet.

Matar du på med ny vätska medans du luftar.

Skaffade en som fyller på med vakum från behållaren när vi hade problem med en bil, fungerar klockrent

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
Babbe skrev:
har man fått luft i ABS enheten är det ett helvete enligt min erfarenhet.

Matar du på med ny vätska medans du luftar.

Skaffade en som fyller på med vakum från behållaren när vi hade problem med en bil, fungerar klockrent

Jag fyller upp behållaren och ser till att att den aldrig kommer nära min när jag luftar.
Jag körde igenom runt 1-1,5liter bara när jag luftade ABS-enheten, tror du det kan behövas ännu mer?
Får kolla runt om jag känner någon som har en sådan som man kan låna..

Men visst är jag inte fel ute när jag säger att detta inte är normalt?
Man blir lätt gråhårig när man gjort av med runt 2-3liter bromsvätska och ändå inte får ordentligt med tryck i systemet..
Ännu värre hade det varit om jag gjort det och lagt all tid på att jaga något som är "normalt"..

_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 615



Prova att lufta genom att trycksätta bromsvätskebehållaren istället. Du kan köpa ett enkelt lock som passar behållaren och som har slang med luftnippel på. Jag tror jag köpte min på mekonomen i Linköping. Man fyller upp behållaren och kopplar på locket med slangen till ett däck med runt 2 bars tryck i. Detta ger nästan dubbelt så högt diffrentialtryck jämfört med metoder att suga. Sedan ser du till att öppna varje ok rejält då du får lite flöde ut! Köp nån billig biltema bromsvätska tills du fått till allt, då kan du byta till nåt med hög kokpunkt.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
iqbad skrev:
Prova att lufta genom att trycksätta bromsvätskebehållaren istället. Du kan köpa ett enkelt lock som passar behållaren och som har slang med luftnippel på. Jag tror jag köpte min på mekonomen i Linköping. Man fyller upp behållaren och kopplar på locket med slangen till ett däck med runt 2 bars tryck i. Detta ger nästan dubbelt så högt diffrentialtryck jämfört med metoder att suga. Sedan ser du till att öppna varje ok rejält då du får lite flöde ut! Köp nån billig biltema bromsvätska tills du fått till allt, då kan du byta till nåt med hög kokpunkt.

Får kika på det!

Pratade dock med en VAG-mek idag som påstod att detta beteende var fullt normalt..

Men jo, det får nog bli en vända till Biltema för att inhandla lite billig bromsvätska så man kan lufta systemet några vändor till, för att se om det blir bättre.

_________________
Emil W
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1015



iqbad skrev:
Prova att lufta genom att trycksätta bromsvätskebehållaren istället. Du kan köpa ett enkelt lock som passar behållaren och som har slang med luftnippel på. Jag tror jag köpte min på mekonomen i Linköping. Man fyller upp behållaren och kopplar på locket med slangen till ett däck med runt 2 bars tryck i. Detta ger nästan dubbelt så högt diffrentialtryck jämfört med metoder att suga. Sedan ser du till att öppna varje ok rejält då du får lite flöde ut! Köp nån billig biltema bromsvätska tills du fått till allt, då kan du byta till nåt med hög kokpunkt.


https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/broms . . . .


_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
Spirou944t skrev:
iqbad skrev:
Prova att lufta genom att trycksätta bromsvätskebehållaren istället. Du kan köpa ett enkelt lock som passar behållaren och som har slang med luftnippel på. Jag tror jag köpte min på mekonomen i Linköping. Man fyller upp behållaren och kopplar på locket med slangen till ett däck med runt 2 bars tryck i. Detta ger nästan dubbelt så högt diffrentialtryck jämfört med metoder att suga. Sedan ser du till att öppna varje ok rejält då du får lite flöde ut! Köp nån billig biltema bromsvätska tills du fått till allt, då kan du byta till nåt med hög kokpunkt.


https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/broms . . . .



Såg den tidigare när jag slösurfade runt.
Blir att åka och inhandla en sån och några liter bromsvätska på biltema, så får jag prova och lufta en vända till.

_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 615



Men jag håller i och för sig med att om pedalen är stum men bara sjunker mycket långsamt så är det nog normalt. Det är nog det normala läckaget över bromscylindern som man märker. Om det är luft i systemet så känns pedalen mjuk och man får trycka ned den för att komprimera luften innan den blir hård.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
iqbad skrev:
Men jag håller i och för sig med att om pedalen är stum men bara sjunker mycket långsamt så är det nog normalt. Det är nog det normala läckaget över bromscylindern som man märker. Om det är luft i systemet så känns pedalen mjuk och man får trycka ned den för att komprimera luften innan den blir hård.


Borde inte läckaget vara konstant oavsett om motorn går eller är avstängd?
Dvs att pedalen bör sjunka långsamt oavsett om motorn går eller inte om man ser till läckaget i bromscylindern;

_________________
Emil W
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3215



Snömannen skrev:
iqbad skrev:
Men jag håller i och för sig med att om pedalen är stum men bara sjunker mycket långsamt så är det nog normalt. Det är nog det normala läckaget över bromscylindern som man märker. Om det är luft i systemet så känns pedalen mjuk och man får trycka ned den för att komprimera luften innan den blir hård.


Borde inte läckaget vara konstant oavsett om motorn går eller är avstängd?
Dvs att pedalen bör sjunka långsamt oavsett om motorn går eller inte om man ser till läckaget i bromscylindern;


bromsservon hjälper ju till när motorn är igång.
jag glömde montera en vaccumslang till servot efter ett lådbyte,höll inte på å få stopp på bilen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag tycker man ibland behöver köra en sväng och sen in å lufta en gång till innan det känns helt bra. Varför vet jag inte. Men ibland vill det bara inte bli bra, brukar inte bråka så mycket med det innan man testat hur det känns på riktigt. Risken finns att man då lägger tid på något som inte riktigt är ett problem utan bara inbillning. Tycker med att det går åt att lufta lite till senare när det gått en stund med för den delen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
Efter att ha testat exakt samma sak med vardagsbilen så konstaterade jag att det nog ändå inte var några problem med Jetta. Vardagsbilen betedde sig på exakt samma sätt..

Annars har det inte hänt jättemycket med bilen utöver att jag monterade på lite fälgar på den häromdagen.
Sen har jag ramlat över 4kolvsok från en TTrs med original 370mm skivor.
Jag funderar dock på om det är värt att köpa eftermarknadsskivor för ca 12000 eller om man ska köra på 340mm skivor med dessa ok som istället ligger kring 2000-3000kr.
Vad tycker ni andra här?
Är det värt att gå på stora skivor eller är det vettigare att lägga pengarna på soppa och bankörning istället?

_________________
Emil W
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag säger med 100% skit i dem slantarna inför säsong 1.

Det är tusen andra saker att reda ut innan det börjar gå så pass fort att det är bromsarna som är största flaskhalsen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
knotan skrev:
Jag säger med 100% skit i dem slantarna inför säsong 1.

Det är tusen andra saker att reda ut innan det börjar gå så pass fort att det är bromsarna som är största flaskhalsen


Du har en väldigt bra poäng där
Tanken var att ha en ide klar för vad jag ska hitta på med bromsarna.
Så att när det är dags att byta ut belägg/skivor som sitter på bilen nu, så kan jag montera på de större grejerna.

Annars har jag rivit lite i bilen och plockat ur baksäte, lite inredning samt stolarna fram.
Förvånansvärt nog så vägde allt jag plockade ur ihop till 109kg.
Då saknar jag stolar fram, vilket säkert lär bli 25-30kg som ska in i bilen igen.
Men det blev ändå mer vikt än vad jag hade kunnat gissa.
Hur mycket grejer kan man plocka bort utan att besiktningen protesterar?
Att jag kommer få återmontera baksätet är jag medveten om.

Så just nu håller jag på och letar efter en stol som kan tänkas passa i bilen..

_________________
Emil W
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag tror dem vill ha kvar det mesta av inredning på nyare bilar då dem troligen är en del av krockskydd men det är väll en idé att plocka ut tex bältesprylar elhissar etc bak om du tycker det är värt det. Tömma bagaget från reservhjul osv.

Vad väger bilen? Typ dvs

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 704


Trådstartare
knotan skrev:
Jag tror dem vill ha kvar det mesta av inredning på nyare bilar då dem troligen är en del av krockskydd men det är väll en idé att plocka ut tex bältesprylar elhissar etc bak om du tycker det är värt det. Tömma bagaget från reservhjul osv.

Vad väger bilen? Typ dvs


Jo precis, det är väl ungefär vad jag tänkt göra.
Ska nog svänga förbi stället där jag tänkt besikta den på och kolla vart de drar gränsen

Tjänstevikten är enligt papprena 1450.
Så kan jag lätta den lite till så kanske jag kan komma neråt 1350 med 2 stolar i, så det är ingen jättelätt bil egentligen men det går nog att ha lite kul med den ändå

_________________
Emil W
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta -11 - Premiärtur gjord!
<<   1, 2, 3   >>
12801 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande