Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster 986s 2003
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5924 totalt)
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Ghoofy skrev:
Mycket trevliga bilar det där, det blir lite tråkigt resonansljud med den typen av slutdämpare.
tror att ett extra rör på 1,5-2" som förbinder höger och vänster kammare i kröken vid ändrören skulle göra mirakel för det...


Hallå och tack för det, jag tror som du att det är stor risk för resonans runt 2800 rpm ungefär, vissa verkar komma undan detta med denna slutdämpare om de kör utan kattar (fråga mig inte varför). Jag har hört att det ska kunna funka med en bypass som du beskriver, jag har lekt med tanken att sätta dig ett rör med en liten ventil som jag kan vrida på bara för att testa vilken skillnad det blir. Det jag egentligen planerar som plan-b är att svetsa på ett t-stycke på krökarna mellan katt och slutdämpare för att kunna laborera med Helmholtz-resonatorer för att tweaka bort ev resonans. Först tänker jag montera i standardutförande och se vart vi landar. Hoppas hinna innan avställning sista okt..

_________________
Robert Jonsson
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 626



Nu har jag hittat din tråd också.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
i96danma skrev:
Nu har jag hittat din tråd också.


Lysande Dan! Inte i närheten av lika underhållande som din tråd är jag rädd, borde väl uppdatera lite hehe..

_________________
Robert Jonsson
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Kul att kika igenom min gamla aningen händelsefattiga tråd.. Kan såhär två år senare konstatera:
-Det nya avgassystemet som syns på bild ovan gav vansinnigt mycket "drone", svetsade på en pipa mellan utblåsen men det blev inte mkt bättre. Bytte slutburken till FVD Sound version, ett system som ser ut som OEM men väger mindre och låter roligare. Med 200-cel-kattarna var det en aning drone kvar men klart acceptabelt. Dessvärre kom jag inte igenom besiktningen med dom kattarna, så det blev att slänga på OEM 400 cel igen. Slutligen testade jag att jag plockade bort kattarna helt och kör headers -> raka rör in i FVD-burken, det låter och funkar makalöst bra. Måste dock hitta fungerande 100-200 cel, funkar ju inte att köra catless i längden. Borde väl ha HJS så vet man att det är bra grejor. Fabspeed antydde att de hade HJS 200 cel i sitt system, men det visade sig inte stämma att det verkligen var HJS när jag pressade dom lite. Lurigt..

Har även hunnit med att byta luftfilterboxen till en från 987, MAF från 987 (krävde en hel del omprogrammering av MAF-tabell etc, tack till magikern Claus på turbocenter) 997:ans 74mm trottel, IPD-plenum. Mappning. Upplever att det blev riktigt bra drag efter detta, dessvärre inte bänkad så det är den berömda "butt dynon" som jag lyssnat på.. Å andra sidan har jag märkt på bana att jag nu håller i princip jämt med 996/997 carreras på rakan och det gjorde jag absolut inte tidigare.

Jo, en kul grej till, jag fick tag på Hartech:s oljetråg för deras motorsportsatsning, det är den första konstruktion som jag faktiskt tycker ser vettig och logisk ut, det fick ersätta X51-tråget så nu känner jag mig riktigt safe vad gäller oilstarvation.

_________________
Robert Jonsson
Citera
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148



Jag tar platts och följer tråden

_________________
Jan K
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster 986s 2003
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande