Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A -75
<<   1, 2
10922 besök totalt
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Stenhårt stuk, gillar den ngt grymt thumbs up


_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Fanns lite jobb på den där

Riktigt roligt att gammel oplarna börjar bli fler, snart äger vi alla konbanorna runt om i Sverige

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Har glömt att uppdatera på länge.

Även om där faktiskt inte var så mycket rost, så var det för svår rost för mig
Så nu är Favorit Opeln tillbaka till en de tidigare ägarna och tillika rostmästaren Stefan alias Wiking72 he he.

Så nu återstår och se vad han gör med den, jag hoppas på retro ascona med Opel hjärta, men han har skrämts lite med V...v......volvo...

Så nu letas det en ROSTFRI Opel, gärna Ascona-A, men även Manta A/B och Ascona B är av intresse, bara den är ROSTFRI ha ha. (eller egentligen vilken jävla bakhjulsdriven Opel som helst ha ha)

och med tanke på hur lätt det är att hitta så slutar det säkert med att jag köper tillbaka den av stefan för dyra pengar efter det att den är vidgjort he he

Mvh.

Ps: Liten tår i hjärtat har man dock ha ha, den var så skön at köra

_________________
Ascona_A
Citera
knut
Hjo
Här sen Feb 2022
Inlägg: 9



Hej jag har en opel ascona 1,6 A-75 har en fråga fick min tank slangad så när jag skulle starta bilen så gick det ej.Bilen har varit ståendes det mesta under 20 års tid.
Kan den ha sugit upp så mycket skräp så bensinen ej når bensinpumpen i motorn?
Om du kan detta vore jag mycket tacksam.
mvh

_________________
Bengt Jean-Joakim Berger
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 319



knut skrev:
Hej jag har en opel ascona 1,6 A-75 har en fråga fick min tank slangad så när jag skulle starta bilen så gick det ej.Bilen har varit ståendes det mesta under 20 års tid.
Kan den ha sugit upp så mycket skräp så bensinen ej når bensinpumpen i motorn?
Om du kan detta vore jag mycket tacksam.
mvh


Skaplig trådlyft, som inte har med tråden att göra....

Men om vi ska ta ditt problem, har bilen stått i 20 år utan bensin så är nog insidan på tanken inte så rolig. Dessutom, har du kollat igenom resten av bränslesystemet? Slangar, pump och förgasare. Under 20 år hinner det bli mycket gegga, så mitt förslag är att du gör rent alla delar i systemet. Sen kan du ju ta en liten dunk och stoppa en slang i direkt från pumpen, för att utesluta resten av rör, slangar och tank.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knut
Hjo
Här sen Feb 2022
Inlägg: 9



Hej tack för ditt svar vi har kört efter att den stod 20 år men sen var det någon som slangade all bensin.Kan bilen ha sugit upp all skit som var kvar så man måste byta slangar från bak till fram kanske eller rengöra hela systemet.En fråga till finns det en bensinpump direkt sittande på tanken på dessa opel ascona -75 bilar.Tänkte att det kanske kan strejka redan där.Tack så hemskt mycket för ditt svar all hjälp är tacksamt motaget.mvh

_________________
Bengt Jean-Joakim Berger
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2766



Pumpen sitter på blocket (minnst jag rätt på förarsidan, främrehalvan av blocket just bakom fördelaren. Men det är väldans många år sen jag tittade på en CIH med mekanisk pump..). Du kan koppla loss slangen vid pumpen och vid tanken sen blåsa den ren med lite tryckluft. Kommer det mycke skit då kan de vara läge att gå över allt mellan pump och insug också (slangar, förgasare etc).

Sen skulle jag sätta ett genomskinligt filter mellan tank och slang, typ Biltema. Då ser man när det är dags att byta

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knut
Hjo
Här sen Feb 2022
Inlägg: 9



Hej tack för svar jag har bytt den mekaniska bensinpumpen det var lurigt men som du nämner så tror jag systemet är fullt med skit troligen.På själva bensintanken sitter det inte en mekanisk pump ?Eller styrs allt bara av den mekaniska pumpen på mororn.Jag har intresset men inte allt kunnande.
Men det är en rolig modell av bil så man får lära sig.Gör som du sagt försöker göra rent slangarna.
Tack för all hjälp
mvh

_________________
Bengt Jean-Joakim Berger
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2766



Bör inte skilja från Manta A, där suger pumpen på motorn från tanken utan någon mer hjälp på vägen.

Prova som sagt blåsa ur slangen, och sätt ett filter bak vid tanken. Är det fritt flöde från tank till pump så är det troligen i förgasaren det kommit skit

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knut
Hjo
Här sen Feb 2022
Inlägg: 9



Hej tack så mycket för detta svar har Covid för tillfället så snart blir det rengöring av bensinslangar.Vore kul att få den i bra skick igen den gick bra innan någon snodde bensinen.Tanklocket är bara en plastplopp.
Grabben säger får nog göra ren förgasaren.Att ställa in en weber förgasare blir nästa grej?
Tack för råden mvh

_________________
Bengt Jean-Joakim Berger
Citera
knut
Hjo
Här sen Feb 2022
Inlägg: 9



Hej en bensinledning hade gått av ibak så jag blåste rent systemet och lagade ledningen då gick den igång.
mvh

_________________
Bengt Jean-Joakim Berger
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Är det en "orginal"bil eller lite åt det busigare hållet??
Här finns en hel del opelgodis om det skall uppgraderas
Skönt att den är igång iallafall thumbs up thumbs up

_________________
Johan Axelsson
Citera
knut
Hjo
Här sen Feb 2022
Inlägg: 9



Hör av mig om det ska uppgraderas

_________________
Bengt Jean-Joakim Berger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A -75
<<   1, 2
10922 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande