Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-08-28/29 Gelleråsen med PCS
<<   1, 2, 3   >>
10243 besök totalt
Bernås
Huddinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 23



Handen utanför rutan....alltid när jag passerar GT3:or på Åsen, NOT! Detta var på avkylningsvarvet!!!! Inte när jag låg före/efter en viss grön 996:a

Jobbigt dock att ha den nosen i backspegeln kan jag säga!(den accar hårdare ut ur kurvorna än min....)

Tyvärr tog min belägg slut innan sista passet var avklarat (spännande i trösen )

Tack Marcus för de fina bilderna!

/Johan Bernås

_________________
Johan Bernås
Ingen bil nu....
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



VincentM skrev:


Sorry about the orange sized tyre bit my tyres got very warm during the day. As the sun started to shine and the GT2 started to disappear at the end of the straight tyre temp increased dramatically , I had to much air all day long it seems even if I took down the pressure each time.

I only reved the engine to 6000rpms when we drove home and I have turbo lag but still, you must have been really ready each time we had a go at the gas pedal !

Hope it's only tyre bits and not geometry or a bent wheel


No problems with the rubber bullet. skriver på svenska istället. Jag överdrev lite om storleken....

När vi drog upp i höög hastighet så låg jag kvar på femman och då fick du rätt stor lucka. Ja, och efter detta så var jag beredd mest hela tiden.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Daniel Nihlén skrev:
Det var en härlig dag med mycket körning!

Tack för åkturen Anders J, att det går att plåga gatdäck så hårt är beundransvärt! thumbs up

Schysta bilder, finns det några från R1 grupp 2 också?

Min bil hade lite obalans vänster fram vid lite högre fart när jag körde hem. Undrar om det beror på någon obalans som beror på för hård körning på curbs, eller om det är en flatspot från att ABS:en hackat lite i ojämnheterna ner mot trösen? Gamla gummirester på däcken? Jag försökte skava av det men det blev nog bara marginellt bättre? Tecken på att det är flatspot? Någon som känner igen fenomenet?


Nöjet var helt på min sida - kul att ses.

Jo gatdäck blir lite jobbigt när det är torrt och fint, det blir liksom inte lika kul som med R-däck och det blir lätt att man missar lite punkter här och där. Det var dock ganska trevligt klockan 9 på morgonen när banan var blöt och vi instruktörer provkörde konplaceringen!

Jag hade helt nya Conti Sportcontact 2 på till helgen - det är det bästa gatdäck jag kört på bana (har de på Mondeon också). Bra i regn och bra grepp i torrt (förr att vara en vanligt däck). Enda nackdelen är livslängden.

Beträffande obalans så var det samma för mig. När jag skulle köra hem på söndag eftermiddag efter att bilen stått still 5 timmar så var det som att köra på fyrkantiga däck! Någon mils landsvägskörning så var de dock som vanligt igen. Det fastnar massor av gummirester och grus i däcken när de blir varma.

Vi ses på Mantorp!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Marcus Lindén
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Daniel Nihlén skrev:
Schysta bilder, finns det några från R1 grupp 2 också?



Tyvärr inte, av den enkla anledningen att då var jag ute och körde på banan

_________________
Boxster Marcus
Citera
mans71
Vadstena
Här sen Aug 2004
Inlägg: 53



Jag körde på söndagen - jag tillhör ju OR...

Bokade en av dom där små stugorna att sova över i så man skulle vara pigg. Dom hade dock glömt att låsa upp grinden, så det blev till att klättra över stängslet när jag kom fram kvällen innan . Fick iaf. gratis frukost som "plåster på såren"

Detta var mitt 2:a banmöte, och det första i torrt väglag då! Det var precis hur kul som helst. Tillhörde absolut inte dom snabbaste, men jag satt och undrade ett antal kurvor vad det var för fel på bilen bakom mig eftersom det skrek så hemskt i däcken, men sen kom fram till att det var ju jag som skrek...

Fick också det stora nöjet att åka med en instruktör i en carrera rs - hel**te vad fort det gick! Naturlagarna verkade inte gälla för honom...

_________________
Måns Larsson
PCS 8064
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



mans71 skrev:

Fick också det stora nöjet att åka med en instruktör i en carrera rs - hel**te vad fort det gick! Naturlagarna verkade inte gälla för honom...


thumbs up I remember the 1st time I went with one of PCS instructors, it was a big eye opener for me for what you can do with a well prepared car with the engine at the back and R tyres and a great source of inspiration as well.
It's really good we have this opportunity with Porsche club, add some training and a little bit of talent and these guys will make you fast

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag har ännu inte lyckats få åka med nån instruktör (Har försökt många gånger)! otroligt svårraggat folk > ....

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Marcus Lindén
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Jag har ännu inte lyckats få åka med nån instruktör (Har försökt många gånger)! otroligt svårraggat folk > ....


Det är bara fortsätta försöka. Ett tips är att fråga tidigt, de blir uppbokade fort - speciellt eftersom många vill åka och instruktörerna är relativt få i jämförelse med antalet deltagare.

Har fått åka med ett par gånger och är alltid lika imponerad av deras lugn. De sitter och konverserar, pekar och förklarar och ändå går det så jäkla fort.

_________________
Boxster Marcus
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Fredrik C skrev:
Jag har ännu inte lyckats få åka med nån instruktör (Har försökt många gånger)! otroligt svårraggat folk > ....


Yes talk to them early and be there with your helmet when it's time. I have have had quite a few rides (last one this week-end) and you always learn something new

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Fredrik, kommer du till Mantorp får du gärna åka med mig några varv, så skall vi snacka lite spårval. Får dock bli på eftermiddagen efter racet. Vi instruktörer som rejsar får inte köra innan, räknas som träning inför tävling... Kollade in din körning på Gelleråsen, både från post A och B och det såg bra ut. thumbs up Det gjorde det för övrigt över lag för de allra flesta.

Full gas!
Ulli
(svart 944 S2 nr 77)

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Ulli skrev:
Fredrik, kommer du till Mantorp får du gärna åka med mig några varv, så skall vi snacka lite spårval. Får dock bli på eftermiddagen efter racet. Vi instruktörer som rejsar får inte köra innan, räknas som träning inför tävling... Kollade in din körning på Gelleråsen, både från post A och B och det såg bra ut. thumbs up Det gjorde det för övrigt över lag för de allra flesta.

Full gas!
Ulli
(svart 944 S2 nr 77)


Ähh, det är lugnt, träna på du... jag vinner iaf!

_________________
/ Jocke
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529




Angående att åka med en instruktör.


Vi är medvetna om att intresset är stort. Ett problem är att vi skall hinna stå på post och äta lunch. Det gör att vi kanske bara har 3-4 lediga pass på en dag. Detta gör att sannolikheten för att den tillfrågade instruktören skall vara ledig att åka med just då när den som frågar har ett körpass är liten.

Nu senast diskuterade vi detta problem och en lösning kan kanske vara att vi har några instruktörer avdelade som "taxi-chaufförer" och som enda uppgift har att skjutsa runt deltagarna.

Tyvärr händer det att några rundor försvinnger till icke körande. "Hej, kan jag åka med dig?" "Javisst, hoppa in". Väl i bilen frågar man "Vad kör du för bil?", "Nä, jag kör inte, jag är bara med min kopmpis och tittar lite!". Lite slöseri med tiden alltså - nu har man ju lärt sig att ställa frågan innan man hoppar in i bilen...

Att åka med banmötesdeltagarna tillför ytterligen en dimension till det hela och för egen del brukar jag åka med max 2 gånger per möte. Det är bara att erkänna att ju mer jag kör själv, desto mer obehagligt tycker jag det är att åka med på bana - detta oavsett vem som kör.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Anders Jonsson skrev:

Angående att åka med en instruktör.


Vi är medvetna om att intresset är stort. Ett problem är att vi skall hinna stå på post och äta lunch. Det gör att vi kanske bara har 3-4 lediga pass på en dag. Detta gör att sannolikheten för att den tillfrågade instruktören skall vara ledig att åka med just då när den som frågar har ett körpass är liten.

Nu senast diskuterade vi detta problem och en lösning kan kanske vara att vi har några instruktörer avdelade som "taxi-chaufförer" och som enda uppgift har att skjutsa runt deltagarna.

Tyvärr händer det att några rundor försvinnger till icke körande. "Hej, kan jag åka med dig?" "Javisst, hoppa in". Väl i bilen frågar man "Vad kör du för bil?", "Nä, jag kör inte, jag är bara med min kopmpis och tittar lite!". Lite slöseri med tiden alltså - nu har man ju lärt sig att ställa frågan innan man hoppar in i bilen...

Att åka med banmötesdeltagarna tillför ytterligen en dimension till det hela och för egen del brukar jag åka med max 2 gånger per möte. Det är bara att erkänna att ju mer jag kör själv, desto mer obehagligt tycker jag det är att åka med på bana - detta oavsett vem som kör.


Full förståelse för att det kan vara svårt at få tiden att räcka till.
Men just därför så borde man på något sätt organisera detta på nått bra sätt. En uppsamlingsplats dit man kan gå om man vill åka med vore ju inte så tokigt. På så vis så vet ju även instruktörer med tom bil vart dom kan åka o plocka upp liftare.
Sen är det väll lite olika bland instruktörerna oxå, huruvida man vill ha liftare eller inte...
Men att avsätt några instruktörer som kan tänka sig att skjutsa folk är ju kanon! o man behöver ju inte köra hela pass med passagerare heller det räcker ju med ett par varv åt gången så att så många som möjligt får chansen

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
mans71
Vadstena
Här sen Aug 2004
Inlägg: 53



Fredrik C skrev:
Jag har ännu inte lyckats få åka med nån instruktör (Har försökt många gånger)! otroligt svårraggat folk > ....


Jag stannade faktiskt kvar när jag kunde ha åkt hem i stället och väntade tålmodigt en halvtimme innan det fanns plats - helt klart värt väntan! Sen undrar jag om vi PCS medlemmar ger instruktörerna tillräckligt med cred - skulle kännas bra att få tacka dom alla efter träffen eller nåt för dom gör ett super-jobb och är egentligen hela anledningen till varför man är medlem i PCS thumbs up

_________________
Måns Larsson
PCS 8064
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Fredrik C skrev:
Sen är det väll lite olika bland instruktörerna oxå, huruvida man vill ha liftare eller inte...


Jag är säker på att alla instruktörer är positiva till att ha med passagerare. Annars skall man inte vara - och blir heller inte uttagen till - instruktör.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



mans71 skrev:
Sen undrar jag om vi PCS medlemmar ger instruktörerna tillräckligt med cred - skulle kännas bra att få tacka dom alla efter träffen eller nåt för dom gör ett super-jobb och är egentligen hela anledningen till varför man är medlem i PCS thumbs up


Jag tror att vi alla instruktörer känner en stor tacksamhet från deltagarna. Det är många som kommer fram och säger hej och tack när de åker. Dessutom är vi ganska många instruktörer som läser exempelvis rejsa och suger i oss av berömmet.

Jag tror säkert att bankommittén under vinterns gång kan hitta ett format för att ha någon/några instruktörer som avdelas till att köra "taxi". Det bör gå att lösa.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Låter trevligt thumbs up !
Vad körde du för bil i helgen Anders? Jag kan inte riktigt placera dig...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Fredrik C skrev:
Låter trevligt thumbs up !
Vad körde du för bil i helgen Anders? Jag kan inte riktigt placera dig...


En blå 996 Carrera.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41677

Forumägare
Forumägare

Anders Jonsson skrev:
mans71 skrev:
Sen undrar jag om vi PCS medlemmar ger instruktörerna tillräckligt med cred - skulle kännas bra att få tacka dom alla efter träffen eller nåt för dom gör ett super-jobb och är egentligen hela anledningen till varför man är medlem i PCS thumbs up


Jag tror att vi alla instruktörer känner en stor tacksamhet från deltagarna. Det är många som kommer fram och säger hej och tack när de åker. Dessutom är vi ganska många instruktörer som läser exempelvis rejsa och suger i oss av berömmet.

Jag tror säkert att bankommittén under vinterns gång kan hitta ett format för att ha någon/några instruktörer som avdelas till att köra "taxi". Det bör gå att lösa.


Jag tycker jag får enormt trevlig feedback. Faktiskt säkert en stor anledning till att jag jämnt kör taxi (och åker med och ger tips och glada tillrop )

Behöver ni taxichaffisar som kan sitta o prata medans de kör så ställer jag mig på ansökningslistan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Dtta fotades på en GT3, tydligen:

....men vem körde trettonåringens GT3? Vad jobbar trettonåringens pappa med? Kan han adoptera mig opåsedd också?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Magnus Thomé skrev:

Behöver ni taxichaffisar som kan sitta o prata medans de kör så ställer jag mig på ansökningslistan


Du är välkommen - när du skaffat en RIKTIG bil!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Eftersnack
2004-08-28/29 Gelleråsen med PCS
<<   1, 2, 3   >>
10243 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande