Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
338 besök senaste veckan (10847 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Jag tillverkade ett eget luftintag i glasfiber för motorn där luftfiltret sitter framför kylaren och får både kall och trycksatt luft.












Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Den 10:e juni 2011 bogserar jag upp bilen på gatan och riggar upp den för att ha som bas för kommande photoshoppande.





Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
December 2011. Det här är ett av de första stegen i photoshoppandet.


Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Januari-februari 2013. Vidare photoshoppande. De här är varianter som kan anses vara ganska färdiga.



Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Jag gör även varianter baserade på bilden sedd snett uppifrån. Här ser man hur jag breddat hela karossen från midjelinjen och neråt, det jag helst vill göra.



Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Ytterligare variant där jag lagt in min Cheva C10:a också!

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Jag provar också att skapa en CAD-modell i jobbets CAD-system. Ganska snart visar det sig att eftersom vi saknar ytmodelleringsmodulen så är det omöjligt att få till formerna bra.


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Wow Vilket projekt thumbs up


Otroligt snygg linje med framrutan, taket o vidare bakåt!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
23:e mars 2013. För att få CAD-modellen mer exakt börjar jag mäta upp karossen med hjälp av olika mätverktyg, t ex en tvåkrysslaser, vattenpass, talmeter mm.




Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

2013 var 3D-scan inte riktigt allmängods



Som kuriosa fick jag lite Daytonavibbar kring bakre halvan på just den här bilden, vet inte riktigt vad som gjorde det?


_________________
Magnus Thomé
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
26:e januari 2014. Efter mycket funderande bestämmer jag mig för att bygga ett nytt chassi och registrera bilen som ett amatörbygge. Då kan jag få bilen som jag vill, t ex med dubbla A-armar runt om. Det innebär så klart en massa extra arbete, men eftersom jag redan lagt så många år på projektet känns det rätt att inte kompromissa med vad jag egentligen vill. Min första idé är att göra hela kupéutrymmet av aluminiumhoneycombpaneler. Efter lite snackande med SFRO visar det sig att de inte är så pigga på det (vilket jag anat). Med någon rörstomme som bas kan det funka. Jag pallar upp bilen till en bra arbetshöjd och svetsar fast ett antal stötben i karossen som skruvas fast i garagegolvet för att förhindra att karossen slår sig när jag kapar bort golvet.





Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
För att testa fram en bra körställning och bestämma utrymme för motor, växellåda, avgassystem osv, bygger jag en kupémockup i trä. På grund av bilens låga höjd kommer jag inte ha några egentliga stolar i bilen, utan jag gör en bakre brandvägg som blir ryggstöd och sen kommer sittytan integreras med golvet. Kardantunneln blir rejält stor för att rymma avgassystemet också. Den kommer att vara sluten undertill. På detta sett får jag en väldigt styv konstruktion.







Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
29:e juni 2014. En jobbarkompis tipsar mig om ett gratis 3D-modelleringsprogram, Blender. Jag kör lite tutorials och lär mig hur det funkar och börjar modellera bilen. När jag provar att bredda hela bilen nedanför midjan tycker jag att den blir lite klumpig. Då testar jag att ge karossen lite cocacolaform. Efter ett tag blir det inte mycket kvar av Z:ans originalkänsla, men jag testar ändå hur det hela skulle kunna bli. Jag tycker själv att det ser ganska OK ut. Jag lägger ner en hel del jobb på att få ett aggresivt utseende. I slutändan bestämmer jag mig för att avvakta lite med att bestämma om jag ska köra vidare med detta utseende eller om jag ska behålla mer av originalkänslan. Det kommer i sig inte att påverka chassibyggnationen.








Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Jag fortsätter mätningarna av karossen för att få Blendermodellen så korrekt som möjligt. Här är det egentligen bara taket som behålls av det jag gjort hittills. Själva Blendermodellen utvecklas med rutor osv.




Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Den 26:e oktober 2014 blir det ytterligare en ändring i bilens inriktning. Tidigare har tanken varit att bygga en extrem banbil med fokus på snabbhet på bana och skippa komforten. Tilltagande ålder plus att jag kör och åker med i ganska extrema bilar på jobbet har gjort att jag inte längre har samma behov att att vara supersnabb på bana. Efter mycket funderande kommer jag fram till att jag vill ha en bil som har hyfsad komfort, men som ändå är relativt snabb på bana, tänk modern Porsche, BMW M3 osv.

Dessutom har jag en tendens att ta mig vatten över huvudet, så för att ha en chans att få bilen körklar innan jordens oljereserver tar slut, bestämmer jag mig för att överge tanken på egenkonstruerade hjulupphängningar. Istället gör jag en massa efterforskningar och kommer fram till att en BMW E39 kan vara en bra donator av hjulupphängningarna. Tanken är att behålla bakvagnen som den är och modifiera framvagnen till dubbla A-armar (egntligen multilänk, eftersom det är dubbla nedre spindelleder). Jag köper en bil och börjar demontera den.

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
I samband med köpet av BMW:n bestämmer jag mig också för att behålla karossen som den är och köra med breda skärmbreddare istället för breddning av hela karossen. Detta spar massor med arbete. Jag jobbar vidare med min Blendermodell.

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
15:e november 2014. Jag hänger upp BMW-bakvagnen i karossen. Den är otroligt lätt, med det mesta gjort i aluminium. Precis som planerat passar den bra.





Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
20:e december 2014. Jag hänger upp framvagnen ungefär där den ska sitta och jag gör ytterligare mätningar av framskärmen för att förfina Blendermodellen. Framvagnen är framflyttad för att få en längre hjulbas och bättre viktfördelning.


Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
12:e december 2015. För första gången på nästan 7 år svetsar jag fast något på bilen! Jag tillverkar fästen för rattstången från BMW:n. Den är också väldigt lätt.





Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
16:e januari 2016. Jag testar lite hur framdelen av chassit skulle kunna se ut.





Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
30:e januari 2016. Ytterligare förfining av Blendermodellen. Extra inspiration kommer från öldrickande och bra musik!



Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
338 besök senaste veckan (10847 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande