Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TBi -80/CAR Challenge
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
21 besök senaste veckan (188267 totalt)
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
På målsnöret lyckades man bli klar inför premiären, pgu borta-jobb veckan innan var jag tvungen att ha bilen på släpan redan 1a maj. Provkörningen hade i princip bestått av lite gasa i garagegången.

Två första passen gick till att köra in belägg och trimma på bromsvågen, inför kvalet började faktiskt bromsarna kännas ok.
Växellådan verkade fungera bra.

Jag hade även flyttat bak stolen, sänkt ratten och justerat fram pedalerna så nu kändes femman lite långt bort,
dock skall växellänkaget byggas om till nästa tävling (delar finns).

Har även bytt till något hårdare fjädrar bak och generellt svagare krängare,
upplevde inte problem med innerhjulet i långa kurvan innan rakan som jag gjorde förra året vilket var bra.

Tidsmässigt låg tiderna generellt lägre och stabilare än förra året, dock var årets bästa varv sämre än förra året...
Race 1 o 2 gick ok även om placeringen kunde vart bättre (4a i klassen o 9a totalt i båda race'n)


Efter att tittat på gamla o nya loggfiler är jag inte tillräckligt nöjd med resultatet så det blir en resa till
Gelleråsen om några veckor för en hårdare attack och lite testande.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557



jag och rikard som delar på 75TS'an som syns till höger i din bild (3 el. 4 nerifrån) befinner sig i början av utvecklingen av ombyggnad av racerbilen. låg vikt och pålitlighet är det som prioriteras.

Tävlingsdebut var på gelleråsen nu för en vecka sedan. Mycket roligt. vi kommer till kinnekulle med lite delar utbytta.

har du vägt bilen nyligen ? på mantorp i fjol fanns ju corner-weight som dom flesta r-åkare utnyttjade.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Jag vägde bilen i fredags (11 maj) till 934kg, några kg mindre än beräknat, dock hade jag nästan ingen soppa i tanken. Det är i sig mycket för en GTV som är så pass modifierad som min är men varför den är så pass tung är en gåta som förhoppningsvis får ett svar om 1000 år eller så..

Men eftersom jag måste ha en min. vikt på +954kg så är bilen viktad till det.

Väl möt på knutan (+100 mil eller så) ?

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557



Dom flesta som anger vikt på sin racerbil brukar väl mena bilens torrvikt, alltså med motorns vätskor men med tom tank och utan förare. 934kg är en respektabel siffra. men med tanke på mängden modifieringar jag läst om på din hemsida inte oväntat.
Det är ju dom där sista kg ner närmast 900kg som är svåra och innebär mycket jobb...
undrar om det finns någon 116 bil under 900kg ?

Vi kommer inte att komma och tävla på knutan/sturup, blir för långt med släp.
Men jag kommer förmodligen dit ändå, flyger till gtb och kör tillsammans min bror i hans 33'a.

Då kanske jag får lite mera tid att utöva lite spionage också :-)

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Hade sen tidigare bestämt mig för en repa till på Gelleråsen, Kullen lockade men med facit i hand känns det som att åka till Gälleråsen var rätt beslut...

Inför besöket byggdes växelspaken om för att hamna lite bättre så att man slapp lägga i 5:an med fingerspetsarna


Det hela blev i stort sett bra, lagom fram/bak men dock i längsta laget i sidled mellan 3 o 5an. Skall fundera och se om det går att göra ytterligare en optimering.

Slutförde även lite elektronik jobb. Då bilen har en bredbandslamda med dubbla analoga kanaler byggde jag ihop en simpel AFR led visare. Led 1 släckt innebär AFR 11 eller lägre och led 10 betyder AFR 15 eller högre.


Då tjejens DV kamera hade åsikter om banåka köpte jag tillslut en ny videokamera. Byggde ihop en liten burk så kameran fick spänningsmatning från bilen elsystem.


Kameran är en Panasonic, filmar i 16:9 direkt (mpeg2) på ett SD minneskort.
Köpte till ett 4GB kort, med det kan man spela in 1h50m i medium kvalite (5Mbps), ett 2GB kort ingick.


Smorde upp alla länkhuvuden och fixade oljetryckgivaren som lossnat och börjat läcka litegrann. Fick även tid att göra rent luftburk/filter samt tvätta ur bilen invändigt.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Strålande solsken och riktigt varmt. Kändes halare än sist men det flöt på ganska bra iallafall. Länkage, AFR o kamera fungerade bra hela dagen.

Jag hade justerat lite på bromsarna men de tog nu lite för mycket fram istället. Måste ha fått hjärnsläpp så någon justering gjordes inte. Dock hade jag problem med att bilen överhettade efter halva passet (20m pass). Kylningen måste förbättras till Knutan den 30 juni.

Filmade pass 2 till 4, länkar till en bloopers film (bjuder på lite av mina misstag), har dock inte kommit på något bra sätt att optimera filmen. Orginalfilmen är 704x576 102mb, denna 720x576 32mb.

http://www.race.d2g.com/files/mov/2007/gellerasen070606bloopers.wmv

Men själva vyn funkar bra med 16:9, dock körde jag med autofokus, tror det blir bättre med manuellt fokus. Kvaliten på org. filmen ser bra ut även på en tv (28" iallafall). Har även klippt ihop en mix av pass 2-4, dyker upp senare om nu någon skulle vara intresserad.


Men sammanfattningvis var träningen väl spenderad tid och gav ideer om hur optimera bilen ytterligare.

Väl möt på Knutstorp !

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557



snygg lösning med vxspaken. du har ingen bild på hur det ser ut bakåt ?
har du skarvat på den mot orginalfästet som sitter i vxlådan ?

Jag får kolla in bilen mera på knutan om 20 dagar...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Den sitter på axeln som sticker ut genom lådan, du är välkomen o spionera

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



Roos skrev:
Jag vägde bilen i fredags (11 maj) till 934kg, några kg mindre än beräknat, dock hade jag nästan ingen soppa i tanken. Det är i sig mycket för en GTV som är så pass modifierad som min är men varför den är så pass tung är en gåta som förhoppningsvis får ett svar om 1000 år eller så..


Det är dom enorma bromsskivorna som gör det!

Kul med lite film, jag får kolla när jag kommer hem. Vill du ha dom på min server så är det bara att hojta så kan du låna diskutrymme och bandbredd.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Schysst rulle
Föraren i cabben verkade blocka dig några gånger. Men du tog han fint på innern Även Porschen hade problem att ta sig förbi...

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Han verkade inte helt vaken eller nått, men blev uppmärksamad på det o skötte sig bra sista passet. Jag tror "cabben" var en Lotus, fanns två till men dom kom man aldrig ikapp...

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Dags för en superhelg med CAR Challenge på Knutstorp och banåka på Sturup under söndagen.
Trailade ned till Knutstorp och bodde i stugbyn fre/lö med tillhörande korvar och trevliga umgänge.

Men till det roligaste, tävlingen med två race som genomfördes på Knutstorp under lördagen.

Tidskval
Fick till ett skapligt varv på kvalet, samma tid som förra årets bästa tid (1:13.14). Tiden gav mig placering på led 7, innerspår och 3:de klass III bil (många treor). Med Mats (#13, GTV) och Bjurman (#66, 75a) på ytterspår var jag trots startplacering nöjd med min startposition.

Race 1
Brukar göra bra starter, men tvekade när det användes en röd flagga ? Fler än jag som missar och Bjurman måste klippa gräset. Får häng på Mats på innerspår, Bjurman halkar ned på 4:e plats. På andra varvet går det lite brett i snabba vänstern/högern efter krönet och jag håller igen lite där resten av racet, vilket ses i filmen att jag oftast tappar i det partiet mot mot Mats. Samtidigt lossnar knoppen till växelspaken, dunkar den på plats på rakan varv 3.

Bjurman kommer inte om Palm (#15, 75a) och jag och Mats skapar en liten lucka mot resten av fältet. Har bra fart mot Mats och tar sakta in och får bra kontakt. Bilen börjar överhetta däcken bak, får ett rejält släpp efter hårnålen. Noterar att Bjurman kommit förbi Palm och inser att han snabbt äter upp luckan. Försöker krympa luckan mot Mats men tappar igen fästet vid vänster innan rakan.

Tappar mot Mats och Bjurman äter upp hela luckan och tar sig förbi efter hårnålen på varv 9. Fortsätter åka brett och Palm kommer ikapp, blir plåt kontakt i högern efter nedförsbacken och bakvagnen släpper igen. Palm slinker förbi i vänster innan rakan på varv 10. Jagar Palm sista varvet men kan inte ta mig förbi.

Känns lite snopet att sluta som 4 men samtidigt himla kul att äntligen vara med och köra om pallplats.




Race 2
Inför race 2 som sker 1 timme efter race 1 gjordes ett fulmeck, lossade bakre k.hämmaren. Nu vet man vad man inte ska göra iallafall.... Gör en riktigt dålig start, har för mycket varv och kommer iväg med hjulspinn. Fastnar i trafik och kommer långt ut på curbsen i första högern. Hamnar näst sist i hela fältet.

För att det ska bli riktigt dåligt har bilen blivigt rejält understyrd, får nu kämpa för att inte hamna sist. Mot att kört 1:12.63 under race 1 har jag svårt att prestera låga 14 tider....

Motivationen är inte på topp iallfall... Det enda av intresse som sker under race 2 är eventuelllt 2x plåt kontakt mellan Bertonen och 164an efter hårnålen som delvis hamnade på film. Kommer i mål typ långt bak i fältet (näst sist tror jag).


Givetvis finns det filmer:
Sammandrag av race 1 (72MB)
http://www.race.d2g.com/files/mov/2007/knutstorp070630_race1_short.wmv . . . .

Sammandrag av race 2 (26MB)
http://www.race.d2g.com/files/mov/2007/knutstorp070630_race2_short.wmv . . . .

och så bjuder jag på en 180 gradare..
http://www.race.d2g.com/files/mov/2007/knutstorp070630_blooper.wmv

(finns lite mer info på sidan för inbördes)

Nu kommer jag analysera min egen film 1000ggr eller så, men det går i rätt riktning.

Väl möt Kinnekulle 4/8

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
CWaltgard
Goteborg
Här sen Jan 2003
Inlägg: 310



Härligt med filmer thumbs up
Det var 2 roliga rejs att se från läktarplats också.

_________________
Christian Waltgård
Citera
C Möller
Avesta
Här sen Maj 2007
Inlägg: 23



Mycket cool alfa gtv, är uppvuxen med en far o bror som är torsk på alfa. Har blivit många mil i bertones o GTV`s.

Lycka till med projektet.

Mvh Christian

_________________
christian möller

Porsche 911 Carerra C2 -90

Ex-Bmw M535-86
Ex-Bmw 2002-74
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Kort sammanfattning:

Tidskval
Får inte upp något bra tempo under kvalet och kvalar ganska dåligt (tider saknas för närvarande).

Race 1
Gör en skaplig start och kan till en början hålla skapligt tempo, dock håller det inte och tappar mot klungan. Sista varven blir mest att blockera 164an (Notera olof Palms tjuvstart i backspegeln...). Rullar till sist i mål på 5 plats.

Race 2
Gör en inte fullt så bra start och tappar, missar helt 164an som kommer flygande på vänstern. Olof Palm i 75an tar sig i kapp och jag släpper positionen lite väl snällt. Tampas lite med 164an på slutet, bakom denna gång. Slutar som 6a.




Lite filmer finns som vanligt

Sammandrag race 1:
Film race 1

Sammandrag race 2:
Film race 2

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Inte helt nöjd med hur chassiet jobbade bestämde jag mig för att göra lite förändringar:

Byte av fjädrar och en modifierad k.hämmare bak:


Svarvade till några spacers fram och bak, 10mm bak, 7 fram. Kommer troligen ha bredare nästa år men måste först byta till längre skruvar.


och för att bli riktigt snabb i depån skaffade jag ett par Ronald Turbo och Yokohama 048or.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
För att känna på nya chassiet åkte jag ned till fria kvällsträningen på Gelleråsen. Det såg riktigt fint ut på himlen fram till någon mil innan Karlskoga. Väl framme var det faktiskt uppehåll men efter första passet började det regna och fortsatte så hela kvällen.

Motorcyklarna slutade åka när det regnade och på så sätt fick man mycket åktid iallafall. Fick säkerligen närmare 1.5h körning i regn. Hittade bättre inställningar på broms och stötdämpare som fungerar att applicera om det blir regn till nästa möte på Mantorp (vilket inte är helt omöjligt).

Det verkar fungera bra och inga ändringar kommer behöva göras inför nästa möte om drygt en vecka. Trots regnet var träningen väl spenderad tid och bra träning, speciellt då det inte vart någon körning i regn sen 2005 förutom ett enstaka pass på Knutstorp.

Bjuder på en blooper filmsnutt med en 180 o en 360 gradare:

Blooper Film


Till helgen är det så dags för de två sista race'n på Mantorp !

Donkan !

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



Ser lite giftigt ut det där du!
Tur att det blir sol, det är det ju alltid på Mantorp.

Själv har jag inte ens kollat på däcken efter senaste vändan men det löser sig nog.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557





hårigt att använda plåtsax för tillverka spacers ;-)

Själv har vi massor ombyggt på bilen sedan kullen och endast en sväng runt villakvarteret som test, så det finns gott om underlag för ursäkter ...

/benny[/img]

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Citat:
hårigt att använda plåtsax för tillverka spacers ;-)


Det gäller att vara flink med fingrarna för att få en bra yta

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Var det r-däck på i filmen? Verkar iaf släppa ordentligt när det väl släpper

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TBi -80/CAR Challenge
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
21 besök senaste veckan (188267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande