Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -79 **SÅLD**
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5259 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10670


Trådstartare
Jag fick tag på en uppsättning halvdana vinterdäck på väloxiderade originalfälgar. Håller luften sisådär...
Det är inte överdrivet många dubbar kvar i dem heller p.g.a. tidigare ägares iskörning.

924:an verkar vara en hejare på halkkörning. Eller är det diffbroms på den? Jag tycker den drar iväg tokbra i det hala, och har rejält med driv framåt även då baken inte följer "nominella" hjulspår.

Det är jag inte van vid från tidigare RWD-bilar, de brukar ju tappa drivet då svansen viftar lite.

Defrostern däremot är ju inte stans bästa (och det var jag förberedd på också), så det får nog bli kupévärmare. Det är så jobbigt att sitta hopkrupen och titta ut genom den nedersta decimetern på rutan...

Såg att det låg en grenkabel i en bra-att-ha-påse, har det suttit motorvärmare & kupéuttag i den?

Iskörning??
Fresta mig inte nu

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3090



DJ skrev:
Jag fick tag på en uppsättning halvdana vinterdäck på väloxiderade originalfälgar. Håller luften sisådär...
Det är inte överdrivet många dubbar kvar i dem heller p.g.a. tidigare ägares iskörning.

924:an verkar vara en hejare på halkkörning. Eller är det diffbroms på den? Jag tycker den drar iväg tokbra i det hala, och har rejält med driv framåt även då baken inte följer "nominella" hjulspår.

Det är jag inte van vid från tidigare RWD-bilar, de brukar ju tappa drivet då svansen viftar lite.

Defrostern däremot är ju inte stans bästa (och det var jag förberedd på också), så det får nog bli kupévärmare. Det är så jobbigt att sitta hopkrupen och titta ut genom den nedersta decimetern på rutan...

Såg att det låg en grenkabel i en bra-att-ha-påse, har det suttit motorvärmare & kupéuttag i den?

Iskörning??
Fresta mig inte nu


Har precis samma erfarenheter om vinterkörning. Drivet är grymt bra, trots att man kör sladdigt. Även framkomligheten är riktigt fin, i.a.f så länge markfrigången räcker.
Undra om PCS har vinterslalom i år. Missade förra året, och i år har jag inte kärran påställd. Vore jäkligt kul att testa hur fort det går att köra...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



DJ skrev:
924:an verkar vara en hejare på halkkörning. Eller är det diffbroms på den? Jag tycker den drar iväg tokbra i det hala, och har rejält med driv framåt även då baken inte följer "nominella" hjulspår.

Nä, det tror jag inte. Diffbroms alltså. Vx-lådan är ju från en 924 2.0 NA -81 (om jag minns rätt) och den bör inte vara bromsad.

DJ skrev:
Såg att det låg en grenkabel i en bra-att-ha-påse, har det suttit motorvärmare & kupéuttag i den?

Yes, finns en anslutning på grenrörssidan i motorblocket. Om den funkar vet jag inte men den sitter där iaf! Tror att jag fusktätat ett hål till en kupe-uttag i torpeden vid handskfackshöjd ungefär, spana efter lite svart vävtejp där...

DJ skrev:
Iskörning??
Fresta mig inte nu

Haha, klart du ska ut och åka på lite ställ!

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17416



DJ skrev:
Iskörning??
Fresta mig inte nu
Jag provade en kamrats 944 på sjöis för några vintrar sen. Det är svårt att hitta bilar som är lika kul och effektiva att köra. Möjligen är de lite tröga att byta riktning med när bakänden redan är uthängd, men det får man leva med.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Lennart Mäkinen skrev:
DJ skrev:
Iskörning??
Fresta mig inte nu
Jag provade en kamrats 944 på sjöis för några vintrar sen. Det är svårt att hitta bilar som är lika kul och effektiva att köra. Möjligen är de lite tröga att byta riktning med när bakänden redan är uthängd, men det får man leva med.

Kanske beror på att tyngden är uthängd i ändarna? Motorn över framaxeln och vx-klumpen mellan bakhjulen?

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10670


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
DJ skrev:
Såg att det låg en grenkabel i en bra-att-ha-påse, har det suttit motorvärmare & kupéuttag i den?

Yes, finns en anslutning på grenrörssidan i motorblocket. Om den funkar vet jag inte men den sitter där iaf! Tror att jag fusktätat ett hål till en kupe-uttag i torpeden vid handskfackshöjd ungefär, spana efter lite svart vävtejp där...



Så gott det ska bli.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10670


Trådstartare
Ferdinand adopterades bort igår.

Hans nya husse har också i avsikt att testa naturlagarnas gränser på inhängnade asfaltsbanor, vilket känns betryggande.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -79 **SÅLD**
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande