Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -89 | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (25966 totalt) |
om jag inte är helt borttappad så tror jag US modellen har blinkers placerade framför främre däcken? Det är så roligt att många fastnar för 944:or, jag är avundsjuk på er allihop som äger en - dock inte missunsam! *Habegär* _________________ Linda Wallin |
||||||
Bromsservot väger ju lite, men jag är inte övertygad om att det är enbart postivt att ta bort det. Med i övrigt oförändrat bromssystem så blir det ju attans trögbromsat antar jag. Dessutom tror jag SBP har synpunkter. Till saken hör att Fredriks bil är tämligen ombyggd med separat paket med pedalställ med stående pedaler och bromsvåg samt tillbakaflyttad chaffis. Men jag tror den bilen är registrerad som ombyggt fordon eller vad det heter. Min 924 är attans tung att styra, jag hade kunnat överväga att nyttan av styrservo skulle kunna vara större än onyttan med dess vikt faktiskt... Dock är där två skillnader, dels har jag en mkt kort styrväxel med endast 2,25 varv och dels har vi olika framvagnar, jag har korta bärarmar med positiv skrubbradie och en S2 har långa med negativ skrubbradie (vid orginal ET). Har iofs aldrig kört ngn bil med korta bärarmar med servo ellr någon med långa utan så jag vet inte säkert vad det innebär. Jag vet ivf att min räser är tungstyrd... om du har tänkt åka med PCSR så tror jag där står ngt i reglerna att bilar med abs orginal måste ha denna kvar. _________________ Pär Hylander |
||||||
PÄR Tack för din info, jag har kollat Fredriks tråd och den bilen är ju mycket modifierad. Jag har nog tänkt mig att anpassa den här bilen för bankörning ungefär som om den skulle köras i Fyndbörsen men dock
utan att allt för mycket återställande varje år för att klara bilprovningen. Jag har kört bilar på bana både med och utan styrservo anledningen till att ta bort är igentligen bara vikt och effektsparande. Men den här bilen har så stark motor så den får troligen sitta kvar. Men först måste jag få till en reg.bes.till svenska skyltar så det inte blir något strul med dom instabila gubbarna som jobbar där. När det gäller banaktiviteter med bilen så är tanken att delta någon gång för skojs skull när Josen kör med sin miata men mest blir det nog fri träning på onsdagar i Karlskoga. Något deltagande i Porschetävlingar blir det inte. Efter att ha varit med åtta hela säsonger i fyndbörsen så är detta projekt en del i att dämpa abstinensbesvären. _________________ Rolf osbeck |
||||||
På allas inrådan så är nu kamkedja och glidplattor kollade och detta var troligen nyligen utbytt d.v.s. nyskick. Däremot var dom flesta ventillyftarna i dåligt skick och kan vara förklaring till att motorn gav ifrån sig knackljud.
_________________ Rolf osbeck |
||||||
Instämmer - kul att farbror har skaffat något nytt att sätta tänderna i.
Nästan som en shoping bil som man rejsar med. God Jul / Gott Nytt År _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||||||
Asså Rolf, det är till att ha trillat dit igen! Grattis till nyförvärvet! Men du ska väl inte blanda in Toyotan i ovanstående mening! 12500 landsvägsmil, 4 fulla långloppssäsonger med bra resultat och ännu inte öppnad i motorn. Stig (nöjd Toyotaägare ) _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||||
Hej Stig Du har rätt jag borde inte nämt toyotan ej heller bmwn däremot krävde golfarna renoveringar och ändå flera motorras. Den här bilen är ju nära anförvant med golfen och dessutom hördes inte motorn riktigt frisk så därav det omedelbara beslutet om demontering. Har tyvärr blivit försenad av ett annat objekt (BMW) så det blir nog inte mycket åka med den här bilen i år men jag följer eran framfart såväl som några av de tidigare bilarna jag ägt lika kul varje år och se hur det går.
Hälsn. Rolf _________________ Rolf osbeck |
||||||
Efter ett längre uppehåll pga av andra projekt så är jag nu igång med denna bil igen. Letar efter vart oljud i motorn kommer ifrån. Har kollat kamkedja och spännarens plastplattor bytt alla lyftare. Demonterat oljetråg alla vevlager och oljepickup är ok. Även motorkuddar är hela. Skall nu demontera oljepumpen och förväntar mig att den är slut. Oljetrycksgivaren är troligen ur funktion har 5kg tryck på alla varvtal? Hur får man bort frontplåten utan våld luftfiltret sitter under denna plåt??
Hälsn. Rolf _________________ Rolf osbeck |
||||||
Hur du tar bort frontplåten
http://www.clarks-garage.com/shop-ma |
||||||
Den som söker han finner! Med oljetråget nere så fann jag spetsen av ett kugghjul ! Den visade sig komma från kedjehjulet på avgaskammen. Troligen så har någon "gör det självare" före mig bytt kammkedja och spännare utan att inspektera kugghjulen. Här har vi alltså oljudet som jag letat efter. Det verkar dessutom vara så att oljetrycket i toppen varit dåligt men inte på vevaxelns lager. Har tagit isär oljepumpen ser sliten ut får konsultera Sanden på måndag. Oljetrycksreduceraren i topplocket fungerar när man blåser med tryckluft och oljekanaler är öppna till oljefiltret. Annonserar nu efter begade kammar!
_________________ Rolf osbeck |
||||||
Aj då, inte det billigaste felet man kunde tänka sig.!! Enligt Sandéns sida så har han kammar till salu. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Var uppe och titta på 944:a skruvandet hos farbror
om jag fattade det rätt så hade tidigare isärtagningar av motorn gjort att back/tryck ventil var igensatt och gjorde att ingen olja pumpades runt - att motorn har klarat sig så bra utan olja är ju fantastisk ! Man ser på bilderna nedan hur oljepumpen har tagit stryk - tur dock att det tydligen går köra med kammen trots att en kugge är av - nu kunde det köptes det en spillter fram från Sanden i stället Lite bilder från ett garage med mycket aktiviteter Mycket i alu på 944:an S2 Standardbromsarna lär ju räcka för racing _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Var och fick hjälp med att ställa hjulen på miatan och tittade på 944:a progressen
Tyvärr visade sig det att motorn var lite mer än "inkörd efter 19000 mil" - tur dock att det hittades innan maskinen sattes ihop igen. Blivit varm ? Rejäla doningar i 3 L fyra _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Hej Pär Jo du har rätt det går att borra en cylinder men i detta fallet så är alla cyl. skurna och öd kolvar kostar 4,200:-/st. Har köpt en 2.7 liters motor som har samma block som 3.0 liters och sanden har begade kolvar. Så vi får hoppas att det löser sig till en rimlig kostnad.
_________________ Rolf osbeck |
||||||
Jag börjar tro på Murphys lag om jävlighet. Den införskaffade 2.7 liters motorn var oxså skuren dock bara i två cylinder. Motorn är returnerad till säljaren och jag är motorlös? Eller är det någon som har ett motorblock liggandes?
_________________ Rolf osbeck |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -89 | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (25966 totalt) |