Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -89
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (25966 totalt)
Linda
Täby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 5



Josen skrev:
Citat:
Trodde det var en USA-grej!


om jag uppfattar det rätt så är det en US modell, vet inte vad som skiljer med EU och US modell mer.


Citat:
Är det du som ska ha bilen? Kul med fler 944:or i vilket fall!


Hoppas få prova farbrors bil då och då
Blir nog svårt att hålla emot farbror med miatan mot denna


Fler bilder kommer..

/Joachim


om jag inte är helt borttappad så tror jag US modellen har blinkers placerade framför främre däcken?

Det är så roligt att många fastnar för 944:or, jag är avundsjuk på er allihop som äger en - dock inte missunsam! *Habegär*

_________________
Linda Wallin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



osbeck.vsr skrev:
Fredrik intressant info vad har hänt med motorerna dom två som är utbytta alltså? Den här bilen har både styrservo och bromsservo dessutom abs men tack o lov ingen ac. Styrservo och abs brukar vi plocka bort men bromsservo har våra regler i fyndbörsen Gr.N som vi kört inte tillåtet att demontera. Varför gör man det?


Bromsservot väger ju lite, men jag är inte övertygad om att det är enbart postivt att ta bort det. Med i övrigt oförändrat bromssystem så blir det ju attans trögbromsat antar jag. Dessutom tror jag SBP har synpunkter. Till saken hör att Fredriks bil är tämligen ombyggd med separat paket med pedalställ med stående pedaler och bromsvåg samt tillbakaflyttad chaffis. Men jag tror den bilen är registrerad som ombyggt fordon eller vad det heter.

Min 924 är attans tung att styra, jag hade kunnat överväga att nyttan av styrservo skulle kunna vara större än onyttan med dess vikt faktiskt... Dock är där två skillnader, dels har jag en mkt kort styrväxel med endast 2,25 varv och dels har vi olika framvagnar, jag har korta bärarmar med positiv skrubbradie och en S2 har långa med negativ skrubbradie (vid orginal ET). Har iofs aldrig kört ngn bil med korta bärarmar med servo ellr någon med långa utan så jag vet inte säkert vad det innebär. Jag vet ivf att min räser är tungstyrd...

om du har tänkt åka med PCSR så tror jag där står ngt i reglerna att bilar med abs orginal måste ha denna kvar.

_________________
Pär Hylander
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



PÄR Tack för din info, jag har kollat Fredriks tråd och den bilen är ju mycket modifierad. Jag har nog tänkt mig att anpassa den här bilen för bankörning ungefär som om den skulle köras i Fyndbörsen men dock
utan att allt för mycket återställande varje år för att klara bilprovningen. Jag har kört bilar på bana både med och utan styrservo anledningen till att ta bort är igentligen bara vikt och effektsparande. Men den här bilen har så stark motor så den får troligen sitta kvar. Men först måste jag få till en reg.bes.till svenska skyltar så det inte blir något strul med dom instabila gubbarna som jobbar där. När det gäller banaktiviteter med bilen så är tanken att delta någon gång för skojs skull när Josen kör med sin miata men mest blir det nog fri träning på onsdagar i Karlskoga. Något deltagande i Porschetävlingar blir det inte.
Efter att ha varit med åtta hela säsonger i fyndbörsen så är detta projekt en del i att dämpa abstinensbesvären.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



På allas inrådan så är nu kamkedja och glidplattor kollade och detta var troligen nyligen utbytt d.v.s. nyskick. Däremot var dom flesta ventillyftarna i dåligt skick och kan vara förklaring till att motorn gav ifrån sig knackljud.

_________________
Rolf osbeck
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Hallå där!

Kul att det är på gång att hända grejer!

Finns bilen i trollhättan så man kanske kan svänga förbi och titta om det passar sig någon gång?

Gud Jul!

/Gustav Hedelin

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



Gustav Du är välkommen när det passar dig är oftast på plats.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Instämmer - kul att farbror har skaffat något nytt att sätta tänderna i.

Citat:
Jag har nog tänkt mig att anpassa den här bilen för bankörning ungefär som om den skulle köras i Fyndbörsen men dock utan att allt för mycket återställande varje år för att klara bilprovningen.

Nästan som en shoping bil som man rejsar med.

God Jul / Gott Nytt År

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



osbeck.vsr skrev:
Har däremot skruvat ihop några banbilar av golf gti, toyota och bmw samtliga av äldre modell dom har krävt rätt omfattande renoveringar och jag antog att detsamma skulle gälla även detta objekt , Men som sagt dina erfarenheter är värdefulla och mottages med tacksamhet.

Asså Rolf,
det är till att ha trillat dit igen! Grattis till nyförvärvet! thumbs up
Men du ska väl inte blanda in Toyotan i ovanstående mening! 12500 landsvägsmil, 4 fulla långloppssäsonger med bra resultat och ännu inte öppnad i motorn.
Stig (nöjd Toyotaägare )

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



Hej Stig Du har rätt jag borde inte nämt toyotan ej heller bmwn däremot krävde golfarna renoveringar och ändå flera motorras. Den här bilen är ju nära anförvant med golfen och dessutom hördes inte motorn riktigt frisk så därav det omedelbara beslutet om demontering. Har tyvärr blivit försenad av ett annat objekt (BMW) så det blir nog inte mycket åka med den här bilen i år men jag följer eran framfart såväl som några av de tidigare bilarna jag ägt lika kul varje år och se hur det går.

Hälsn. Rolf

_________________
Rolf osbeck
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



Efter ett längre uppehåll pga av andra projekt så är jag nu igång med denna bil igen. Letar efter vart oljud i motorn kommer ifrån. Har kollat kamkedja och spännarens plastplattor bytt alla lyftare. Demonterat oljetråg alla vevlager och oljepickup är ok. Även motorkuddar är hela. Skall nu demontera oljepumpen och förväntar mig att den är slut. Oljetrycksgivaren är troligen ur funktion har 5kg tryck på alla varvtal? Hur får man bort frontplåten utan våld luftfiltret sitter under denna plåt??

Hälsn. Rolf

_________________
Rolf osbeck
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004
Inlägg: 94




_________________
Johan Blomberg
Porsche 944 TURBO 1990
http://www.garaget.org/?car=62649
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



Tack Johan jag hade missat skruven som sitter under frontplåtsvingen i lamphuset , det går lättare när alla skruvar är borta.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Den som söker han finner! Med oljetråget nere så fann jag spetsen av ett kugghjul ! Den visade sig komma från kedjehjulet på avgaskammen. Troligen så har någon "gör det självare" före mig bytt kammkedja och spännare utan att inspektera kugghjulen. Här har vi alltså oljudet som jag letat efter. Det verkar dessutom vara så att oljetrycket i toppen varit dåligt men inte på vevaxelns lager. Har tagit isär oljepumpen ser sliten ut får konsultera Sanden på måndag. Oljetrycksreduceraren i topplocket fungerar när man blåser med tryckluft och oljekanaler är öppna till oljefiltret. Annonserar nu efter begade kammar!

_________________
Rolf osbeck
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Rolf.osbeck skrev:
Den som söker han finner! Med oljetråget nere så fann jag spetsen av ett kugghjul ! Den visade sig komma från kedjehjulet på avgaskammen. Troligen så har någon "gör det självare" före mig bytt kammkedja och spännare utan att inspektera kugghjulen. Här har vi alltså oljudet som jag letat efter. Det verkar dessutom vara så att oljetrycket i toppen varit dåligt men inte på vevaxelns lager. Har tagit isär oljepumpen ser sliten ut får konsultera Sanden på måndag. Oljetrycksreduceraren i topplocket fungerar när man blåser med tryckluft och oljekanaler är öppna till oljefiltret. Annonserar nu efter begade kammar!


Aj då, inte det billigaste felet man kunde tänka sig.!! Enligt Sandéns sida så har han kammar till salu.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Ja det får bli ett besök hos Sanden imorgon billigt blir det inte men man får alltid utgå från det värsta när man köper gamla billiga bilar.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Var uppe och titta på 944:a skruvandet hos farbror

om jag fattade det rätt så hade tidigare isärtagningar av motorn gjort att back/tryck ventil var igensatt och gjorde att ingen olja pumpades runt - att motorn har klarat sig så bra utan olja är ju fantastisk !

Man ser på bilderna nedan hur oljepumpen har tagit stryk - tur dock att det tydligen går köra med kammen trots att en kugge är av - nu kunde det köptes det en spillter fram från Sanden i stället

Lite bilder från ett garage med mycket aktiviteter thumbs up thumbs up












Mycket i alu på 944:an S2 thumbs up



Standardbromsarna lär ju räcka för racing

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Var och fick hjälp med att ställa hjulen på miatan och tittade på 944:a progressen

Tyvärr visade sig det att motorn var lite mer än "inkörd efter 19000 mil" - tur dock att det hittades innan maskinen sattes ihop igen.

Blivit varm ?



Rejäla doningar i 3 L fyra


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Aj, det såg inte kul ut.

Vill minnas jag läst att det är en fabriksaccepterad renoveringsmetod att låta enstaka cylindrar ha överdimensionskolvar. Dock osäker....

_________________
Pär Hylander
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Hej Pär Jo du har rätt det går att borra en cylinder men i detta fallet så är alla cyl. skurna och öd kolvar kostar 4,200:-/st. Har köpt en 2.7 liters motor som har samma block som 3.0 liters och sanden har begade kolvar. Så vi får hoppas att det löser sig till en rimlig kostnad.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Jag börjar tro på Murphys lag om jävlighet. Den införskaffade 2.7 liters motorn var oxså skuren dock bara i två cylinder. Motorn är returnerad till säljaren och jag är motorlös? Eller är det någon som har ett motorblock liggandes?

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Det skall finnas en firma Hirschberg i Falköping är det någon kan adressen till hans hemsida??

_________________
Rolf osbeck
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -89
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (25966 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande