Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2,0i GLX -92
<<   1, 2, 3   >>
33672 besök totalt
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
super7 skrev:
Galne skrev:
Bilen gick rätt fint

Hur blev karaktären på motorn då?


Motorn är rätt rapp och villig, men kräver lite varv för och gå rktigt bra. Tydligen gick den bättre när de fettade på blandningen efter att jag åkt för och lämna sonen till den före detta. Sitter ju ett "rätt" öppet avgassystem på. 3" med en 3"-fullflödes dämpar och röret mynnar framför vänster bakhjul!


Paranoia skrev:
Mumsig tråd det här, älskar när allt görs från grunden.
Synd det där med inbrottet men vissa har fått vänta längre på att polisen ska komma

Jag är ju då typ nybörjare på sånt här men det ni gjorde med motor, ger det nån effekt eller ökar det respons/körbarhet?


Inte så mycket effekt ökning, men toppen hade lite skador så den var tvungen och planas lite. Portmatchningen der ju lite kanske då det blir bättre kanaler för luften och gå i. Men inte jätte mycket, och vad gäller inslipning av ventiler och säten så var det ett måste. De ser inte fina ut efter och ha gått 17 000 mil med bly fri bensin och avlagringar.

Dock så är den extra fasen på ventilen till fördel då det blir mer spel och mindre saker i vägen för luften när den ska ta sig ut i cylindern. Samt att vi fräste sätena så långt ut på ventilen skapar med större öppning och möjlighet för luft/bränsleblandningen och ta sig in i cylindern!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5607



Galne skrev:
super7 skrev:
Galne skrev:
Bilen gick rätt fint

Hur blev karaktären på motorn då?

Motorn är rätt rapp och villig, men kräver lite varv för och gå rktigt bra. Tydligen gick den bättre när de fettade på blandningen efter att jag åkt för och lämna sonen till den före detta. Sitter ju ett "rätt" öppet avgassystem på. 3" med en 3"-fullflödes dämpar och röret mynnar framför vänster bakhjul!

thumbs up
Har som sagt riktiga kolvar och stakar till DOHC motorn liggandes
om det skulle råka gå sönder.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
super7 skrev:
Galne skrev:
super7 skrev:
Galne skrev:
Bilen gick rätt fint

Hur blev karaktären på motorn då?

Motorn är rätt rapp och villig, men kräver lite varv för och gå rktigt bra. Tydligen gick den bättre när de fettade på blandningen efter att jag åkt för och lämna sonen till den före detta. Sitter ju ett "rätt" öppet avgassystem på. 3" med en 3"-fullflödes dämpar och röret mynnar framför vänster bakhjul!

thumbs up
Har som sagt riktiga kolvar och stakar till DOHC motorn liggandes
om det skulle råka gå sönder.


Vi har en extra motor och låda som bara ligger och väntar, försäkerhets skull så att säga!!!

Idag påbörjade vi arbeta med och konvertera till skivor bak, blev lite mer jobb då det var andra drivaxlar när det var trummor i för hållande till skivor. Så donator Scorpion fick släppa till hela bakvagnen och K-balken, dock tar vi en annan klump som kommer från en annan scorpio då den är diffad!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
Har inte blivit mycket uppdaterat här på ett tag, vi har haft fullt upp med och fixa i ordning bilen inför evenemanget den byggdes för. Det gick ju av stapeln igår den 23/9-06. Ett 4-timmars "skrotbils-race".

Efter att vi testa den helgen innan på SS i Emmaboda så konstatera vi att vi var tvungna och byta ut trummorna bak till de ventilerade skivorna vi hade, för vi låste framhjulen alldeles för lätt. Vi hade ju uppgraderat storleken på bromsarna fram, dock visade det sig vara andra drivaxlar på en Sierra med skivor bak kontra en med trummor. Så vår donator Scorpio kombi fick släppa till sin bakvagn, trevligt att en k-balk bara kan byta bil enkelt så där. Det enda bekymret var ju att vi hade en kombikupé och donatro bilen är en kombi, stötdämparna sitter olika. Med andra ord, vi fick svetsa ny stötdämpar fästen i länkarmarn bak. Vi passa även på och stoppa dit den diffade slutväxeln vi hade liggande!!



Drivaxel montering


Nybyggt stötdämparfäste


Ny renoverade nav klarar för montering


Ny renoverade bromsok redo för och monteras ihop


Skivor på hängda och naven fastsatta bakom


Monterat och klart


Bromsvätskan utbytt till en mer passande


Bussningar utbytta till polybussningar, o-ringen sitter där då de behövde modifieras lite då vi fått till en Escort istället för sierra. Detta insåg vi sista mek kvällen innan tävling.


Tanken fick bytas efter SS då det visa sig att den läckte som en te sil


Sist monterades ett högt bromsljus, förhoppningsvis stör det någon lite


Lastat på morgonen för racet


Lite stripes och hjälar i huven har vi även hunnit med


Retsam dekal

In action:




Tyvärr fick vi bryta efter 3,5 timme pga att motorn inte fick någon bensin längre, avluftningen till tanken fungerade inte. Och tanken hade imploderat och skadat pumpen så den fungera som en cirkulationspump inne i tanken. Annars gick det kanon, kopplingen slira visserligen som en tok. Den hade ju gått få i mål på den. När vi bört hade vi kört 156/160 varv och de som vann hade körde 174/174, med lite mattematiska berkäningar så hade vi om vi kört de återstående 20-30 minuterna kommit upp i 178-179 varv.



Imploderad tank

Idag har tanken blåsts ut och armaturen lagats, samt att vi tog upp ett hål i golvet så att vi kan ta ut armaturen utan och ta ner tanken. Nu går bilen som en klocka igen, bara kopplingen som skall bytas!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2006



Som funktionär på detta "skrotbils-race" var det himla skoj att se Fårrrden in action. Osis att tanken strulade, annars hade ni nog slutat bland topp tre.

Skönt att Scorpions bromsar inte mattades av. Det är ju viktigt att ha bromsar man kan lita på (talar av egen erfarenhet).

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
En liten film snutt på äventyret, tack till Marcus som filmade lite med digitalkameran.

http://www.galne.se/racebil/4h_endurance_Urasa_2006-09-23-XviD.avi

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
Nu är det ju vinter vila och stora mekar tiden, så för att vidare utveckla bilen så har vi införskaffat lite godis!

Blir en ny motor till nästa år, inköpte en RS2000 motor av malfunkshun här på forumet. Ska ses över och plockas ner till fördel för 2,0 DOHC 8v som sitter i orginal. Blir lite mer effekt med, skadar nog inte med en ca 150 istället för 120. Den vi har nu är ju super extremt byggd för ekonomi/snål körning orginal.

Sen blir det nog lite plast jobb med, vi har införskaffat cossie kjolar som skall plastas av och monteras. Förhoppningsvis kommer det dit en ny stötfångare fram med om allt går som det ska..

Även lite annat smått och gott kan tänkas förändras på den.. Om alla tankar och idéer blir verklighet!!

En vinter full med blir det i vartfall!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
Motor urplockad och såld, mao plats beredd för den nya motorn. Skall väl snart börja plocka ner den för en komplett genom gång innan den skall monteras i bilen framåt våren.

"Nya" fälgar ligger med på lut med mer korrekt offset och bredd, med tanke på eventuella framtida reglementen!

Teamet har fått en enkel hemsida oxå, kommer byggas ut och uppdateras efterhand!!

Team ÅsaNisse Engineering

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2006



Skoj! Ska bli kul att se den nästa år igen. Mindre breda fälgar och däck låter som en bra uppgradering.
Tillåter reglementet att ni får köra med slicks? Borde ju gå att få tag på billiga sådana.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
Mäcen skrev:
Skoj! Ska bli kul att se den nästa år igen. Mindre breda fälgar och däck låter som en bra uppgradering.
Tillåter reglementet att ni får köra med slicks? Borde ju gå att få tag på billiga sådana.


De klasser jag kikat på tillåter inte det, antingen gatdäck eller R-däck. Fast sen beror det ju som sagt på vad för klass vi ska sikta in oss på!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
micke80
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 88



Galne skrev:
Motor urplockad och såld, mao plats beredd för den nya motorn.
Team ÅsaNisse Engineering


Fan, den motorn hade jag varit sugen på om jag vetat om att den var till salu.

_________________
Mikael Färnström

BMW E24
BMW E28
BMW E39

BMW CS #3981
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
micke80 skrev:
Galne skrev:
Motor urplockad och såld, mao plats beredd för den nya motorn.
Team ÅsaNisse Engineering


Fan, den motorn hade jag varit sugen på om jag vetat om att den var till salu.


Behov av en DOHC motor eller??

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
micke80
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 88



Galne skrev:
micke80 skrev:
Galne skrev:
Motor urplockad och såld, mao plats beredd för den nya motorn.
Team ÅsaNisse Engineering


Fan, den motorn hade jag varit sugen på om jag vetat om att den var till salu.


Behov av en DOHC motor eller??


Nja, inte akut. Den jag har dricker lite vatten och låter lite från kamkedjan ibland... Men för tillfället har det låg prioritet, eftersom jag har lite andra projekt som kräver mer uppmärksamhet.

_________________
Mikael Färnström

BMW E24
BMW E28
BMW E39

BMW CS #3981
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
micke80 skrev:
Galne skrev:
micke80 skrev:
Galne skrev:
Motor urplockad och såld, mao plats beredd för den nya motorn.
Team ÅsaNisse Engineering


Fan, den motorn hade jag varit sugen på om jag vetat om att den var till salu.


Behov av en DOHC motor eller??


Nja, inte akut. Den jag har dricker lite vatten och låter lite från kamkedjan ibland... Men för tillfället har det låg prioritet, eftersom jag har lite andra projekt som kräver mer uppmärksamhet.


Kanske mest i behov av en översyn då, nya gejdrar till kamkedja kostar ju max 200:- vill jag minnas och en ny packning i stål max 500:- så. Inga dyra grejor precis.. Sen är det ju bara lite jobb med!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
Glömde säja att kedjespännaren självklart går och återanvända med!!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
micke80
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 88



Får se hur jag gör. Toppen är säkert sprucken i och med att den druckit vatten ganska länge.

Hur går det med er nya maskin då? thumbs up

_________________
Mikael Färnström

BMW E24
BMW E28
BMW E39

BMW CS #3981
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
Den filas det lite på... just nu har det leat nere ett par veckor då jag haft grabben och polaen haft fullt upp med och laga två mondeos med trasig topp packningar!!! Men det är lite TIG jobb som skall göras efter att toppen fått sig en riktigt ordentlig om gågn med tvättning! Sen skall allt monteras ihop och stoppas in..

Vi behöver bygga ett grenrör med och nytt avgas så.. Det finns en hel del och göra!! Dock är två stolar och två 6-punkts bälten tingade så det blir till och sitta bra!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
Hmm, var visst någon dag sen jag skrev här sist! Nu har det dock hänt en del sen des får jag lov och säga!!

* Nya fjädrar och dämpare
* Motorn hopskruvad efter en del trubbel på vägen
* Nytt elsystem till följd av motorn
* Nytt avgassystem
* Stol, bälte och snap-of nav till mocca ratten
* Lite mätare, oletryck/-temp och vaccum
* Limmade drivaxlar
* Uppspända bussnignar i hjulupphängningen


och så lite bilder på äventyret kanske?!


Ett grenrör från 2,3 DOHC inskaffat


Första försöket med termostat huset på toppen, tanken var att bygga en fläns som vi kunde skruva fast det mot.


Skulle se ut så här var tanken.


Men svetsaren tyckte vi skulle sätta dig huset i stället, fast om det var så bra vet vi inte!


En till bild av hur det ser ut.


Under tiden förberedes plenum och fick lite färg på sig, vi valde och sätta deit en bit av vanlgia DOHC plenumet för att få festen och så för gasviren rätt med en gång. Samma spjäll hus på motorerna endast spjälllägesgivaren som var lite annorlunda, skiftades lätt.



Skall ju se lite snyggt ut med!


Passade på och byta ut växelföraren till en lite mer stum modell, blev klockrent! (G:a tv och ny th)


Två fån som byter växelföraren!


Bottendelen i lyft.


Tilltänkta ving arangemanget!


Sötdämparmodifiering pågår, dämparstången kortades 7cm fram och 13cm bak.


Dax och montera lite ventiler.


Alla ventiler på plats.


Insuget monteras.


På plats.


Allt som behöver för och ...


...montera dit något här.


Så var RS2000 toppen inbodd på DOHC blocket.


Elsystemet var en lite knivig bit som diskuterades, inte var dag man ska blanda ihop två elsystem till ett!


Men då de som kan får jobba så löser det sig. Bilen startade på första försöket faktiskt.


Lite fjäder rester efter prov och försöksverksamheten för och få ihop något vettigt fram!


Grenrör och DownPipe på plats.


DP med egensnickrad platta.


Reservhjulsbaljan lätt modifierad för och få plats med avgassystemet, tanken och dragöglan sitter i baljan så blir ett senare projekt och ta bort den!


Avgasröret i sin helhet.

och sist men inte minst en ivrig supporter!!


Så nu mer bor det en Escort RS2000 motor i en Sierra 2,0 DOHC. Problemfritt har de inte varit, lite sturl med termostat huset och så. Var en som inte var allt för vass på svetsning i aluminium som började, men när det väl var väglämnat till en som kunde sin sak så blev det bra.

En liten film från första uppstart då det visa sig att termostathuset läckte somett såll hittar ni här.
Provstart film på Team ÅsaNisse Engineerings hemsida!

Team ÅsaNisse Engineering

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5607



Galne skrev:
Så var RS2000 toppen inbodd på DOHC blocket.

Så den toppen passar med lite moddning på en vanlig 2.0 DOHC?

ot: Har fortfarande kvar riktiga kolvar och stakar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197


Trådstartare
super7 skrev:
Galne skrev:
Så var RS2000 toppen inbodd på DOHC blocket.

Så den toppen passar med lite moddning på en vanlig 2.0 DOHC?


Samma botten del på dem, det enda som skiljer bottendelarna åt är uttag för oljesticka, vevhusventilation och vevaxelgivare samta annan sump, oljepickup och skvalpplåtar. Men då kuggkransen för vevaxelgivaren har hacket lite flyttat så kompenserar det ut varandra. På RS2000 blocket var hålen pluggade för där sakerna sitter på DOHCn. Vi har ju botten delen till RS2000 liggandes då vi köpte en hel motor.

Nämnas kan att kolvarna i 8v har uttag för 16v medans kolvarna i 16v inte har några urtag alls!

Den största modifieringen är att på RS2000 sitter termostaten på gaveln på toppen, dvs rätt in i torpedväggen. Så någon annan form av lösning för termostat var tvungen att göras, vi satte den på samma ställe som 2,3 DOHC har sin men med 2,0 DOHC huset i avsaknad av 2,3ans insug!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



lite hejjarop måste ni juh få!
Fränt! roligt med budget byggen..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2,0i GLX -92
<<   1, 2, 3   >>
33672 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande