Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 2 -91 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 10 besök senaste veckan (68009 totalt) |
Då fortsätter jakten på oljeläckage. Följande byts för att få stopp på eller för att förebygga läckage.
-o-ring till oljetrycksgivare. -Packning till vevhusventilation. -Packningar och gummibussningar till kamkedjekåpor. -Packningar till kamkedjesträckarkåpor (kom inte på något bättre ord). -o-ring till fördelaraxeln. -Servoslang. Små och billiga prylar men ett litet helvete att komma åt. Allt är så kladdigt av gammalt oljespill så resultaten syns direkt, det är ganska kul att få rent överallt. Sedan ska man väl kunna slappna av från läckage ett tag hoppas jag. Det är också dags att byta -Fördelalock. -Rotorer. -Remmen mellan fördelarna. -Motorfästen. Sedan är det ju dags för lite mera banåkarmässiga uppdateringar. Jag har fått tag på begagnade stötdämparfästen från en 993 RS. Återstår att se om de kommer passa coiloverkittet (ej beställt) från H&R. Funderar på FVD: s stötdämparfästen bak. Smutsig motor. Ren motor. Delar att göra rent. Kamkedja vänster, gick hyfsat lätt att komma åt. För att komma åt höger sida måste hållare till AC kompressorn bort, för att få bort den måste remhjulet från veven bort, för att få bort det måste motorbryggan bort osv. Den här lille rackaren är hård, platt och har sett till att söla ner hela motorn. Camberplattor från en 993 RS. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Kanske måste göra mig ett ärende till Nyby för att komma på garagebesök jag med, Vill gärna göra en liknande operation för att göra rent och fixa småläckage. Fast det får nog bli nästa vinter.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Ett tips om du inte redan monterat tillbaka fästet för A/Cn. Ta Dremeln och slipa bort ca 2 mm av kanten på fästet där remskivan sitter så går fästet fritt sen. Skönt att kunna ta av och på fästet om man vill fixa något utan att behöva ta bort remskivan.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
Det går alldeles utmärkt, välkomna.
Check på den. Att det var så lite som behövdes för att få bort fästet, man kan ju nästan tro att de gjort den så trång bara för att jävlas. Tack för tipset. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Det blir inte så mycket skruva som jag önskar men några framsteg har det blivit under helgen.
Ventilerna justerade. Jag var lite nervös innan ventilkåporna var loss men det visade sig obefogat. Varken några brustna cylinderbultar eller läckage mellan topp/cylindrar. Packningarna till kamkedjor och sträckare bytta. o-ring oljetrycksgivare bytt. Packningen till vehusventilationen bytt. Servoslangen bytt. Eftersom jag dessutom har kvar 10 liter ATF olja sedan tiden med automatlådebruksis så känns det dumt att inte skölja ur servosystemet. Motorfästen bytta. Det ena skvalpade ordentligt så det var dags ändå även om det inte var den primära orsaken till byte. Veckan som gått har också tvättmaskinen på jobbet tjänstgöra för att göra rent alla detaljer till insuget och motorplåtarna. Fan vad grisigt det var i insuget. Det ska bli mycket intressant att se vad all invändig rengöring kommer att göra för gången i motorn. Coilovers är beställt, det blev H&R:s clubsportkit, borde komma denna vecka. Insuget innan rengöring. Kladdigt. Insuget efter rengöring. Som det skall vara. Spjällhuset. original motorfäste vs Wevo:s semisolida fäste. Det fina med det här fästet är att man kan byta ut gummibussningen för 120 spänn när den gjort sitt. Det finns två hårdheter och jag valde den mjukare. Detaljarbetet ser mycket bra ut. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Det går sakta framåt, resultatet av helgens mekande blev.
Sista delarna till insuget rengjorda. Motorplåtarna på sidorna slipade och målade. Isärplockad fördelare. Remmen och o-ringen skall bytas. Remmen känns riktigt hård och den bör bytas var 8000:e mil. Det är alltså med råge dags, vill inte att den skall gå av. Värsta exemplet jag sett är en avsmälld vevaxel men det vanligaste felet om rotor nr 2 stannar ogynnsamt är att man smälter hål i någon kolv. Jag har också plockat isär luftmängdmätaren för att se hur slitet kortet är. Bilen går bra på tomgång när den är kall men börjar bluddra när den blivit varm. Mycket riktigt så var det nästan hål på ett av spåren i den lägre skalan av kontaktytan. Plockade bort släpskon och kontakten och gjorde rent med elektronikrengöring. Även kontaktytan på kortet gjordes rent. Sedan skulle jag lossa de 3 skruvarna för att flytta kortet så att släpskon går på en ny yta och då gick en av skruvarna av. Troligtvis var den locktitad för att man inte skall pilla på sådant . Men men, det ska väl gå att fixa. Väntar på de sista delarna från Ferdinand och även på stötdämparna. Jag är så nyfiken på dem. Rengjorda delar i väntan på montering. Fördelare i delar Luftmängdmätare. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Äntligen har mina stötisar anlänt. Enda smolket i glädjebägaren är att den övre smala biten på framdämparna är 10 mm kortare än på RS dämparen. Jag måste tillverka en kortare undre distansbricka till RS fästet för att jag skall kunna använda dessa.
En fundering är hur man skall skydda gängorna för fjäderjusteringen, skall man smörja in dessa med något? Det värsta är väl att det fastnar massa skit isåfall. Hur gör ni andra som har coilovers? Även en begagnad växelspaksknopp med damask hittade hit, så nu kan jag kasta den gräsliga kromknoppen. Så fina de är. Ska bli kul att se vilken skillnad det blir. Undre distansbricka från RS fästet. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Tjena Jocke,
Du kommer garanterat bli nöjd med detta chassit, speciellt i förhållande till standarddämpare med sänkfjädar som satt på bilen innan. Skall bli kul att höra vad du tycker till våren efter lite bankörning. Jag har själv funderat på ett tunt lager aluminiumpasta på mina gängor men inte applicerat något ännu. Vet inte om detta är en bra ide eller vad man skall göra för att skydda gängorna. /Pelle _________________ Per Engvall PCS 10506 Porsche 964 C2 -91 |
||||||
Du tvättar väl bilen imellanåt och kommer inte köra den på vintern?
Isåfall skulle jag bara hålla gängorna rena med avspolning vid tvätt och efter varje säsong göra en grundligare rengörning..... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Long time inget meck men nu är det dags igen. Kanske dags att isolera garaget så man kan skruva HELA vintern istället. Har nästan glömt hur kul det är att skruva hobbybil.
Vintern har gått åt att hamstra prylar men nu måste de ju på bilen om de skall göra någon nytta. Nu är ventilerna justerade igen. Jag var tvungen att gå igenom proceduren en gång till, det kanske är dags att äta medicin mot sådant beteende . Alla kåppackningar och diverse o-ringar bytta, det ska bli mycket intressant att se om motorn komer hålla sig torr nu. Lika spännande skall det bli att se gången i motorn efter rengörningen av insug och fixet med luftmängdmätaren. Fördelarremmen är bytt samt nya lock och rotorer på plats. I morgon kommer sista paketet för denna säsong (eller) med bland annat bakre fjäderbensfästen. Stötdämpare bak skall bytas i helgen och efter det kommer insug monteras tillbaks, det är så satans trångt annars. Sedan skall jag ge mig på bussningsbyte fram samt byta stötdämparna. Så här sliten var kontaktytan i luftmängdmätaren. Nu är kortet flyttat så glidskon sveper över en ny yta. Nya remmen på plats Rent och snyggt. Äntligen är metalkulan borta. Jag är också sugen på att byta ut ratten, saknar greppet i en mocka ratt med handskarna på. Sedan skall passagerar äärbägen bort. Kanske skulle man kasta ut stolarna också.................. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Kan du försöka göra en notering om ungefär hur mycket gänga du lämnar under justerskruven? Så man vet ungefär var man ska börja... så det inte blir helfel höjd, när jag byter. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Jag har ingen aning om vart man skall börja utan jag sätter bara ihop fjäderbenet utan alltför mycket förspänning, sedan justerar jag tills jag når rätt höjd. Tänkte gå på RS höjden. Jag noterar måttet på gängan så du vet när du börjar. Eller så maskar jag och litar på att du hinner före
Framvagn Bakvagn _________________ Jocke Rydell |
||||||
Tjena Micke, har du hittat tillbaks hit. 8/5 är det slalom på Malmby, det borde passa bra va. Det blev inte så mycket mecka som jag ville i helgen men det är ju inte besiktning förrän 24 april så..... Jag fick hem ett paket från Rennline i fredags med de sista fortåkarprylarna. Eftersom motorbryggan är i klenaste laget på dessa bilar, särskilt ihop med styvare motorfästen så var en förstärkning nödvändig. Min var dessutom lite krokig redan så det var nog dags. Jag fastnade för Rennlines färdigklippta och bockade plåt. Jag vet att man kan göra sådant själv men jag lät latheten ta över och köpte en färdig. Den svetsades fast och sedan blev det ny färg på det, det var allt som hände i helgen. De andra prylarna i paketet var en bockad aluplåt för att täcka hålet efter den bortmonterade airbagen samt topplagringar till bakstötdämparna. Att jag fastnade för dessa var att de var de enda jag hittade med fläns för dammskydd precis som originalen. Jag inbillar mig att ledlagren i sådana här fästen annars slits fort med tanke på att allt hjulsprut har fritt inträde. Förstärkningsplåt motorbrygga innan montering. Färdigsvetsat och målat. Topplagringar bak. Täckplåt för passagerar airbag. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Att det alltid måste vara nånting som strular.
Började kvällen med att montera dit motorbryggan. Känns som den står emot en atombomb nu . Gick sedan över till stötdämparna bak. Rev ned första fjäderbenet och började montera ihop det nya med topplagringen. Gjorde sedan följande tråkiga upptäckt. om jag inte använder brickan mellan stötdämpare och lagring ligger fjädertallriken emot huset på lagret. om jag använder brickan så räcker inte gängorna till för att få dit muttern på kolvstången, ungefär halva muttern har gäng. Vad f.n gör man åt det här? Går det att förlänga den gängade delen? Min första tanke var att slänga skiten genom garageporten men när jag lugnat ner mig så dök Sellholm upp i mina tankar. Jag skall kontakta honom i morgon. Är det någon som har erfarenhet av sådant här? Är det möjligt? Bilder på eländet. Brickan monterad (syns ej) och då går det fritt även om det ser trångt ut. För lite gänga kvar. Monterad. Den muttern flyger nog vid första utfjädringen. _________________ Jocke Rydell |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 2 -91 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 10 besök senaste veckan (68009 totalt) |