Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E30 Touring -89 [Rapport från Kinnekulle.]
<<   1, 2
15490 besök totalt
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



Gött att den är på rull igen!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har kört bilen nu i två dagar till och från jobb för att se så grejerna verkligen funkar. Inga konstigheter hittills så det känns rätt lugnt inför Kinnekulle på fredag.

Gjorde en hjulinställning på jobbet igår, fixade 0 i toe fram och ca -2.8 camber fram. Jag hade först -3.5 grader fram men jag vill ha lite mer anläggningsyta från däcken i backen för bromsarnas skull om det är lätt kalla däck eller blött ute. Castern hade jag lite svårt att få till och tror den diffar lite på framhjulen. Har exentriska bussningar i framvagnen och jag misstänker att de inte har pressats i helt identiskt i relation till varandra, men då borde man ju kunna kompenserat det med topplagringarna men jag fick inte till det helt hundra tror jag. Det skiljer ca 0.5 grader mellan båda sidorna och det motsvarade ca 2cm när jag mätte från stötfångare till framkant däck, lite grovt räknat. Får kolla mer på det efter Kinnekulle.

Imorgon ska jag byta hardyskiva, kränga två r-däck till bättre diton och bygga stolsfästen. På torsdag ska det putsas lite där det inte är rosthål och sedan är det dags

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Hörde rykten om att Samsons gamla chassi delar letade sig under din bil

_________________

--VVTS--
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Maciek Matwiejczuk skrev:
Hörde rykten om att Samsons gamla chassi delar letade sig under din bil


Johan Samson skrev:


Ja då lär det gå fort på fredag
Var ute och åkte Z3a med 2.8an i igår och det knuffar på rätt bra måste jag säga Jag blinkar och håller åt sidan på Kullen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Haha, det är ju bara andra gånger jag kör på Kullen och bilen har aldrig gått bana och är byggd på 3-4 veckor så det finns ingen ursäkt att hålla höger, om det inte är när du ska köra om

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



Racerapport tack!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Johan Samson skrev:
Racerapport tack!
Tror att föraren är ganska slut i kroppen idag

_________________

--VVTS--
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
En hektiskt period är över. 2-3v har konstant ägnats åt bilen och så här efteråt kan man inte förstå hur det "lilla" tagit så lång tid men när man listar allt så ser man att det ändå varit en del.

Jag lovade mig själv för ett bra tag sedan att jag skulle ligga i så pass att jag inte behövde röra bilen dagen innan körningen. Jo tjena, 01.30 åkte jag från garaget på torsdagen för att gå upp 06.00 och åka mot Kullen. Det hade grejats med det mesta, både på min bil och min kompis E36 som även han skulle köra.

Klockan ringde, vädret var så där. Vi började åka mot Kullen, lite nervöst var det att lämna stan med en bil där i stort sett varje skruv/mutter hade varit loss senaste tiden. Som tur var flöt allt på bra och vädret blev bättre ju närmare vi kom. Väl på plats lastade vi ur allt (GÖTT med touring) och gick igenom bilarna fort, lyssnade på förarmötet och sänkte däcktrycket till ca 2.0kg kallt.

En GoPro kamera riggades, sedan bar det ut på banan. Jag hade väldigt många tankar i huvudet, jag hade fina bromsar på bilen, fint chassi, r-däck och en vettig hjulinställning. Efter några varv blev det en besvikelse, bilen krängde väldigt mycket, något grepp fanns det inte i däcken vilket resulterade i att jag knappt kunde bromsa. Allt kändes mer eller mindre kasst, efter så mycket tid nerlagt så kände jag att jag lägger ner det här. Efter några varv hade jag fått, vad jag trodde, lite temp i däcken. Jag ville börja fokusera på bromspunkter och spårval istället för att halka omkring och vara i vägen.

När rakan kom stod jag på för fullt och tänkte att jag skulle försöka sätta någon form utav tid som man kan ha som referens under dagen. Det gick jävligt bra, i kvarnen, första kurvan efter rakan, kom baken farandes, som så många gånger tidigare. Skillnaden nu var att framdäcken släppte dem också och avåkningen var ett faktum. Väl sittandes i sanden började jag skratta för det var rätt roligt att få vara med om en avåkning, det är en bra referens så här efteråt.

Bilen saknar diffbroms vilket är HELT värdelöst på en bakhjulsdriven bil även om man inte ska åka på sladd. Jag hade två bra och två mindre bra däck på bilen, jag skiftade i depån efter avåkningen så att jag fick på de två bättre där bak. När det sedan var vår tur igen att köra så var det en enorm skillnad, tempen kom lite snabbare i däcken och bakvagnen höll sig någorlunda på plats, även om innerhjulet släppte i stort sett i varje kurva, som ut på rakan...

Filmsnutt på avåkningen: http://www.youtube.com/watch?v=fxWkQe01y-c&feature=youtu.be

Jag har svårt att uppskatta saker som inte fungerar som det är tänkt, därför var jag lite grinig ett tag men bestämde mig för att ha roligt, man kan ju faktiskt ha det värre

De resterande passen flöt på bra, under och överstyrning fanns konstant vilket gjorde att man inte kunde köra riktigt i de spår man ville men allt annat funkade bra. Imponerad över att inget krånglade på bilen, behövde inte göra något utöver justera däcktrycket.

Jag klockade någon tid på 1.06 men det är mätt på fri hand så att säga, enligt allt filmande så låg tiderna där omkring med fokus på 1.07.

Arrangemanget var väldigt bra av SVKG som vanligt, det enda jag hade velat ha en förändring på är 60-minutes som borde styras lite annorlunda mot den fria körningen. Inga hårda ord alls, bara ett önskemål från en körkåt nybörjare

Nu är jag trött på allt skruvande, bilen står tvättad i garaget och får stå där ett tag. Fokus framöver ligger på bättre däck, det blir att åka på slicks. Efter det måste riktiga bussningar till bakvagnen och sedan ordna riktiga krängningshämmare.

Har filmat en hel del, ska redigera ihop det i veckan. Inget speciellt alls, men kan vara roligt att kolla på kanske. Hade varit kul att höra åsikter från folk som körde eller såg kärran, saker att tänka på eller vad som helst, alltid kul och lärorikt att få åsikter om sitt körande.

Min IS-läpp åkte av efter avåkningen, ser ut som en folkrace bil utan.

Lånar en del bilder från Nisse!








_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hej hej!

Tråkigt att höra att det inte funkar Mathias! (särskilt med tanke på att jag sålt fälgar med däck till dig)
Däcken är gamla, men det är vad jag åkte på... Jag har tyvärr inga referenser om däck är bra eller inte, eftersom dessa däck är de enda jag har åkt på sen jag köpte bilen. Nu har jag dock köpt nya däck i och med att jag gick över till 17" för att de nya bromsarna ska få plats. Annars hade jag forsatt köra på den där uppsättningen.

I och för sig körde jag på Toyo R1R bak och RE540 fram förra året. Gick ju inget bra på kullen som du minns, men då hade jag också alldeles för högt däcktryck eftersom jag inte orkade kolla....... Körde 1:08 som bäst, med 4-hjulsställ genom kurvorna Jag hade sketkul tills jag fick räknat fram tiderna i filmen där hemma framför datorn...

Min bil har diff, och kränger nog mindre än din. Har 25mm krängare fram ställd i hårdaste läget, och 22mm bak ställd i mjukaste läget. Fjädrarna är 100N-mm fram och 120 bak. Vad har du på din?

Körde en 55s på Falkenberg med sugmotor förra året (om jag minns rätt) med denna setup. Vet inte om det är nått bra egentligen, Samson körde väl 52s med sin BMW cup bil, men ändå
Kan bara bli bättre då.

Antar att du har en ZF låda med 1:1 på femman!? Jag har en lamellbromsad 3,25 diff liggandes som du kan få låna och testa vid nästa bankörning om du orkar slänga dit den Det är ingen olja i idag, men annars är den ok.



_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ibland funkar det, ibland inte

Jag är rätt kräsen med funktion, det gick ju att köra så klart men inte som jag tänkt mig. Sedan får man ha med aspekten att jag kört M3 E30 med slicks innan vilket är en annan typ av bil och grepp.

Absolut inga påhopp mot dig Nisse, det vet du

Kör ju Getrag 260 nu med 0.81 så det blir inte bra med 3.25 tror jag, men en ZF ska dit senare. Är det din diff du kör med som är lös eller något extra du har? Intresserad av att sälja?

Jag glömmer ständigt hårdheten på denna uppsättning fjädrar, Samson får gärna rätta mig men 120N/mm fram och 90N/mm bak känns bekant.

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



Du har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak. Du fick med en uppsättning fjädrar till som jag körde med för flera år sedan. De är 60N/mm fram och 90 N/mm bak = överstyrt. Ska du åka med dem måste du ha massa toe out fram och massa toe in bak för att det ska funka hyfsat, men då sliter det däck konstigt istället.

Vid tillfälle ska vi prova om vi får på mina 15" OZ Racing Ultraleggera över bromsarna. Troligtvis går det inte men om det gör det kan du prova de Toyodäcken som sitter på de fälgarna för att se hur de känns. Mina andra hjul funkar troligtvis inte för jag har rullat skärmarna en hel del för att de ska gå fritt.

Vad hade du för hjulvinklar på Kullen? Delrin i bakvagnen och länkarmarna fram?

Jag har gjort höga 1:01-tider med det chassit på Kinnekulle. Då med gamle 170 hästars m20-motorn och 205/50x15 Toyo R888. På Falkenberg har jag gjort 51,4 sek men då med 2,8l-motorn och 225-däck.
Kinnekulle är väl den banan som man lider minst på om man saknar diffbroms. Det är egentligen bara utgången på start/målrakan som det spinner, övriga kurvor är ju rätt snabba.

Vi får väl försöka hitta något tillfälle som vi kan köra tillsammans på i sommar. Vore skoj!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Nejdå, känner mig absolut inte påhoppad, bara tycker det är tråkigt om du inte blev nöjd med ditt köp
Får la hoppas dom är bättre än vanliga gatdäck i alla fall

Låter som du har exakt samma fjäderkonstanter som mig då, bara krängarna som skiljer, å de gör rätt mycket tyckte jag. Men jag är ju ingen expert, kanske går långsammare om det blir för styvt också.
Sen har jag "bara" 1,5 grader negativ camber fram.

Diffen som jag har är den jag körde med innan jag slängde i 2,65 diffen. Den ligger och "ligger tillsig" i garaget
Ville ha kvar 3,25'an ifall man vill byta tillbaka. Fast det lär jag inte vilja så länge turbon sitter där
Nu är dock 2,65an inlämnad till Mobimech för översyn + uppgradering till 40% diffbroms. Tänkte använda 3,25an om jag blir klar med bilen innan Mobimech blir klar med diffen.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Johan Samson skrev:
Du har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak. Du fick med en uppsättning fjädrar till som jag körde med för flera år sedan. De är 60N/mm fram och 90 N/mm bak = överstyrt. Ska du åka med dem måste du ha massa toe out fram och massa toe in bak för att det ska funka hyfsat, men då sliter det däck konstigt istället.


Intressant, jag kör på 70 respektive 100 N/mm och har problem med överstyrning. Kanske läge att sätta bakfjädrarna där fram och investera i nya 120 N/mm bakfjädrar. Eller kanske uppgradera från original krängare fram...

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



Klas Eriksson skrev:
Johan Samson skrev:
Du har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak. Du fick med en uppsättning fjädrar till som jag körde med för flera år sedan. De är 60N/mm fram och 90 N/mm bak = överstyrt. Ska du åka med dem måste du ha massa toe out fram och massa toe in bak för att det ska funka hyfsat, men då sliter det däck konstigt istället.


Intressant, jag kör på 70 respektive 100 N/mm och har problem med överstyrning. Kanske läge att sätta bakfjädrarna där fram och investera i nya 120 N/mm bakfjädrar. Eller kanske uppgradera från original krängare fram...

Eller fråga Pelko snällt om du får prova hans nya 90 N/mm-fjädrar som ändå bara ligger och skräpar i ett hörn...
Det blir inte exakt samma egenfrekvens på hjulet som 100/120-fjädrar men ganska nära. Borde bli ett rejält steg i rätt riktning i alla fall.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Du har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak. Du fick med en uppsättning fjädrar till som jag körde med för flera år sedan. De är 60N/mm fram och 90 N/mm bak = överstyrt. Ska du åka med dem måste du ha massa toe out fram och massa toe in bak för att det ska funka hyfsat, men då sliter det däck konstigt istället.

Vid tillfälle ska vi prova om vi får på mina 15" OZ Racing Ultraleggera över bromsarna. Troligtvis går det inte men om det gör det kan du prova de Toyodäcken som sitter på de fälgarna för att se hur de känns. Mina andra hjul funkar troligtvis inte för jag har rullat skärmarna en hel del för att de ska gå fritt.

Vad hade du för hjulvinklar på Kullen? Delrin i bakvagnen och länkarmarna fram?

Jag har gjort höga 1:01-tider med det chassit på Kinnekulle. Då med gamle 170 hästars m20-motorn och 205/50x15 Toyo R888. På Falkenberg har jag gjort 51,4 sek men då med 2,8l-motorn och 225-däck.
Kinnekulle är väl den banan som man lider minst på om man saknar diffbroms. Det är egentligen bara utgången på start/målrakan som det spinner, övriga kurvor är ju rätt snabba.

Vi får väl försöka hitta något tillfälle som vi kan köra tillsammans på i sommar. Vore skoj!



Fram: -2.9 grader camber. 6.7 grader caster. 0 i toe.
Bak: -2.2 grader camber. 0 i toe.

Delrin i framvagn, original i bakvagn. Original krängare fram och bak.

Jag hade problem med spinnande innerhjul i kvarnen efter rakan, tv-krönet och depåkurvan innan rakan. Bilen är ju ganska rapp rent motormässigt och det i kombination med halvdåligt grepp, hård bak och en nybörjare till förare som garanterat inte kör optimalt spårval gör saken inte bättre

Nu ska man inte gnälla allt för mycket, men det är kul att diskutera om det. Det kan bara bli bättre nu. Jag minns att M.Bäck hade en lista/tråd här på rejsa där det stod hur bilen blev påverkad av olika hjulvinklar och hårdheter, någon som känner till den?

Nisse, du får hojta när/om du ska sälja din diff!

Hade varit trevligt att åka tillsammans Johan och lära sig lite mer, kör väldigt aggressivt idag tror jag.

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Klas Eriksson skrev:
Johan Samson skrev:
Du har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak. Du fick med en uppsättning fjädrar till som jag körde med för flera år sedan. De är 60N/mm fram och 90 N/mm bak = överstyrt. Ska du åka med dem måste du ha massa toe out fram och massa toe in bak för att det ska funka hyfsat, men då sliter det däck konstigt istället.


Intressant, jag kör på 70 respektive 100 N/mm och har problem med överstyrning. Kanske läge att sätta bakfjädrarna där fram och investera i nya 120 N/mm bakfjädrar. Eller kanske uppgradera från original krängare fram...


Inga problem att låna mina om du vill prova dig fram

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



pelko skrev:
Klas Eriksson skrev:
Johan Samson skrev:
Du har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak. Du fick med en uppsättning fjädrar till som jag körde med för flera år sedan. De är 60N/mm fram och 90 N/mm bak = överstyrt. Ska du åka med dem måste du ha massa toe out fram och massa toe in bak för att det ska funka hyfsat, men då sliter det däck konstigt istället.


Intressant, jag kör på 70 respektive 100 N/mm och har problem med överstyrning. Kanske läge att sätta bakfjädrarna där fram och investera i nya 120 N/mm bakfjädrar. Eller kanske uppgradera från original krängare fram...


Inga problem att låna mina om du vill prova dig fram


Det var generöst, det lånar jag gärna o testar! Jag håller till i samma garage som Nisse, så du är välkommen på ett studiebesök om du inte har varit där innan.

Vill du ha bra däck så har jag en uppsättning Sonar Low Noise som du kan få låna, enligt känd bmw cup-förare som jag köpte dom av ger dom väldigt bra grepp

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



Åh, Sonar Low Noise! Dom är grymma!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Johan Samson skrev:
Åh, Sonar Low Noise! Dom är grymma!



Sonar

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39



alltid lika spännande och surfa runt och se bilar man känner igen fast nu för tiden är motorn på 3.0 liter :P

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E30 Touring -89 [Rapport från Kinnekulle.]
<<   1, 2
15490 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande