Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (147284 totalt)
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Tja... Nu snackar jag ju om C5 som jag ska använda. Jo har hört det ganska ofta men med tillägget att det ändå är det bästa som kommer från amerika.
Nej jag tror inte på det. Sen att C6:an är mycket bättre banbil än C5:an är ju så klart inte så konstigt. Hela konceptet är ju mer racinginriktat i den generationen med hydroformade rambalkar i alu osv...

Men jag tror ändå att om jag hittar rätt i geometrin och med vridstyvt chassi, så bör jag kunna få en väldigt bra och rolig bil med dom grejjorna. Blir ju en modern bil med rod-look. Viktfördelningen är grymt bra, rollcentrum hamnar rätt, styrradien perfekt och även tyngdpunkten hamnar lågt. Hyffsat stora bromsar orginal på 330mm skivor.

_________________
Magnus nilsson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Citat: Nu har ju vi gått från att åka Amerikanskt och AC Cobra mm till att åka BMW. Men det är väl en mognadsfråga som kommer med ålder
Men här platsar alla byggen in....om det går att svänga med dom. Vad man bygger på för grunddelar har ingen betydelse.

Fattar inte hur kan det bli så ?? vad är nästa steg SAAB 2 takt ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



scaryeyes skrev:
Tja... Nu snackar jag ju om C5 som jag ska använda. Jo har hört det ganska ofta men med tillägget att det ändå är det bästa som kommer från amerika.
Nej jag tror inte på det. Sen att C6:an är mycket bättre banbil än C5:an är ju så klart inte så konstigt. Hela konceptet är ju mer racinginriktat i den generationen med hydroformade rambalkar i alu osv...

Men jag tror ändå att om jag hittar rätt i geometrin och med vridstyvt chassi, så bör jag kunna få en väldigt bra och rolig bil med dom grejjorna. Blir ju en modern bil med rod-look. Viktfördelningen är grymt bra, rollcentrum hamnar rätt, styrradien perfekt och även tyngdpunkten hamnar lågt. Hyffsat stora bromsar orginal på 330mm skivor.

Jag skulle nog vilja påstå att C5 och C6 nära nog identiska, skall visst skilja några mm i hjulbas och någon enstaka detalj i bakvagnskonstruktionen.
Och efter vad jag minns så har vanliga C6 hydroformad stålram liksom C5 och C5R och C6R, det är bara C6 Z06 och C6 ZR1 som har hydroformad aluminiumram.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Jahapp! Låter ju bra detta. Bara att bygga färdigt chassit nu då. Karossen kommer på fredag så jag kan börja dra grundstommen.
Kul med folk som är positiva.

_________________
Magnus nilsson
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



scaryeyes skrev:

Jag vet att corvetten är ingen höjdare i väghållningssammanhang


Har du kört många mil i en Corvette?

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Nej. Bara ren hörsägen. Har aldrig suttit i en vette. Har kört trans am 94 och firebird 91 dom senaste 10 åren. Med bra stötdämpare och bussningar, svänger dom åxå.

_________________
Magnus nilsson
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Det förklarar saken.

Lycka till med bygget, ser fram mot uppdateringar med många bilder.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
OK. Visst kan det bli en byggtråd av detta. Har eg inte kommit nån vart ännu då jag ännu väntar på karossen. Men i slutet av veckan får jag den. Sen är det bara att börja med rörmokeriet. Då kommer nog bulderna bli mer intressanta. Tyvärr upptäckte jag att ena spindeln bak var krokig. Så den river jag av och väntar nu på ersättare.
Långbord i bakgrunden vittnar om garagefest. Klubben har har seriös fest en eller ett par ggr om året. 25 meter långbord och bar. Fräckt va?


_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
lite roligare nu. Kommer bilder i veckan på en del av ramkonstrutionen. Har inte rör så det räcker hemma i helgen. Men så här kan det komma att se ut. Ser väldigt hög ut på bild utan hjul, men underkan på jiggen motsvarar nästan markhöjd.

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Så nu börjar det ta form här. Det kommer mer triangelstag framöver. Jag bygger längsgående balkar nu först. Försöker se till så att jag får allt i 2 plan med så bra höjd som möjlig mellan balkarna men samtidigt så man kan få plats inne. Hela kardantunnel kommer åxå bli inklädd i en fackverkskonstruktion.



_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Fick roa mej med att bygga lite på botten. Väntar fortfarande på min spindel. Så fort den dyker upp så kan jag bygga en högre kickup för infästning av övre bärarmar bak.Kommer att knäcka till rör till huvudbågen åxå i veckan. Hämtar mer rör på måndag. Har redan gått 24 meter trots minimalt spill.
ButterflyRacing hur mycket gör du av med till cobrorna?
Går nu i valet och kvalet angående en demonterbar huvudbåge. Allt blir bättre om den är stumt svetsad, men jag kan få bättre plats om den är lite bredare (vilket medför att karossen inte går att lyfta av...)
Tror det blir svetsat tillslut i vilket fall..... Men vill kolla upp möjligheterna i alla fall och höra olika motivationer.


_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Så... lite updatering. Fick tag i lite mer rör i dag så jag kan fortsätta. Ska börja helsvetsa i morgon så jag kan släppa hjulen bak och börja mäta in framvagnen.




Ser lite överdrivet rörigt ut, men jag jagar inte vikt eftersom den motorn jag ska använda. Och vill verkligen ha ett chassi som är helt stumt. Kommer mer triangelstag i klenare material sen.

starkt nog tro?


_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Så ser det ut nu
Det är svårt att få en uppfattning om hur det ser ut i verkligheten. Men problemet är att hela konstruktionen är öppen i mitten runt kardantuben. Men ska ha ett bultat kryss i botten som nog kommer ha avsevärd inverkan på vridstyvheten i kombination av resten.
Jag har bestämt mej för att ha en bultad båge åxå. Vilka bestämmelser bör man rätta sig efter? Både vad gäller inom racing och även SFRO? Nu kommer jag aldrig komma i såna klasser inom racing, bana eller drag, men vill i alla fall bygga rätt när jag ändå håller på. Båge/halvbur vill jag ha i vilket fall. Kan ju möta nån på landsvägen som somnat, etc.
Och även en bultad bågen med kryss och stöttor, styvar ju upp konstruktionen. Då kommer jag upp i höjd åxå, vilket var min mening.
Men som det ser ut nu, har jag 2 fackverksprofiler fram till torpeden som är mycket styva var för sig.
Har tänkt bocka runda rör att förbinda dom med över kardan. Men kanske så många hela vägen. Vore det overkill? Dror inte det gör mycket skillnad ändå.

Oj, kom på. Fästöronen till övre bärarm bak är 4mm plåt som är svetsat i 2mm 40X40. Inget bra alls! Kommer skrynkla det röret. Men ska svetsa förstärkning till dom fästena i samband med att stötdämparfästet tillverkas. Så blir en plåt som sträcker sig över yta. På båda sidorna. Kommer små trianglar där bak horisontellt åxå sen.

_________________
Magnus nilsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5753



Det kanske är en synvilla, men kommer man inte sitta väldigt högt, "ovanpå" ramen?

Angående bur/båge brukar jag rekommendera att man utgår från SBFs reglemente(n), kolla både bana och dragracing om du vill kunna prova lite allt möjligt. Synka sedan konstruktionen mot SFRO och gatbruk så det funkar för båda.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3370



Om man kollar på någon bild ovanför så ser han ut att ha måttat med en trädgårdsstol i bilen så för att kunna se över motorhuven så behöver man nog komma upp en bit... thumbs up

Sen skulle jag rekommendera dig att byta namn på byggtråden för rubriken säger verkligen inget om vilket coolt bygge du håller på med.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10670



Oj, så fräckt!

Jag vill också ha en sväng-rod!
thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag flyttade denna tråd till Våra banåkarbilar då tråden platsar bättre där nu när du har kommit igång så pass med bygget.
Ändra gärna trådens rubrik så den passar ditt projekt.


_________________
/Anton Lillsund
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3370



Anton Lillsund skrev:
Jag flyttade denna tråd till Våra banåkarbilar då tråden platsar bättre där nu när du har kommit igång så pass med bygget.
Ändra gärna trådens rubrik så den passar ditt projekt.


thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


Är detta en bild av bärarmarnas vinklar i åk höjd ca?
Om ja så skulla jag ta mig en reäl fundearar vad som händer med cambern vid infjädring.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Precis vad jag har tänkt. Men eftersom corvetterna funkar så måste det bli så. Men konstigt nog så märkte jag ingen skillnad i camber, utan lite bumpsteer. Och visst går det att flytta staget för att bli av med det bumpsteer som finns inbyggt. Men det tar jag sen i så fall.
Jo Gustav, det kom ett svar i tråden angående sitt höjd. Om man ska sitta lägre så blir det som att sitta på golvet mot en vägg. Karossen är ganska hög i sig och jag är bara 170. Så för att få hyffsad körställning och samtidigt kunna se nåt, så blir det art ha stolen högt.

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Sonett7 skrev:
måttat med en trädgårdsstol


Vaddå måttat??? Det är den racestol i plast jag ska använda! Fel eller????

_________________
Magnus nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (147284 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande