|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
23 Okt 2012 22:50
Tja... Nu snackar jag ju om C5 som jag ska använda. Jo har hört det ganska ofta men med tillägget att det ändå är det bästa som kommer från amerika.
Nej jag tror inte på det. Sen att C6:an är mycket bättre banbil än C5:an är ju så klart inte så konstigt. Hela konceptet är ju mer racinginriktat i den generationen med hydroformade rambalkar i alu osv...
Men jag tror ändå att om jag hittar rätt i geometrin och med vridstyvt chassi, så bör jag kunna få en väldigt bra och rolig bil med dom grejjorna. Blir ju en modern bil med rod-look. Viktfördelningen är grymt bra, rollcentrum hamnar rätt, styrradien perfekt och även tyngdpunkten hamnar lågt. Hyffsat stora bromsar orginal på 330mm skivor.
_________________ Magnus nilsson
|
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929
26 Okt 2012 19:03
Citat: Nu har ju vi gått från att åka Amerikanskt och AC Cobra mm till att åka BMW. Men det är väl en mognadsfråga som kommer med ålder
Men här platsar alla byggen in....om det går att svänga med dom. Vad man bygger på för grunddelar har ingen betydelse.
Fattar inte hur kan det bli så ?? vad är nästa steg SAAB 2 takt ?
_________________ Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H
Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173
27 Okt 2012 00:59
scaryeyes skrev: | Tja... Nu snackar jag ju om C5 som jag ska använda. Jo har hört det ganska ofta men med tillägget att det ändå är det bästa som kommer från amerika.
Nej jag tror inte på det. Sen att C6:an är mycket bättre banbil än C5:an är ju så klart inte så konstigt. Hela konceptet är ju mer racinginriktat i den generationen med hydroformade rambalkar i alu osv...
Men jag tror ändå att om jag hittar rätt i geometrin och med vridstyvt chassi, så bör jag kunna få en väldigt bra och rolig bil med dom grejjorna. Blir ju en modern bil med rod-look. Viktfördelningen är grymt bra, rollcentrum hamnar rätt, styrradien perfekt och även tyngdpunkten hamnar lågt. Hyffsat stora bromsar orginal på 330mm skivor. |
Jag skulle nog vilja påstå att C5 och C6 nära nog identiska, skall visst skilja några mm i hjulbas och någon enstaka detalj i bakvagnskonstruktionen.
Och efter vad jag minns så har vanliga C6 hydroformad stålram liksom C5 och C5R och C6R, det är bara C6 Z06 och C6 ZR1 som har hydroformad aluminiumram.
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
27 Okt 2012 01:24
Jahapp! Låter ju bra detta. Bara att bygga färdigt chassit nu då. Karossen kommer på fredag så jag kan börja dra grundstommen.
Kul med folk som är positiva.
_________________ Magnus nilsson
|
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444
27 Okt 2012 09:44
scaryeyes skrev: |
Jag vet att corvetten är ingen höjdare i väghållningssammanhang |
Har du kört många mil i en Corvette?
_________________ Ricky Berg
Corvette 1972
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
27 Okt 2012 10:08
Nej. Bara ren hörsägen. Har aldrig suttit i en vette. Har kört trans am 94 och firebird 91 dom senaste 10 åren. Med bra stötdämpare och bussningar, svänger dom åxå.
_________________ Magnus nilsson
|
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444
27 Okt 2012 10:15
Det förklarar saken.
Lycka till med bygget, ser fram mot uppdateringar med många bilder.
_________________ Ricky Berg
Corvette 1972
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
07 Nov 2012 18:44
OK. Visst kan det bli en byggtråd av detta. Har eg inte kommit nån vart ännu då jag ännu väntar på karossen. Men i slutet av veckan får jag den. Sen är det bara att börja med rörmokeriet. Då kommer nog bulderna bli mer intressanta. Tyvärr upptäckte jag att ena spindeln bak var krokig. Så den river jag av och väntar nu på ersättare.
Långbord i bakgrunden vittnar om garagefest. Klubben har har seriös fest en eller ett par ggr om året. 25 meter långbord och bar. Fräckt va?
_________________ Magnus nilsson
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
09 Nov 2012 22:56
lite roligare nu. Kommer bilder i veckan på en del av ramkonstrutionen. Har inte rör så det räcker hemma i helgen. Men så här kan det komma att se ut. Ser väldigt hög ut på bild utan hjul, men underkan på jiggen motsvarar nästan markhöjd.
_________________ Magnus nilsson
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
15 Nov 2012 23:38
Så nu börjar det ta form här. Det kommer mer triangelstag framöver. Jag bygger längsgående balkar nu först. Försöker se till så att jag får allt i 2 plan med så bra höjd som möjlig mellan balkarna men samtidigt så man kan få plats inne. Hela kardantunnel kommer åxå bli inklädd i en fackverkskonstruktion.
_________________ Magnus nilsson
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
18 Nov 2012 00:46
Fick roa mej med att bygga lite på botten. Väntar fortfarande på min spindel. Så fort den dyker upp så kan jag bygga en högre kickup för infästning av övre bärarmar bak.Kommer att knäcka till rör till huvudbågen åxå i veckan. Hämtar mer rör på måndag. Har redan gått 24 meter trots minimalt spill.
ButterflyRacing hur mycket gör du av med till cobrorna?
Går nu i valet och kvalet angående en demonterbar huvudbåge. Allt blir bättre om den är stumt svetsad, men jag kan få bättre plats om den är lite bredare (vilket medför att karossen inte går att lyfta av...)
Tror det blir svetsat tillslut i vilket fall..... Men vill kolla upp möjligheterna i alla fall och höra olika motivationer.
_________________ Magnus nilsson
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
23 Nov 2012 02:09
Så... lite updatering. Fick tag i lite mer rör i dag så jag kan fortsätta. Ska börja helsvetsa i morgon så jag kan släppa hjulen bak och börja mäta in framvagnen.
Ser lite överdrivet rörigt ut, men jag jagar inte vikt eftersom den motorn jag ska använda. Och vill verkligen ha ett chassi som är helt stumt. Kommer mer triangelstag i klenare material sen.
starkt nog tro?
_________________ Magnus nilsson
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
26 Nov 2012 03:55
Så ser det ut nu
Det är svårt att få en uppfattning om hur det ser ut i verkligheten. Men problemet är att hela konstruktionen är öppen i mitten runt kardantuben. Men ska ha ett bultat kryss i botten som nog kommer ha avsevärd inverkan på vridstyvheten i kombination av resten.
Jag har bestämt mej för att ha en bultad båge åxå. Vilka bestämmelser bör man rätta sig efter? Både vad gäller inom racing och även SFRO? Nu kommer jag aldrig komma i såna klasser inom racing, bana eller drag, men vill i alla fall bygga rätt när jag ändå håller på. Båge/halvbur vill jag ha i vilket fall. Kan ju möta nån på landsvägen som somnat, etc.
Och även en bultad bågen med kryss och stöttor, styvar ju upp konstruktionen. Då kommer jag upp i höjd åxå, vilket var min mening.
Men som det ser ut nu, har jag 2 fackverksprofiler fram till torpeden som är mycket styva var för sig.
Har tänkt bocka runda rör att förbinda dom med över kardan. Men kanske så många hela vägen. Vore det overkill? Dror inte det gör mycket skillnad ändå.
Oj, kom på. Fästöronen till övre bärarm bak är 4mm plåt som är svetsat i 2mm 40X40. Inget bra alls! Kommer skrynkla det röret. Men ska svetsa förstärkning till dom fästena i samband med att stötdämparfästet tillverkas. Så blir en plåt som sträcker sig över yta. På båda sidorna. Kommer små trianglar där bak horisontellt åxå sen.
_________________ Magnus nilsson
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5753
26 Nov 2012 07:49
Det kanske är en synvilla, men kommer man inte sitta väldigt högt, "ovanpå" ramen?
Angående bur/båge brukar jag rekommendera att man utgår från SBFs reglemente(n), kolla både bana och dragracing om du vill kunna prova lite allt möjligt. Synka sedan konstruktionen mot SFRO och gatbruk så det funkar för båda.
/Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3370
26 Nov 2012 09:12
Om man kollar på någon bild ovanför så ser han ut att ha måttat med en trädgårdsstol i bilen så för att kunna se över motorhuven så behöver man nog komma upp en bit...
Sen skulle jag rekommendera dig att byta namn på byggtråden för rubriken säger verkligen inget om vilket coolt bygge du håller på med.
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10670
26 Nov 2012 09:28
Oj, så fräckt!
Jag vill också ha en sväng-rod!
_________________
Ny kulbil i garaget.
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883
Moderator
26 Nov 2012 10:09
Jag flyttade denna tråd till Våra banåkarbilar då tråden platsar bättre där nu när du har kommit igång så pass med bygget.
Ändra gärna trådens rubrik så den passar ditt projekt.
_________________ /Anton Lillsund
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3370
26 Nov 2012 10:17
Anton Lillsund skrev: | Jag flyttade denna tråd till Våra banåkarbilar då tråden platsar bättre där nu när du har kommit igång så pass med bygget.
Ändra gärna trådens rubrik så den passar ditt projekt.
|
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
26 Nov 2012 11:53
Är detta en bild av bärarmarnas vinklar i åk höjd ca?
Om ja så skulla jag ta mig en reäl fundearar vad som händer med cambern vid infjädring.
_________________ Johan Sjölinder
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
26 Nov 2012 13:46
Precis vad jag har tänkt. Men eftersom corvetterna funkar så måste det bli så. Men konstigt nog så märkte jag ingen skillnad i camber, utan lite bumpsteer. Och visst går det att flytta staget för att bli av med det bumpsteer som finns inbyggt. Men det tar jag sen i så fall.
Jo Gustav, det kom ett svar i tråden angående sitt höjd. Om man ska sitta lägre så blir det som att sitta på golvet mot en vägg. Karossen är ganska hög i sig och jag är bara 170. Så för att få hyffsad körställning och samtidigt kunna se nåt, så blir det art ha stolen högt.
_________________ Magnus nilsson
|
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292
Trådstartare
26 Nov 2012 15:35
Sonett7 skrev: | måttat med en trädgårdsstol |
Vaddå måttat??? Det är den racestol i plast jag ska använda! Fel eller????
_________________ Magnus nilsson
|
|