Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta mk1 83
<<   1, 2
17 besök senaste veckan (33870 totalt)
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
erikjakan skrev:
ballt projek helt i min stil! , fyfan vilket helvete att meka när nåt knasar :P (jag vet för jag har gjort likadant engång)

Kul att höra, själv så är jag sjukt imponerad av dina byggen.
Detta är mitt första så kommer stöta på många funderingar som man inte riktigt tänkt på...

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Efter lite funderingar hur jag ska få plats med allt så har jag nu kontaktat SFRO som kommer och kollar och diskutera vad jag får göra och inte göra...

Fick lite hjälp nämligen när motorn skulle i och det första han frågade var får du plast om vi sätter motorn här, självklart sa jag sen började jag måtta....
Svaret var nej...
Därför står projektet still nu tills jag
Just nu ligger lite funderingar kring stol placering för att få plats och bältes planering och frågor om buren.
Så bilen står idag om jag skulle få fram pedalerna mor hjulhuset som jag tänkte sikta på så vill jag få bak stolen ca 15 cm till så jag får plats...
Detta betyder att min B stolpe kommer väldigt dumt till för min sikt...

Men avslutar med 2 glada bilder istället.

Fått alla fören till buren!



Såg att jag missat att lägga upp bild på när bilen fick flytta in i sitt nya hem!


_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15



Citat:


Som det syns så är det lite värre på förarsidan, insuget ska vinklas upp men termostathuset tar i redan.
Så det blir att modda det med...
Blir mycket jobb för lite plast


Kan tipsa om att du kan använda termostathus och termostat från den nyare femman -01 framåt. Det är mindre.

Använder själv ett sådant:


_________________
Olle Edlund
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
edet skrev:
Citat:


Som det syns så är det lite värre på förarsidan, insuget ska vinklas upp men termostathuset tar i redan.
Så det blir att modda det med...
Blir mycket jobb för lite plast


Kan tipsa om att du kan använda termostathus och termostat från den nyare femman -01 framåt. Det är mindre.

Använder själv ett sådant:



Tackar för tipset!
Nu är ett nytt termostathus beställt!

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Efter ett bra tips så fick jag lite mera plats


Så nu har jag sjukt mycket mera plats för insuget och sparat många sömlösa nätter över detta

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Efter ett SFRO besök och mycket mat var det på tiden att fixa lite med den.
Det blev lite kapning för att få in mera luft i fronten.


Lite lättning av fronten



Så blev det att ta bort den för underlätta i och urtagning motor och låda.



_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Efter att jobbat lite väl mycket på egen hand så blev det garage förbud ett tag....



Men nu har jag börjat pilla lite på den igen.
Efter mycket om och men så blev det byta av tank.
Fick tag på en EVO 8 tank som passar framför bakaxels istället för bakom och högt.





Den passar nästan läskigt bra efter mina önskemål ,efter lite moddning så klart.

Sen har det blivit i med motor och låda igen för att bygga motorfästen.
Tycket jag var smart och köpte LRM s motorfästen, passar jätte bra på andra projekt.....

Det satt långt inne men blev till slut att kapa söder dem totalt....

Mycket fin justeringar så fick jag den på plats.







Lite överdrivna motorfästen kanske det blev men det ska iallafall hålla, får vi hoppas...


Till och med marginal till instrumentpanelen!


Sen har motorfästen moddas för att underlätta urtagning motor men det kommer bilder på det snart

Nästa steg blir till att kapa lite mera och bygga ramben.
Pga trösklarna lite dåliga så bygger jag ut ramben i dem, så är iallafall tanken.
Så får vi se hur det går med detta

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
För första gången som jag äger Jettan så fick den åka lyft nu!



Så nu ska den svetsas på en typ jigg för att kunna bygga rambena och rost laga lite....

Smidigt att skruva med lyft
Fick dok spänna fast den i lyften så den inte skulle flytta på sig...
Tror jag tagit och lättat den lite mycket fram för att stå själv på lyften



Nu är den lättat så nu inväntar jag några starka men så ska den lyftas över till jiggen

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2006



Det gick ju fint att flytta över skönheten.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Lätting inför stora lyftet

Får inte glömmas bilden som är en motivering till bilen som sitter på väggen!
Det är min garage kompis bild, tror han har lite svårt att min är lite baserad på rx7 att det gick åt lite dekar av en sån


Efter stora lyftet så blev den in måttad och in vattenpassade så allt står rakt nu som utgångspunkt.



Svetsning av småfästen för karossens placering.

Nu blir det mest mätning av fram och bakvagn sen bygga fast den bättre och börja kapa mera för sedan bygga ramben i tröskeln!

Stort tack till de delaktiga av det stora lyftet av en kaross som var väldigt oväntat tung efter all kapning så mera kapning ska de bli innan den blir tyvärr tung igen

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Förtsätter att läsa i smyg

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare

Detta är lite hur jag känner det är med mitt projekt just nu

Efter att centrerat baken och svetsat fast den så är bilen lite stabilare igen
Efter mycket mätningar funderingar så ska jag flytta HF stötdämpar torn lite för det har flyttat sig lite sen det sattes fast.
men det blir mycket smidigare nu när bilen kommer stå på en fast punkt och inte ska flyttas igen typ 50 mil...





Nu till mitt dilemma, efter SFRO var och hälsa på så fick jag höra att jag inte fick bygga fast allt i buren utan behöver ramben igenom bilen också vilket jag köper tanken på men han ville att de ska vara 100 mm höga.
Jag funderar på att kapa ur trösklarna för de är ändå dåliga och lägga in baken där vilken tar minst plats av min nu mera väldigt lilla cupe.
Tanken är att ha bränsletanken framför bakre fjädertorna vilken skull ge den en bra placering och fått den att passa nästan skärmade bra där men.... vet inte hur jag bäst bygger rambena nu runt tanken...
Enligt min otroligt noga och skalenliga bild med blå sträcken så är det så jag har fastnat men hur jag ska dra det.(väldigt ironisk inget mera än att det är en bild stämmer exakt)
Jag måste nämligen både uppåt och vinka det för att det ska följa bakvagnens brygga och ge mig ett bra hjulhus och även passa in på infästningspunkterna för bakvagnen.
Det jag funderar på är bygga mall i trä för att få rätt vinklar och sen kapa balken på 3 sidor och vika ihop den och svetsa den igen så man aldrig har kapat balken, blir som att ta bort en tårtbit som ska ge rätt vinkel.
Detta blir väldigt många utrymmen för fel så gör jag detta mera komplicerat än vad det behöver vara?
Några andra tips på lösningar på detta?

Fram blir enklare iallafall om jag gör på detta sättet men att starta med en rättkapad vilken och sen vinkla in den i tröskeln.
Varför jag börjar längre in på rambenet fram är för att jag får inte plats med pedalstället och mig själv på längden om jag börjar på kortsidan

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Små steg, nu rev jag ut inne taket och det sista lilla av inredningen jag hade kvar





_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Blev lite städning av karossen för efter mycket funderingar så blir det till att flytta den och bygga ny bakvagn och montera i full bur.




Den ska få en liten tvätt innan den ska ut på sina äventyr

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Efter mycket funderingar så blev det en nybyggd bakvagn...
Lämna den till en kompis som konstaterade att det var smidigare att bygga nya hjulhus än att rädda de som jag hade kapat bort....

Så det slutade med att vi bestämde oss för att bygga nya hjulhus och infästningar till bakvagnen...
Efter ytterligare funderingar så började jag inse att den redan är rätt så urspårad som projekt så varför hålla tillbaka...

En sänkning av karossen behövs kom vi fram till....
Bara lite sådär lagom sänkning, typ bara 10 cm för att få ner den lite för att den var för hög för bara bana.
När vi ändå ska bygga om...

Jag ville ändå försöka hålla kvar stuket som sleeper men börjar inse att det blir mindre och mindre, tror att min brist på inredning och fullbur kommer vara lite avslöjande....

Men hade som önskemål att försöka behålla tanklocket på sin plats iallafall.



Det gick sådär med det, det kom lite i vägen....



Tanken kunde jag glömma att få plats där jag hade tänkt...
Blev väldigt feta hjulhus istället!



Fastsättning av framvagnen till en början, buren ska stötta upp mera sen men bara så jag kunde få den på hjul och måtta om allt som jag hade gjort tidigare som inte längre passar.....

Och en duktig sänkning blev det runt om så nu är fram och bakvagn satta på nya höjden!
Dock är inte framvagnen i rätt höjd nu med dämparna på så den ska bli mycket lägre fram.



Äntligen hemma igen för nya kontroller innan bur ska monteras i.



Den nya höjden på framvagnen förstörde rätt mycket för mig och mina placeringar av saker som tex turbon....
Och de marginalerna jag hade innan var borta och MYCKET till





Det var inte ens nära på att passa...
Börja med att göra om motorfästena för att vinkla motorn så turbon skulle komma ner under huven iallafall....

Vilket gjorde så att turbon nu tog i fjädertornet också....
Så sänkte ner lådan lite för att få lite plats där, vilket funkar bra förutom att jag har allt i lite konstiga vinklar nu men inget som borde skapa några problem för det är rätt små justeringar som behövdes.



Så nu får det plats!

Även provmontering av huven behövdes, vilket som väntat inte passa....



Kapa bort förstärkningen i huven som tog i turbon så gick det
Några stora marginaler får man inte längre....



Blev lite snyggt med WG's placering nu efter all justering


Börja kolla hur det blir med instrumentpanelen på plats



Börjar finnas lite hopp igen!

Börja fundera på hur downpipen ska gå med flexrör och katten....



Tanken är att montera katten i downpipen och gå ner från 3,5 till 3 tum...
Stora anledningen jag vill köra 3,5 tums downpipe är att minimera värmen vis passageraren som kommer rätt nära avgassystemet pga platsbrist som vanligt....



Sen tänkte jag se om jag får plats med ljuddämparen under kardanen snett något liknade den ligger för att detta känns som en döyta om jag inte kan ha ljuddämparen där och så får jag avgassystemet till vänster sida som gör att jag kan ha tanken på vänstra sidan istället och vinner utrymme vid kardantunneln och förhoppningsvis blir av med lite mera värme med detta.

Så nu har jag påbörjat av kontroller av kardan




Det blir inte mycket kvar av den främre kardan...

typ ingen...



Den blev till och med lite fjantig men väldigt bra




Hardyskiva beställt.
Någon som har tips på köpa bultar till kardan?
För originalbultarna är lite tjockare ända tills gängorna börjar...
Det var inte riktigt billiga så är sugen på att se över några alternativ innan jag köper såna...
Adapter från kardan till diffen är på gång, fick en i plast först för att se att den passar,.



Vilken den gjorde men ska modda den lite för att jag har ändrat lite på mina planer om hur bultarna ska sitta i den....

Nästa steg är att sätta upp diffen och sen ytterligare mätningar för att se hur jag ska bygga avgassystemet...
Sen ska den få i sin bur så och se vad SFRO säger om mina dumheter och tankar....

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Underbart bygge!
Skall följas såklart.

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
2_slow
Sollentuna
Här sen Nov 2006
Inlägg: 114


Trådstartare
Lite sen på uppdateringar...

Hämtade bilen några dagar innan min födelsedag, så den kunde iallfall vara hemma när jag ska stå för fest!
Tur att man har snäll tjej som löste hämtningen när jag inte har skaffat BE än...
Sjukt nöjd med burgygget







Gjorde rent i taket så jag fick bort det mesta iallafall, sjukt tråkigt jobb men kul med resultat



När den väl var hemma så började jag måtta på stolarna, vilket slutade med en stor överraskning...
Jag tar i krysset i taket med hjälmen när stolen står på balken....






Fick hjälp av polare som rekomderade recaros stolsfästen för man kan få stolen under dem, för jag vill ha förarstolen justerbar men inte hög.
Så det blev en väldigt passade present jag fick av honom när han kom ner på festen och jag fick en uppsättning vilken underlättade sjukt mycket!

Justerade ner stol så mycket som gick och luta den bakåt så mycket jag kunde tänka mig att ha....




Utan att lyckas få hjälmen att gå fritt.


Detta dödade väldigt mycket av min motivation så jag fick samla ihop lite ny på annat håll.






Väl hemma på svenska mark igen så konstaterade vi att det vara "bara" att flytta balkarna.
Sagt och gjort.






Instrumentpanel vill jag använda för att....
Men kan erkänna att den passade nästan....
Blev diskret med burröret som går igenom på passagerarnas sidan :P






Kunde iallafall lägga lite tid på mitt nya snap off nav att få det att passa till slut.

Efter svarvat ner adaptern jag köpt så kändes materialet i den lite dåligt speciellt när det inte blev så mycket kvar av det...
Sen blev jag inte nöjd med lösningen riktigt och man fastnar på de minsta och dummaste sakerna som är rätt självklara när någon annan säger det



Detta var tanken att göra det först

Efter mycket funderingar och prat med olika folk kom vi fram till en väldigt smidig och bra lösning

Köpte en ny original ratt och kapa ut det jag ville ha/behövde, blev inte så mycket kvar :P




Sen sätta den innanför istället nu när det var i stål så gick det men i alu blev det lite för lite material kvar tyckte jag så blev det stoppskruvar

Detta gjorde så jag fick fram ratten lite till vilket gör att jag kommer närmare blinkers och spolar spaken som jag har fått för mig ska vara den som satt i Jetta.
Från början var det för att hålla lite original stuk på den men kollar man på den så kan jag inte längre lura någon :P
Det blev till och med så pass så jag fick dra ratten åt mig för att den skulle bli där jag önskade.






Blev lite modd på spaken men nu passar det och efter lite om och men så har jag till och med blinkersavstängning som funkar också

Nu är nästa steg att montera i stolarna med fästena som ska användas och sen bygga vidare på chassit för sen boka SFRO....

_________________
Oskar Eklund
F21 1
Trackday bil GT86 Såld
E91 320 D Såld
F31 335 D Såld
Lupo GTI Såld
M3 (E36) Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta mk1 83
<<   1, 2
17 besök senaste veckan (33870 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande