Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 4C LE
<<   1, 2, 3   >>
15832 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



glassätarbilar hör väl inte hemma här Magnus Tak PÅ säger jag

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



[quote="4CLE299"]mycket text sedan

Sedan ska jag säga att min bil har gått utomordentligt strulfritt, ta i trä. Inte ens kompositpanelerna som utgör karossen har börjat rosta ännu trots att bilen är nästan ett år gammal men det kanske är för att den fått tillbringa en stor del av sin tid inomhus?

quote]

Nu får vi väl hoppas att , trots att det är en Alfa, inte lyckas få kompositpanelerna att rosta.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Tanken är att klämma in i alla fall några svenska banåkningar och jag har inget emot små banor, Knutstorp är väl urtypen för en rolig bana fast att det inte går så himla fort?

Att jag inte kört några svenska banträffar innan beror mest på att jag flyttade tillbaka till Sverige så sent som förra månaden efter en sejour utomlands. Dock antagligen inte förrän i slutet av maj eller början av juni eftersom planen är att hämta upp bilen och köra den till Sverige först i maj. Och då lär det bli en omväg via Eifelbergen, inte BARA för att hämta upp mina ny svålar...

_________________
Johnny Lindén
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kanon Johnny thumbs up

Vet att du har massa bilder på skönheten - upp med dem

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Här kommer Kostas på RSR:s snygga bilder från ringen!






_________________
Johnny Lindén
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Snygga bilder och fräsig bil thumbs up Kul att se den här.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Najs thumbs up

Fräsig ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Eddie är från Kävlinge det förklarar hans ordval

Bildern har jag set förr men ser dom gärna igen och igen och igen. Killen kan plåta nåt så in i bomben och med det objektet på det så blir det bara helrätt!

jättefräsig!!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Johan Sjöström skrev:
Eddie är från Kävlinge det förklarar hans ordval

Bildern har jag set förr men ser dom gärna igen och igen och igen. Killen kan plåta nåt så in i bomben och med det objektet på det så blir det bara helrätt!

jättefräsig!!


Egentligen är jag uppväxt i Lund och då får man ett helt pajjat språkcentra .

Saxat från Synonymer.se:
Synonymer till fräsig
snäsig, hetsig, arg; rivig, snabb; (vard.) häftig, tuff, fräck, cool, ärtig, läcker, raffig, klatschig, modern, moderiktig, piffig, snitsig

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



raffig eller piffig känns mer modernt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Hittar inte mitt snabbaste varv med 4C men bjuder på det näst snabbaste i alla fall:
https://www.youtube.com/watch?v=R-9QXDiuHzI

_________________
Johnny Lindén
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Nu fick man ju ännu mer habegär! Hur tycker du bilen verkar tåla bankörning?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6425



Tack för att du delar med dig av den fina Alfan Johnny.

Har du upptäckt några "Alfatypiska" egenheter med bilen?
Tänker på chassiebalans, bromsfördelning, drivlinekänslan, passningar etc.

Personligen tycker jag mkt av "Alfakänslan" traditionellt sitter i hur styrningen kommunicerar med förarens intentioner och hur bilen styr in. Men en mittmotor-alfa kanske är annorlunda även där?

Antar att det inte behövts skruvats så mkt ännu - men hur verkar den ihopsatt ergonomiskt?

Skulle du köpa en till i dagsläget - eller någon annan bil för samma pengar?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Bilen har gått som en klocka, efter runt 70-75 varv på ringen började det komma ett litet knakljud från hjulupphängningen fram och några bultar fick efterdras, det är det enda. Drar ingen olja att tala om, temperaturerna är stabila på olja och vatten, inga knepiga varningslampor eller andra "karaktärsdrag".

Innan Alfan hade jag en Lamborghini Gallardo och den närmaste jämförelsen för pengarna är väl en beg 360/430/Gallardo. Visst kan jag sakna lite pulver och motorljud från den bilen men om man som jag verkligen vill köra med sin bil och lägga varv efter varv så ger ju 4C en svårslagen driftsekonomi. Bilen är lätt och äter inte alltför mycket däck och bromsar. 40 varv höll beläggen fram exempelvis.

Jag tycker att det är helt rätt att de valt en liten turbofyra med paddellåda istället för en tyngre motor och manuell låda. Att göra den här bilen manuell hade varit som om Autodelta satt rattväxel i GTA på 60-talet för att tilltala marknadsföringsavdelningens utvalda målgrupp.

Ergonomiskt är det en modern bil, man sitter med armar och ben rakt fram, inte på gammalitalienskt vis med varje kroppsdel i varsin riktning. Ljudnivån är tröttande vid långa dagsetapper men mina 190 cm sitter bra och jag har inga ryggproblem vilket jag kan få i andra bilar. Det finns plats med hjälm även med min längd.

Chassisättningsvis är den väldigt lik Ferrari 430 i beteendet. Mycket av körningen sitter i fötterna och den belönar precis körning. Styrningen är ju mittmotorbil, inte så lik andra Alfor. Kommunikativ och fin, lättare än man antagligen väntar sig men slingrig när vägen är spårig. På bana är den perfekt däremot och man vet alltid hur mycket fäste man har.

Bromsbalansen var helt uppåt väggarna med originalbeläggen bak. När jag bytte till gula EBC kapade jag 7 sekunder BTG och bilen var mycket mer stabil in i Aremberg och andra tuffa inbromsningar.

Dubbelkopplingslådan är snabb men inkonsekvent, ibland dunsar den i nästa växel, ibland växlar den mjukt. Jag vet att de uppdaterar mjukvaran för lådan så det kan vara annorlunda nu när jag tar ut bilen från service. Jag körde en Lamborghini Huracan i höstas och den lådan är magisk, Alfan är inte i närheten.

Andra kunder har haft tråkig passning på karossdelar och varit missnöjda med lack med mera. Min har varit perfekt och jag har absolut noll att anmärka på.

Skulle jag köpa en ny likadan? Säg så här... Jag har redan gjort en överenskommelse med min handlare att när Alfa lanserar den hårdare versionen, QV/GTA/Stradale, ska jag ha den första de kan få tag i.

_________________
Johnny Lindén
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1545



4CLE299 skrev:
Bilen har gått som en klocka, efter runt 70-75 varv på ringen började det komma ett litet knakljud från hjulupphängningen fram och några bultar fick efterdras, det är det enda. Drar ingen olja att tala om, temperaturerna är stabila på olja och vatten, inga knepiga varningslampor eller andra "karaktärsdrag".

Innan Alfan hade jag en Lamborghini Gallardo och den närmaste jämförelsen för pengarna är väl en beg 360/430/Gallardo. Visst kan jag sakna lite pulver och motorljud från den bilen men om man som jag verkligen vill köra med sin bil och lägga varv efter varv så ger ju 4C en svårslagen driftsekonomi. Bilen är lätt och äter inte alltför mycket däck och bromsar. 40 varv höll beläggen fram exempelvis.

Jag tycker att det är helt rätt att de valt en liten turbofyra med paddellåda istället för en tyngre motor och manuell låda. Att göra den här bilen manuell hade varit som om Autodelta satt rattväxel i GTA på 60-talet för att tilltala marknadsföringsavdelningens utvalda målgrupp.

Ergonomiskt är det en modern bil, man sitter med armar och ben rakt fram, inte på gammalitalienskt vis med varje kroppsdel i varsin riktning. Ljudnivån är tröttande vid långa dagsetapper men mina 190 cm sitter bra och jag har inga ryggproblem vilket jag kan få i andra bilar. Det finns plats med hjälm även med min längd.

Chassisättningsvis är den väldigt lik Ferrari 430 i beteendet. Mycket av körningen sitter i fötterna och den belönar precis körning. Styrningen är ju mittmotorbil, inte så lik andra Alfor. Kommunikativ och fin, lättare än man antagligen väntar sig men slingrig när vägen är spårig. På bana är den perfekt däremot och man vet alltid hur mycket fäste man har.

Bromsbalansen var helt uppåt väggarna med originalbeläggen bak. När jag bytte till gula EBC kapade jag 7 sekunder BTG och bilen var mycket mer stabil in i Aremberg och andra tuffa inbromsningar.

Dubbelkopplingslådan är snabb men inkonsekvent, ibland dunsar den i nästa växel, ibland växlar den mjukt. Jag vet att de uppdaterar mjukvaran för lådan så det kan vara annorlunda nu när jag tar ut bilen från service. Jag körde en Lamborghini Huracan i höstas och den lådan är magisk, Alfan är inte i närheten.

Andra kunder har haft tråkig passning på karossdelar och varit missnöjda med lack med mera. Min har varit perfekt och jag har absolut noll att anmärka på.

Skulle jag köpa en ny likadan? Säg så här... Jag har redan gjort en överenskommelse med min handlare att när Alfa lanserar den hårdare versionen, QV/GTA/Stradale, ska jag ha den första de kan få tag i.
Intressanta reflektioner med jämförelserna till andra bilar samt din inställning till en ev kommande version thumbs up
"Att göra den här bilen manuell hade varit som om Autodelta satt rattväxel i GTA på 60-talet..."

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6425



Tack för initierad feedback - det märks att du kan dina vagnar.

Note to self: måste nog skriva upp en lätt begagnad 4C på "ska-ha listan".

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Kolja skrev:
Note to self: måste nog skriva upp en lätt begagnad 4C på "ska-ha listan".


Det är billigare med en ny, även om väntetiden är sjuk. Jag fick ett bud på 50 000 för mitt kontrakt veckan efter att jag skrev under och det har bara blivit värre efteråt.

_________________
Johnny Lindén
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Davve skrev:
Är beläggen bak det enda som bytts/moddats hittills?


Jag har bytt standarddäcken mot PZero AR Racing, vilka motsvarar Corsa i normala Pirelli-sammanhang. Alltså fortfarande ett gatdäck men ett bättre sådant. Standarddäcken pallade inte ens ett varv på ringen innan de överhettade.

_________________
Johnny Lindén
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Jag skrev ett par artiklar på Medium som kanske kan vara intressanta:

https://medium.com/@johnnylinden

Jag skriver både om hur bilen är att köra och utvecklar mina tankar på hur bilen står sig jämfört med andra alternativ.

_________________
Johnny Lindén
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2170



Kul läsning om grym bil!
Försökte hänga på en 4C (i Fiaten) på Kullen i augusti, gick bra på rakorna men inte i böjarna.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Letade upp mitt snabbaste varv:
https://www.youtube.com/watch?v=FL0EDbR-aF8
Tänk om den där Jaggan inte förstört Galgenkopf för mig...

_________________
Johnny Lindén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 4C LE
<<   1, 2, 3   >>
15832 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande