Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-5 TCR -98
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
2 besök senaste veckan (51723 totalt)
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Cammo skrev:
ZVR skrev:


Ja det är svårt att bygga men alla som kan kapa metall och lära sig svetsa kan göra det du gjort, gäller ju bara att lära sig och sen börja.

Men skillnad från människa till människa är ju hur pass bra bilen blir när dom är klara.

Jag ...

Önskar dig all lycka med bygget och ser framemot att se vad den kan utföra på banorna!


Jag har slagit ihop ett hyffsat avancerat projekt nyss och hunnit provköra och nu rätta till. Jag vill mena att du har helt fel när du säger att alla kan som kan svetsa/kapa. Det krävs lite kunskaper men frmaför allt MYCKET kreativt tänkande för att få till detta. Att den är lackad och står på hjul är första milstolpen, då har man nått ett delmål.

Delmål är viktiga, en seger om än så liten.

Jag menar inte heller att försöka bråka, tonen här är absolut inte grinig, bara sympatisk och föklarande. Om jag uttrycker mej aggresivt, är det inte meningen, men ta inte hans seger ifrån honom. Själklart ska bilen köras innan man vet vad man har, men detta bygge är inget vem som helst kan slänga ihop. Det är mycket mer än så.

Ska bli kul att se vart det slutar.


Jag tar absolut inte segern ifrån honom, det kan ingen göra, jag tyckte bara att det var lite förtidigt att "ropa hej" innan bilen var "klar".

och sen verkar det inte vara någon som förstår mitt resonemang vad gäller "svetsa och kapa" iom det menar jag att alla som kan lära sig svetsa och kapa kan bygga något som på bild ser ut att kunna funka, det som sen skiljer agnarna från vetet är hur bra bilen sen kommer funka och prestera det är det jag försökt få fram och för att i slutänden få en bil att funkar bra så måste man självklart ha lite mer kunskaper än att "svetsa och kapa" men inte för att bygga något som ser ut att kunna fungera.

Så slut diskuterat om det här, kämpa på och det ska bli ett sant nöje att få se det färdiga resultatet!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Oscar Rydsjö
Halmstad
Här sen Dec 2006
Inlägg: 108


Trådstartare
ÄNTLIGEN!!!

Efter operation, 10 stygn, ryggont och övertid på jobbet har jag äntligen börjat på med Saaben igen. Tänkte börja med en lägesrapport.


  • Projektet fortsätter, men på en tajtare budget vilket innebär att den inte kommer ut på banorna denna sommaren. Ska flytta till Göteborg och plugga till maskiningenjör (förhoppningsvis).
  • Bilens chassie är färdigkonstruerat. det som saknas är frambromsar. Styrstag och rattstång håller på att tillverkas.
  • Den nya motorn har börjat sättas ihop.
  • Bilen ska lackas om igen, vitt is the shit


Bilder på styrväxel/framvagn.





Vad är fokus? :P Men här nere har jag satt styrsväxeln från en Audi 80. Styrväxeln sitter inte bara fast i det fästet som syns på bilden.

Nu till den nya motorn. Bottendelenn är en gåva från Nordic, tack så mycket Nordic. Botten har ursprung som en av Saabs exprimentmotorer och har aldrig producerats/sålts till marknaden. Motorn är speciell på det sättet att den är strokad till 2,5 liter med specialvev/staker/kolvar, detta ger utrymme för mer vrid Så lådan kommer nog tjura ihop ganska snabbt. Efter lyft på locket och tittat lite inne i burken så verkar den vara otroligt fräsh.

Nu sa motorn rivas ner, rengöras, mätas och knådas ihop med toppen från min andra motor. Vet inte riktigt vad jag ska säga om bilderna, de talar förhoppningsvis för sig själva.
























Idag fortsatte jag med den nya räcermotorn.



Nya blocket, gamla motorn och de nya specialgrejerna.


Alla smådelar åkte ner i syrabad för att få bort all smuts och koksad olja.


Alla gängsnitt rensades och rengjordes grundligt. Alla oljekanaler är även de rengjorda efter konstens alla regler.


Med lite färg blev den lite trevligare att titta på.


Packningsytorna är slipade, mest för att få bort resterna från den gamla packningen.


La på nya tätningar för transmissionskåpan...


.. Och oljetråget. Och ja, jag vet att jag la på för mycket, gjorde om detta.


Plockgodis från den nya bottendelen.


Viktade in kolvar, stakar och sedan en gån med båda två monterade. Stämde väldigt bra, så ingen justering behövdes.


Montering av oljemunstycken och vevlager/axiallager.


Veven på plats


Kolvringskompressorn strulade så det var lite tjurigt att få ner kolvarna, men till slut var de nere.


oljepumpen är noga genomgången innan den monterades ihop.


Nu kommer en specialare. Här ska egentligen oljetrycksgivaren sitta, men jag fick en ide, eller kalla det snilleblix. Satte dit en hydraulkoppling med svirvlande mutter , på det sättet kan jag koppla in en extern oljepump och pumpa in olja i motorn innan uppstart av motorn. Det kan ju vara användbart


Såhär blev det med givarna monterade. Sticker kanske ut lite väl långt så jag funderar på att vinkla ner den.


Speciallare nr. 2! Eftersom jag ska köra med elektrisk vattenpump bytte jag ut den gamla anslutningen mellan blocket och vattenpumpen till en 2" hydraulkoppling som jag moddade. Nu har jag en faslig massa anslutningsmöjligheter till blocket. Jag kommer även knäcka nya rör till turbon. Har även satt dit nya styrningar till toppen och en ny topplockspackning.


Toppen monterad och kamaxlarna inställda. Idag kom jag på att man kan skruva bort kedjespännaren. Herregud vad lätt det var att få dit toppen då, om man hade kommit på det tidigare :P


Adaptern till oljefiltret och ventilkåpan monterade. Satte även dit papperstussar i alla hål i motorn för det har jag sett på internett att man ska ha


Byggde även en liten transportställning till motorn, den fungerar bättre än vad den ser ut!

Idag hände det, bilen rullade sina första varv


Fan vad härlig kännsla detta var! Allt passade, fungerade och rullade som det var tänkt.


Tycker det är härligt stuk på den. Bilen är 130cm hög, jämför det med Porsche 997 GT2 som är 128,5cm hög. Det är ganska halt ändå. Större hjulhus nästa vecka.


Dämparna (läs två tum fyra) var lite olika höga så bilen ser lite sne ut :P


Ny position till oljetrycksgivaren och startmotorn på plats.


Dagens framsteg firades med lite bubbelvatten av byggherren

//oscar

_________________
Oscar Rydsjö
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Härligt! Kul med updates!

Men jag tyckte den gamla färgen va snygg. Men men...du gör som du vill

_________________
/David Johansson
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75



Tufft!!!!!!! gillar ide'n skarpt

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
Oscar Rydsjö
Halmstad
Här sen Dec 2006
Inlägg: 108


Trådstartare
En riktigt bra anledning att köpa senaste nummret av Bilsport, de har skrivit två sidor om mig


_________________
Oscar Rydsjö
Citera
PeddaIndian
Skeppshult
Här sen Dec 2008
Inlägg: 7



Jag prenumerar oxå på bilsport och fick den i lådan igår Såg att du var med i tidningen....riktigt skoj! Lycka till

_________________
Peter Andersson
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Följer utvecklingen i din projekttråd o har nu läst om det i Bilsport oxå. thumbs up

Kul projekt, ska bli spännande o se fortsättningen o slutresultatet. Väntar på nästa uppdatering!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5322



Hur vare här då? Inga härliga uppdateringar på gång?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Ang den där oljetrycks givare så tycker jag att du skall ta och sätta dit en slang (stål omspunnen med nylonöverdrag) till motor och sen fästa givaren någonstans på bilen.

Med 100% så kommer den att brytas av med alla vibrationer som uppstår. Jag har sett de för och vill inte se de igen.

Bara ett tipps om du vill slippa de problemet.

Annars så ser de grymt fint ut..

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



härligt att se att du kämpar på thumbs up

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Väntar med spänning på en uppdatering

_________________
carl-magnus björk
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5322



Vad hände?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140



Tjena va hårg bil.... Ska bli riktigt intressant att följa

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Jag hoppas att det inte har dött helt bygget. Vill se bilen färdig.Men det har ju vart oroväckande tyst om bilen

_________________
carl-magnus björk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-5 TCR -98
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
2 besök senaste veckan (51723 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande