Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-5 TCR -98 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 2 besök senaste veckan (51723 totalt) |
Jag tar absolut inte segern ifrån honom, det kan ingen göra, jag tyckte bara att det var lite förtidigt att "ropa hej" innan bilen var "klar". och sen verkar det inte vara någon som förstår mitt resonemang vad gäller "svetsa och kapa" iom det menar jag att alla som kan lära sig svetsa och kapa kan bygga något som på bild ser ut att kunna funka, det som sen skiljer agnarna från vetet är hur bra bilen sen kommer funka och prestera det är det jag försökt få fram och för att i slutänden få en bil att funkar bra så måste man självklart ha lite mer kunskaper än att "svetsa och kapa" men inte för att bygga något som ser ut att kunna fungera. Så slut diskuterat om det här, kämpa på och det ska bli ett sant nöje att få se det färdiga resultatet! _________________ Oscar Zettervall |
||||
ÄNTLIGEN!!!
Efter operation, 10 stygn, ryggont och övertid på jobbet har jag äntligen börjat på med Saaben igen. Tänkte börja med en lägesrapport.
Bilder på styrväxel/framvagn. Vad är fokus? :P Men här nere har jag satt styrsväxeln från en Audi 80. Styrväxeln sitter inte bara fast i det fästet som syns på bilden. Nu till den nya motorn. Bottendelenn är en gåva från Nordic, tack så mycket Nordic. Botten har ursprung som en av Saabs exprimentmotorer och har aldrig producerats/sålts till marknaden. Motorn är speciell på det sättet att den är strokad till 2,5 liter med specialvev/staker/kolvar, detta ger utrymme för mer vrid Så lådan kommer nog tjura ihop ganska snabbt. Efter lyft på locket och tittat lite inne i burken så verkar den vara otroligt fräsh. Nu sa motorn rivas ner, rengöras, mätas och knådas ihop med toppen från min andra motor. Vet inte riktigt vad jag ska säga om bilderna, de talar förhoppningsvis för sig själva. Idag fortsatte jag med den nya räcermotorn. Nya blocket, gamla motorn och de nya specialgrejerna. Alla smådelar åkte ner i syrabad för att få bort all smuts och koksad olja. Alla gängsnitt rensades och rengjordes grundligt. Alla oljekanaler är även de rengjorda efter konstens alla regler. Med lite färg blev den lite trevligare att titta på. Packningsytorna är slipade, mest för att få bort resterna från den gamla packningen. La på nya tätningar för transmissionskåpan... .. Och oljetråget. Och ja, jag vet att jag la på för mycket, gjorde om detta. Plockgodis från den nya bottendelen. Viktade in kolvar, stakar och sedan en gån med båda två monterade. Stämde väldigt bra, så ingen justering behövdes. Montering av oljemunstycken och vevlager/axiallager. Veven på plats Kolvringskompressorn strulade så det var lite tjurigt att få ner kolvarna, men till slut var de nere. oljepumpen är noga genomgången innan den monterades ihop. Nu kommer en specialare. Här ska egentligen oljetrycksgivaren sitta, men jag fick en ide, eller kalla det snilleblix. Satte dit en hydraulkoppling med svirvlande mutter , på det sättet kan jag koppla in en extern oljepump och pumpa in olja i motorn innan uppstart av motorn. Det kan ju vara användbart Såhär blev det med givarna monterade. Sticker kanske ut lite väl långt så jag funderar på att vinkla ner den. Speciallare nr. 2! Eftersom jag ska köra med elektrisk vattenpump bytte jag ut den gamla anslutningen mellan blocket och vattenpumpen till en 2" hydraulkoppling som jag moddade. Nu har jag en faslig massa anslutningsmöjligheter till blocket. Jag kommer även knäcka nya rör till turbon. Har även satt dit nya styrningar till toppen och en ny topplockspackning. Toppen monterad och kamaxlarna inställda. Idag kom jag på att man kan skruva bort kedjespännaren. Herregud vad lätt det var att få dit toppen då, om man hade kommit på det tidigare :P Adaptern till oljefiltret och ventilkåpan monterade. Satte även dit papperstussar i alla hål i motorn för det har jag sett på internett att man ska ha Byggde även en liten transportställning till motorn, den fungerar bättre än vad den ser ut! Idag hände det, bilen rullade sina första varv Fan vad härlig kännsla detta var! Allt passade, fungerade och rullade som det var tänkt. Tycker det är härligt stuk på den. Bilen är 130cm hög, jämför det med Porsche 997 GT2 som är 128,5cm hög. Det är ganska halt ändå. Större hjulhus nästa vecka. Dämparna (läs två tum fyra) var lite olika höga så bilen ser lite sne ut :P Ny position till oljetrycksgivaren och startmotorn på plats. Dagens framsteg firades med lite bubbelvatten av byggherren //oscar _________________ Oscar Rydsjö |
||||
Följer utvecklingen i din projekttråd o har nu läst om det i Bilsport oxå.
Kul projekt, ska bli spännande o se fortsättningen o slutresultatet. Väntar på nästa uppdatering! _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
Ang den där oljetrycks givare så tycker jag att du skall ta och sätta dit en slang (stål omspunnen med nylonöverdrag) till motor och sen fästa givaren någonstans på bilen.
Med 100% så kommer den att brytas av med alla vibrationer som uppstår. Jag har sett de för och vill inte se de igen. Bara ett tipps om du vill slippa de problemet. Annars så ser de grymt fint ut.. _________________ Mattias Bågenholm -Göteborg- Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben. www.Hondaklubben.com |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-5 TCR -98 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 2 besök senaste veckan (51723 totalt) |